معرفی اسنپ‌دراگون 636 – "پلتفرم موبایلی" جدید کوالکام

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/7/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، پردازنده Processor ، اسنپ دراگون 636

واحد خبر mobile.ir : چند ماه پیش بود که کمپانی کوالکام چیپ‌ست‌های اسنپ‌دراگون 630 و 660 را معرفی کرد. اگر با رده محصولات کوالکام آشنا نیستید، باید بگوییم که چیپ‌ست‌های سری 6xx، تراشه‌هایی میان‌رده محسوب شده و اسمارت‌فون‌هایی چون Moto G5 ،Moto X4 (محصولات موتورولا) و Mi Note 3 (محصول شیائومی) از این رده چیپ‌ست استفاده می‌کنند. اما کمپانی کوالکام در روز سه‌شنبه 17 اکتبر 2017 (25 مهر 1396) – طی رویدادی به نام 4G/5G Summit در هنگ‌کنگ – از جدیدترین پروسسور خانواده 6xx با نام اسنپ‌دراگون 636 پرده‌برداری کرد. البته کوالکام چندی پیش اعلام کرد که از این به بعد به جای واژه پروسسور، قصد دارد از ترکیب "پلتفرم موبایلی" (mobile platform) استفاده کند. به گفته کوالکام، این تراشه جدید بهبود چشمگیری در عملکرد، نمایشگر و بازی به همراه خواهد داشت.

Introducing Qualcomm Snapdragon 636 Mobile Platform

شاید مهم‌ترین ویژگی تراشه اسنپ‌دراگون 636، استفاده از هسته‌های Kryo 260 باشد. این تراشه متشکل از 8 هسته پردازشی 64 بیتی از نوع Kryo 260 بوده که حداکثر سرعت کلاک آنها 1.8 گیگاهرتز بیان شده و به گفته شرکت سازنده، عملکرد این چیپ‌ست را تا 40 درصد نسبت به اسنپ‌دراگون 630 (با هسته‌‌های خام مبتنی بر ARM A53) بهبود می‌بخشد.

تراشه جدید کوالکام از نمایشگرهای فوق عریض با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (1,080×2,160 پیکسل) پشتیبانی می‌کند. به علاوه، قابلیتی به نام Assertive Display در این چیپ‌ست پشتیبانی می‌شود که به موجب آن، میزان دید نمایشگر در شرایط نوری مختلف، بهینه خواهد شد. ویژگی‌های Qualcomm TruPalette و Qualcomm EcoPix نیز که در زیرسیستم پردازش دیداریِ Adreno یکپارچه شده‌اند، در افزایش کیفیت بصری نمایشگر مؤثر هستند.

واحد پردازش گرافیکی این تراشه جدید، Adreno 509 است که طبق ادعای کوالکام، کیفیت بازی و وب‌گردی را تا 10 درصد نسبت به نسل قبلی این پروسسورها افزایش می‌دهد. گفته می‌شود این GPU – با پشتیبانی از تصاویر نزدیک به واقعیت و رندر کردن گرافیک‌های سه بعدی به شکل مؤثر – تجربه بازی بی‌سابقه‌ای را برای کاربران فراهم می‌کند.

Introducing Qualcomm Snapdragon 636 Mobile Platform

اسنپ‌دراگون 636 با استفاده از پروسه لیتوگرافی 14 نانومتری FinFET ساخته شده‌اند. گفتنی است، این تراشه از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با چیپ‌ست‌های اسنپ‌دراگون 630 و 660 سازگار است، به این معنا که سوزن‌ها یا پین‌های اسنپ‌دراگون 636 دقیقا مشابه سوزن‌های زیر چیپ‌ست‌های 630 و 660 بوده و سازندگان به سادگی می‌توانند بدون نیاز به ایجاد تغییر در طراحی خود چیپ‌ست‌های قبلی را برداشته و چیپ‌ست جدید را جایگزین نمایند.

از لحاظ ارتباطی، چیپ‌ست جدید کوالکام همچون Snapdragon 630 از مودم پیشرفته اسنپ‌دراگون X12 LTE بهره می‌برد که امکان دانلود با حداکثر سرعت 600 مگابیت بر ثانیه و آپلود با سرعت 150 مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند. ISP یا پردازنده سیگنال تصویریِ این چیپ‌ست جدید نبز بدون تغییر نسبت به گذشته Spectra 160 نام داشته و از نوع 14 بیتی است. دیوایس‌هایی که بعدها به اسنپ‌دراگون 636 مجهز می‌شوند، می‌توانند دوربین‌هایی با حداکثر رزولوشن 24 مگاپیکسل (16 مگاپیکسل در حالت دوگانه) داشته باشند. از دیگر قابلیت‌های تصویربرداری که کوالکام در معرفی اسنپ‌دراگون 636 به آنها اشاره کرده ، می‌توان به زوم روان، فوکوس خودکار سریع، رنگ‌های واقعی، کیفیت فوق‌العاده تصویر و تأخیر صفر ثانیه‌ای شاتر (zero shutter lag) اشاره کرد. تأخیر صفر ثانیه‌ای شاتر به این معناست که به محض فشردن شاتر، عکس ثبت می‌شود و بین این دو عمل، هیچ فاصله زمانی وجود نخواهد داشت که البته در عمل همواره اندکی تأخیر به دلائل مختلف وجود دارد.

Introducing Qualcomm Snapdragon 636 Mobile Platform

کدک صدای به کار گرفته شده در این تراشه، Qualcomm Aqstic نام داشته که با کیفیت 192kHz/24bit از صدای Hi-Fi پشتیبانی کرده و می‌تواند فایل‌های صوتی فشرده‌شده به روش بی‌اتلاف را با اعوجاج پائین و با دامنه دینامیکی بالا پخش کند. فناوری شارژ سریع Quick Charge 4.0 در اسنپ‌دراگون 636 پیش‌بینی شده و این چیپ‌ست تا 8 گیگابایت RAM از نوع LPDDR4 را پاسخگو خواهد بود.

کدار کونداپ (Kedar Kondap)، معاون مدیریت محصول شرکت کوالکام، بر این باور است که معرفی پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 636، به سازندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند انتقال و تحول ملایم‌تری را در گذر از اسنپ‌دراگون‌ 660 و 630 تجربه کرده و سطح بالاتری از عملکرد را در اختیار کاربران قرار دهند. انتظار می‌رود تراشه اسنپ‌دراگون 636 از نوامبر سال جاری میلادی وارد بازار شود.

Introducing Qualcomm Snapdragon 636 Mobile Platform

اما همانطور که در ابتدای خبر نیز گفته شد، کوالکام تصمیم گرفته به جای کلمه پروسسور، از "پلتفرم موبایلی" استفاده کند. همچنین برند Snapdragon از این به بعد برای تراشه‌های خانواده 2xx به کار نخواهد رفت و به جای آن از نام دیگری موسوم به Qualcomm Mobile استفاده خواهد شد. شاید کوالکام با این کار می‌خواهد بگوید که محصولاتش تنها منحصر به دیوایس‌های موبایل نبوده و در بخش‌هایی چون خودروهای اینترنتی، کامپیوترهای شخصی همراه، سرورها، اینترنت اشیا، پوشیدنی‌ها، پهپادها، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز کاربرد دارد.

به گفته کوالکام، کلمه پروسسور نمی‌تواند تکنولوژی به کار گرفته شده در ساخت تراشه و راه‌کارهایی که نوآوران کوالکام روی آن کار کرده‌اند را آن طور که باید و شاید منتقل کند. همچنین، کلمه Snapdragon چیزی فراتر از یک قطعه، یک تکه سیلیکون یا آن چیزی است که بسیاری از مردم به غلط CPU می‌دانند. «Snapdragon مجموعه‌ای از تکنولوژی است که سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات را در بر می‌گیرد.»  

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا