گزارش Canalys از عرضه اسمارت‌فون در مرکز و شرق اروپا – رقابت شدید اپل و هواوی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/5/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys، در روز سه‌شنبه 15 آگوست 2017 (24 مرداد 1396) گزارش خود را از بازار اسمارت‌فون در مرکز و شرق اروپا طی سه‌ماهه دوم سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، در فصل یادشده، 15.6 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در این منطقه عرضه شده که در این میان سامسونگ با در اختیار داشتن حدود یک سوم بازار پیشتاز است. علی‌رغم حضور پررنگ اپل در بازار موبایل ایالات متحده، تسلط این کمپانی بر بازار سایر مناطق کم‌رنگ‌تر است. در اروپای مرکزی و شرقی نیز، اپل طی فصل اخیر مجددا به رتبه سوم سقوط کرد و پشت سر هواوی قرار گرفت. از دیگر نکات قابل‌ توجه در وضعیت بازار موبایل این منطقه طی سه‌ماهه اخیر، می‌توان به رشد چشمگیر شیائومی اشاره کرد.

Canalys Smartphone Market Report in Central and Eastern Europe Q2 2017

در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، سامسونگ عرضه گوشی‌های هوشمند خود در منطقه اروپای مرکزی و شرقی را با 14 درصد رشد سالانه به 4.9 میلیون دستگاه اسمارت‌فون رساند و موفق شد 32 درصد از بازار این منطقه را در اختیار خود بگیرد. Canalys رشد فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ را به تقاضای قدرتمند برای گوشی‌های سری Galaxy A و Galaxy J – که در سال 2017 به‌روزرسانی شدند – نسبت می‌دهد. البته Galaxy S8 نیز – چه در بین اپراتورها و چه در خرده‌فروشی‌ها – فروش خوبی داشت، اما برخی از دست‌اندرکاران فروش، میزان تقاضا برای این پرچمدار را بیش از آنچه هست برآورد کرده بودند.

کمپانی چینی هواوی با عرضه 1.8 میلیون گوشی هوشمند در بازار اروپای مرکزی و شرقی، موفق شد 12 درصد از بازار اسمارت‌فون این منطقه را از آن خود کرده و جایگاه سابقش را از اپل پس بگیرد (تنها با عرضه حدود 50 هزار اسمارت‌فون بیشتر از اپل). نقطه قوت هواوی در این منطقه، گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده بوده و P10 Lite پرفروش‌ترین اسمارت‌فون هواوی طی این دوره لقب گرفت.

در منطقه اروپای مرکزی و شرقی، هواوی در سال 2016 همواره جلوتر از اپل بود، اما در نخستین فصل از سال 2017، اپل موفق شد جایگاه خود را پس بگیرد. بن استَنتِن (Ben Stanton)، تحلیلگر مؤسسه Canalys، بر این باور است که برگ برنده اپل در سه‌ماهه نخست آن بود که این کمپانی توانست بسیاری از مشتریان خود را راضی کند که آیفون فعلی خود را به آیفون 7 پلاس ارتقا دهند. در مقابل، هواوی نتوانست به هدفی که در سال 2016 برای خود تعیین کرده بود دست یابد، و از موضوع رضایت نداشت . به گفته استنسن، تیم فروش هواوی در سال گذشته قصد داشت به عرضه 140 میلیون دستگاه در سال برسد و از این رو موجودی انبار خود را به حد بسیار زیادی افزایش داد. اما هواوی دوباره با رشدی 11 درصدی در سه‌ماهه دوم 2017 بازگشته است. در حال حاضر این کمپانی موجودی خود را تا حد زیادی ترخیص نموده و عملکرد بسیار مطلوبی دارد.

Canalys Smartphone Market Report in Central and Eastern Europe Q2 2017

سال گذشته، هواوی در اظهارنظری بلندپروازانه، اعلام کرد که قصد دارد طی 2 سال آینده، اپل را کنار زده و به دومین فروشنده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا تبدیل شود. البته در این زمینه پیشرفت‌هایی در مقیاس جهانی حاصل شده، اما رقابت در برخی مناطق بسیار دشوار است. بد نیست بدانید در سه‌ماهه اخیر، عرضه جهانی اسمارت‌فون‌های هواوی تنها 3 میلیون کمتر از اپل بوده است.

کمپانی شیائومی طی فصل اخیر 1.1 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به مرکز و شرق اروپا عرضه نمود و با کسب 7 درصد از این بازار، بعد از اپل در رتبه چهارم قرار گرفت. این در حالی است که شیائومی کمی بیش از یک سال است که به بازار اروپای مرکزی و شرقی ورود کرده، از این رو Canalys این کمپانی را فروشنده برجسته فصل اخیر در این بازار می‌داند. عمده موفقیت شیائومی در این منطقه، مدیون رده محصولات مقرون‌به‌صرفه Redmi بوده، چرا که بازار اروپای مرکزی و شرقی (موسوم به CEE) حساسیت بالایی به قیمت دارد. گفتنی است اسمارت‌فون Redmi 4A – با عرضه بیش از 350 هزار دستگاه – پرفروش‌ترین دیوایس شیائومی در بازار CEE طی سه‌ماهه دوم بوده است.

Xiaomi Redmi 4A

تیم کولینگ (Tim Coulling)، تحلیلگر ارشد Canalys، معتقد است شیائومی قصد دارد رشد سریع هواوی را تکرار کند، اما باید توجه داشت که این دو کمپانی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. هواوی در اصل یک شرکت مخابراتی بود و به پشتوانه این کسب‌وکار خود توانست اسمارت‌فون‌هایش را از کانال اپراتورهای مخابراتی به فروش برساند. اما شیوه کار شیائومی متفاوت بوده و این کمپانی برای عرضه محصولاتش در بازار CEE دست به دامان شرکت توزیع‌کننده ABC Data در لهستان شده است. البته این شرکت، پای اسمارت‌فون‌های شیائومی را به سرعت به بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیک لهستان (یعنی Allegro) و خرده‌فروشی‌های مهمی چون Media Markt، Media Expert و Komputronik باز کرده است. به اعتقاد تیم کولینگ، شیائومی برای گسترش هرچه بیشتر برند خود در سراسر دنیا، باید با استفاده از پتنت‌های مناسب، ابتدا از به وجود آمدن دعاوی قضایی جلوگیری کند و در مرحله بعد با همکاری شرکایی در امر توزیع، برند خود را در بازاری که به‌شکل فزاینده‌ای کالازده‌ شده، تثبیت کند.

در پایان بد نیست بدانید کمپانی لنوو با در اختیار داشتن 5 درصد از بازار اسمارت‌فون در اروپای مرکزی و شرقی، پس از شیائومی در رتبه پنجم قرار دارد. 33 درصد از بازار اسمارت‌فون‌های این منطقه نیز به دیگر برندها تعلق دارد که در گزارش Canalys به آنها اشاره‌ای نشده است.