معرفی اسمارت‌فون‌های سری Q – میان‌رده‌های جدید ال‌جی در پوششی از G6

نمایش خبر

تاریخ : 1396/4/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : LG Q6 plus ، LG Q6 Alpha ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، LG Q6 ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : یکی از مشخصات بارز و جذاب LG G6، صفحه نمایش آن – با نام تجاری FullVision – است. G6 با داشتن نمایشگری با رزولوشن 1440×2880 پیکسل و نسبت تصویر 18:9، تجربه کار کردن با صفحه‌ای بزرگ (بدون اینکه اندازه دستگاه بیش از حد بزرگ و زننده باشد) را برای کاربر فراهم می‌کند. به جز G6، دو دیوایس‌ مهم دیگری که از نسبت تصویر 18:9 بهره می‌برند، پرچمدارهای سامسونگGalaxy S8 و S8+ – هستند (البته با کمی اغماض، چون نسبت تصویر دقیق این دو گوشی 18.5:9 است). مشکلی که در این میان وجود دارد، آن است که دیوایس‌های مذکور، هر سه جزو اسمارت‌فون‌های رده‌بالا بوده و قیمت‌های گزافی دارند. اما اخیرا باخبر شدیم که ال‌جی قصد دارد، چند دیوایس میان‌رده را با همان سبک نمایشگر FullVision به بازار عرضه کند.

Introducing LG Q6 Q6 Plus and Q6 Alpha

پیش از این شایعه شده بود که کمپانی ال‌جی تصمیم دارد ورژن پایین‌تری از G6 را تحت عناوینی چون "Lite" یا "Mini" تولید کند. اما ال‌جی در روز سه‌شنبه 11 جولای 2017 (20 تیر 1396) در وب‌سایت خبری خود اعلام کرد که قصد دارد نسخه‌های میان‌رده‌ای از G6 را با نام سری Q به بازار عرضه کند. هدف از تولید این ورژن‌ها – که Q6، Q6+ و Q6α (کیو سیکس آلفا) نام گرفته‌اند – آن بوده که بسیاری از ویژگی‌های ظاهری (از جمله نمایشگر) و امکانات G6، با قیمتی پایین‌تر در اختیار کاربران قرار گیرد.

جانو چو (Juno Cho)، که ریاست بخش Mobile Communications در کمپانی ال‌جی الکترونیکس را بر عهده دارد، در توصیف اسمارت‌فون‌های سری Q می‌گوید: «LG Q6 آمیزه‌ای از امکانات پیشرفته، عملکرد عالی و قیمت‌گذاری جذاب است؛ این ترکیب، وقتی به نحوه استفاده مصرف‌کنندگان از اسمارت‌فون‌ها در سراسر جهان می‌نگریم، برای ما بسیار مهم است.» وی در ادامه، اسمارت‌فون‌های سری Q را راه‌حلی دانست که به موجب آن، شرکت می‌تواند تجربه کاربری رده محصولات پیشرفته ال‌جی را برای تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان، با بودجه‌های متفاوت، فراهم کند.

در ادامه بیشتر با گوشی‌های سری Q آشنا می‌شویم. لازم به ذکر است که سه گوشی یادشده به جز RAM، حافظه داخلی و رنگ، کاملا مشابه هم هستند، پس زمانی که به معرفی Q6 می‌پردازیم، مشخصات آن به دو گوشی دیگر نیز مربوط می‌شود، مگر در موارد مذکور که جداگانه توضیح داده می‌شود.

اسمارت‌فون Q6 در ابعاد 8.1×69.3×142.5 میلی‌متر طراحی شده و وزنی معادل 149 گرم دارد. ال‌جی در بدنه Q6 از یک فریم فلزی از جنس آلومینیوم سری 7000 استفاده کرده است. گفتنی است آلومینیوم سری 7000 یکی از مقاوم‌ترین آلیاژهای این فلز بوده و از آن به طور گسترده در صنایعی چون هوافضا استفاده می‌شود. همچنین، ال‌جی مدعی شده که این دیوایس بیش از 20 تست باتری – از جمله تست‌های گرما، نفوذپذیری، ضربه و ... – را پشت سر گذاشته که شرایط این تست‌ها در مقایسه با پروتکل‌های تست‌های بین‌المللی، سخت‌گیرانه‌تر بوده است.

Introducing LG Q6 Q6 Plus and Q6 Alpha

همان‌طور که در ابتدای خبر نیز اشاره شد، برجسته‌ترین مشخصه Q6، نمایشگر آن است. این نمایشگر 5.5 اینچ قطر داشته و رزولوشن آن 1080×2160 پیکسل (یا در اصطلاح فول اچ‌دی پلاس) است که تراکم پیکسلی را به 442ppi می‌رساند. مثل G6، صفحه نمایش این گوشی نیز از لبه‌های خمیده برخوردار است که در هماهنگی با گوشه‌های گردِ بدنه، بیشتر خودنمایی می‌کنند. نسبت تصویر 18:9 و حاشیه پیرامونی بسیار کم نیز دو ویژگی هستند که Q6 از G6 به ارث برده است.

در حال حاضر که تمایل کمپانی‌ها به استفاده از حاشیه پیرامونی حداقلی، به یک گرایش نوظهور در اسمارت‌فون‌های پیشرفته تبدیل شده، ال‌جی مدعی است که Q6 نخستین اسمارت‌فون میان‌رده به شمار می‌رود که این ویژگی را به کاربران ارائه می‌کند.

با نگاه به دستگاه متوجه می‌شویم که از بیرون‌زدگی لنز دوربین خبری نیست و در مجموع، گوشی ظاهر ساده و در عین حال خوش‌ساختی دارد. اما جدای از ظاهر، طبق ادعای ال‌جی، در دست گرفتن گوشی نیز حس راحتی خوبی را به کاربر منتقل می‌کند؛ بنا بر آنچه در وب‌سایت خبری ال‌جی آمده، این کمپانی کره‌ای برای ساخت G6 یک سری تحقیقات در رابطه با ارگونومی انجام داده بود که در ساخت Q6 نیز از همان تحقیقات بهره گرفته و لذا اشخاص به‌راحتی می‌توانند با یک دست با دیوایس کار کنند. ناگفته نماند در Q6 اسکنر اثر انگشت دیده نمی‌شود، اما ال‌جی در این گوشی از قابلیت انحصاری خود به نام Face Recognition (تشخیص چهره) بهره گرفته و مدعی شده در مقایسه با سایر تکنولوژی‌های مشابه تشخیص چهره، Face Recognition سریع‌تر و با زحمت کمتری گوشی را آنلاک می‌کند.

بر خلاف G6 که از دو دوربین 13 مگاپیکسلی در پشت برخوردار بود، Q6 تنها به یک دوربین 13 مگاپیکسلی اکتفا کرده است. در جلوی دستگاه هم یک دوربین 5 مگاپیکسلی به چشم می‌خورد که با داشتن لنز زاویه باز 100 درجه، برای گرفتن سلفی‌های گروهی، ایده‌آل به نظر می‌رسد.

Introducing LG Q6 Q6 Plus and Q6 Alpha

سیستم عامل Q6، نسخه 7.1.1 اندروید نوقا بوده و ساختار منویی آن بر اساس پوسته اختصاصی LG UX (نسخه 6) توسعه یافته است. یکی از امکانات نرم‌افزاری این گوشی، Square Camera Mode (حالت دوربین مربعی) نام دارد که برای اولین بار در G6 شاهد آن بودیم. این حالت برای گرفتن عکس‌های مربع‌شکل (به منظور اشتراک‌گذاری در اینستاگرام) عالی به نظر می‌رسد. در این حالت، نمایشگر به دو صفحه مربع شکل تقسیم می‌شود که پس از گرفتن عکس، کاربر بلافاصله می‌تواند پیش‌نمایش آن را در مربع پایینی مشاهده کند. یکی دیگر از امکانات این حالت، آن است که پس از گرفتن چند عکس یا کلیپ کوتاه، دوربین می‌تواند آنها را به صورت خودکار به هم وصل ‌کند. همچنین، می‌توانید در این حالت 4 عکس مربع‌شکل متفاوت گرفته و با آنها یک کلاژ درست کنید.

ال‌جی در ساخت Q6 از چیپ‌ست رده پایین اسنپ‌دراگون 435 استفاده کرده است. اسنپ‌دراگون 435 یک تراشه 8 هسته‌ای با هسته‌هایی منطبق بر معماری Cortex A53 و حداکثر سرعت کلاک 1.4 گیگاهرتز بوده که با پروسه لیتوگرافی 28 نانومتری ساخته شده است (مقایسه کنید با تراشه رده بالای اسنپ‌دراگون 821 که در G6 به کار رفته است). ظرفیت باتری نیز از 3,300 میلی‌آمپر ساعت در G6 به 3,000 میلی‌آمپر ساعت در Q6 تقلیل یافته است. این گوشی به NFC مجهز شده، اما از لحاظ امکانات ارتباطی، نسبت به G6 افت داشته زیرا نسخه وای-فای آن 802.11b, g, n و بلوتوث آن 4.2 است. مضافا بر اینکه در Q6 به جای USB Type-C از microUSB استفاده شده است.

همانطور که قبلا هم گفته شد، ال‌جی خانواده گوشی‌های سری Q را با طراحی 3 گوشی (Q6، Q6+ و Q6α) کلید زده که تنها در RAM، حافظه داخلی و رنگ با هم تفاوت دارند. در این میان، Q6+ با داشتن 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت حافظه داخلی، پیشرفته‌ترین مدل به حساب می‌آید. RAM و حافظه داخلی Q6 به ترتیب 3 و 32 گیگابایت عنوان شده است. Q6α نیز با پیکربندی 2GB/16GB ساده‌ترین مدل این سری محسوب می‌شود.

هر سه گوشی در رنگ‌های مشکی و پلاتینی به تولید خواهند رسید. البته به گفته ال‌جی، آبی، رنگ اختصاصی Q6+ و سفید، رنگ اختصاصی Q6 خواهد بود. رنگ طلایی نیز گزینه دیگری است که ال‌جی فقط برای Q6 و Q6α در نظر گرفته است.

Introducing LG Q6 Q6 Plus and Q6 Alpha

در پایان گفتنی است، ال‌جی از ماه آینده فروش اسمارت‌فون‌های سری Q را در بازارهای کلیدی آسیا شروع کرده و به دنبال آن، فروش در اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی نیز آغاز خواهد شد. هنوز تاریخ دقیق عرضه و قیمت این محصولات مشخص نیست، اما به احتمال زیاد گوشی‌های سری Q قیمت‌های مناسبی خواهند داشت، چرا که در گزارش رسمی ال‌جی به عبارت "competitive price" (به معنی قیمت رقابتی) اشاره شده است.  


به روزرسانی - قیمت ال جی کیو 6 در بازار ایران

گوشی ال جی Q6 به بازار ایران راه یافته.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی ال جی Q6 از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : LG


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا