پیش‌بینی IDC از بازار هدست‌های VR و AR تا پایان سال 2021 – رشد قابل‌توجه AR در درازمدت

نمایش خبر

تاریخ : 1396/7/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز پنجشنبه 28 سپتامبر 2017 (6 مهر 1396) پیش‌بینی خود از بازار هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) تا پایان سال 2021 را در قالب گزارشی منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع تعداد هدست‌های VR و AR عرضه‌شده در سال 2017 حدود 13.7 میلیون دستگاه برآورد شده و این تعداد در سال 2021 به 81.2 میلیون دستگاه می‌رسد که در صورت تحقق این پیش‌بینی، نرخ رشد سالانه مرکب این هدست‌ها در این بازه زمانی معادل 56.1 درصد خواهد بود. بخش بررسی فصلی بازار جهانی هدست‌های VR و AR در مؤسسه IDC، برآورد کرده که تا سال 2019، بیش از 90 درصد این بازار مربوط به هدست‌های واقعیت مجازی بوده و هدست‌های واقعیت افزوده کمتر از 10 درصد بازار را تشکیل می‌دهند.

IDC Virtual Reality and Augmented Reality Headsets in 2017 and 2021 Report

در حال حاضر هدست‌های واقعیت مجازی در مدل‌های رده بالا و رده پایین و با قیمت‌های متنوع در بازار موجود بوده و دست مشتریان برای خرید بازتر است، اما فناوری واقعیت افزوده – تا زمانی که هدست‌های با کیفیت و با قیمت مناسب وارد بازار شوند – بیشتر به اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها محدود می‌شود. با این اوصاف مشخص است که در حال حاضر امکان رشد هدست‌های VR فراهم‌تر است. گزارش IDC از عرضه هدست‌های VR و AR در سه‌ماهه دوم 2017 نیز این مطلب را تأیید می‌کند. اما طبق برآورد IDC، طی دو سال پایانی بازه زمانی مورد بحث (2020 تا 2021)، هدست‌های واقعیت افزوده رشدی تصاعدی را تجربه کرده و تا پایان سال 2021 حدود یک چهارم بازار هدست‌ها را تشکیل خواهند داد.

IDC Virtual Reality and Augmented Reality Headsets in 2017 and 2021 Report

پیش‌بینی جهانی هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی در سال 2017 و 2021

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیلگر ارشد بخش دیوایس‌های موبایل IDC، وضعیت بازار هدست‌های واقعیت افزوده را این گونه برشمرد: «در حال حاضر عرضه هدست‌های واقعیت افزوده – از هر دو منظر تعداد و عملکرد – تنها کسری از آن چیزی است که انتظار داریم تا پنج سال آینده باشد. اکثر هدست‌های واقعیت افزوده – که در ابتدا عمدتا توسط بخش تجاری خریداری می‌شوند – [نسبت به هدست‌های واقعیت مجازی] متوسط قیمت فروش بالاتری داشته و پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از فروش آنها تا سال 2021 به بیش از 30 میلیارد دلار بالغ شود که [این میزان] تقریبا 2 برابر درآمد حاصل از فروش هدست‌های VR خواهد بود.» وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر کاربران، فناوری واقعیت افزوده را از طریق دیوایس‌های موبایل تجربه می‌کنند، تصریح کرد که در آینده‌ اپلیکیشن‌هایی که با استفاده از ARKit و ARCore توسعه می‌یابند، زمینه ساخت هدست‌های AR (در سطح مصرف‌کنندگان) را فراهم خواهند کرد. ناگفته نماند ARKit (محصول اپل) و ARCore (محصول گوگل) نام کیت‌های توسعه نرم‌افزاری هستند که برنامه‌نویسان به کمک آنها می‌توانند اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده تولید کنند.

IDC Virtual Reality and Augmented Reality Headsets in 2017 and 2021 Report

سربندهای مختلف ساخته شده براساس پلتفرم واقعیت ترکیبی مایکروسافت

در حالی که پیش‌بینی می‌شود هدست‌های واقعیت افزوده – با تأثیر عمیق بر نحوه کار کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان – در درازمدت به رشد برسند، هدست‌های واقعیت مجازی در آینده نزدیک به رشد خوبی دست خواهند یافت. کاهش قیمت‌های اخیر در همه پلتفرم‌ها (به علت کاهش هزینه‌های تولید)، به اضافه عرضه هدست‌های جدید در ماه آینده، رشد مناسبی را برای بازار هدست‌های VR در نیمه دوم سال 2017 رقم زده و عرضه دیرهنگام این محصولات در ابتدای سال جاری میلادی را جبران می‌کند. پلتفرم واقعیت ترکیبی مایکروسافت، هدست‌های بی‌سیم Daydream (محصول گوگل) و هدست‌های موبایلی به رشد خوبی دست خواهند یافت، اما طبق پیش‌بینی IDC، در این میان هدست‌های موبایلی بدون نمایشگر مستقل – مثل Samsung Gear VR – بیشترِ سهم بازار را تا سال 2021 تصاحب می‌کنند. البته تا دو سال آینده عرضه هدست‌های سیم‌دار متصل HMD (که خود دارای نمایشگر هستند) با قیمت پایین‌تر، سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده و طبیعتا فروش هدست‌های موبایلی (فاقد صفحه‌نمایش مستقل) را کاهش خواهند داد. البته IDC پیش‌بینی کرده که سهم HMDهای بی‌سیم در سال‌های پایانی بازه زمانی مورد بحث، بیشتر خواهد شد.

IDC Virtual Reality and Augmented Reality Headsets in 2017 and 2021 Report

سهم جهانی هدست‌های واقعیت محازی و افزوده براساس حجم ورود به بازار در سال 2017 و 2021

به گفته تام مینلی (Tom Mainelli)، معاون بخش دیوایس‌ها و فناوری‌های VR و AR در مؤسسه IDC، هرچند انتظارات غیرواقع‌گرایانه‌ای برای رشد واقعیت مجازی در سال 2017 مطرح شد، اما در مجموع این بازار هنوز هم با سرعتی منطقی در حال رشد بوده و محصولات جدید مایکروسافت و شرکایش – در نیمه دوم سال جاری میلادی – علاقه‌مندی مردم به این هدست‌ها را افزایش خواهد داد. در آستانه ورود به سال 2018، محصولات جدیدی به بازار خواهند آمد از جمله هدست‌های بی‌سیم از سازندگان مطرح. مینلی بر این باور است که کمپانی‌های بیشتری به تکنولوژی واقعیت مجازی روی آورده و زمینه ایجاد پروسه‌های جدید کسب‌وکار و فرصت‌های آموزشی نوین را فراهم خواهند کرد. انتظار می‌رود کمپانی‌ها برای اهداف آموزشی به استفاده از واقعیت مجازی متوسل شده و همین مسأله باعث شود تا سهم VR از دنیای تجاری، از 21.8 درصد در سال 2017 به 27.8 درصد در سال 2021 افزایش یابد.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا