معرفی نوکیا 8 : اولین پرچمدار تمام‌عیار نوکیا پس از 3 سال

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/5/26        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، زایس Zeiss ، اندروید Android ، Nokia 8 ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : بازگشت نوکیا به بالاترین سطح دنیای موبایل برای بسیاری از کاربرانی که روزهای طلایی این فنلاندی دوست‌داشتنی در یکی دو دهه گذشته را به خاطر دارند خاطرات نوستالژیک شیرینی را زنده می‌کند که با قابلیت‌هایی که نخستین بار با گوشی‌های نوکیا در اختیار کاربران عام قرار گرفت گره خورده است. شرکت فنلاندی HMD که از اواخر سال گذشته میلادی کار خود را به عنوان صاحب امتیاز جدید برند نوکیا آغاز کرد در مدتی کوتاه نه‌تنها نام این برند را در رده پایین و میانی بازار اسمارت‌فون‌های اندرویدی مطرح ساخت، بلکه بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، شب گذشته اولین پرچمدار اندرویدی و نخستین پرچمدار نوکیا پس از 3 سال را معرفی کرد؛ Nokia 8 برای رقابت با بزرگان به میدان آمده است.

Introducing Nokia 8

نوکیا که برای مدت‌های مدید برند بلامنازع دنیای موبایل در عصر شکوفایی سیستم‌عاملِ اینک فراموش شده Symbian بود، پس از یک دوره فاجعه‌بار با اسب تروجان مایکروسافت، در عرض تنها چند سال از نقش‌آفرین‌ترین برند گوشی‌های هوشمند به ویرانه‌ خاکسترنشینی تبدیل شد که بازگشت دوباره آن به این عرصه و درخشش آن در حضور غول‌های دست‌نیافتنی آسیایی اگر نه غیر ممکن و محال که دست‌کم کاملا بعید به نظر می‌رسید. در اواسط سال گذشته پس از پایان دوره انحصار مایکروسافت روی برند نوکیا و مطرح شدن نام جدیدی به عنوان صاحب‌ امتیاز این شرکت امیدهای تازه‌ای در دل هواداران این فنلاندی دوست‌داشتنی بازار موبایل جوانه زد که در اوائل امسال با معرفی نوکیا 6 و پس از آن معرفی رسمی نوکیا 3310 جدید، نوکیا 3 و نوکیا 5 در نمایشگاه MWC 2017 کاملا به بار نشست.

Nokia 6

Nokia 6

با وجود بار نوستالژیک 3310 جدید، ظاهر جذاب نوکیا 6 و قیمت مناسب نوکیا 3 و نوکیا 5 نگفته پیداست که هیچ‌کدام از این گوشی‌ها، توان رقابت در بالاترین سطح این بازار و قرار گرفتن در کنار بزرگان دنیای موبایل را نداشته و ارضای آدرنالین فرو خفته کاربران تشنه نوکیا که پس از Lumia 930 در سال 2014 هیچ پرچمدار دیگری را از این برند ندیده‌اند به چیزی فراتر از این نیاز دارد. در طی چند ماه گذشته اطلاعات جسته و گریخته متعددی درباره برنامه نوکیا برای ارائه حداقل یک پرچمدار برجسته در کلاس اندروید مطرح شد که همچون برترین‌های این کلاس از وضوح بالای صفحه‌نمایش، پروسسور برجسته شرکت کوالکام و یک مجموعه تصویری با کیفیت برخوردار است. این گوشی که در شایعات و خبرهای ابتدایی با نام نوکیا 9 شناخته می‌شد سرانجام به Nokia 8 تغییر عنوان داد و شب گذشته به صورت رسمی معرفی شد.

Introducing Nokia 8

طراحی بدنه : مدرن با رگه‌های کلاسیک

نوکیا 8 برخلاف S8 و G6 از سامسونگ و ال‌جی، Essential PH-1 و Sharp Aquos S2 دارای طراحی بدون حاشیه (حداقل در یکی از وجوه بالا و پایین پنل) نیست اما از شکل کلاسیک و طراحی بخش پشتی آن نیز نمی‌توان چندان ناراضی بود. در جلوی دستگاه از همان فرم کلاسیک و معمول این رده با حاشیه‌های مشخص در بالا و پایین استفاده شده که در بسیاری از پرچمداران فعلی بازار مثل XZ Premium از سونی و HTC U11 نیز دیده می‌شود. سنسور اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش و دکمه‌‌های لمسی حاضر در دو طرف آن جلوه‌ای کلاسیک و البته نسبتا قدیمی به گوشی بخشیده است که شاید سلیقه همه افراد را تأمین نکند.

Introducing Nokia 8

نوکیا 8 در دو طراحی مختلف از لحاظ رنگ و فرم ارائه می‌شود؛ نسخه براق آبی و مسی دستگاه به گفته شرکت سازنده به بیش از 20 ساعت زمان برای پرداخت و شکل‌گیری نیاز دارد و دو ترکیب ماتِ خاکستری و آبی نیز در طی 40 مرحله فرایند ماشین‌کاری و آنودیزه کردن ساخته می‌شوند. ساخت این گوشی با یک تکه آلومینیوم سری 6000 آغاز شده و با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف محصول نهایی با ضخامت ناچیز 7.9 میلی‌متری شکل می‌گیرد. لبه‌های کناری گوشی کاملا باریک‌تر از مرکز آن بوده و حس گوشی Slim تری را به کاربر منتقل می‌کنند. انتخاب آلومینیوم 6000 در حالی که در طی سال‌های گذشته ماجرای خمیدگی آسان این نوع آلومینیوم به خصوص در نسل اول آیفون‌های پلاس اپل مشکل‌ساز شد اندکی تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسد اما از سوی دیگر با نیم‌نگاهی به کیفیت ساخت بالای Nokia 6 و ادعای شرکت سازنده در استحکام این مدل، می‌توان کمتر در این مورد نگران بود.

Introducing Nokia 8

استاندارد مقاومت گوشی از سوی نوکیا، IP54 اعلام شده که تنها آن را در برابر پاشیده شدن آب مقاوم نگاه می‌دارد و برخلاف سری S8، ال‌جی G6، سونی XZ Premium و HTC U11 امکان فرو بردن آن در آب وجود ندارد.

Introducing Nokia 8

صفحه‌نمایش :‌ غیبت OLED، روشنایی بسیار بالا

بسیاری از کاربران انتظار مشاهده یک صفحه‌نمایش OLED را در پرچمدار جدید نوکیا داشتند اما HMD همچنان ترجیح داده تا از همان فناوری معمول IPS TFT LCD در این گوشی استفاده کند. ابعاد صفحه‌نمایش نوکیا 8 کمتر از نوکیا 6 بوده و با 5.3 اینچ تقریبا از تمامی پرچمداران هم‌سطح خود در سال 2017 کوچک‌‌تر است. این صفحه‌نمایش با وجود کوچک بودن با تجهیز به وضوح QHD یا 2560×1440 پیکسلی تراکم بسیار بالای بیش از 550 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند که نسبت به حداکثر فشردگی قابل تشخیص توسط چشم انسان (در فاصله معمول استفاده از گوشی) بسیار بالاتر است.

Introducing Nokia 8

یک نکته بسیار برجسته در مورد این صفحه‌نمایش به روشنایی آن تعلق دارد که طبق ادعای نوکیا به 700nits می‌رسد که از این لحاظ در سطح بهترین‌های این رده بوده و کارکرد بی‌نقص آن زیر نور مستقیم خورشید را تضمین می‌کند. این صفحه‌نمایش دارای پوشش شیشه‌ای گوریلا گلس 5 بوده و کناره‌های آن نیز طبق انتظار به صورت نیم دایره (طراحی 2.5D) طراحی شده‌اند که حس خوشایندی را در زیر دست ایجاد می‌کنند. این صفحه‌نمایش به قابلیت همواره روشن صفحه‌نمایش (برای نمایش اطلاعات هنگام خاموش بودن پنل اصلی) نیز مجهز است.

مجموعه دوربین : جذابیت زایس، صدای OZO، فوکوس خودکار سلفی

جذابیت دوربین در مجموعه نوکیا 8 به اندازه‌ای‌ست که آن را مهم‌ترین ویژگی این گوشی توصیف می‌کنند. استفاده از لنزهای Zeiss در این مجموعه انتظارها از کیفیت دوربین نوکیا 8 را بسیار بالا می‌برد. لنزهای زایس را پیش از این در سال‌‌های دور در سری N نوکیا به خاطر می‌آوریم، مدل‌هایی که ارائه‌کننده یکی از بهترین دوربین‌های موبایلی زمان خود بودند.

Introducing Nokia 8

در بخش پشتی دستگاه از دو دوربین 13 مگاپیکسلی اتوفوکوس استفاده شده که دوربین اصلی به صورت رنگی و مجهز به OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال دست بوده و دوربین دوم به صورت سیاه و سفید یا تک رنگ عکاسی می‌کند. عملکرد این دو دوربین به آنچه پیش از این در سری P‌ و Mate هواوی دیده‌ایم شباهت دارد و در اینجا نیز از ترکیب تصاویر هر دو دوربین برای ارتقاء بهتر تصویر در پروسه‌‌ای که نوکیا آن را "Image Fusion Technology" یا فناوری ادغام تصویر می‌نامد استفاده می‌شود.

Introducing Nokia 8

سایز پیکسل این دوربین‌ها 1.12 میکرون و گشودگی دیافراگم آنها f/2.0 است که با وجود آنکه در هر دو مورد به دوربین‌های بهتری در بین رقبا با پیکسل‌های بزرگ‌تر و دیافراگم‌های گشوده‌تر می‌توان اشاره کرد اما طبق تجربه، یک مجموعه نوری مدرن نقشی حتی مهم‌تر از سایز پیکسل و گشودگی دیافراگم در شکل‌گیری یک عکس با کیفیت ایفا می‌کند. فوکوس این مجموعه با فناوری تشخیص فاز و فوکوس لیزری که نوکیا آن را رنج فایندر مادون قرمز (IR range finder) می‌نامد انجام شده و دو فلش با ترکیب نوری مختلف نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. فیلم‌برداری این مجموعه حداکثر با وضوح 4K انجام می‌شود.

برداشت صدا حین فیلم‌برداری یکی دیگر از نکات جالب توجه در نوکیا 8 به حساب می‌آید. شرکت نوکیا در سال 2015 دوربین خاص و بسیار گران‌قیمتی به نام OZO را معرفی کرد که دارای 8 لنز مختلف دوربین و میکروفون‌های متعددی بود که در یک ساختار کروی در کنار هم قرار گرفته بودند؛ در این دوربین 60 هزار دلاری هر لنز فضایی به وسعت 195 درجه را پوشش می‌داد که در نهایت قادر به فیلم‌برداری 360 درجه‌ای از محیط اطراف می‌شد.

Nokia OZO

نوکیا 8 از تجربه تیم صدای حرفه‌ای OZO بهره‌مند شده و با به‌کارگیری سه میکروفون با گستره دینامیکی بالا قادر به برداشت صدایی که شرکت سازنده آن را صدای فضایی 360 درجه (OZO spatial 360°) می‌نامد، شده است. این فناوری در پخش صدا نیز به کار گرفته شده و با استفاده از یک هدست مناسب می‌توان محل و سمت تولید صدا را تشخیص داد.

داستان دوربین‌های نوکیا 8 به همین جا نیز خاتمه پیدا نمی‌کند و دوربین سلفی این گوشی نیز حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد. نوکیا در این دوربین نیز از لنز زایس با همان دیافراگم و همان سایز سنسور دوربین‌های اصلی استفاده کرده و فوکوس خودکار از نوع تشخیص فاز نیز در آن وجود دارد. حضور فوکوس خودکار در این دوربین به خودیِ‌ خود برتری محسوسی را در اختیار نوکیا در قبال تقریبا تمامی رقبا که از دوربین‌های سلفیِ بدون فوکوس خودکار بهره می‌برند قرار می‌دهد.

یک ویژگی جذاب بخش دوربین نوکیا 8، قابلیتی تحت عنوان bothie (در مقابل Selfie) است که در آن از هر دو دوربین‌های جلو و عقب در حالت Dual-Sight برای برداشت تصویر استفاده شده و می‌توان همزمان بدون نیاز به ترک منوی دوربین، ویدئویی حاصل از هر دو دوربین که در یک کادر مشترک به نمایش گذاشته می‌شوند را روی فیس‌بوک یا یوتیوب به صورت زنده استریم کرد.

Introducing Nokia 8

در این رابطه یوهو سرویکاس (Juho Sarvikas) مدیریت ارشد محصول در شرکت HMD‌ اینگونه می‌گوید : «ما می‌دانیم که طرفداران در حال ساخت و اشتراک‌گذاری محتوای زنده بیشتری نسبت به گذشته با میلیون‌ها عکس و ویدئویی که هر لحظه روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، هستند. مردم از محتوایی که مصرف می‌کنند الهام گرفته و به دنبال راه‌های جدیدی برای ساخت [محتوای] خودشان هستند».

پردازنده - باتری : قدرت Snapdragon 835، ظرفیتی راضی‌کننده

عنوان پرچمدار برای اسمارت‌فونی در سال 2017 بدون یک پروسسور قدرتمند 10 نانومتری تکمیل نمی‌شود و نوکیا 8 نیز خوشبختانه در این زمینه استثنا نیست؛ پردازش در این گوشی مثل همتایان خود یعنی ورژن آمریکایی S8 و S8+، سونی XPERIA XZ Premium، اچ‌تی‌سی U11، وان‌پلاس 5 و شیائومی Mi 6 با پروسسور Snapdragon 835 با 8 هسته پردازشی کاستوم Kryo مرتب شده در دو کلاستر 4 هسته‌ای 2.5 و 1.8 گیگاهرتزی انجام شده و 4 گیگابایت رم از نوع LPDDR4X و 64 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 2.1 برای آن در نظر گرفته شده است. برخی منابع از ارائه ورژن دیگری از این مدل با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی نیز سخن گفته‌اند. اسلات حافظه نیز برای ای مجموعه در نظر گرفته شده که تا 256 گیگابایت دیگر امکان ارتقاء را ارائه می‌کند. سیم‌کارت دوم و اسلات حافظه جایگاه مشترکی داشته و نمی‌توان هر دو را به صورت همزمان در اختیار داشت.

Snapdragon 835

باتری حاضر در نوکیا 8 دارای ظرفیت 3,090mAh است که به لطف حضور پروسسور SD835 از شارژ سریع 18 واتی مبتنی بر Quick Charge 3.0 پشتیبانی می‌کند.

راه‌‌های ارتباطی

با وجود اسنپ‌دراگون 835 و پشتیبانی این پروسسور روی کاغذ از سرعت گیگابیتی، حداکثر سرعت تبادلات 4G در نوکیا 8 از سوی شرکت سازنده 450Mbps در دانلود تحت استاندارد LTE Cat.9 اعلام شده که البته در عمل به دلیل در دسترس نبودن سرعت گیگابیتی، تفاوت خاصی را نیز ایجاد نمی‌کند. وای‌فای ac و بلوتوث 5 (فعال‌سازی با اندروید 8) همراه با NFC‌ و USB Type-C دیگرگزینه‌های ارتباطی این گوشی را تشکیل می‌ً‌دهند.

قیمت – زمان ارائه

Introducing Nokia 8

با توجه به مشخصات و قابلیت‌های نوکیا 8 نمی‌توان انتظار قیمت پایینی را برای این مدل داشت. قیمت در نظر گرفته شده برای این مدل از سوی شرکت نوکیا، 599 یورو است که آن راهم‌طراز اکثر دیگر پرچمداران بزرگ سال جاری در بالاترین سطح بازار مطرح می‌کند. این گوشی در ابتدا با نسخه 7.1 اندروید خالص ارائه می‌شود اما به احتمال قوی از جمله نخستین اسمارت‌فون‌های دریافت‌کننده اندروید 8 خواهد بود. زمان حضور نوکیا 8 در بازارهای جهانی اوائل ماه سپتامبر (نیمه دوم شهریور 1396) تعیین شده که این زمان مابین ارائه Note 8 سامسونگ و نسل جدید آیفون‌های شرکت اپل است.  


به روزرسانی - قیمت نوکیا 8 در بازار ایران

گوشی نوکیا 8 به بازار ایران راه یافته.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی نوکیا 8 از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.