گزارش Strategy Analytics از وضعیت اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه سوم 2017 در آمریکا – شگفتی‌سازی موتورولا

نمایش خبر

تاریخ : 1396/8/20        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، آمریکا USA ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG ، موتورولا Motorola ، زد تی ای ZTE

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتیStrategy Analytics در روز سه‌شنبه 7 نوامبر سال جاری میلادی (16 آبان 1396)، جدیدترین گزارش خود را از چشم‌انداز فعلی اسمارت‌فون‌ها و وضعیت تولیدکنندگان گوشی هوشمند در سه‌ماهه سوم 2017 در ایالات متحده آمریکا منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد که در این فصل، میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در آمریکا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد افت داشته و به 39.5 میلیون واحد رسیده است. با آن که اپل در صدر جدول عرضه‌کنندگان اسمارت‌فون قرار دارد، اما نسبت به فصل سوم 2016 با کاهش 2.1 درصدی در میزان عرضه مواجه شده است. شگفتی‌ساز این فصل کمپانی موتورولا بوده که برای نخستین بار از سال 2015 تا کنون، در فهرست پنج شرکت برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در آمریکا قرار گرفته است.

Strategy Analytics USA Smartphone Report Q3 2017

مدیران Strategy Analytics ، افت بازار اسمارت‌فون در ایالات متحده را عمدتا ناشی از تقاضای ترکیبی برای آیفون‌های جدید اپل می‌داند. در واقع، تقاضا برای سری آیفون 8 ترکیبی بوده است و در عین حال برخی طرفداران اپل، خرید خود را در انتظار برای عرضه آیفون 10 به تأخیر انداخته‌اند.

در رقابت معمول میان سامسونگ و اپل، این بار اپل برنده شده و مقام اول عرضه‌کنندگان اسمارت‌فون در آمریکا را در سه‌ماهه اخیر به خود اختصاص داده است. البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که اپل و سامسونگ محصولات پرچمدار و پرطرفدار خود را در فصل‌های متفاوتی عرضه می‌کنند. اپل معمولا آیفون‌های جدید خود را در نیمه دوم سال عرضه می‌کند و سامسونگ گوشی‌های پرچمدار سری Galaxy S را در نیمه اول سال به بازار ارائه می‌کند. این امر به طور طبیعی باعث بالا و پایین رفتن جایگاه هر دو کمپانی از نظر میزان عرضه می‌شود.

با آن که آمار موسساتی همچون IDC نشان‌دهنده رتبه اول سامسونگ از نظر میزان عرضه در سطح جهان است، اما اوضاع در بازار ایالات متحده تا حدودی متفاوت به نظر می‌‌رسد. بر اساس گزارش Strategy Analytics ، اپل در سه‌ماهه سوم 2017 با عرضه 12 میلیون اسمارت‌فون، بار دیگر جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. پس از اپل، کمپانی کره‌ای سامسونگ قرار دارد که در فصل اخیر در مجموع 9.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار کرده است. جایگاه سوم و چهارم از آنِ ال‌جی و ZTE است که هر دو رشد سالانه مناسبی را داشته‌اند و به ترتیب 6.8 و 4.6 میلیون واحد اسمارت‌فون به بازار آمریکا عرضه کرده‌اند. موتورولا نیز در فصل اخیر عملکرد چشمگیری داشته و با این که در سه‌ماهه اخیر تنها 2.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار کرده اما نسبت به فصل سوم 2016 رشدی نزدیک به 100 درصد را تجربه کرده است.

Strategy Analytics USA Smartphone Report Q3 2017

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در آمریکا در سه‌ماهه سوم سال 2017 (عرضه به میلیون عدد)

از نظر سهم بازار نیز وضعیت به همین ترتیب است. اپل با 30.4 درصد و با وجود افت سالانه 2.1 درصدی بیشترین سهم بازار را در آمریکا داشته است. چهار شرکت برتر بعدی این فهرست، که اسمارت‌فون‌هایی مبتنی بر اندروید تولید می‌کنند، نسبت به فصل سوم سال گذشته شاهد رشدی نسبی بوده‌اند. سهم بازار سامسونگ از 24.2 درصد در سه‌ماهه سوم 2016 به 25.1 درصد رسیده است. ال‌جی 17.2 درصد از سهم بازار را از آن خود ساخته است و ZTE رشدی بیش از 2 درصد داشته و سهم بازار این شرکت از 9.1 درصد به 11.6 درصد رسیده است. سهم بازار موتورولا هم تقریبا دو برابر شده و به 5.2 درصد رسیده است.

آیفون 8 و 8 پلاس در روزهای پایانی سه‌ماهه سوم به بازار عرضه شده‌اند و به گفته مدیران اپل فروشی فراتر از انتظار داشته‌اند. گزارش مالی اپل از سه‌ماهه سوم 2017 نشان می‌دهد که برخلاف نظر کارشناسان Strategy Analytics، به تأخیر انداختن خرید آیفون 10 توسط دوستداران این گوشی، آن طور که گمان می‌شد تأثیر زیادی بر میزان فروش نداشته است. ظاهرا هر دو گوشی آیفون 8 و 8 پلاس محبوب‌ترین مدل‌های گوشی این کمپانی در هنگام عرضه بوده‌اند تا جایی که آیفون 8 پلاس نسبت به دیگر گوشی‌های مدل پلاس اپل بهترین شروع را داشته است.

در خصوص کمپانی کره‌ای سامسونگ، یکی از عوامل اصل رشد در این سه‌ماهه، فروش مناسب گلکسی اس8 در میان گوشی‌های رده‌بالای این شرکت بوده است. به علاوه، A5 و دیگر مدل‌های میان‌رده این کمپانی نیز فروش قابل توجهی داشته‌اند. ال‌جی هم از حضور گسترده در خرده‌فروشی‌ اپراتورهای بزرگ مانند Sprint و AT&T منتفع شده است؛ در حالی که موفقیت ZTE بیشتر به تقاضای بالا در بخش پیش‌پرداخت (prepaid)، به خصوص با اپراتور Tracfone مرتبط است که باعث شده این کمپانی سهم بازار رقبایی همچون TCL-Alcate و Blu را از آن خود سازد. احیاء موتورولا نیز به دلیل توزیع گسترده گوشی‌های این شرکت با هر چهار اپراتور بزرگ آمریکا و فروش مدل‌های جدید و محبوبی مانند Moto Z2 Play است.

Motorola Moto Z2 Play

موتورولا موتو Z2 Play

به اعتقاد کارشناسان، اگر چه اپل به احتمال زیاد در فصل چهارم هم در بازار گوشی‌های هوشمند پیشرو خواهد بود، اما رقابت میان این کمپانی و سامسونگ شدیدتر و پیچیده‌تر از همیشه است. اپل به تازگی و در روز 3 نوامبر (12 آبان)، آیفون 10 را به بازار عرضه کرده است که احتمالا به یکی از پرفروش‌ترین اسمارت‌فون‌ها تبدیل خواهد شد و سه‌ماهه چهارم درخشانی را برای این شرکت رقم خواهد زد. ناگفته نماند که سامسونگ نیز از فروش این گوشی میلیاردها دلار درآمد کسب خواهد کرد چرا که به عنوان تأمین‌کننده صفحه‌نمایش OLED آیفون 10 با اپل همکاری داشته است.  

منبع : Strategy Analytics


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا