گزارش مالی هواوی از نیمه نخست سال 2017- رشد سالانه 15 درصدی

نمایش خبر

تاریخ : 1396/5/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی در روز پنج‌شنبه 27 جولای 2017 (5 مرداد 1396) گزارش مالی خود را از شش‌ماهه نخست سال جاری میلادی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، هواوی رشد کلی در هر سه گروه تجاری خود (کسب‌وکار اپراتورها، کسب‌وکار سازمانی و کسب‌وکار مصرف‌کنندگان) را شاهد بوده است. درآمد این شرکت در نیمه اول سال جاری میلادی 283.1 میلیارد یوان چین (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 42 میلیارد دلار) بوده است که رشد 15 درصدی را در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. هر چند گفته می‌شود این میزان کم‌ترین سطح از رشد هواوی در طول چهار سال به شمار می‌رود، اما مطابق اعلام این شرکت چینی، کندی رشد سودآوری در سال‌های اخیر به تنوع بیشتر محصولات آن باز می‌گردد.

Huawei H1 2017 Financial Results

این گزارش که در نشست رسانه‌ای گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان هواوی ارائه شد، نشان می‌دهد که هواوی در مجموع در نیمه اول سال 2017 برابر با 73.01 میلیون گوشی هوشمند وارد بازار کرده و نسبت به شش‌ماهه نخست سال گذشته میلادی 20.6 درصد رشد داشته است. به علاوه، حاشیه سودِ عملیاتی هواوی در دوره مذکور 11 درصد بوده است.

با آن که هواوی رقم دقیق درآمد خود را از گروه‌ اپراتورها و کسب‌وکار سازمانی اعلام نکرده است، اما در شش‌ماهه منتهی به ژوئن 2017، ظاهرا در گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان 105.4 میلیارد یوان (حدود 15.6 میلیارد دلار) درآمد داشته است که رشد سالانه 36.2 درصدی را نشان می‌دهد. مطابق اعلام هواوی، این رشد نتیجه عرضه محصولات پرچمداری مانند Mate 9 ،P10 ،Honor 9 و Matebook E/X/D است که ظاهرا در سراسر جهان با اقبال عمومی مواجه شده‌اند. مطابق برخی گزارش‌ها، گوشی‌های Mate 9 و Mate 9 Pro (عرضه‌شده در اوائل سال 2017) در این شش ماه فروشی نزدیک به 8.5 میلیون دستگاه داشته‌اند. گوشی پرچمدار P10 در این مدت محبوب‌ترین گوشی حال حاضر هواوی بوده و از زمان عرضه تاکنون، هواوی بیش از 6 میلیون دستگاه از این گوشی را به فروش رسانده است. از میان گوشی‌های میان‌رده هواوی، Nova 2 و Honor 9، که هر دو در یکی ماه پیش عرضه شده‌اند، فروش قابل توجهی داشته‌اند. به طور مثال، اسمارت فون Honor 9 در این مدت زمان کوتاه، بیش از یک میلیون دستگاه فروش داشته است.

Huawei Nova 2

هواوی Nova 2

به این ترتیب می‌توان گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان را موتور محرکه رشد هواوی دانست. البته بخش‌هایی مانند کسب‌وکار سازمانی و ارتباطات مخابراتی نیز به تدریج عملکرد خود را بهبود بخشیده‌اند؛ امری که نشان می‌دهد این غول فناوری چینی در دراز مدت نیز به رشد پایدار خود ادامه خواهد داد.

کمپانی هواوی در حوزه‌های متنوعی از کسب‌وکار سازمانی، مانند ارائه راه‌کارهایی برای رایانش ابری، شبکه‌های تمام‌ابری، وایرلس سازمانی، اینترنت اشیا، کلان‌داده (big data)، ذخیره‌سازی و سرور به دولت‌ها و سازمان‌های بزرگ فعالیت می‌کند. در بخش کسب‌وکار اپراتورها، هواوی به این مجموعه‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های ساخت شبکه را کاهش دهند و با ارائه نوآوری در زمینه 4.5G و همچنین نسل پنجمِ شبکه‌های همراه، به آنها یاری می‌رساند. با در نظر گرفتن این نکته که هواوی جایگاه مناسبی در هر دو حوزه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان و اپراتورها دارد، می‌توان امیدوار بود که کاربرد آتی 5G در محصولات این شرکت، در مقایسه با دیگر رقبا، با سهولت بیشتری صورت پذیرد.

هواوی همچنین اعلام کرده که برنامه‌های فروش خود را علاوه بر فروش آفلاین، در قالب یکپارچه‌سازی فروشگاه‌های فیزیکی نیز توسعه داده است. بنا بر شنیده‌ها، تعداد فروشگاه‌های فیزیکی هواوی در حال حاضر 42 هزار واحد است که نسبت به سال گذشته 19 درصد رشد را نشان می‌دهد. شهرت این شرکت در خارج از مرزهای چین نیز در حال افزایش است و هواوی پیش‌بینی می‌کند که این میزان محبوبیت در 2 تا 3 سال آینده افزایش بیشتری یابد.

Huawei H1 2017 Financial Results

گزارش مالی هواوی اندکی پس از آمار ارائه‌شده توسط موسسه سنگاپوری Canalys منتشر شده است. بر اساس گزارش Canalys، هواوی در سه‌ماهه دوم 2017، با عرضه بیش از 23 میلیون اسمارت‌فون در بازار چین پیشتاز بوده است. پس از هواوی، Oppo با عرضه بیش از 21 میلیون و Vivo با عرضه بیش از 16 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در جایگاه‌های دوم و سوم بازار چین قرار دارند. آمارهای موسسات تحقیقاتی نیز تأییدکننده جایگاه مناسب هواوی در میان تولیدکنندگان جهانی محصولات هوشمند است. مطابق گزارش موسسات IDC و گارتنر، هواوی در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی حدود 9 درصد از سهم بازار جهانی اسمارت‌فون‌ها را از در اختیار داشته است و در حال حاضر سومین عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان به شمار می‌رود. بر این اساس بعید به نظر می‌رسد که کمپانی دیگری در آینده نزدیک بتواند جایگاه فعلی هواوی را تصاحب کند.

البته در این موفقیت هواوی باید موقعیت خاص بازار چین را نیز مد نظر قرار داد. کشور چین بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان است. هر چند پس از شش فصل رشد متوالی، در سه‌ماهه دوم 2017 شاهد 3 درصد کاهش در عرضه بوده و میزان عرضه گوشی‌های هوشمند این کشور در فصل دوم سال جاری میلادی به 113 میلیون دستگاه رسیده است. بنا به اعلام هواوی، 22.1 درصد از سهم بازار در منطقه چین بزرگ در اختیار این شرکت است و درصد رشد سالانه در اروپا نیز 18 درصد اعلام شده است.

هواوی امیدوار است که در نیمه دوم سال جاری میلادی عملکرد مالی مثبتی داشته باشد و به این طریق، راه خود را برای تلاش‌های آینده هموار سازد. برنامه‌های اصلی هواوی عمدتا پیرامون بهبود کارایی محصولات است و این کمپانی چینی می‌کوشد با ارتقای کیفیت، بر شرکت‌های برتر این حوزه، یعنی اپل و سامسونگ، غلبه کند و عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در سراسر جهان را از آن خود سازد.

به علاوه هواوی در زمینه هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و ارائه فناوری‌های نوآورانه در این حوزه‌ها نیز فعالیت قابل توجهی دارد و در سال‌های اخیر، مدیران شرکت به این حوزه‌ها نگاهی بسیار جدی داشته‌اند. چنان که در گفتگوی اخیر مدیر عامل این شرکت نیز اشاره به این زمینه‌های فناوری به وضوح قابل مشاهده است. هواوی کوشیده است با ارائه تراشه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی، بهبود چیپ‌ست پردازشی Kirin و برنامه‌هایی در زمینه اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در کنار راه‌اندازی 15 مرکز پژوهشی جهانی و 36 مرکز نوآوری مشترک به یکی از قطب‌های فناوری بدل شود و به احتمال بسیار، راه خود را در سایر بازارها نیز برای سال‌های آتی بگشاید. 

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا