100 برند برتر دنیا به انتخاب Interbrand – اپل و گوگل ارزشمندترین برندهای دنیا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/7/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوگل Google ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، مایکروسافت Microsoft ، آمازون Amazon

واحد خبر mobile.ir : سرگذشت برندها در گذر زمان، جای تأمل دارد. ارزش بعضی برندهای قدرتمند در گذر زمان همچنان به قوت خود باقی مانده یا سیر تغییرات خود را حفظ می‌کند. برخی برندهای دیگر به یکباره ظهور کرده و یا چهره جدیدی از خود به نمایش می‌گذارند. 18 سال است که مؤسسه Interbrand، به ارائه مشاوره، تحلیل، بررسی و ارزش‌گذاری برندهای مختلف در دنیا می‌پردازد. تحقیقات این مؤسسه در شناسایی معیارهایی که اهمیت برندها در نظر مشتریان و سرمایه‌گذاران را مشخص می‌کند، کمک به‌سزایی کرده است. در همین راستا، مؤسسه Interbrand در روز یکشنبه 25 سپتامبر 2017 (3 مهر 1396) جدیدترین رتبه‌بندی خود از برترین برندهای جهانی در سال 2017 را در قالب گزارشی منتشر کرد.

Interbrand 2017 Best Global Brands Report

"رشد در جهان در حال تغییر" تم اصلی گزارش امسال بوده و سه مؤلفه کلیدی مردم، تکنولوژی و برندها در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند. گزارش Interbrand به معرفی 100 برند برتر جهانی پرداخته و طبق برآورد مؤسسه، روی‌هم‌رفته ارزش کل این 100 برند به 1,871‌ میلیارد و 730 میلیون دلار بالغ می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.2 درصد افزایش داشته است. بد نیست بدانید 42 درصد از کل رقم فوق، مربوط به 10 برند نخست است.

جز فرمپتون (Jez Frampton)، مدیر عامل Interbrand، می‌گوید: «ما در یکی از هیجان‌انگیزترین دوران‌های تغییر (اجتماعی، تکنولوژیک و صنعتی) زندگی می‌کنیم که بر تمام جنبه‌های تجارت و زندگی تأثیرگذار است. در چنین شرایطی که همواره در حال تغییر است، رشد، چالش‌برانگیزتر شده و به همین دلیل است که کسب‌وکارها بیش از هر زمان دیگری به برند نیاز دارند. بهترین برندهای جهانی به این نکته پی برده‌اند که برندها سکوهایی برای رشد هستند.»

برندهای برتر لیست

برای پنجمین سال متوالی، برندهای اپل و گوگل به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص دادند. در سال گذشته به ارزش هر دو برند افزود شد، به این ترتیب که ارزش برند اپل با 3 درصد رشد به 184 میلیارد و 154 میلیون دلار و ارزش برند گوگل با 6 درصد رشد به 141 میلیارد و 703 میلیون دلار رسید. مایکروسافت نیز با کسب رشد 10 درصدی در ارزش برند خود، توانست جایگاه سوم این رده‌بندی را از آن خود کند. جف هنسن (Jeff Hansen)، مدیر کل برندسازی مایکروسافت، از جایگاه سومی این شرکت ابراز خرسندی کرده و گفت: «از اینکه می‌بینیم مایکروسافت مجددا به عنوان یکی از برندهای برتر جهانی شناخته می‌شود، هیجان‌زده و [در عین حال] متواضعیم. دغدغه اصلی کارکنان ما در سراسر جهان، یافتن راه‌هایی برای توانمندسازی مردم و سازمان‌ها به منظور تحول در جهانی است که به سرعت در حال تغییر بوده و به طور فزاینده، دیجیتال و متصل است. ارزش برند ما گواهی است بر مشتری‌مداری ما و چیزهای شگفت‌انگیزی که مشتریان‌مان هر روز به آنها دست می‌یابند.»

Interbrand 2017 Best Global Brands Report

کوکاکولا در رتبه چهارم لیست قرار داشته و پس از آن شاهد برندهای آمازون، سامسونگ، تویوتا و فیس‌بوک هستیم. فیس‌بوک – که در جدیدترین لیست Interbrand جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده – موفق شد ارزش برند خود را تا 48 درصد افزایش داده و برای نخستین بار در جمع 10 برند برتر دنیا قرار بگیرد. پس از فیس‌بوک نیز، مرسدس بنز در رتبه نهم و IBM در رده دهم به چشم می‌خورند. گفتنی است، برخی‌ از برندهای این لیست، برای اولین بار است که در جمع 100 برند برتر گنجانده می‌شوند که از این جمله می‌توان به Salesforce (رتبه 84)، فِراری (رتبه 88) و نت‌فلیکس (رتبه 78) اشاره کرد. می‌توانید لیست کامل 100 برند برتر سال 2017 از دیدگاه Interbrand را در اینجا ببینید.

100 برند برتر بیشتر چه صنایعی را در بر می‌گیرند؟

صنایع خودرو (16 درصد)، تکنولوژی (15 درصد)، خدمات مالی (12 درصد) و کالاهای تندمصرف یا FMCG (9 درصد)، بیش از نیمی از 100 برند این لیست را تشکیل می‌دهند. صنعت خرده‌فروشی با 19 درصد رشد، بیشترین رشد را داشته و پس از آن، صنایع کالاهای ورزشی (10 درصد)، تکنولوژی (8 درصد)، لجستیک (7 درصد) و خدمات مالی (6 درصد) بیشترین رشد را در بین سایر صنایع موجود در این لیست داشته‌اند. اما برند فیس‌بوک با 48 درصد، برای دومین سال پیاپی بیشترین رشد را در بین برندها داشته و پس از آن آمازون با 29 درصد، Adobe با 19 درصد، آدیداس با 17 درصد و استارباکس با 16 درصد، حائز کسب بیشترین رشد در بین سایر برندهای این لیست 100 تایی شده‌اند.

Interbrand 2017 Best Global Brands Report

کمپانی‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی مثل PayPal – که هشتادمین برند برتر دنیا به شمار می‌رود – به اهمیت ارزشمند کردن برندشان با مخاطبین در سراسر دنیا پی برده‌اند. بخشی از این استراتژی، همکاری‌های راهبردی را شامل می‌شود؛ اینکه در نتیجه همکاری با یک برند دیگر، ارزش هر دو برند بالاتر می‌رود. به عنوان مثال، گرِگ فیشر (Greg Fisher)، معاون PayPal و رئیس بخش برندسازی جهانی این شرکت، می‌گوید: «ما مشتریان‌مان را در کانون هرآنچه انجام می‌دهیم می‌گذاریم. برند ما به سمت یک راهبرد مشارکت-محور حرکت کرده که خلق تجربیات عالی برای مشتریان‌مان در سراسر جهان را سرعت بخشیده است. در 18 ماه اخیر، PayPal با بیش از 20 برند دیگر – از جمله Visa، Chase، گوگل و فیس‌بوک – همکاری داشته تا عصر جدیدی از تجارت دیجیتال را قوت ببخشد.»

شیوه رتبه‌بندی Interbrand

هجدهمین گزارش سالانه Interbrand، چگونگی رشد برندها در جهان در حال تغییر را بررسی کرده و نشان می‌دهد که استفاده به‌اندازه از تکنولوژی به منظور حصول تجارب عمیق انسانی، رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت. این شیوه، نخستین روشی بود که برای ارزیابی برند اتخاذ شد و گواهی ISO دریافت کرد. اما رتبه‌بندی برندها توسط مؤسسه Interbrand، بر مبنای سه عامل زیر انجام می‌شود:

- عملکرد مالی محصولات و خدمات یک برند

- نقش تأثیرگذار برند در انتخاب مشتری

- قدرت برند در قیمت‌گذاری بالای محصول و تضمین سوددهی شرکت

چند نکته قابل تأمل

با مطالعه گزارش Interbrand، نکاتی قابل تأمل به چشم می‌خورند که علت ارزش این برندها را توضیح می‌دهند. اولا برندهایی که در رتبه‌های بالا جای دارند، همیشه مشتریان را مقدم دانسته‌اند. طبق گزارش Interbrand، مشتری‌مداری موارد زیادی را شامل می‌شود، از جمله اینکه مشتریان را در همه چیز در اولویت قرار دهیم؛ از راه‌کارهای مهندسی، پیش‌بینی نیازها و خواسته‌ها و کارکردن برای کسب رضایت کاربران گرفته تا درک مناسب مشتری. ثانیا، تکنولوژی یکی از بخش‌هایی است که همواره در حال رشد بوده است. همانطور که گفته شد، بیش از نیمی از 10 برند برتر 2017 – مثل اپل، گوگل، مایکروسافت، سامسونگ و فیس‌بوک – مربوط به بخش تکنولوژی هستند. هر یک از برندهای تکنولوژی، یا جایگاه خود در این لیست را ارتقا داده و یا آن را حفظ کرده است. نکته آخر آنکه بهترین برندها، بیشترین انعطاف‌ را دارند. برندهای موفق، آمادگی آن را دارند که در هر برهه از زمان، خط مشی خود را تغییر داده و نیاز جدیدی از مشتریان را رفع نمایند. در گزارش Interbrand می‌خوانیم: «انعطاف‌پذیری بنیادی یعنی غول‌های [عرصه] تکنولوژی می‌توانند به خواروبار فروشی تبدیل شوند، تأمین‌کنندگان غذا و نوشیدنی می‌توانند برندهای سبک زندگی باشند، کمپانی‌های تولید خودرو می‌توانند کاوشگر به مدار بفرستند و تولیدکنندگان تلفن همراه می‌توانند پیشگام هوش مصنوعی باشند. وقتی تغییر، یک استاندارد عادی تلقی شود، همه چیز ممکن خواهد بود.»  

منبع : Interbrand