گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2017 – ریکاوری پس از زلزله

نمایش خبر

تاریخ : 1396/5/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سونی در روز 1 آگوست 2017 (10 مرداد 1396) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال 2017 – منطبق بر سه‌ماهه نخست سال مالی این شرکت – پایان‌یافته در 30 ژوئن 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع فروش و درآمد عملیاتی سونی در فصل اخیر 1,858.1 میلیارد ین ژاپن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 15.2 درصد رشد داشته که سونی عمده آن را به رشد درآمد بخش‌های "خدمات مالی" و "نیمه‌رساناها" نسبت می‌دهد. سود عملیاتی نیز در سه‌ماهه اخیر 157.6 میلیارد ین اعلام شده که نسبت به سود عملیاتی سه‌ماهه دوم 2016 (56.2 میلیارد ین) بیش از 180 درصد رشد را نشان می‌دهد. به گفته سونی عمده این رشد حاصل بهبود عملکرد بخش‌های "نیمه‌رساناها" و "محصولات و راه‌کارهای تصویربرداری" بوده است.

Sony Q1 2017 Financial Results

سال مالی گذشته، ناملایمات زیادی را برای سونی به همراه داشت، از جمله زمین‌لرزه‌ای که در آوریل سال 2016، جزیره کیوشو در جنوب‌غربی ژاپن را لرزاند و تولید تراشه‌های دوربین سونی را در کارخانه این شرکت در شهر کوماموتو، متوقف کرد. اما به نظر می‌رسد سه‌ماهه اخیر نتایج خوبی را در پی داشته که برای کازو هیرای (Kazuo Hirai)، مدیر عامل سونی، به منزله بازگشت به ثبات است. با افزایش تعداد کاربران پلی‌استیشن 4، فروش نرم‌افزار و سرویس‌های آنلاین نیز به تبع آن بیشتر شده است. شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون در هر دیوایس خود از تعداد بیشتری تراشه دوربین استفاده می‌کنند. از طرفی، مردم هم گرایش بیشتری به سرویس‌های استریم موسیقی نشان می‌دهند.

دیوید دای (David Dai)، تحلیلگر مؤسسه Sanford C. Bernstein & Co.، ضمن رضایتمند دانستن نتایج مالی سونی در سه‌ماهه اخیر، به این نکته اشاره کرد که سونی عمدا چشم‌انداز سود خود را کمتر از آنچه که باید باشد بیان کرده و لذا نتایج مالی سونی همواره از اجماع برآورد تحلیلگران و حتی از پیش‌بینی خود شرکت نیز فراتر می‌رود. البته کنیچیرو یوشیدا (Kenichiro Yoshida)، مدیر ارشد مالی سونی، ضمن دفاع از موضع محافظه‌کارانه شرکت در ارائه چشم‌انداز، گفت: «ما در این سال مالی، فقط سه‌ ماه [فرصت مفید] داشتیم.» وی افزود، تحولات محیط اقتصادی کلان از یک سو و عواملی چون هزینه و تقاضا از سوی دیگر، سونی را بر آن داشت تا برآورد خود را از عملکرد مالی شرکت، افزایش ندهد.

Sony Q1 2017 Financial Results

پیش از انتشار این گزارش مالی، سهام سونی 1.8 درصد افت کرد، اما در مجموع ارزش سهام این شرکت در سال مالی که گذشت، 36 درصد نسبت به سال قبل از آن، رشد داشت. سهام پذیرفته ‌شده آلمان نیز در معاملات روز سه‌شنبه 1 آگوست، با حاشیه مشابهی افت کرد.

طی سه‌ماهه اخیر، سونی فروش یکی از شرکت‌های چینی زیرمجموعه خود – که در تولید ماژول‌های دوربین فعال بود – را نهایی کرد که سود حاصل از این معامله 27.5 میلیارد ین اعلام شد. کاهش هزینه‌های بیمه‌ای و بازسازی مربوط به زلزله کوماموتو نیز 9.3 میلیارد ین را عاید سونی نمود. در مجموع، سود خالص سونی در فصل اخیر با رشد سالانه خیره‌کننده 282 درصدی، به 80.9 میلیارد ین اعلام رسید، در حالی که کارشناسان، سود خالص این شرکت را در حد 66.5 میلیارد ین برآورد کرده بودند.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف شرکت سونی در سه‌ماهه دوم سال 2017:

• ارتباطات همراه

در فصلی که گذشت، سونی 3.4 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به بازار عرضه کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است (البته این آمار و ارقام هنوز هم برای سونی پایین محسوب می‌شود). درآمد سونی از فروش اسمارت‌فون‌هایش در فصل اخیر 181.2 میلیارد ین اعلام شده که – با فرض ثبات واحد پولی – با افت سالانه 3 درصد مواجه شده است. سونی این افت را به تغییر در ترکیب محصولاتش نسبت می‌دهد. از گفته سونی این طور برداشت می‌شود که دیوایس‌های میان‌رده‌ای نظیر XPERIA XA1 و XA1 Ultra فروش بیشتری داشته‌اند.

Sony Q1 2017 Financial Results

علی‌رغم کاهش فروش بخش موبایل، سود عملیاتی این بخش با رشد چشمگیر 771.3 درصدی از 0.4 میلیارد ین در سه‌ماهه دوم 2016 به 3.6 میلیارد ین در سه‌ماهه اخیر رسید. به گفته سونی، عمده این رشد در نتیجه کاهش هزینه‌های عملیاتی و همچنین کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه بوده که تا حدی با افزایش قیمت قطعات تعدیل شده است. البته نباید تأثیر مثبت نرخ نوسانات تبدیل ارز – به ارزش 1.4 میلیارد ین – را در سه‌ماهه اخیر نادیده بگیریم.

• بازی و خدمات شبکه‌ای

در حال حاضر، بخش بازی و خدمات شبکه‌ای بزرگ‌ترین منبع درآمدزایی سونی محسوب می‌شود. این بخش طی سه‌ماهه دوم سال 2017، درآمدی معادل 348.1 میلیارد ین را کسب نمود که 5.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. عواملی چون افزایش فروش نرم‌افزاریِ پلی‌استیشن 4 (از جمله فروش از طریق شبکه) و همچنین فروش هدست واقعیت مجازی PlayStation VR، در موفقیت این بخش سهیم بوده‌اند (سونی ظاهرا در فصل اخیر 3.3 میلیون دستگاه پلی‌استیشن 4 را به فروش رساند). البته تصمیم به کاهش قیمت کنسول پلی‌استیشن 4 – که در سپتامبر 2016 عملی شد – تا حدی جلوی رشد بیشتر این بخش را گرفت.

Sony Q1 2017 Financial Results

بر خلاف درآمد بالا، سود عملیاتی بخش بازی و خدمات شبکه‌ای طی سه‌ماهه اخیر، با حدود 60 درصد افت به 17.7 میلیارد ین تنزل یافت. سونی این افت را ناشی از سودهای بسیار زیاد سال گذشته و غیبت یک عنوان بازی کاملا پر سود همانند آنچه سال گذشته رخ داد می‌داند؛ زمانی که بازی ماجراجویانه Uncharted 4 به بازار عرضه شد. طبق آمار وب‌سایت VG Chartz، این بازی عنوان دومین بازی پرفروش سال را از آن خود کرد.

دیوید دای می‌گوید: «کسب‌وکار بازی‌ها مورد بازبینی قرار گرفت چون فروش پلی‌استیشن 4 هنوز هم قدرتمند بوده و Xbox One X [کنسول بازی جدید مایکروسافت] با آن قیمت بالا، تهدید مهمی محسوب نمی‌شود.»

Sony PlayStation 4 Slim 1TB gold Console

برخی کارشناسان بر این باورند که پلی‌استیشن 4 در مراحل آخر چرخه عمر خود قرار دارد که معمولا سودآورترین دوره برای کنسول‌ها محسوب می‌شود چرا که بازی‌های جدیدی به تعداد زیادی از کاربران و دارندگان این کنسول‌ها فروخته می‌شود. اما نکته جالب آن است که این چرخه سودآوری بیشتری برای سونی به همراه خواهد داشت، زیرا سونی یک سرویس بازی آنلاین به نام PlayStation Network داشته که با دریافت حق عضویت از کاربران، این امکان را فراهم می‌کند که افراد بتوانند با دیگران بازی کنند و همچنین به جای خرید دی‌وی‌دی یا سی‌دی بازی، بازی‌ها را دانلود کنند که این امر، حاشیه سود بیشتری را نصیب سونی می‌نماید.

• محصولات و راه‌کارهای تصویربرداری

فروش این بخش – که کسب‌وکارهایی مثل تولید دوربین‌های عکاسی، فیلمبرداری، پروژکتورها و تجهیزات تصویربرداری پزشکی را شامل می‌شود – در سه‌ماهه دوم، با رشد سالانه 27.3 درصد، به 155.6 میلیارد ین رسید. این رشد چشمگیر بدان جهت است که اثر زمین‌لرزه کوماموتو از بین رفته و تعداد دستگاه‌های بیشتری به فروش رسیده است. به علاوه سونی ترکیب محصولات خود را نیز در این بخش بهبود بخشیده، به این ترتیب که چه در دوربین‌های عکاسی و چه در دوربین‌های فیلم‌برداری، شرکت به مدل‌های ارزشمندتری روی آورده است.

Sony Q1 2017 Financial Results

همین عوامل، در کنار 2.6 میلیارد ینی که سونی بابت خسارت‌های زمین‌لرزه از بیمه دریافت کرد، سود عملیاتی شرکت در سه‌ماهه اخیر را با رشد خیره‌کننده 209 درصدی، به 23.2 میلیارد ین، افزایش داد.

• سرگرمی‌های خانگی و صدا

این بخش متشکل از تلویزیون‌ها، دستگاه‌های ضبط و پخش دیسک‌های Blu-ray، سیستم‌های صوتی خانگی، هدفون‌ها و پلیرهای قابل‌حمل بوده و در سه‌ماهه اخیر 256.9 میلیارد ین فروش داشته که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، با 8.9 درصد رشد همراه بوده است. عمده این رشد در نتیجه بهبود در ترکیب محصولات این بخش و تولید مدل‌های ارزشمندتر حاصل شده که البته کاهش تعداد دستگاه‌های فروخته‌شده – به ویژه تلویزیون – کمی این رشد را خنثی کرد.

Sony Q1 2017 Financial Results

سود عملیاتی بخش سرگرمی‌های خانگی و صدا نیز طی سه‌ماهه اخیر معادل 22.6 میلیارد ین اعلام شده که به لطف موارد یادشده فوق، نسبت به سود عملیاتی شرکت در سه‌ماهه دوم 2016، حدود 11.6 درصد افزایش داشته است. البته افزایش قیمت قطعات کلیدی و هزینه‌های بازاریابی نیز، هزینه‌هایی را در این بخش به سونی تحمیل کرد.

• نیمه‌رساناها

کسب‌وکار نیمه‌رساناهای سونی طی سه‌ماهه اخیر 204.3 میلیارد ین فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41.4 درصد رشد نموده است. سونی این رشد را به افزایش چشمگیر تعداد سنسورهای تصویری فروخته‌شده برای استفاده در محصولات موبایل نسبت می‌دهد. همچنین تأثیر منفی زمین‌لرزه کوماموتو در سه‌ماهه دوم سال 2016، در سه‌ماهه اخیر از بین رفته و در رشد سالانه این بخش مؤثر بوده است. البته کسب‌وکار ماژول‌های دوربین، کوچک‌سازی و تعدیل شده و به تبع آن فروش این ماژول‌ها در سه‌ماهه اخیر کاهش چشمگیری داشته است. نکته قابل توجه در بخش نیمه‌رساناها آن است که طی فصل اخیر، این بخش به سود عملیاتی معادل 55.4 میلیارد ین دست یافت. این در حالی است که زمین‌لرزه سال گذشته، زیانی معادل 43.5 میلیارد ین را برای سونی به بار آورده بود.

Sony Q1 2017 Financial Results

سونی علت افزایش سود عملیاتی این بخش را به عواملی چون در آمد 27.5 میلیارد ینی حاصل از نهایی شدن قرارداد فروش زیرمجموعه چینی این شرکت موسوم به SEH، کسب درآمد 6.7 میلیارد ینی از دریافت هزینه‌های بیمه مرتبط با زلزله کوماموتو، از میان رفتن هزینه‌ 20.3 میلیارد ینی ناشی از ضعف تعداد قطعات ماژول‌های دوربین و حذف هزینه 13.6 میلیارد ینی زلزله سال قبل می‌داند.

به گفته برخی منابع کمپانی سونی تقریبا نیمی از بازار سنسورهای تصویری را در دست دارد؛ تراشه‌هایی که ذرات نور را به عکس‌ها و ویدئوهای دیجیتال تبدیل می‌کنند. میو شیکانای (Mio Shikanai)، تحلیلگر Deutsche Bank AG، اسمارت‌فون‌های چینی را یکی از دلایل افزایش تقاضا برای سنسورهای تصویری سونی می‌داند.

• پیکچرز

شرکت سونی پیکچرز – که در زمینه تولیدات رسانه‌ای فعالیت می‌کند – در فصل اخیر 205.8 میلیارد ین فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.3 درصد رشد نموده که حاصل فروش بیشتر در بخش تولیدات تلویزیونی و شبکه‌های رسانه بوده، ولی فروش تولیدات سینمایی سونی (Motion Pictures) در سه‌ماهه اخیر پایین‌تر از قبل گزارش شده است. فروش مجوز پخش سریال‌های آمریکایی از جمله The Last Tycoon و Better Call Saul فروش بخش تولیدات تلویزیونی را به طور چشمگیری افزایش داد. درآمد بالاتر از راه تبلیغات در هند نیز در افزایش فروش شبکه‌های رسانه مؤثر واقع شد. در سه ماهه دوم سال 2016، اکران موفقیت‌آمیز انیمیشن The Angry Birds Movie در سراسر دنیا، درآمد خوبی را در بخش تولیدات سینمایی نصیب سونی پیکچرز کرده بود، اما در سه‌ماهه اخیر درآمد این بخش با کاهش مواجه شد.

Sony Q1 2017 Financial Results

طی سه‌ماهه دوم سال 2017، سونی پیکچرز با زیان عملیاتی معادل 9.5 میلیارد ین، تنها بخش زیان‌ده کمپانی سونی لقب گرفت. البته در قیاس با مدت مشابه سال گذشته که سونی پیکچرز 10.6 میلیارد ین زیان داده بود، می‌توان گفت اوضاع این بخش – به دلایلی که در بالا ذکر شد – تا حدی بهبود یافته، اما هزینه‌های بالاترِ بازاریابی برای تبلیغ فیلم‌ها قبل از اکران آنها (از جمله فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه) مانع از رشد بیشتر سونی پیکچرز در این سه‌ماهه شد.

• موسیقی

بخش موسیقی در سه‌ماهه دوم سال 2017، حدود 168.6 میلیارد ین فروش داشته که در مقایسه با فروش این بخش در سه‌ماهه دوم سال 2016، با 18.8 درصد رشد همراه بوده است. فروش بیشتر در بخش‌های "رسانه تصویری"، "پلتفرم‌ها" و "موسیقی ضبط‌شده" این رشد را رقم زده‌اند که در این زمینه می‌توان به فروش قدرتمند اپلیکیشن بازی Fate/Grand Order و افزایش درآمد از راه استریم دیجیتال اشاره کرد.

Sony Q1 2017 Financial Results

آلبوم‌های پرفروش بخش موسیقی طی سه‌ماهه اخیر عبارتند از: نخستین آلبوم استودیویی خواننده انگلیسی هری استایلز (که نام خودش را روی آلبوم گذاشته است)، آلبوم جدید گروه Nogizaka46 و آلبوم گروه The Chainsmokers. گفتنی است سود عملیاتی بخش موسیقی سونی در سه‌ماهه اخیر با رشد سالانه 57.6 درصد به 25 میلیارد ین رسید.

• خدمات مالی

شاید کمتر درباره خدمات مالی شرکت سونی شنیده باشید، اما جالب است بدانید این بخش در سه‌ماهه اخیر با کسب درآمدی معادل 303.2 میلیارد ین، دومین منبع درآمدزایی سونی بوده است.

Sony Q1 2017 Financial Results

این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30.3 درصد افزایش داشته که سونی آن را به افزایش چشمگیر درآمد در شرکت بیمه‌ای Sony Life نسبت می‌دهد. البته ذکر این نکته ضروری است که طی فصل اخیر، سود عملیاتی بخش خدمات مالی با افت سالانه 4.8 درصدی به 46.2 میلیارد ین کاهش یافت. 

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا