پیش‌بینی جدید گارتنر: کاهش سود سامسونگ، همزمان با اشباع بازار نیمه‌رساناها از سال 2019

نمایش خبر

تاریخ : 1396/4/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حافظه ، گارتنر Gartner ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : تولید تراشه‌های حافظه یکی از پردرآمدترین صنایع دنیای الکترونیک بوده و طبق پیش‌بینی‌ها، روند رو به رشد این بازار همچنان ادامه خواهد داشت. سودآوری این صنعت را می‌توان به قیمت بالای محصولات آن نسبت داد که طبق گزارش‌های معتبر، این قیمت‌ها فعلا صعودی هستند. گزارش‌ TrendForce از بازار حافظه‌های NAND Flash و گزارش همین مؤسسه از بازار DRAM در سه‌ماهه پایانی سال 2016، این مطلب را تأیید می‌کنند. بد نیست بدانید بازار این محصولات، در مقایسه با سال 2000، دو برابر شده است. اخیرا، طبق داده‌های مؤسسه تحقیقاتی گارتنر، پیش‌بینی می‌شود فروش جهانی محصولات نیمه‌رسانا برای نخستین بار در سال جاری میلادی از مرز 400 میلیارد دلار بگذرد. اما تضمینی نیست که سودآوری دست‌اندرکاران این صنعت، بعد از چند سال به همین شکل ادامه یابد.

Samsungs Semiconductor Pofits Can Decrease After 2019 Gartner Report

ماهنامه کره‌ای Business Korea، به نقل از مؤسسه تحقیقاتی گارتنر در 12 جولای 2017 (21 تیر 1396) اعلام کرد که طبق پیش‌بینی گارتنر، فروش جهانی محصولات نیمه‌رسانا در سال 2017، با 16.8 درصد رشد نسبت به سال قبل، به 401.4 میلیارد دلار خواهد رسید. این نخستین بار است که حجم فروش جهانی تراشه، از 400 میلیارد دلار بیشتر می‌شود. برای اینکه گسترش بازار تراشه‌ها در سال‌های اخیر را بهتر درک کنیم، بد نیست به این مورد اشاره کنیم که میزان فروش جهانی این محصولات در سال 2000 بیش از 200 میلیارد دلار بوده و در سال 2010 به بیش از 300 میلیارد دلار بالغ شده بود. با این اوصاف، روند رو به رشد بازار کاملا مشهود است، زیرا مدت زمان مورد نیاز برای افزایش 100 میلیارد دلاری در فروش جهانی تراشه‌ها، از 10 سال به 7 سال کاهش یافته است.

اندرو نوروود (Andrew Norwood)، معاون پژوهشی مؤسسه گارتنر، کمبود تراشه‌های حافظه را عامل ایجاد رشد ناگهانی و زیاد در بازار محصولات نیمه‌رسانا می‌داند. به گفته وی «همزمان با بالا بردن قیمت تراشه‌های DRAM و NAND Flash از سوی تولیدکنندگان، فروش و سود آنها هم رشد کرده است.» انتظار می‌رود فروش این محصولات تا پایان سال جاری میلادی، 52 درصد افزایش یابد. پیشرفت سریع این صنعت، بر رتبه‌بندی سهم شرکت‌های تولیدکننده در این بازار نیز اثر خواهد گذاشت.

Samsungs Semiconductor Pofits Can Decrease After 2019 Gartner Report

طبق پیش‌بینی گارتنر، کمپانی سامسونگ الکترونیکس – بزرگ‌ترین تأمین‌کننده حال حاضر تراشه‌های حافظه در جهان – بیش از سایر شرکت‌ها، در این قضیه ذی‌نفع خواهد بود. انتظار می‌رود سامسونگ ، کمپانی آمریکایی اینتل را کنار زده و برای نخستین بار در سه ماهه اول سال 2017، رتبه اول بازار جهانی نیمه‌رساناها را از آن خود کند. سامسونگ چند روز قبل در 7 جولای (16 تیر) با انتشار گزارشی مختصر و موقتی از وضعیت مالی شرکت، از کسب سود عملیاتی بی‌سابقه در سه‌ماهه دوم به میزان 14 تریلیون وان کره (با نرخ تبدیل کنونی ارز حدود 12.22 میلیارد دلار) خبر داده بود.

با وجود سودآوری کلان سامسونگ از کسب‌وکار نیمه‌رساناها، گارتنر به این نکته اشاره می‌کند که با ورود کمپانی‌های جدید به عرصه تولید تراشه‌ها (به ویژه شرکت‌های چینی)، سود سامسونگ در این صنعت، از سال 2019 به بعد رو به کاهش خواهد گذاشت.

نوروود بر این باور است که با ظهور فروشندگان جدید در بازار تراشه، حباب بازار در سال 2019 از بین رفته و سامسونگ دیگر نمی‌تواند سودی را که از این راه در سال‌های 2017 و 2018 به دست می‌آورد، تکرار کند. این یک امر طبیعی است، چرا که هر رشد ناگهانی و حبابی در بازار، به دنبال عرضه محصولاتی با قیمت کمتر از سوی دیگر تأمین‌کنندگان، به پایان می‌رسد.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا