آیفون، مدعی 32 درصد از سود عملیاتی صنعت گوشی موبایل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1388/5/18
برچسب‌ها : Apps Store ، آی‌تونز iTunes ، Apple iPhone 3GS ، Apple iPhone 3G ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل بوسیله آیفون همان کاری را با صنعت گوشی موبایل می کند که توانسته بوسیله کامپیوترهای Mac با صنعت کامپیوترهای شخصی انجام دهد: بدست آوردن سهم سودی بسیار بالا در مقایسه با میزان درآمد.

مطابق تخمین "تونی ساکوناگی" تحلیلگر مؤسسه "برنستین ریسرچ" هرچند کمپانی اپل پنجمین فروشنده بزرگ گوشی موبایل است، اما نزدیک به یک سوم سود این صنعت در نیمه اول سال 2009 را به خود اختصاص داده است (جدول پائین را ملاحظه نمائید).

 

 

iPhone revenue, Op. Profit and Op. Margin

ساکوناگی در یادداشتی خطاب به مشتریان گفت: «تحلیل های ما نشان می دهد که گوشی آیفون اپل تنها 8 درصد درآمد صنعت گوشی تلفن همراه را در اختیار دارد، با این وجود  توانسته است 32 درصد سود عملیاتی این صنعت در نیمه اول سال 2009  را به خود اختصاص دهد. حتی اگر از زیان های عملیاتی کمپانی های موتورولا و سونی اریکسون نیز صرف نظر کنیم کمپانی اپل باز هم 25 درصد سود این صنعت را در اختیار خواهد داشت. موفقیت آیفون مشابه وضعیت موفق اپل در صنعت کامپیوترهای شخصی است. در صنعت کامپیوترهای شخصی نیز اپل برخلاف دارا بودن تنها 6 درصد از درآمد بازار، از 25 درصد سود این صنعت برخوردار است.»

 با در نظر گرفتن این نکته که تنها دو سال از عرضه آیفون به بازار می گذرد، نائل شدن به چنین جایگاهی را می توان یک موفقیت بزرگ قلمداد کرد. اما اپل چطور توانسته به این موفقیت دست یابد؟ بنا به گفته ساکوناگی کمپانی اپل این کامیابی را مرهون مزیت پیشرو بودن در بازاری پر درآمد و در حال رشد است.

این تحلیلگر می گوید: « اپل بوسیله آیفون و فروشگاه نرم افزار Apps Store اکوسیستمی قدرتمند برای گوشی های هوشمند ساخته و تاریخ ثابت کرده است که به سادگی نمی توان بر چنین اکوسیستمی غلبه نمود. در حقیقت اپل به واسطه مزیت پیشرو بودن و نیز یکپارچگی میان سخت افزار و نرم افزارش، پتانسیل این را دارد که همانند آنچه بوسیله iPod در بازار مدیاپلیرها بدان دست یافت،  به استاندارد بالقوه ای برای مشتریان بازار گوشی های هوشمند بدل گردد.»

ساکوناگی می افزاید: « ما بر این باوریم که در طول زمان وسایل دستی تک منظوره (از قبیل پخش کننده های موسیقی، دوربین های دیجیتال، سیستم های مسیر یابی و ...) به طور فزاینده ای همگرا می شوند. کاربران iPod و iTunes که اپل تعداد آنها را بالغ بر 75 میلیون نفر تخمین می زند با حرکت به سمت وسایل مجتمع و غنی تر که دارای قابلیت های بیشتری هستند، خواه ناخواه به مشتریان این وسایل جدید تبدیل می شوند.»

هرچند ساکوناگی بر این باور است که کمپانی اپل حتی بدون پائین آوردن قیمت ها قادر است که سریع تر از نرخ رشد بازار گوشی تلفن همراه رشد نماید، اما معتقد است که پائین آوردن قیمت می تواند تأثیر بسزایی در بهبود تجارت آیفون داشته باشد. او می گوید: «ما بر این باوریم که اپل نهایتاً مجبور به کاهش قیمت (و کاهش حاشیه سود در طول زمان) است تا بتواند فرصت های بیشتری در بازار بدست آورد. اپل می تواند از طریق عرضه یک گوشی آیفون کم قیمت تر و بدون دیتا پلن* به این مهم نائل آید.»

* دیتا پلن (Data Plan) مربوط به خدمات داده از قبیل مرور وب، ارسال پیام و دانلود اطلاعات است (در مقابل خدمات مکالمه Voice Plan)

منبع : Digital Daily