گزارش IDC از فروشندگان و سیستم‌عامل‌های اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال 2017 – مرثیه‌ای بر رویای ویندوزفون

نمایش خبر

تاریخ : 1396/5/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز سه‌شنبه 18 جولای 2017 (27 تیر 1396)، گزارش خود را از سهم بازار جهانی فروشندگان اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال 2017، منتشر کرد. طبق این گزارش – که توسط بخش بررسی فصلی بازار جهانی موبایل تنظیم شده – در سه‌ماهه اول، 344.3 میلیون اسمارت‌فون در سراسر دنیا عرضه شده است. هرچند تصور می‌شد بازار گوشی‌های هوشمند به کندی گراییده باشد، اما تقاضا برای اسمارت‌فون‌ها از جانب مصرف‌کنندگان همچنان به قوت خود باقی‌ست و به نظر می‌رسد هیاهوی رسانه‌ای درباره عرضه گوشی‌های پرچمدار، مثل گذشته ادامه داشته باشد. طبق گزارش اخیر، عرضه اسمارت‌فون در نخستین فصل از سال 2017، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 3.4 درصد رشد داشته، که البته IDC رشد سالانه 3.6 درصدی را برای این مدت پیش‌بینی کرده بود.

IDC Smartphone Vendor and OS Report Q1 2017

در ادامه نگاهی داریم به وضعیت برترین فروشندگان اسمارت‌فون در سه‌ماهه اول 2017:

• سامسونگ

قبلا در گزارش گارتنر از فروش اسمارت‌فون در سه‌ماهه پایانی 2016 خواندیم که این فصل، یکی از تلخ‌ترین مقاطع زمانی برای سامسونگ بود، چرا که کابوس انفجارهای نوت7، کاهش چشمگیری در فروش گوشی‌های سامسونگ داشت تا حدی که پس از چندین فصل صدرنشینی در بین کمپانی‌های سازنده، سامسونگ رتبه نخست خود را به اپل واگذار کرد. اما علی‌رغم اینکه در اولین فصل از سال 2017، فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشت، این کمپانی کره‌ای موفق شد مجددا به رتبه نخست خود بازگشته و دوباره پیشروی بازار موبایل شود.

تخفیف قابل‌توجه روی گلکسیS7 و S7 edge، به بهبود وضعیت فروش این دو دیوایس کمک زیادی نمود و راه را برای پرچمدارهای جدید S8 و S8+ باز کرد. جدای از این گوشی‌های پرچمدار و رده بالا، به نظر می‌رسد ترکیب محصولات سامسونگ، بیشتر به سمت مدل‌های مقرون‌به‌صرفه متمایل شده است. مدل‌های سری J و سری A – به لطف طراحی پرچمدارگونه با قیمت‌هایی مناسب – توانستند، هم در بازارهای توسعه‌یافته و هم در بازارهای نوظهور، با حجم بالایی عرضه شوند. پیش‌بینی می‌شود عرضه گوشی‌های A5 ،A3 و A7 (مدل‌های 2017) در اوایل سال جاری میلادی، در کنار گوشی‌های به‌روزرسانی‌شده سری J و همچنین پرچمدارهای جدید S8 و S8+، بتوانند سبد متعادلی از محصولات را در سه‌ماهه دوم برای سامسونگ (در تمام بازارها) به همراه داشته باشند. استقبال خوب مصرف‌کنندگان از پرچمدارهای S8 و S8+ در ماه‌های اخیر، نشان از آینده‌ای درخشان داشته که می‌تواند تجربه تلخ نوت7 را از یادها ببرد.

• اپل

کمپانی اپل در سه‌ماهه نخست سال 2017، حدود 50.7 میلیون دستگاه آیفون را به بازار عرضه کرد که این میزان، در قیاس با تعداد آیفون‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه نخست سال 2016 – یعنی 51.2 میلیون دستگاه – کمی کاهش داشته است. اپل اخیرا نسخه جدیدی از آیفون SE را، با حافظه داخلی بیشتر، معرفی کرده که این گوشی میان‌رده را در زمینه حافظه هم‌ردیف سایر آیفون‌های اپل قرار می‌دهد. به‌علاوه، اپل در این مدت نسخه خاصی از آیفون‌های 7 و 7 پلاس – موسوم به (Product Red) – را نیز عرضه کرد. مشخصه این نسخه، رنگ قرمز آن است که طرفداران خاص خود را دارد. نهایتا، می‌رسیم به نسخه‌ای از آیفون که قرار است پاییز امسال، در دهمین سالگرد تولید این دیوایس، عرضه شود. گفته می‌شود این آیفون، از نظر طراحی، اندازه نمایشگر و عملکرد، حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد.

IDC Smartphone Vendor and OS Report Q1 2017

• هواوی

هواوی در سه‌ماهه اول 2017، ضمن حفظ سلطه خود بر بازار چین، موفق شد میزان عرضه اسمارت‌فون‌هایش را با رشد سالانه 23 درصد، از 28.1 میلیون دستگاه در سه‌ماهه نخست 2016 به 34.6 میلیون دستگاه در سه‌ماهه اول 2017 افزایش دهد. هواوی با عرضه گوشی‌های سری P و Mate بار دیگر جایگاه خود را در بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته تثبیت کرد. همچنین ادامه تولید سری Y و برند honor نشان از حضور قدرتمند هواوی در بخش اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه دارد.

به گفته هواوی، از نوامبر 2016 – تاریخ عرضه Mate 9 در آمریکا – تاکنون، بیش از 5 میلیون دستگاه از این گوشی به فروش رفته است. با این حال، مؤسسه IDC بر این باور است که Mate 9 و برند هواوی، در جلب توجه کاربران آمریکایی ناموفق بوده‌اند. حال آنکه اگر هواوی به دنبال آن است که پا جای پای سامسونگ و اپل بگذارد، به ناچار باید خود را در بازار آمریکا مطرح کند. گفتنی است، عرضه پرچمدارهای P10 و P10 Plus در پایان فصل نخست 2017، با بهره‌مندی از طراحی پیشرفته و عملکردی مشابه پرچمدارهای سامسونگ و اپل، گزینه سوم معتبری را پیش روی کاربران قرار می‌دهد.

• OPPO

اسمارت‌فون میان‌رده R9s – که در نوع خود از دوربین پیشرفته‌ای برخوردار است – یکی از گوشی‌های کلیدی Oppo در چین بوده و عرضه قدرتمندی در بازار داشته است. بد نیست بدانید، OPPO در خارج از چین رشد قوی‌تری داشته و تقریبا یک‌چهارم از محصولات این کمپانی در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود؛ خرده‌فروشی اسمارت‌فون‌های OPPO در سایر کشورهای آسیا و در مقیاس کوچک‌تر در خاورمیانه و آفریقا، با قدرت ادامه داشته و در گسترش کسب‌وکار این کمپانی، مؤثر بوده است. همچنین تبلیغات بالای خطی و زیرخطی OPPO با جدیت در هند پیاده شده و خدمات پس از فروش این کمپانی در بسیاری از کشورهای جنوب‌شرق آسیا، نظیر اندونزی، با افزایش تعداد مراکز خدمات OPPO، در حال گسترش است. گفتنی است، منظور از تبلیغات بالای خطی (ATL)، تبلیغاتی است که در آن حجم وسیعی از مخاطبان عام از طریق رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب (مثل تلویزیون، رادیو، نشریات، اینترنت و ...) مورد هدف قرار می‌گیرند. اما تبلیغات زیرخطی (BTL)، تبلیغاتی هستند که در آنها، در مقایسه با تبلیغات بالای خطی، حجم کمتری از مخاطبان مورد هدف قرار می‌گیرد و بیشتر مخاطبین خاص هستند. از جمله این روش‌های تبلیغاتی می‌توان به توزیع بروشور، حضور نیروی فروش در محل، ارسال پیامک یا ای‌میل‌های تبلیغاتی و ... اشاره کرد.

• vivo

اسمارت‌فون x9 محصول vivo – که کاربران زیر 30 سال را هدف گرفته – با امکانات جذاب دوربین سلفی خود توانست هیاهوی رسانه‌ای زیادی بر پا کند. Vivo نیز مثل OPPO حضور فعالی در بازار هند داشته و تلاش‌های تبلیغاتی خود در این کشور را با پذیرفتن اسپانسری لیگ برتر هند در سال 2017، ادامه می‌دهد تا ضمن کمک به افزایش حضور برندش در هند، تعداد فروشگاه‌های اختصاصی خود را نیز در این کشور افزایش دهد. vivo در جنوب‌شرق آسیا نیز ترویج‌دهندگان خاص خود را داشته که سعی در مطرح شدن این برند در بازار این کشورها دارند. به عنوان مثال، یکی از خدمات vivo در کشور اندونزی، تعمیر یک‌روزه تلفن‌های همراه مشتریان است که vivo را در رقابت با سایر برندها، متمایز می‌کند.

گفتنی است، همزمان با انتشار گزارش فوق، IDC گزارش دیگری را در رابطه با سهم سیستم‌ عامل‌های اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال 2017، منتشر نمود. طبق این گزارش، عرصه اسمارت‌فون‌ها رسما به جدالی دو طرفه بین اندروید و iOS تبدیل شده و سهم پلتفرم ویندوز تنها به 0.1 درصد سقوط کرده است. سایر سیستم عامل‌ها نیز سهم 0.1 درصدی از بازار داشته و بیشتر آنها دیگر پشتیبانی نمی‌شوند. حتی سرنوشت سیستم عامل تایزن (مبتنی بر لینوکس) نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در ادامه جزییات بیشتری از وضعیت سیستم عامل‌ها در سه‌ماهه نخست را، مشاهده می‌کنید.

IDC Smartphone Vendor and OS Report Q1 2017

• اندروید

طبق گزارش IDC، در پایان اولین فصل از سال 2017، حدود 85 درصد از اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در بازار به اندروید مجهز بوده‌اند. علی‌رغم تعداد فراوان دیوایس‌های رده‌بالا و جذاب اندرویدی، IDC پیش‌بینی کرده که متوسط قیمت فروش گوشی‌های اندرویدی با افت همراه شود. در حال حاضر، در پایان سه‌ماهه اول سال 2017، متوسط قیمت فروش دیوایس‌های اندرویدی 220 دلار اعلام شده، اما طبق پیش‌بینی مؤسسه IDC، متوسط قیمت فروش 1.5 میلیارد اسمارت‌فون اندرویدی که انتظار می‌رود در سال 2021 به بازار عرضه شوند، چیزی حدود 198 دلار خواهد بود.

IDC Smartphone Vendor and OS Report Q1 2017

• iOS

در اولین فصل از سال 2017، آیفون حدود 14.7 درصد از اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده به بازار را تشکیل داد. در گزارش مالی اپل از سه‌ماهه نخست سال 2017 خواندیم که فروش آیفون در این سه‌ماهه با کاهش همراه بوده، اما IDC پیش‌بینی کرده که عرضه آیفون در پایان سال 2017 با رشد 3.8 درصدی همراه خواهد بود. گفتنی است IDC آخرین برآورد خود از میزان عرضه آیفون در سال 2017 را به 223.6 میلیون دستگاه کاهش داد، ولی در عین حال، پیش‌بینی کرد که این میزان در سال 2018 به 240.4 میلیون دستگاه افزایش یابد. تمام شواهد و قرائن حاکی از آنند که اپل در اواخر سال 2017 و سال 2018 به موفقیت‌های بزرگی دست خواهد یافت، چرا که بیشتر کاربران آیفون اقدام به تعویض گوشی خود با یک آیفون مدل بالاتر می‌نمایند و مطمئنا، نسل بعدی آیفون‌ها، طرفداران اپل را ناامید نمی‌کند.

• ویندوزفون

همانطور که در قبل گفته شد، فقط 0.1 درصد از اسمارت‌فون‌هایی که در نخستین فصل از سال 2017 عرضه شد، ویندوزی بوده‌اند. تعداد گوشی‌های مبتنی بر ویندوزفون، روز به روز کمتر می‌شود. به گفته IDC، کمبود شرکای سخت‌افزاری جدید، عدم پشتیبانی از توسعه‌دهندگان و نبود تمایل از جانب مصرف‌کنندگان، امیدی را برای بازگشت این پلتفرم باقی نمی‌گذارد. طبق پیش‌بینی IDC، تعداد اسمارت‌فون‌های ویندوزی که در سال 2017 عرضه می‌شوند، با افت 80.9 درصدی، به 1.1 میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت. گفتنی است، مایکروسافت هنوز برای تولید اسمارت‌فونی به سبک Surface – که ظاهرا قرار بود Surface Phone نامیده شود – هیچ اقدامی نکرده و برای جلب نظر سازندگان برای استفاده از پلتفرم ویندوز در محصولات‌شان، تلاشی نکرده است. لذا در حال حاضر، هیچ امیدی به بازگشت این پلتفرم در سال‌های آتی نیست. 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا