بحران در ورتو- آیا این تولیدکننده گوشی‌های گران‌قیمت ورشکست خواهد شد؟

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/4/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : ورشکستگی Bankruptcy ، ورتو Vertu

واحد خبر mobile.ir : در اواسط ماه مارس سال جاری میلادی، منابع خبری گزارشی از خرید کمپانی ورتو توسط مراد هاکان اوزان (Murat Hakan Uzan)، مالک شرکت قبرسی Baferton، به مبلغ 50 میلیون پوند منتشر کردند. اینک پس از گذشت چند ماه مشخص شده که تلاش‌های این مالک جدید نیز موفق به نجات ورتو نشده؛ چرا که ظاهرا بدهی‌های این کمپانی از میزان مورد انتظار اوزان بیشتر بوده است. در نتیجه چنین شرایطی، خط تولید این شرکت در بریتانیا به زودی متوقف خواهد شد و نزدیک به 200 نفر شغل خود را از دست خواهند داد. نوکیا کمپانی ورتو را در سال 1998 میلادی با هدف ارائه گوشی‌های سفارشی برای مشتریان خاص تأسیس کرد.

Vertu is Shutting Down Its UK Manufacturing Arm Faces Liquidation

این شرکت در سال 2012 به گروه سرمایه‌گذاری خصوصی EQT و در سال 2015 به شرکت هنگ‌کنگی Godin Holdings فروخته شد. اما همان طور که گفته شد، اخیرا یکی از سرمایه‌داران ترکیه‌ای به نام هاکان اوزان این کمپانی را خریداری کرده است. هاکان اوزان که زمانی تاجر برجسته‌ای در کشور خود به شمار می‌رفت، در حال حاضر به عنوان پناهنده در پاریس زندگی می‌کند.

ظاهرا بنا بر ادعای مالک قبلی شرکت، هنوز 50 میلیون پوند مبلغ مورد توافق برای فروش ورتو از مالک جدید دریافت نشده و به این ترتیب معامله هنوز به صورت قطعی به سرانجام نرسیده است. در عین حال، اوزان مدعی است که برای سرمایه‌گذاری 1.9 میلیون پوندی در ورتو برنامه‌ریزی کرده بود و هنگامی که متوجه شده ورتو حدود 128 میلیون پوند بدهی پرداخت‌ نشده در زمینه‌های مختلف دارد، از تصمیم خود منصرف شده است. به این ترتیب، در حالی که هر دو طرف یکدیگر را به شکایت حقوقی تهدید کرده‌اند، تکلیف نزدیک به 200 نفر از کارکنان و نیروی انسانی این شرکت نامشخص است و احتمال بیکار شدن آنها وجود دارد.

Vertu is Shutting Down Its UK Manufacturing Arm Faces Liquidation

به گفته سخنگوی کمپانی ورتو، حداکثر تلاش برای بازگرداندن دیون پیش از انتقال مدیریت (pre-pack administration)، با شکست مواجه شده چرا که الزامات مالی مشخص‌شده در مذاکرات فراتر از آن بوده است که شرکت جدید فرصتی برای ادامه حیات مالی داشته باشد.

با این وجود باید به این نکته نیز توجه داشت که اوزان همچنان مالکیت برند، فناوری و مجوز طراحی ورتو را در اختیار دارد و به گفته برخی منابع خبری به نقل از نزدیکان اوزان، احتمال می‌رود که او در تلاش باشد تا این کمپانی را در آینده احیا نماید.

گفتنی است که بر اساس آخرین آمارها، پرونده‌های مالی این شرکت مربوط به سال 2014 میلادی است. در آن سال ورتو با وجود فروش 110 میلیون پوندی محصولات خود، ضرری 53 میلیون پوندی ایجاد کرده بود.

اما حتی اگر ورتو از این بحران نجات پیدا کند، بعید به نظر می‌رسد که جنبه‌های رقابتی این برند قابلیت احیا داشته باشند. واحد عملیاتی این شرکت در بریتانیا کارشناسان خبره‌ای بوده‌اند که با استفاده از موادی همچون چرم شترمرغ و تمساح، فلزات گران‌بهایی همچون طلای 18 عیار و جواهراتی از قبیل یاقوت سرخ و کبود برای مشتریان گوشی‌های سفارشی می‌ساختند. جالب آن که در این گوشی‌ها دکمه‌ای برای بهره‌گیری از خدمات پشتیبانی 24 ساعته در نظر گرفته شده بود. گوشی‌هایی که قیمت آنها به طور میانگین از 10 هزار پوند آغاز شده و به 280 هزار پوند برای گوشی‌هایی سفارشی با روکشی از جواهرات رسیده است. لازم به ذکر است که علی‌رغم جذابیت ظاهری محصولات تولید شده ورتو، این گوشی‌ها از نظر فناوری قدیمی به شمار می‌روند؛ زیرا حداکثر از نسخه‌‌های قدیمی اندروید و پردازنده‌های تولیدی در سال‌های گذشته بهره می‌برند.

Vertu is Shutting Down Its UK Manufacturing Arm Faces Liquidation

مطابق آنچه در وب‌سایت ورتو نوشته شده است ظاهرا این شرکت قصد دارد تا خدمات جدیدی را منحصرا برای مشتریان خود و از سپتامبر 2017 ارائه نماید. با این حال، به نظر می‌رسد راهکار ورتو برای تولید گوشی‌های گران‌قیمت در آینده موثر نباشد، زیرا سازندگان جواهر تمایل دارند محصولات خود را در گوشی‌های پرطرفداری مانند محصولات اپل و سامسونگ به کار گیرند تا علاوه بر زیبایی ظاهری، محصولی با کیفیت‌های کاربردی قابل توجه در اختیار مشتریان قرار دهند.  

منبع : Telegraph


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا