عرضه کت هوشمند Commuter Trucker Jacket – محصول مشترک گوگل و Levi’s به بازار

نمایش خبر

تاریخ : 1396/7/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل Google ، ATAP ، Project Jacquard

واحد خبر mobile.ir : وقتی در حال دوچرخه‌سواری هستید، کار کردن با گوشی (از قبیل درآوردن آن از جیب، باز کردن صفحه و پاسخ دادن به تماس، خواندن پیامک و یا رفتن به آهنگ بعدی) معمولا دشوار است. کمپانی گوگل برای حل این مشکل دست به ابتکار جالبی زده است. یکی از گروه‌های فعال در گوگل به نام ATAP (گروه پروژه‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته گوگل)، موفق به توسعه پلتفرمی به نام Jacquard (ژاکارد) شده که قرار است در تولید لباس‌های هوشمند به کار رود (گفتنی است کلمه "ژاکارد" از یک ماشین نساجی به همین نام گرفته شده است). به گفته گوگل، نخستین محصولی که با این تکنولوژی وارد بازار می‌شود کتی به نام Levi’s Commuter Trucker Jacket است که با مشارکت "لیوایز"، یکی از مشهورترین برندهای پوشاک آمریکا تولید می‌شود.

Project Jacquard Google powered Levis Smart Jacket Denim Goes on Sale

کمپانی گوگل در روز دوشنبه 25 سپتامبر 2017 (3 مهر 1396)، در وبلاگ رسمی شرکت، از آماده شدن این کت هوشمند برای ارائه به بازار خبر داد. نخستین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید آن است که این محصول جدید پیش از آنکه یک گجت هوشمند باشد، یک کت است. ایوان پوپیرف (Ivan Poupyrev)، که مسئولیت این پروژه را در گوگل بر عهده داشته، می‌گوید: «ما خواستیم یک لباس درست کنیم، نه یک گجت.» این محصول حاصل همکاری دو ساله بین شرکت‌های گوگل و لیوایز بوده که استارت آن از می 2015 زده شد و و اوائل سال جاری میلادی معرفی شد.

در ابتدا همکاری دو شرکت با هدف تولید یک شلوار جین هوشمند شروع شد، به این ترتیب که با استفاده از پارچه رسانا، شلوار این قابلیت را داشته باشد که بتواند بدون نیاز به سیم، داده و انرژی را ارسال کند. اما بعدها، برنامه تغییر کرد و تصمیم بر آن شد که به جای شلوار، یک کت هوشمند طراحی شود، البته مبنا تغییری نکرده: فناوری ژاکارد در بافت کت یکپارچه شده و قابلیت‌های هوشمند کت را امکان‌پذیر می‌کند. این کت جین طوری طراحی شده که دوچرخه‌سواری با آن راحت بوده و شما را گرم نگه می‌دارد. مثل هر کت جین دیگر، این کت نیز بادوام بوده و می‌توانید آن را بشویید. البته باید توجه داشته باشید که قابلیت‌های هوشمند این کت، بعد از 10 نوبت شست‌وشو از بین رفته و Commuter Trucker Jacket به یک کت جین معمولی تبدیل می‌شود. شاید تصمیم تیم سازنده برای کنار گذاشتن ایده شلوار هوشمند به همین خاطر باشد، زیرا معمولا کت دیرتر از شلوار به شست‌وشو نیاز پیدا می‌کند.

Project Jacquard Google powered Levis Smart Jacket Denim Goes on Sale

ایده اصلی ساخت این کت در عین سادگی، بسیار پیچیده است: پارچه کت باید به گونه‌ای ساخته شود که – مثل صفحه نمایش اسمارت‌فون – به لمس حساس باشد. برای این منظور، نخستین چالشی که بر سر راه گوگل و لیوایز قرار داشت، این بود که برای تولید کت دنیم، چگونه نخ‌های خازنی را با هسته مسی یکپارچه کنند. بعد از آن، باید یک دانگل بلوتوث کوچک به یکی از دکمه‌های کت ضمیمه می‌شد تا امکان ارتباط بین کت و اسمارت‌فون را فراهم کند. اجرای تمام موارد فوق، زمان زیادی را از تیم طراحی گرفت، چرا که حاصل کار آنها می‌بایست یک کت واقعی می‌شد، نه چیز دیگری. عملا هم همین اتفاق افتاد و طبق ادعای تیم سازنده، می‌توان این کت را درون ماشین لباسشویی و خشک کن انداخت، بدون اینکه به مدارهای داخلی آن آسیبی وارد شود (البته فقط تا 10 بار!).

اما این کت چگونه کار می‌کند؟ نخ‌های ژاکارد (که حساس به لمس هستند) در سرآستین چپ کت به کار رفته‌اند. این نخ‌ها، با استفاده از قطعات الکترونیکی ریز به کاررفته در آستین و یک قطعه انعطاف‌پذیر دیگر یعنی همان دانگل بلوتوث (که گوگل آن را snap tag می‌نامد)، به طور بی‌سیم به گوشی متصل می‌شوند. همچنین snap tag می‌تواند از طریق فیدبک‌هایی مثل نور یا لرزش، کاربر را از تماس‌های ورودی یا پیامک‌های رسیده باخبر کند. می‌توان گفت snap tag به منزله قلب این کت هوشمند بوده و کاربر بایستی ابتدا آن را به سرآستین چپ کت ضمیمه کرده و سپس با نصب اپلیکیشن ژاکارد، آن را با اسمارت‌فون خود جفت (pair) کند تا بتواند سه نوع حرکت مختلف دست را برای کت تعریف کند. این حرکت‌ها عبارتند از: سوایپ از بالا به پایین، سوایپ از پایین به بالا و دو ضربه (double tap). البته مورد چهارمی هم وجود دارد که نگه داشتن دست روی سرآستین کت است و تنها عمل بی‌صدا کردن گوشی را انجام می‌دهد ناگفته نماند، این کت با دیوایس‌های اندرویدی و آیفون، سازگار است.

Project Jacquard Google powered Levis Smart Jacket Denim Goes on Sale

به این ترتیب وقتی شخص در حال دوچرخه‌سواری است، تنها با دست کشیدن روی سرآستین کتش، می‌تواند با اسمارت‌فون خود تعامل کند که این روش، به مراتب از کار کردن با صفحه گوشی در هنگام دوچرخه‌سواری، ایمن‌تر است. اما سؤال اینجاست که به عنوان مثال، آیا ایده جدید گوگل از کنترل‌های هوشمند روی هدست‌های بلوتوثی راحت‌تر است یا خیر؟ احتمالا خیر، اما باز هم یادآور می‌شویم که هدف گوگل و لیوایز از طراحی و تولید این کت هوشمند، در وهله اول ارائه یک لباس با برخی توانایی‌های اضافی بوده است، نه یک گجت با قابلیت‌های فنی.

سیستم ژاکارد می‌تواند زمان پوشیدن این کت را به طور خودکار به شما اعلام کرده و گوشی شما را روی حالت دوچرخه‌سواری تنظیم کند. برای برقراری ارتباط بهتر، در قسمت چپ کت، یک جیب داخلی در نظر گرفته شده که گوشی باید در آنجا قرار گیرد. کت هوشمند می‌تواند پیام‌های رسیده را از طریق خود گوشی و یا از طریق هدفون بلندخوانی کند. می‌توانید کت را طوری تنظیم کنید که در هنگام دوچرخه‌سواری، فقط تماس‌ها و پیام‌های مخاطبین مهم، اطلاع‌رسانی شوند.

علاوه بر موارد فوق، کارهای دیگری نیز می‌توان با این کت انجام داد، که شاید یکی از کاربردی‌ترین آنها کنترل پخش موسیقی در هنگام دوچرخه‌سواری باشد (کارهایی مثل پخش یا توقف موسیقی، رفتن به آهنگ بعدی و پرسیدن اینکه کدام آهنگ در حال پخش است). به گفته دیتر بون (Dieter Bohn)، از کارشناسانی که تجربه کار با Commuter Trucker Jacket را داشته، یکی دیگر از قابلیت‌های این کت، توانایی ثبت نشانی منزل، محل کار یا هر جای دیگر است. وی می‌گوید: «من [این قابلیت را] به صورت double tap تنظیم کردم، و وقتی این عمل را انجام دادم، گوشی به طور خودکار موقعیت مکانی من را مشخص نمود و با پرسش از Google Maps، مسیر بعدی من برای رسیدن به منزل را با صدای بلند اعلام کرد.»

Project Jacquard Google powered Levis Smart Jacket Denim Goes on Sale

همانطور که گفته شد، این کت هوشمند حاصل کار یکی از گروه‌های گوگل به نام ATAP است. سابقه ATAP نشان می‌دهد که این گروه در عرضه محصولات مشتری‌پسند، عملکرد چندان موفقی نداشته است. به عنوان مثال، مسئولیت "پروژه تانگو" با این گروه بود؛ پروژه‌ای که در آن گوگل قصد داشت دیوایسی اندرویدی با تمرکز بر فناوری واقعیت افزوده را به بازار معرفی کند. هرچند این ایده در سال 2015 نوآورانه بود، اما تنها تعداد معدودی از این دیوایس در بازار عرضه شد. "پروژه آرا" نیز تلاش ناتمام دیگری از سوی این گروه برای ساخت یک اسمارت‌فون ماژولار بود که سرانجام در سال 2016 کنسل شد. حال باید دید Commuter Trucker Jacket به چه سرنوشتی دچار می‌شود.

مشخص است که مخاطب اصلی این کت هوشمند، دوچرخه‌سوارانی هستند که مسیرهای طولانی را با دوچرخه می‌پیمایند. به جز این گروه از افراد، شاید عده کمی از علاقه‌مندان به تکنولوژی‌های جدید یا آنها که عاشق کت‌های جین هستند، اقدام به خرید این کت هوشمند نمایند. باید به این نکته توجه داشت که کاربران خاص و محدود و همچنین قیمت بالای این کت، ممکن است موفقیت تجاری آن را تحت‌الشعاع قرار دهند.

در پایان گفتنی است کت هوشمند Commuter Trucker Jacket از روز چهارشنبه 27 سپتامبر (5 مهر) در برخی فروشگاه‌های منتخب در ایالات متحده عرضه شده و از 2 اکتبر (10 مهر) نیز در بعضی از فروشگاه‌های لیوایز و همچنین از طریق وب‌سایت levi.com به فروش می‌رسد. این کت هوشمند 350 دلار قیمت‌گذاری شده است. بد نیست بدانید کت‌های جین معمولی برند لیوایز، 148 دلار قیمت دارند.  

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا