گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه سوم 2017 – روی خوش چینی‌ها به آیفون بعد از 6 فصل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/8/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC، در روز دوشنبه 6 نوامبر 2017 (15 آبان 1396) گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون چین طی سه‌ماهه سوم سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، در فصل اخیر مجموعا 114.7 میلیون اسمارت‌فون وارد بازار چین شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تنها 1 درصد افت داشته است. IDC شرکت‌های هواوی، vivo ،Oppo، شیائومی و اپل را پنج کمپانی برتر تأمین‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین طی سه‌ماهه سوم دانسته و دیگر شرکت‌ها (از جمله سامسونگ!) را در دسته "سایر" (Others) قرار می‌دهد. ظاهرا سه‌ماهه سوم برای هر 5 شرکت خوش یمن بوده، چرا که مجموع سهم آنها از بازار چین، از 65.2 درصد در سه‌ماهه سوم 2016 به 76 درصد در سه‌ماهه سوم 2017 افزایش یافته است.

IDC China Smartphone Market Report Q3 2017

در این میان رشد چشمگیر شیائومی و بازگشت مجدد اپل به رشد (پس از افت‌های متوالی طی 6 فصل اخیر) بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کند. به گفته IDC، این پنج کمپانی برتر، برای ترغیب مشتریان به سمت خرید اسمارت‌فون جدید، مجبورند گوشی‌هایی را طراحی کنند که از نظر مشخصات به طور چشمگیری با دیگر مدل‌ها متفاوت بوده و یا از تکنولوژی‌های جدیدی بهره‌مند باشد. هرچند این کار در حال حاضر سخت‌تر شده، ولی 5 برند مذکور طی فصل اخیر هم موفق شدند برتری خود نسبت به سامسونگ و LeEco – که در بازار چین افت کرده‌اند – را حفظ نمایند.

تای شیائوهان (Tay Xiaohan)، از مدیران تحقیقاتی IDC در منطقه آسیا/اقیانوسیه، در توصیف بازار گوشی‌های هوشمند چین می‌گوید: «باوجود آنکه بازار در چین در حال اشباع شدن است، کمپانی‌های [سازنده] اسمارت‌فون در تلاش برای ربودن سهم بازار از سایر رقیبان‌شان، همچنان تهاجمی عمل می‌کنند.» وی به این نکته اشاره کرد که در گذشته تنها OPPO و vivo بودند که برای تبلیغ محصولات خود، اسپانسر برنامه‌های کلیدی در تلویزیون می‌شدند، ولی در حال حاضر شاهد آن هستیم که طی ماه‌های اخیر، هواوی و شیائومی نیز همین روند را در پیش گرفته‌اند. شیائومی در همان ابتدا اسپانسری 3 برنامه محبوب تلویزیونی را عهده‌دار شد.

IDC China Smartphone Market Report Q3 2017

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین در سه‌ماهه سوم سال 2017 (عرضه به میلیون عدد)

با داغ شدن بازار رقابت، برندهای برتر اسمارت‌فون چاره‌ای نخواهند داشت جز اینکه فعالیت‌های بازاریابی خود را طی ماه‌های آتی به همین منوال ادامه داده و یا حتی گستره آن را افزایش دهند. پیامد این امر برای شرکت‌های کوچک‌تر – که بودجه چندان بالایی برای بازاریابی ندارند – این خواهد بود که پیشرفت یا بقای آنها در بازار اشباع چین، دشوارتر خواهد شد. لذا شرکت‌های کوچک‌نر تولیدکننده اسمارت‌فون – که عمده بازارشان در شهرهای درجه 3 تا درجه 5 چین خلاصه می‌شود – برای تأمین این بازار ناچارند به همان سوبسیدی که از سوی اپراتورهای مخابراتی دریافت می‌کنند، دلخوش باشند.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد 5 برند برتر بازار چین در فصل اخیر:

• هواوی

کمپانی هواوی در سه‌ماهه سوم توانست 22.3 میلیون اسمارت‌فون را به بازار چین وارد کند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 23.4 درصد رشد داشته است. در حال حاضر هواوی با در دست داشتن 19.4 درصد از سهم بازار چین، رتبه نخست را در این کشور دارا بوده و به سادگی مغلوب دیگر شرکت‌ها نخواهد شد، به خصوص اینکه عرضه پرچمدارهای Mate 10 و Mate 10 Pro در چین، تازه مراحل ابتدایی خود را گذرانده و انتظار می‌رود فروش این دو گوشی در سه‌ماهه پایانی، نتایج خوبی را برای این کمپانی در پی داشته باشد.

Huawei Mate 10 and Mate 10 Pro

هواوی میت 10 در سمت چپ و میت 10 پرو در سمت راست

• OPPO

عرضه 21.6 میلیون گوشی هوشمند در چین و کسب سهم 18.8 درصدی بازار و تصاحب جایگاه دوم، دستاورد برند OPPO در فصل اخیر بوده است. بین 5 برند برتر اسمارت‌فون در چین، OPPO همچنان تنها کمپانی چینی محسوب می‌شود که عمده فروش خود را مدیون یک یا دو مدل گوشی است. به عنوان مثال، بیش از نیمی از گوشی‌های عرضه شده توسط OPPO در سه‌ماهه سوم سال 2017 را سری اسمارت‌فون‌های R11 تشکیل می‌دهند.

Oppo R11

اوپو R11

به گفته IDC، اعتباری که از طریق فعالیت‌های بازاریابی این شرکت برای پرچمدارهای اصلی‌اش در سال گذشته به دست آمد، در کنار سبد محصولاتی ساده‌شده و در عین حال کارآمد، از عوامل موفقیت OPPO به شمار می‌روند. همین سبد محصولات ساده و کارآمد، موجب شده تا OPPO بتواند منابع بیشتری را صرف بازاریابی برای مدل‌های کلیدی‌اش نماید. البته لازم به ذکر است که دیگر رقبا نیز روند مشابهی را در پیش گرفته و اقدام به تبلیغ پرچمدارهای کلیدی خود در برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون چین نموده‌اند.

• vivo

برند vivo (که مثل OPPO زیرمجموعه کمپانی BBK Electronics است) طی فصل اخیر تعداد 18.9 میلیون اسمارت‌فون را وارد بازار چین کرد که البته نسبت به سه‌ماهه سوم سال 2016 با 1.8 درصد افت همراه شد. در حال حاضر این برند با در اختیار داشتن 16.4 درصد از سهم بازار چین، در رتبه سوم قرار دارد. جالب اینکه طبق گزارش Canalys از عرضه اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه اخیر در چین، vivo نه‌تنها با افت روبرو نشده بلکه با عرضه 21 میلیون گوشی در سه‌ماهه سوم 2017 با رشد 26 درصدی روبرو شده است.

• شیائومی

هرچند شیائومی با عرضه 15.7 میلیون اسمارت‌فون و کسب 13.7 درصد از سهم بازار چین، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده، اما تعداد گوشی‌های هوشمندی که این کمپانی در سه‌ماهه سوم به بازار چین عرضه کرده، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 56.6 درصد رشد داشته که در مقایسه با دیگر شرکت‌ها، از بالاترین رشد سالانه حکایت می‌کند. طبق گزارش IDC، رشد چشمگیر شیائومی – مثل هواوی – در نتیجه بازاریابی و اسپانسری گسترده حاصل شده و به اعتقاد برخی کارشناسان، اگر همین روند ادامه پیدا کند، طولی نخواهد کشید که شیائومی به vivo نزدیک شده و حتی آن را پشت سر بگذارد.

• اپل

به لطف عرضه موفق آیفون 8 و 8 پلاس، اپل توانست در سه‌‌ماهه اخیر 8.8 میلیون آیفون را در چین به فروش برساند و پس از تجربه افت‌های متوالی (به مدت 6 فصل) به رشد سالانه 7.3 درصدی برسد. موفقیت اخیر اپل، نشان‌دهنده آن است که هنوز هم تقاضای سرکوب‌شده‌ای برای خرید آیفون در چین وجود دارد که طبق پیش‌بینی IDC، به دنبال عرضه آیفون X (با ظاهری متفاوت نسبت به آیفون‌های قبلی) بیشتر نیز خواهد شد. البته این نظر، با آنچه پیش‌تر در گزارش Canalys از بازار چین در سه‌ماهه سوم 2017 خواندیم، در تضاد است زیرا تحلیلگران مؤسسه Canalys بر این باورند که اپل نمی‌تواند رشد کنونی خود در بازار چین را حفظ کند. طبق پیش‌بینی Canalys، حتی اگر آیفون X بتواند در بازار خاکستری چین موفق ظاهر شود، ساختار قیمت‌گذاری و عرضه آن – حداقل در کوتاه‌مدت – کمک چندانی به اپل نخواهد کرد.

Apple iPhone 8 8 Plus and iPhone X

به ترتیب از راست به چپ آیفون 10، آیفون 8 و آیفون 8 پلاس

یکی از نکاتی که IDC در این گزارش به آن پرداخته، تفاوت استراتژی شرکت‌ها در نحوه فروش اسمارت‌فون‌های‌شان است. برندهای OPPO و vivo همواره در فروش آفلاین (غیر اینترنتی و از طریق خرده‌فروشی‌ها) قوی عمل کرده‌اند. این در حالی است که هرچند خودِ هواوی نیز روی فروش آفلاین متمرکز شده، اما برند Honor را بیشتر از طریق آنلاین به فروش رسانده است. شیائومی هم در ابتدا فروش آنلاین را در پیش گرفته بود، اما چندی‌ست که سعی در گسترش حضور خود در بازار آفلاین داشته است. این شرکت، در کنار افزایش تعداد خرده‌فروشی‌های خود با نام Mi Home، مدل‌های متنوعی را نیز با حافظه و رنگ‌های گوناگون به کانال‌های فروش آفلاین خود اضافه کرده تا بین این مدل‌ها تمایز قائل شده و آنها را به شکل بهتری در خرده‌فروشی‌ها عرضه کند. از دیگر اقدامات شیائومی در این زمینه، باید به همکاری نزدیک آن با اپراتورهای مخابراتی در چین اشاره کرد که در رشد فصلی این شرکت نسبت به سه‌ماهه دوم، بی‌تأثیر نبوده است.

البته بعید نیست در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی، برخی کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون در چین به شیوه New Retail (خرده‌فروشی جدید) روی بیاورند. این مفهوم – که کانال‌های فروش آنلاین و آفلاین را ادغام می‌کند – نخستین بار توسط کمپانی علی‌بابا معرفی شد. در بین کمپانی‌های فوق نیز شیائومی (در کنار افزایش تعداد فروشگاه‌های Mi Home) برخی از عناصر New Retail را در استراتژی فروش خود لحاظ کرده است. به عنوان مثال، در فروش ویژه روز مجردها در چین (11 نوامبر)، شیائومی همان تخفیفی که در خرده‌فروشی‌های آنلاین در نظر گرفته را به مشتریانی که به صورت حضوری از فروشگاه‌های Mi Home خرید می‌کنند نیز ارائه می‌نماید.

Xiaomi Mi A1

شیائومی Mi A1

در پایان بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که جدای از سیستم‌های دو دوربینه، کمپانی‌های عرضه‌کننده اسمارت‌فون در چین در پیام‌های تبلیغاتی خود، تأکید زیادی روی حاشیه‌های باریک‌ترشده و یا اسمارت‌فون‌های بدون حاشیه دارند. عرضه Mi Mix 2 (محصول شیائومی) و X20 (محصول vivo) در سه‌ماهه اخیر از همین موضوع حکایت دارد. انتظار می‌رود در فصل‌های آتی، کمپانی‌های بیشتری روی این فاکتور دست بگذارند. از جمله اسمارت‌فون‌های کم‌حاشیه که در سه‌ماهه چهارم 2017 به بازار چین خواهد آمد، می‌توان به سری هواوی Mate 10 و R11s (محصول OPPO) اشاره کرد.  

منبع : IDC