پژوهشگران چینی: هوش مصنوعی گوگل کمتر از هوش یک کودک 6 ساله است

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/7/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل Google ، هوش مصنوعی Artificial Intelligence

واحد خبر mobile.ir : سیستم‌های هوش مصنوعی با چنان سرعتی توسعه یافته‌اند که می‌توانند بسیاری از اعمال انسانی را انجام دهند؛ می‌توانند به عنوان دستیار عمل کنند، امتحان بدهند و حتی در بازی‌های استراتژیک، بر انسان‌ها پیروز شوند. به عنوان مثال، شرکت انگلیسی DeepMind (از زیرمجموعه‌های گوگل) در سال 2015 برنامه‌ای را بر اساس هوش مصنوعی با نام AlphaGo توسعه داد. این برنامه قادر است به راحتی در بازی Go با انسان مسابقه داده و حتی پیروز شود (Go نام یک بازی باستانی چینی است که یک بازی استراتژیک بوده و ممکن است ساعت‌ها به طول بینجامد). چند ماه قبل، که ژیه (Ke Jie)، مرد شماره یک دنیا در بازی Go، در مقابل AlphaGo بازی را واگذار کرد.

Google AI is no Smarter than a Six Year Old Child

شکست خوردن Ke Jie استاد چینی بازی GO در برابر آلفا Go گوگل

علی‌رغم اینکه مقوله هوش مصنوعی در حال حاضر یکی از جالب‌ترین حوزه‌ها در پژوهش علمی محسوب می‌شود، تهدیدهای احتمالی هوش مصنوعی برای آینده بشر، همواره یک موضوع جنجال برانگیز بوده است. اما نتایج تحقیقات چند پژوهشگر چینی که اخیرا در قالب مقاله‌ای تحت عنوان "بهره هوشی و درجه هوش ِ هوش مصنوعی" منتشر شده، نشان می‌دهد که نگرانی کنونی مردم درباره پیشرفت سریع هوش مصنوعی بی‌مورد است، چرا که طبق این پژوهش، هوش مصنوعی گوگل از یک کودک 6 ساله هم کمتر است!

پژوهش اخیر، توسط سه محقق چینی به نام‌های فنگ لیو (Feng Liu)، یینگ لیو (Ying Liu) و یونگ شی (Yong Shi) انجام شده که در بین آنها، یونگ شی سمت معاون اجرایی "مرکز تحقیقاتی اقتصاد غیر واقعی و علم داده‌ها" (وابسته به آکادمی علوم چین) را بر عهده دارد. این سه پژوهشگر در کار تحقیقاتی خود 50 سیستم هوش مصنوعی را با استفاده از مقیاسی که خودشان تنظیم کرده بودند، مقایسه و رتبه‌بندی نمودند.

در این میان هوش مصنوعی گوگل با کسب بهره هوشی 47.28 رتبه نخست را به دست آورد و بالاتر از موتور جست‌وجوی چینی Baidu (با بهره هوشی 32.92) و موتور جست‌وجوی Bing مایکروسافت (با بهره هوشی 31.98) قرار گرفت. جالب است بدانید این پژوهش، بهره هوشی Siri را 23.94 گزارش کرده و می‌توان گفت آی‌کیوی گوگل تقریبا 2 برابر Siri است (تا این لحظه گوگل و اپل از اظهارنظر درباره یافته‌های این پژوهش خودداری کرده‌اند). اما نکته حائز اهمیت در اینجا آن است که بهره هوشی تمام سیستم‌های هوش مصنوعی بررسی‌شده در این پژوهش، کمتر از آی‌کیوی یک کودک 6 ساله (55.5) بوده است.

Google AI is no Smarter than a Six Year Old Child

البته لازم به ذکر است که سیستم‌های گوگل و مایکروسافت هوشمندتر شده‌اند. طبق مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام گرفته بود، بهره هوشی سیستم‌های گوگل و مایکروسافت به ترتیب 26.5 و 13.5 اعلام شده بود (در آن مقطع پژوهشگران Baidu و Siri را مورد مطالعه قرار نداده بودند).

این سه محقق چینی، برای پی بردن به اینکه یک سیستم هوش مصنوعی تا چه حد هوشمند بوده یا شده است، مدلی ارائه کردند که در آن "به دست آوردن، تسلط یافتن، خلق نمودن و بازخوردن داشتن نسبت به دانسته‌ها" مورد آزمایش قرار می‌گیرد. به گفته تیم تحقیقاتی، بر اساس این مدل 3 چالش در زمینه هوش مصنوعی مشاهده می‌شود:

- گسترش معماری فون نویمان

- آزمایش و رتبه‌بندی بهره هوشی سیستم‌های هوشی طبیعی و مصنوعی شامل انسان‌ها، گوگل، Bing، Baidu و Siri

- دسته‌بندی سیستم‌های هوش مصنوعی در 7 درجه (از ربات‌ها گرفته تا "مغز گوگل" یا Google Brain)

به گفته محققین چینی، برنامه AlphaGo در درجه سوم این دسته‌بندی جای می‌گیرد.

اپل، گوگل و مایکروسافت در حال سرمایه‌گذاری در پژوهش‌های مربوط به هوش مصنوعی بوده‌اند که این اقدام می‌تواند در حوزه‌هایی چون بازشناسی گفتار، بازشناسی تصویر و ... منجر به پیشرفت‌های بزرگی شود. این تکنیک‌ها می‌تواند در کارهای درآمدزایی نظیر قرار دادن تبلیغات در وب‌سایت‌ها به کار گرفته شود. البته هوش مصنوعی مخالفانی هم دارد.

از جمله شخصیت‌های مهمی که با هوش مصنوعی مخالف بوده و به عنوان "هشداردهندگان هوش مصنوعی" شناخته می‌شوند، می‌توان به استیون هاوکینگ، فیزیکدان معروف، و ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل شرکت‌های Tesla Motors و SpaceX اشاره کرد. به اعتقاد هاوکینگ، بسته به اینکه چه کسی کنترل هوش مصنوعی را در دست می‌گیرد، این پدیده می‌تواند خطری واقعی تلقی شود، چرا که ممکن است هوش مصنوعی بر هوش بشر غلبه کرده و به حیات انسان‌ها در کره زمین پایان دهد. ایلان ماسک نیز خطر قابل‌توجه هوش مصنوعی را قبول داشته و در ماه جولای خواستار وضع قوانین خاصی در این حوزه شد. وی هوش مصنوعی را "بزرگ‌ترین خطری که به عنوان یک تمدن با آن مواجه هستیم" دانست و گفت هوش مصنوعی می‌تواند جنگ جهانی سوم را به راه اندازد. جک ما (Jack Ma)، بنیان‌گذار و رییس اجرایی هیئت مدیره شرکت چینی علی‌بابا، پیش‌بینی کرده که ظرف سه دهه آینده، ممکن است سیستم‌های هوش مصنوعی اداره کمپانی‌ها را به دست بگیرند.

Google AI is no Smarter than a Six Year Old Child

دکتر لین هسوان (Lin Hsuan)، مدیر مسئول داده (chief data scientist) استارت‌آپ تایوانی Appier، اذعان کرد که هوش مصنوعی هنوز حتی به اندازه هوش یک کودک 6 ساله نرسیده، ولی در مقابل، هوش مصنوعی را دارای قابلیت‌های خارق‌العاد‌ه‌ای در یادگیری دانست. به گفته وی «دانشمندان بر این باور بودند که هوش مصنوعی قادر به انجام کارهای زیادی است، اما با شکست‌های ناشی از هدف‌های غیرواقعی ناامید شدند. در عوض، بسیاری از پژوهشگران حوزه هوش مصنوعی تمرکز خود را روی "هوش مصنوعی ضعیف" (weak AI) قرار دادند که با مسائل خاصی – مثل بازشناسی تصویر یا بازی کردن Go – سر و کار دارد. هوش مصنوعی ضعیف ثابت کرده که توانایی‌اش در یادگیری از توانمندی‌های بسیاری از انسان‌ها فراتر بوده و می‌تواند به سطوحی از عملکرد فرابشری دست یابد.» 

منبع : Cornell Unviversity