معرفی Samsung HMD Odyssey- هدست واقعیت ترکیبی سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1396/7/16        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، سامسونگ Samsung ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ الکترونیکس در روز سه‌شنبه 3 اکتبر 2017 (11 مهر 1396) هدست واقعیت ترکیبی خود را با نام Samsung HMD Odyssey معرفی کرد. این هدست با همکاری مایکروسافت تولید شده و مجهز به پلتفرم Windows Mixed Reality است. از مهم‌‌ترین ویژگی‌های این سربند می‌توان به دارا بودن دو نمایشگر AMOLED، میدان دید 110 درجه‌ای و یک جفت هدفون تولیدی توسط AKG اشاره کرد. برخی منابع خبری، این محصول را پیشروترین هدست مبتنی بر پلتفرم واقعیت ترکیبی مایکروسافت می‌دانند که تا کنون به بازار معرفی شده است. مدیران سامسونگ از عرضه سربند جدید خود رضایت زیادی داشته‌اند و آن را هدستی با کارایی بالا و راه‌اندازی آسان می‌دانند که به منظور ارائه تجربه‌ای سه‌بعدی از Mixed Reality طراحی شده است.

Introducing Samsung HMD Odyssey Windows Mixed Reality Headset

این هدست به گفته سامسونگ می‌تواند تجربه دنیای باورنکردنی واقعیت مجازی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. سربند HMD Odyssey در نگاه اول مشابه دیگر هدست‌های مبتنی بر Windows Mixed Reality است. این هدست در ابعاد 111×131.5×202 میلی‌متر طراحی شده و وزن آن 645 گرم است. سامسونگ و مایکروسافت چرخی (wheel) در پشت هدست در نظر گرفته‌اند که برای تنظیم اندازه آن روی سر کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سربند جدید سامسونگ دارای دو نمایشگر 3.5 اینچی AMOLED و میدان دید 110 درجه‌ای است. آن چه HMD Odysse را از دیگر رقبای آن متمایز می‌سازد، رزولوشن 1440×1600 پیکسل برای هر یک از نمایشگرها، در کنار نرخ تازه‌سازی فریم 60 و 90 هرتز است. این سربند برای اتصال به PC که Mixed Reality روی آن اجرا می‌شود، از کابل اتصال HDMI 2.0 در کنار USB 3.0 بهره می‌برد. وجود دو دوربین با لنز فرنل (Single Fresnel) و 6 درجه آزادی (6 DoF) یکی دیگر از ویژگی‌های این سربند جدید محسوب می‌شود. DoF به آزادی حرکت در فضای سه‌بعدی اطلاق می‌شود. به کمک این قابلیت حرکات کاربر علاوه بر جهت‌‌های معمول جلو، عقب، چپ، راست، بالا و پایین، به هنگام خم شدن (yaw)، حرکت رو به بالا (pitch) و پیچیده شدن (roll) نیز حس می‌شود از دیگر مشخصات این سربند می‌توان به وجود ژیروسکوپ و شتاب‌سنج 6 محوری، قطب‌نمای 3 محوری، حسگر مجاورت و حسگر IPD اشاره کرد. به علاوه این هدست از امکان ردیابی موقعیتی از درون به بیرون (inside-out tracking) نیز برخوردار است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این سربند با دیگر هدست‌های مبتنی بر Windows Mixed Reality ، هدفون‌های داخلی AKG است. شرکت اتریشی AKG در زمینه تولید هدفون و میکروفن فعالیت دارد و هدفون‌های داخلی این هدست را با سیستم صدای 360 درجه فراگیر طراحی نموده است؛ به این صورت که برای افزایش احساس حضور در فضای مورد نظر، گویی صدا از جهات مختلف به گوش می‌رسد. اگر چه این هدفون‌ها برای اندازه سرهای مختلف مناسب هستند، اما نکته‌ای که وجود دارد آن است که اگر به هر دلیلی آسیب ببینند، نمی‌توان جایگزینی برای آنها قرار داد زیرا این هدست برخلاف دیگر سربندها دارای جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیست. گفتنی است که این سربند دارای میکروفن برای دستورهای صوتی و دستیار صوتی کورتانا نیز خواهد بود.

Introducing Samsung HMD Odyssey Windows Mixed Reality Headset

هدست HMD Odyssey مجهز به یک جفت کنترلر با ابعاد 119.1×119.1×154.2 میلی‌متر است که هر یک از آنها 160 گرم وزن دارد. این کنترلرها دارای پد لمسی قابل کلیک، دکمه منو، دکمه روشن و خاموش، کلید ماشه‌ای و چراغ نشان‌گر هستند. هر یک از این کنترلرها با دو باتری قلمی (سایز AA) کار می‌کنند و درون آنها نیز شتاب‌سنج و ژیروسکوپ 6 محوری در کنار قطب‌نمای 3 محوری تعبیه شده است.

به نظر کارشناسان، هدست جدید سامسونگ از برخی جهات قابل مقایسه با عینک واقعیت مجازی Oculus Rift محصول فیس‌بوک است. ظاهرا همکاری پیشین سامسونگ و Oculus و برند مشترک این دو شرکت روی هدست‌ها در طراحی سربند جدید سامسونگ تاثیر داشته است؛ چرا که طراحی جدیدترین هدست این کمپانی کره‌ای از نظر هدفون‌های داخلی، کنترلرهای حرکتی و میدان دید مشابه Oculus Rift است.

Oculus Rift Headset

هدست واقعیت مجازی Oculus Rift

البته مایکروسافت نیز به عنوان شریک تجاری سامسونگ در ساخت این محصول، در رویداد خبری کوچکی در شهر سان‌‌فرانسیسکو از ارائه این هدست مبتنی بر پلتفرم Mixed Reality خبر داده است. این کمپانی پیش‌تر با شرکت‌هایی همچون Acer (با Acer Windows Mixed Reality Headset)، برند Dell (با Dell Visor)، اچ‌پی (با HP Windows Mixed Reality Headset)، لنوو (با Lenovo Explorer) و ایسوس (با Asus Mixed Reality Headset) در زمینه واقعیت ترکیبی همکاری کرده بود. مایکروسافت در حال آماده‌‌سازی برای عرضه به‌روزرسانی بزرگ بعدی برای ویندوز 10 موسوم به Fall Creators Update در تاریخ 17 اکتبر است. بخشی از این آپدیت شامل پیشتیبانی کامل از پلتفرم Windows Mixed Reality است؛ پلتفرمی که می‌توان آن را حلقه اتصال میان واقعیت افزوده و مجازی دانست. به این ترتیب، PCهایی که برای استفاده از این هدست مورد نیاز هستند، به‌روزرسانی ویندوز 10 را تا چند روز آینده دریافت خواهند کرد.

Introducing Samsung HMD Odyssey Windows Mixed Reality Headset

شایان ذکر است که سامسونگ در تولید این هدست در مجموع مسیر مورد نظر خود را پیموده است. بسیاری از دیگر تولیدکنندگان هدست‌های واقعیت ترکیبی همگام با صفحه‌نمایش‌های ال‌سی‌دی و مشخصات مرجع مایکروسافت پیش رفته‌اند. اما نرخ تازه‌سازی نمایشگرهای این محصولات با سرعت نمایشگرهای AMOLED سامسونگ که در این هدست از آن استفاده شده است، برابری نمی‌کند. به علاوه، هدفون‌های داخلی این هدست نیز منحصر به سامسونگ هستند.

با در نظر گرفتن مشخصات این هدست، می‌توان آن را دستگاهی رده‌بالا در این حوزه ارزیابی کرد. مجموعه کامل این هدست به همراه کنترلر حرکتی به قیمت 499 دلار در روز 6 نوامبر (15 آبان 1396) در ایالات متحده آمریکا، چین، کره، برزیل و هنگ‌کنگ در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد. پیش‌سفارش این محصول نیز از روز همان روز معرفی تنها در آمریکا امکان‌پذیر شده است.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا