گزارش IDC از عرضه گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم 2017- رشد سالانه 2.7 درصدی

نمایش خبر

تاریخ : 1396/8/18        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی IDC در روز پنج‌شنبه 2 نوامبر 2017 (11 آبان 1396) گزارش خود را از میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2017 منتشر کرد. بر اساس گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی گوشی‌های موبایل این موسسه، شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه اخیر در مجموع 373.1 میلیون گوشی هوشمند وارد بازار کرده‌اند که رشد سالانه 2.7 درصدی را نشان می‌دهد. به علاوه، میزان عرضه گوشی‌ها نسبت به سه‌ماهه پیشین 7.4 درصد افزایش داشته است. مطابق گزارش IDC، رتبه‌بندی شرکت‌های تولیدکننده در سه‌ماهه اخیر نسبت به سه‌ماهه دوم تغییری نداشته و هر پنج برند برتر رشد سالانه مثبتی را تجربه کرده‌اند. IDC در ادامه، گزارش خود را از وضعیت پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی اسمارت‌فون‌ها‌ در سه‌ماهه سوم تشریح کرده است.

Samsung Galaxy Note8 and Galaxy S8 and Galaxy S8 Plus

از چپ به راست گلکسی نوت8، گلکسی S8 و گلکسی S8 پلاس

طبق تحلیل کارشناسان IDC، با آن که توجهات بیشتر معطوف به طیف وسیعی از گوشی‌های پرچمدار رده‌بالا است که در سه‌ماهه سوم معرفی یا عرضه شده‌اند، نگاهی به آن چه در سایر بخش‌های این صنعت اتفاق افتاده نیز اهمیت دارد. در مجموع، صنعت گوشی‌های هوشمند به رشد خود ادامه می‌دهد، اما سرعت این رشد نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر است. البته در مجموع آشکار است که به غیر از پنج تولیدکننده برتر، دیگر شرکت‌ها نیز به مبارزه خود ادامه می‌دهند. کارشناسان IDC پیشروان بازار را به دو دسته تقسیم‌بندی کرده‌اند. گروه نخست، شامل کمپانی‌های سامسونگ، اپل و هواوی است که قادر به تولید حجم قابل توجهی از محصولات رده‌بالا هستند (در مقابل محصولات رده‌بالای شرکت‌های گوگل، Essential، ال‌جی و دیگر شرکت‌ها). دسته دوم چندین شرکت تولیدکننده چینی هستند که پیشرفت زیادی خارج از بازار داخلی چین داشته‌اند.

IDC Smartphone Market Report Q3 2017

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2017 (عرضه به میلیون عدد)

به نظر می‌رسد با توجه به حجم بالای گوشی‌های پرچمداری که در هفته‌های آتی به بازار معرفی می‌شوند، سه‌ماهه چهارم بسیار رقابتی خواهد بود؛ زیرا تولیدکنندگان برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار خرید تعطیلات به رقابت خواهند پرداخت. اگرچه این پرچمداران رده‌بالا تمام تبلیغات بازار را جذب خود می‌کنند و در عین حال متوسط قیمت فروش را نیز افزایش می‌دهند، کارشناسان IDC همچنان معتقدند که بخش بزرگی از عرضه‌ها در بسیاری از بازارها، به نحو آشکاری مربوط به مدل‌های مقرون به صرفه خواهد بود. تحلیلگران IDC پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که در سه‌ماهه چهارم شاهد رشد سالانه‌ای کمتر از 1 درصد خواهیم بود، چرا که محدودیت‌های عرضه اولیه آیفون 10 و قیمت‌های بالاتر از حد معمول در بسیاری از اسمارت‌فون‌های پرچمدار، می‌تواند سبب شود که مصرف‌کنندگان تا زمان تعدیل قیمت‌ها پس از تعطیلات صبر کنند یا گوشی‌هایی با قیمت ارزان‌تر را انتخاب نمایند.

Apple iPhone X

اپل آیفون 10

از نکات جالب گزارش IDC می‌توان به افزایش چشمگیر میزان عرضه کمپانی شیائومی اشاره کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از دو برابر رسیده است. از سوی دیگر، منطقه آسیا/اقیانوسیه (بدون در نظر گرفتن چین و ژاپن) بهترین عملکرد را در فصل سوم 2017 داشته است. این بازار شاهد رشدی دو رقمی بوده که احتمالا در نتیجه افت مستمر بازار چین محقق شده است؛ بازاری که نسبت به سال گذشته روند نسبتا ثابت و بدون تغییری را سپری کرده است.

سامسونگ

سامسونگ با عرضه 83.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در فصل سوم 2017 و رشد سالانه 9.5 درصدی، بار دیگر پیشتاز بازار جهانی گوشی‌های هوشمند بوده است. گوشی‌های پرچمدار این شرکت کره‌ای در سه‌ماهه اخیر عملکرد خوبی داشته‌اند و گلکسی نوت8 نیز با صفحه‌نمایش 6.3 اینچی به بازار معرفی شده است.

Samsung Galaxy Note8

سامسونگ گلکسی Note8

جدیدترین گوشی پرچمدار سامسونگ با تقاضای اولیه بسیار بالایی مواجه شد و به نظر می‌رسد بازار، خاطره نوت7 و باتری معیوب آن در سال گذشته را به فراموشی سپرده است. با این حال و علی‌رغم موفقیت سه مدل پرچمدار اس8، اس8 پلاس و نوت8 در این سه‌ماهه، مطابق گزارش سامسونگ، مجموع درآمد بخش گوشی‌های هوشمند در مقایسه با فصل دوم کاهش یافته است. به نظر می‌رسد این مسأله عمدتا به فروش بیشتر مدل‌های مقرون به صرفه و ساده مرتبط باشد؛ چرا که اسمارت‌فون‌های میان‌رده‌ای همچون سری J و سری A عمده عرضه‌ها را در بازارهای نوظهور و توسعه‌یافته به خود اختصاص داده‌اند.

اپل

مطابق آمار IDC، تازه‌ترین آیفون‌های اپل سبب شده‌اند میزان عرضه این شرکت در سه‌ماهه سوم 2017 به 46.7 میلیون واحد برسد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.6 درصد رشد را نشان می‌دهد. اپل برای نخستین بار در تاریخ این شرکت، به مناسبت دهمین سالگرد تولید آیفون، سه اسمارت‌فون جدید خود را به طور همزمان معرفی کرد و آیفون 10 را نیز به جمع آیفون 8 و 8 پلاس افزوده است. البته آیفون 10 با طراحی تازه در سه‌ماهه سوم معرفی و در روز 3 نوامبر به بازار عرضه شده است. اما گزارش IDC نشان می‌دهد که تقاضا برای آیفون‌های 8 و 8 پلاس در مقایسه با مدل‌های قبلی عرضه‌شده در سال‌های گذشته ضعیف و تا حدودی ناامیدکننده بوده است.

Apple iPhone 8 Plus

اپل iPhone 8 Plus

اپل در طراحی آیفون 8 و 8 پلاس تغییراتی اعمال کرده است. به طور مثال، برای نخستین بار به لطف بدنه شیشه‌ای پشت گوشی، امکان شارژ بی‌سیم در این محصولات فراهم شده است؛ بدنه شیشه‌ای که پس از آیفون 4s ، با دو لایه شیشه‌ای در پشت و جلو، دیگر شاهد آن نبودیم. همچنین اپل کیفیت دوربین گوشی‌های خود را بهبود بخشیده و میزان حافظه را در آنها افزایش داده است. به علاوه، چیپ‌ست A11 Bionic را به محصولات جدید خود افزوده است که ظاهرا در مقایسه با قوی‌ترین پروسسورهای اندرویدی عملکرد بهتری دارد.

کاهش قیمت مدل‌های قدیمی‌تر آیفون‌ مانند 6s ،SE  و آیفون 7 در اواخر فصل اخیر باعث شده سبد آیفون در تمام سطوح قیمتی برای سه‌ماهه منتهی به تعطیلات متعادل شود. سه‌ماهه چهارم سال جاری می‌تواند نخستین فصلی باشد که اپل برای تمام افراد محصولی در سبد خود داشته باشد؛ چرا که آیفون 10 در میان محصولات رده‌بالا قرار می‌گیرد و محصولات قدیمی‌تر و با قیمت کمتر برای افرادی با بودجه متوسط مناسب خواهد بود.

هواوی

این شرکت چینی همچنان به حرکت رو به جلوی خود در بازار ادامه می‌دهد و در سه‌ماهه اخیر با عرضه 39.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند رشد سالانه 16.1 درصدی را تجربه کرده است. مد‌ل‌های پرچمدار Mate 9 و P10 در بخش محصولات رده‌بالا به فروش خود ادامه می‌دهند، در حالی که برند Honor نیز در بازار محصولات مقرون به صرفه با موفقیت روبرو شده است و محصولاتی همچون 6X و Honor 8 هم فروش خوبی داشته‌اند.

Huawei Mate 10 Porsche Design

هواوی میت 10 پورشه دیزاین

البته در خصوص هواوی، نگاه‌ها در پی گوشی‌هایی است که ماه آینده عرضه خواهند شد. هواوی به تازگی از اسمارت‌فون‌های پرچمدار سری Mate خود یعنی Mate 10 Pro ،Mate 10 و Mate 10 Porsche Design رونمایی کرده است. طراحی صفحه‌نمایش بدون حاشیه (bezel-less) و به‌کارگیری هوش مصنوعی داخلی که به لطف تراشه جدید هواوی با نام Kirin 970 (محصول Hisilicon، از زیرمجموعه‌های هواوی) امکان‌پذیر شده است، از جمله ویژگی‌های این سری از گوشی‌های هوشمند هواوی به شمار می‌رود. این مدل‌های جدید در سطح بالای بازار در حوزه محصولات رده‌بالا و همچنین در رقابت برای سلطه بر بازار جهانی، محصولات اپل و سامسونگ را به چالش خواهند کشید.

Oppo

Oppo در سه‌ماهه سوم 2017 با رشد سالانه 19 درصدی 30.7 میلیون دستگاه وارد بازار کرده است. این شرکت همچنان رتبه چهارم را از آن خود کرده و به گسترش بازار در خارج از مرزهای چین ادامه می‌دهد. اثربخشی بازاریابی این شرکت و ارائه سبد متنوعی از محصولات ساده، میان رده و گوشی‌های نسبتا رده‌بالا باعث رشد این شرکت شده است.

Oppo R11

Oppo R11

در سه‌ماهه اخیر، این کمپانی چینی دو مدل جدید برای بازار هندوستان معرفی کرده و بازار این کشور نیز به این دو محصول توجه نشان داده است. Oppo در کنار گسترش فروشگاه‌های انحصاری خود، شرکت در فستیوال‌های فروش آنلاین را نیز آغاز کرده است. گوشی‌های R11 و R11 plus در بازار چین محبوب‌ترین مدل‌های این شرکت بوده که به ادامه حرکت رو به جلوی آن کمک کرده است.

شیائومی

در سه‌ماهه سوم 2016 و همچنین فصل نخست سال جاری میلادی، کمپانی Vivo در جایگاه پنجم جدول عرضه جهانی اسمارت‌فون‌ها قرار داشت؛ اما در سه‌ماهه اخیر، شیائومی این جایگاه را به خود اختصاص داده است. اگر چه شیائومی جایگاه پنجم عرضه‌ را در سه‌ماهه سوم 2017 به خود اختصاص داده، اما بیشترین رشد را در میان 5 برند برتر داشته است. میزان گوشی عرضه‌شده این شرکت در سه‌ماهه اخیر 27.6 میلیون دستگاه بوده که در مقایسه با 13.6میلیون واحد اسمارت‌فون عرضه‌شده در مدت مشابه سال گذشته، رشدی بیش از دو برابر را نشان می‌دهد. مهم‌ترین عامل رشد شیائومی موفقیت در بازار هندوستان بوده است که عمدتا به سبب جشنواره فروش آنلاین بسیار بزرگ این کمپانی در ماه سپتامبر محقق شده است. به علاوه، تخفیف قابل توجه برای محصولات سبب شده است که شیائومی بتواند چهار میلیون گوشی را در مدت یک ماه در هند به فروش برساند. در کنار این امر، ارائه تخفیف برای بسیاری از مدل‌ها، در کنار پیشنهادات بانکی و همچنین گزینه‌های تأمین مالی آسان، مدل‌های رده‌بالای شیائومی را برای خرید آنلاین جذاب ساخته است. علاوه بر رشد فروش آنلاین، گسترش مستمر برنامه شراکت ترجیحی (preferred partnership) و فروشگاه‌های فیزیکی این شرکت با نام Mi Home نیز به تثبیت جایگاه شیائومی در زمینه فروش آفلاین کمک کرده است.

Xiaomi Mi Mix 2

شیائومی Mi Mix 2

حال باید دید که آیا جایگاه پنج کمپانی برتر در سه‌ماهه چهارم تغییر خواهد کرد یا آن که همین شرکت‌ها جایگاه خود را برای دوره آتی نیز تثبیت خواهند نمود. در حالی که به عقیده برخی کارشناسان، دو قطبی اندروید-iOS و رقابت میان محصولات مبتنی بر آن‌ها در بازار تشدید خواهد شد، دوقطبی سامسونگ-اپل رفته‌رفته افول خواهد کرد؛ زیرا بازار گوشی‌های هوشمند در چین بالغ شده است و فعالان محلی این بازار در سطح جهانی به فعالیت خواهند پرداخت. تولیدکنندگان چینی با ارائه گوشی‌های باکیفیت، مجهز به جدیدترین ویژگی‌ها، در مجموع قیمت‌گذاری پایین‌تری در مقایسه با تولیدات کمپانی‌های پیشرویی مانند سامسونگ و اپل دارند و همین امر می‌تواند سبب بروز نگرانی‌هایی برای این دو شرکت شود. 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا