معرفی هدست واقعیت مجازی Oculus Go – بدون نیاز به اسمارت‌فون یا کامپیوتر

نمایش خبر

تاریخ : 1396/7/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : فیس بوک Facebook ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، آکیولس Oculus

واحد خبر mobile.ir : کمپانی Oculus VR (آکیولِس وی‌آر) – از زیرمجموعه‌های فیس‌بوک – در روز پنجشنبه 11 اکتبر 2017 (20 مهر 1396) طی کنفرانسی که با عنوان Oculus Connect 4 برگزار شد، از جدیدترین هدست واقعیت مجازی خود با نام Oculus Go رونمایی کرد. اولین تجربه این کمپانی در این زمینه، هدست واقعیت مجازی Gear VR نام دارد که البته حاصل همکاری با کمپانی سامسونگ بوده است. پس از آن شاهد عرضه هدست پیشرفته Oculus Rift بودیم که در مارچ 2016 به بازار آمد. Gear VR یک هدست موبایلی بوده و برای استفاده از آن، حتما به یک اسمارت‌فون نیاز دارید. هرچند در Oculus Rift نیازی به گوشی نیست، اما برای استفاده از آن بایستی هدست را از طریق یک کابل به کامپیوتر متصل کرد. به نظرتان Oculus Go، به کدامیک شبیه است؟

Introducing Oculus Go Standalone VR Headset

خبر خوش در اینجاست که هدست Oculus Go، بر خلاف دو محصول قبلی، نه به اسمارت‌فون وابسته است و نه نیازی به اتصال به کامپیوتر دارد. به همین دلیل است که هوگو بارا (Hugo Barra)، معاون واقعیت مجازی شرکت، در کنفرانس اخیر، Oculus Go را «بدون شک، آسان‌ترین راه برای مردم به منظور دسترسی به واقعیت مجازی» عنوان کرد. نکته امیدوارکننده دیگر، آنکه این محصول از بسیاری از هدست‌های دیگر (مثل Oculus Rift ،HTC Vive و هدست‌های واقعیت ترکیبی ویندوزی) ارزان‌تر است. پیش‌بینی می‌شود دو عامل مهم راحتی در استفاده و قیمت مناسب، آینده چشمگیری را برای Oculus Go رقم بزنند. شاید همین امر بوده که باعث شده مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس‌بوک، هدف جدید این کمپانی را "رساندن تعداد کاربران واقعیت مجازی به یک میلیارد نفر" اعلام کند. مشخص است که تولید Oculus Go بخش جدایی‌ناپذیر این هدف به شمار می‌رود، اما این هدست تا چه اندازه با Rift و Gear VR متفاوت است؟ آیا این میزان از تفاوت می‌تواند تأثیر به‌سزایی در موفقیت آن داشته باشد؟

Introducing Oculus Go Standalone VR Headset

جدای از اینکه Oculus Go کاربر را از دست کابل خلاص می‌کند، این هدست جدید – حداقل روی کاغذ – یک برتری دیگر نسبت به Rift دارد و آن چیزی نیست جز تکنولوژی صفحه نمایش. به گفته بارا، هدست Oculus Go از نسل آینده طراحی اپتیکال هدست Rift برخوردار بوده و همان میدان دید عریض را برای کاربر فراهم می‌کند. به علاوه، به لطف بالاتر بودن کمیت "پرکردن پیکسل" (pixel fill) در نمایشگر Oculus Go نسبت به نمایشگرهای OLED، از میزان تشعشع کاسته و اثر SDE نیز کمتر شده است. منظور از SDE (مخفف screen-door effect) دیده شدن خطوط جداکننده پیکسل‌ها در نمایشگر است. ناگفته نماند، هدست Oculus Go دارای نمایشگر LCD با رزولوشن 2,560×1,440 پیکسل (یا WQHD) است. طبق ادعای شرکت سازنده، این نمایشگر از قابلیت fast-switch (تغییر سریع) برخوردار بوده که میزان lag یا تأخیر را کاهش می‌دهد.

Introducing Oculus Go Standalone VR Headset

جنس بدنه هدست از نوعی پوشش شبکه‌ای است که با طبیعت صورت مطابقت داشته و از بندی نرم و کشسان برخوردار است. یکی از نکات جالب Oculus Go صدای فضایی (spatial audio) یکپارچه با هدست است. به گفته شرکت، درایورهای صوتی در داخل این هدست ساخته شده و از این رو برای گوش دادن به صدا، نیازی به هدفون نیست. به علاوه، افرادی که در نزدیکی کاربر هستند صدای هدست را به‌خوبی می‌شنوند. البته اگر تمایل ندارید اطرافیان صدای هدست را بشنوند، جک 3.5 میلی‌متری هدفون، این امکان را فراهم می‌کند.

Introducing Oculus Go Standalone VR Headset

اپلیکیشن‌های Oculus Go و Gear VR از لحاظ کد باینری با هم سازگارند، یعنی اپلیکیشن‌هایی که قبلا برای Gear VR توسعه یافته بودند، در Oculus Go نیز اجرا خواهند شد. حتی مجموعه ورودی کنترلر هر دو هدست تقریبا یکی هستند. این امر باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان بتوانند یک تجربه را برای هر دو هدست خلق کنند (کیت‌های توسعه نرم‌افزار برای این هدست در ماه نوامبر در اختیار برنامه‌نویسان قرار خواهد گرفت). ممکن است در آینده اپلیکیشن‌های Rift هم در Go پشتیبانی شوند، اما آنچه که در حال حاضر مسلم است، آن است که این هدست جدید فقط از اپلیکیشن‌های هدست‌های موبایلی پشتیبانی می‌کند که ممکن است برای جذب کاربران، کافی نباشد. Oculus Go توانایی ردیابی جهت (orientation tracking) را دارد اما مثل Gear VR نمی‌تواند حرکات دست را به طور کامل و 100 درصد ردیابی کند.

در وبلاگ شرکت سازنده آمده که Oculus Go هدستی «عالی برای تماشای فیلم‌های سینمایی یا کنسرت‌ها، انجام بازی‌های کامپیوتری یا وقت‌گذرانی با دوستان در فضای واقعیت مجازی است.» اما افرادی که با هدست‌های واقعیت مجازی آشنایی دارند، به خوبی می‌دانند که محتواهایی از این قبیل، چیز جدیدی نبوده و در هدست‌های دیگر نیز قابل اجراست.

هدست واقعیت مجازی Oculus Go از اوایل سال 2018 و با قیمت 199 دلار به بازار خواهد آمد. هرچند که قیمت این هدست از Gear VR و Google Daydream View گران‌تر است، اما همانطور که گفته شد، Oculus Go – با توجه به امکاناتش – از قیمت مناسبی برخوردار بوده و می‌تواند فروش خوبی را به همراه داشته باشد.

Introducing Oculus Go Standalone VR Headset

با تمام اوصاف یادشده، باید هدست Oculus Go را یک هدست میان‌رده تلقی کرد. شاید بتوان Oculus Go را یک چاره موقت برای جذب حداکثری کاربران به واقعیت مجازی نامید، چرا که به نظر می‌رسد برنامه اصلی فیس‌بوک برای تسلط بر بازار هدست‌های واقعیت مجازی، در هدست دیگری با نام "پروژه سانتا کروز" نهفته باشد. هدست سانتا کروز، تجربه‌ای مشابه با Rift و البته بدون نیاز به کابل را در اختیار کاربران قرار داده و بدون شک از Oculus Go گران‌تر بوده و شاید قیمتش حتی از Rift هم بیشتر باشد. علت برتری سانتا کروز، توانایی این هدست در ردیابی با 6 درجه آزادی (6DoF) عنوان شده و لذا بهتر می‌تواند حرکات دست کاربر را ردیابی کند.

Introducing Oculus Go Standalone VR Headset

پروژه سانتا کروز در توسعه هدست پیشرفته واقعیت مجازی

هدست سانتا کروز البته در آینده نزدیک به بازار ارائه نمی‌شود و در اوایل سال 2018 تنها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت. اما طبق ادعای شرکت سازنده، ورود هدست سانتا کروز به بازار، دنیای واقعیت مجازی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.  

منبع : Oculus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا