نگاه هواوی به بازار محصولات هوشمند- ارائه تراشه‌ای جدید با قابلیت‌های CPU، GPU و هوش مصنوعی

نمایش خبر

تاریخ : 1396/4/29        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، پردازنده CPU ، واحد پردازش گرافیکی GPU ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : هوش مصنوعی آینده فناوری را به صورت جدی تغییر خواهد داد. این تحول که امروزه می‌توان نشانه‌های اولیه آن را مشاهده کرد، عرصه‌های گوناگون مرتبط با فناوری‌ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به علاوه، این مسیر تحول فناوری با گذشت هر سال سرعت بیشتری می‌یابد و امیدواری برای استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی بیشتر می‌شود. این شرایط نوین، مسائل تازه‌ای را پیش روی تولیدکنندگان قرار داده است که از جمله مهم‌ترین آ‌ن‌ها تولید سخت‌افزارهای متناسب با نیازهای تازه است. در این میان کمپانی چینی هواوی که در طول سال‌های اخیر جایگاه خود را در این کشور و سراسر جهان تثبیت کرده است، قصد دارد با نگاه به آینده در حوزه تولید سخت‌افزارهای پایه نیز فعالیت خود را گسترش دهد.

Huawei to Combine CPU GPU and AI Functions in a Single Chip

مطابق گزارش موسسات تحقیقاتی از جمله Kantar، هواوی بزرگترین تولیدکننده اسمارت‌فون در کشور چین محسوب می‌شود. این کمپانی که رتبه سوم جهانی را در میان فروشندگان اسمارت‌فون دارد، یکی از برندهای اندرویدی محبوب در پنج کشور مهم اروپایی نیز به شمار می‌رود. جالب آن که به گفته ریچارد یو، مدیر عامل گروه تجاری بازار مصرفی هواوی، این شرکت چینی در میان سه ارائه‌دهنده برتر سرویس‌های ابری پایه با بیش از 7 میلیون کاربر در سراسر جهان قرار دارد.

به نظر می‌رسد امسال، سال پر مشغله‌ای برای هواوی است. ریچارد یو در جریان کنفرانس جهانی اینترنت 2017، که از تاریخ 11 جولای به مدت سه روز در شهر پکن چین برگزار شد، به تشریح برخی برنامه‌های هواوی پرداخته است. ظاهرا این شرکت چینی قصد دارد پروسسور موبایلی بسازد که قابلیت‌های CPU (واحد پردازش مرکزی)، GPU (واحد پردازش گرافیکی) و هوش مصنوعی را به طور همزمان دارا است. به گفته یو، این پروسسور در نیمه دوم سال جاری میلادی و با هدف رقابت با شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل در زمینه پردازنده‌های کاربردی هوش مصنوعی ارائه خواهد شد. البته یو به جزئیاتی درباره مشخصات و مولفه‌های هوش مصنوعی این چیپ اشاره نکرده است، اما وی تصریح کرده است که رابط کاربری اختصاصی هواوی موسوم به EMUI از یادگیری عمیق ماشین و قابلیت رایانش هوشمند پشتیبانی می‌کند.

Huawei to Combine CPU GPU and AI Functions in a Single Chip

Richard Yu مدیرعامل هواوی

شایان ذکر است که اخیرا کمپانی انگلیسی ARM نیز از طراحی پردازنده‌های جدید خود در حوزه هوش مصنوعی رونمایی کرده بود. ARM با رونمایی از معماری Cortex-A75 و واحد پردازش گرافیکی Mali-G72 و همچنین فناوری DynamicIQ بر این نکته تمرکز داشته که چگونه این سه مولفه در کنار یکدیگر می‌توانند قابلیت‌های هوش مصنوعی را در یک پروسسور افزایش دهند. این کمپانی پیش‌بینی کرده است که پروسسورهای مبتنی بر معماری Cortex-A که از فناوری DynamicIQ پشتیبانی می‌کنند، قادر خواهند بود ظرف 3 تا 5 سال آینده، عملکرد هوش مصنوعی را تا 50 برابر بهبود بخشند.

اگر در این تراشه جدید و متمرکز بر هوش مصنوعی هواوی از معماری Cortex-A75 استفاده شود، آن گاه شایعات در خصوص چیپ‌ست بعدی این شرکت با نام Kirin 970 و مجهز بودن آن به معماری Cortex-A73 نیز به واقعیت خواهند پیوست. چیپ‌ستی که انتظار می‌رود در اسمارت‌فون Huawei Mate 10 مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که در طراحی Kirin 960 نیز از 4 هسته پردازشی مبتنی بر معماری A73 استفاده شده است، احتمالا در Kirin 970 شاهد بهبود در زمینه واحد پردازش گرافیکی و فرآیند ساخت خواهیم بود.

البته یو به جزئیاتی در مورد Kirin 970 اشاره‌ای نکرده است. با این حال، به نظر می‌رسد در طراحی این چیپ‌ست بر الزامات امنیت ( به خصوص در زمینه‌های مالی) تمرکز شده است و به گفته یو، این چیپ‌ست از نقل و انتقالات مالی و بین‌ بانکی پشتیبانی خواهد کرد. به نظر می‌رسد که این قابلیت تنها در چین فعال شود جایی‌که سامانه Huawei Pay در حال حاضر بیش از 50 بانک و سیستم حمل و نقل عمومی را در این کشور مورد پشتیبانی قرار می‌دهد.

Huawei to Combine CPU GPU and AI Functions in a Single Chip

بنا بر گفته‌های یو، گوشی‌های هوشمند آینده هواوی با تراشه امنیتی از پیش‌نصب‌شده‌ای عرضه خواهند شد و کاربران با کمک اسمارت‌فون خود می‌توانند به خودروهای تولیدی آئودی (Audi)، بی‌ام‌دابلیو (BMW)، بنز و پورش (Porsche) وارد شوند و از آن‌ها به عنوان کلید خودرو استفاده کنند.

یو برنامه‌های بزرگی برای هواوی در سر می‌پروراند و به دنبال آن است که طی چند سال آینده این کمپانی را به جایگاه نخست در میان شرکت‌های مادر تولیدکننده اسمارت‌فون برساند. او اعتقاد دارد به خاطر فناوریِ فشرده‌سازی منحصر بفرد هواوی، اسمارت‌فون‌های دارای 3 گیگابایت رَم این شرکت در مقایسه با گوشی‌های 4 گیگابایتی دیگر تولیدکنندگان عملکرد بهتری دارند. یو به طور مشخص در پی آن است که تا پایان سال آینده میلادی از اپل پیشی گیرد. او در مصاحبه‌ سال گذشته خود با رویترز، ضمن اشاره به برنامه‌های جدید هواوی اعلام کرد که به دنبال دستیابی به سطحی از نوآوری و پیشگامی هم‌تراز با شرکت اپل است و در همین راستا، فرصت‌های بیشتری را از جمله هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده به کار خواهد گرفت. به علاوه، برخی منابع از ارائه دستیار دیجیتال هواوی خبر داده‌اند که عملکرد آن مشابه بیکس‌بی سامسونگ و سیری اپل است؛ خبری که البته هنوز توسط هواوی تأیید نشده است.

در کنار همه این موارد، هواوی در پی ایجاد عملیات اینترنتی ویژه‌ای برای گوشی‌های هوشمند است که بر مبنای موقعیت‌های گوناگون در حوزه زندگی هوشمند، ورزش‌ و تمرینات جسمانی، در کنار سرویس‌های ابری عمل می‌کنند. این شرکت برنامه کاربردی با نام HiLink برای مدیریت یکپارچه ارائه کرده است که به کمک آن، از طریق گوشی هوشمند یا تبلت می‌توان تمام دستگاه‌های سازگار با این برنامه را جست‌وجو و مدیریت کرد. این اپلیکیشن بسیاری از برندهای لوازم خانگی در چین را پشتیبانی می‌کند.

به گفته کمپانی هواوی تراشه جدید مبتنی بر هوش مصنوعی تا انتهای سال جاری میلادی رونمایی خواهد شد، اما هنوز تجاری شدن و میزان کاربرد آن در محصولات آینده روشن نیست. چرا که ویژگی‌های تازه این محصول باید در فرایند تحقیقات بازار قرار گیرند و پروسه‌های گوناگون تجاری‌سازی را طی کنند.  

منبع : Digitimes


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا