کوالکام از تراشه جدید خود با نام Snapdragon Wear 1200 برای پوشیدنی‌های رده‌پایین رونمایی کرد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/4/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، پردازنده Processor ، پوشیدنی Wearable

واحد خبر mobile.ir : پروسسور Snapdragon Wear 1100 به عنوان نخستین تراشه کوالکام که به طور خاص برای ابزارهای پوشیدنی‌ با توان پردازشی کمتر طراحی شده است، بیش از یک سال پیش به بازار معرفی شد. حال این کمپانی در تاریخ 27 ژوئن 2017 (6 تیر 1396) در نمایشگاه MWC در شهر شانگهای چین، از نسل جدید تراشه‌های مختص پوشیدنی‌ها با نام Snapdragon Wear 1200  پرده برداشت. این چیپ‌ست از نظر اندازه 45 درصد کوچک‌تر از تراشه‌ نسل قبلی است و از اتصال LTE Cat M1 و LTE Cat NB1 پشتیبانی می‌کند. بنا بر اعلام کوالکام، Wear 1200 تراشه‌ای چندمنظوره برای ابزارهای پوشیدنی است که در پاسخ به تقاضای مصرف‌کنندگان برای اندازه کوچک‌تر، عمر بیشتر باتری، حسگرهای دقیق، امنیت بالا و امکان اتصال دائمی به اینترنت طراحی و ارائه شده است.

Introducing Qualcomm Snapdragon Wear 1200 Wearables Platform

این تراشه را می‌توان کامل‌کننده چیپ‌ست‌های Wear 1100 و Wear 2100 دانست. به گفته پانکاج کدیا (Pankaj Kedia)، مدیر ارشد بخش مدیریت محصول در Qualcomm Technologies، صنعت پوشیدنی‌های هوشمند با نوآوری‌های فراوان در پی استفاده از بازار و فرصت‌هایی مرتبط با طیف‌های متنوعی از مصرف‌کنندگان مانند کودکان، حیوانات خانگی، سالمندان و تناسب اندام به رشد خود ادامه می‌دهد. البته برای بهره‌برداری موثر از این فرصت‌ها، ارائه راه‌کارهایی با مصرف انرژی بسیار پایین، کارایی بالا در مصرف انرژی و اتصال دائمی به اینترنت، در کنار مقرون به صرفه بودن محصولات ضروری است. از دید این مدیر کوالکام، با معرفی تراشه  Snapdragon Wear 1200 امکان استفاده از LTE IoT برای اتصال نسل بعدی پوشیدنی‌ها فراهم خواهد شد و مکملی جذاب برای Snapdragon Wear 2100 (چیپ‌ست موفق ساعت‌های هوشمند) ارائه خواهد گردید.

تراشه 79 میلی‌متر مربعی جدید کوالکام برای پوشیدنی‌ها، اساسا مشابه Snapdragon Wear 1100 است؛ با این تفاوت که کوالکام برای این چیپ‌ست مودمی در نظر گرفته است که از فناور‌ی‌های LTE Category M1 و Category NB1 پشتیبانی می‌کند. در واقع، این نخستین چیپ‌ست کوالکام است که از فناوری شبکه‌های دوربرد با توان پایین (Low Power WAN) مطابق استانداردهای 3GPP پشتیبانی می‌کند.

Introducing Qualcomm Snapdragon Wear 1200 Wearables Platform

جدیدترین چیپ‌ست کوالکام برای دستگاه‌هایی با مصرف انرژی پایین و اتصال دائمی به اینترنت در نظر گرفته شده است. Wear 1200 محصولی بر پایه فناوری ساخت 28 نانومتری است که هسته پردازشی آن تفاوتی با نمونه پیشین ندارد. این چیپ‌ست نیز از پردازنده Cortex-A7 ARM با فرکانس 1.3 گیگاهرتز در کنار GPU با APIهای گرافیکی سه‌بعدی، که در اصطلاح Fixed-function نامیده می‌شود، بهره می‌برد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که این پروسسور از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر و به لحاظ هزینه مقرون به صرفه‌تر باشد. البته تراشه جدید کوالکام از نظر رَم نیز تفاوتی با Wear 1100 ندارد و کماکان از حافظه رَم LPDDR2 بهره می‌برد.

مهم‌ترین تغییر کوالکام در این چیپ‌ست به مودم آن مربوط است. چیپ‌ست Wear 1100 با مودم Cat 1 (که از شبکه‌های ارتباطی 2G، 3G و LTE پشتیبانی می‌کرد) عرضه شد که تا آن زمان کم‌ترین میزان مصرف را داشت. حال کوالکام برای چیپ‌ست جدید خود از مودمی پیشرفته با مصرف بهینه انرژی استفاده کرده است. این مودم نه تنها از اتصال 2G (E-GPRS) پشتیبانی می‌کند، بلکه همان طور که گفته شد با استانداردهای LTE Cat M1 و NB1 سازگار است.

استانداردهای Cat M1 و NB1 LTE با کاهش قابل توجه اندازه چیپ‌ست Wear 1200، امکان کوچک‌تر کردن اندازه محصولات را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کنند؛ امری که در محصولات پوشیدنی‌ بسیار حائز اهمیت است.

گفتنی است که فناوری LTE کم‌پهنا، که LTE اینترنت اشیا نیز نامیده می‌شود، بخشی از نسخه 13 استاندارد 3GPP است که بر کاهش مصرف انرژی، کاهش پیچیدگی و هزینه رادیویی برای دستگاه‌های اینترنت اشیا، ابزارهای پوشیدنی و دیگر ابزارهای ساده (به عنوان بخشی از شبکه‌های دوربرد با توان پایین) متمرکز است.

Introducing Qualcomm Snapdragon Wear 1200 Wearables Platform

از جمله نکات قابل توجه در خصوص فناوری LTE Cat M1 یا eMTC این است که طراحی آن نسبتا ساده است و شکلی از LTE با مصرف بهینه انرژی محسوب می‌شود. حداکثر سرعت تبادل دیتا در این فناوری در آپلود و دانلود یکسان و برابر با 1 مگابیت در ثانیه است که با استفاده از روش‌هایی مانند استفاده از کانالی با حداقل پهنای باند 1.08 مگاهرتزی و ارتباط نیمه دو طرفه (half-duplex communication) برای کاهش مصرف انرژی به دست خواهد آمد؛ سرعتی که البته برای Wear 1200 دور از دسترس به نظر می‌رسد. از سوی دیگر LTE Cat NB1 یا NB-IoT گامی فراتر می‌رود و از پیاده‌سازی مستقل کم‌پهنای مبتنی بر LTE تک‌کاناله با پهنای باند 180 کیلوهرتزی بهره می‌برد. این کانال در ترکیب با دیگر فناوری‌ها، پایین‌ترین میزان پهنای باند (حداکثر 250 کیلوبیت در ثانیه) را دارا است، اما در عین حال، کمترین میزان مصرف انرژی را ارائه می‌دهد.

این استانداردها برای کوالکام و دیگر تولیدکنندگان در عرصه اینترنت اشیا و محصولات پوشیدنی، موضوع مهمی است؛ چرا که برای دستگاه‌هایی با پایین‌ترین توان مصرفی و قیمت ارزان، امکان استفاده از قابلیت‌های شبکه LTE را فراهم می‌سازد. به این ترتیب، یکی از نخستین موارد استفاده این چیپ‌ست به طور طبیعی در پوشیدنی‌های ارزان‌قیمت خواهد بود که در آنها دسترسی به اینترنت و در عین حال میزان دوام باتری اهمیت بسیاری دارد.

Introducing Qualcomm Snapdragon Wear 1200 Wearables Platform

پروسسور Wear 1200 در استاندارد Cat M1، از سرعت تبادل داده 300Kbps در دانلود و 375Kbps در آپلود پشتیبانی می‌کند. البته در مورد استاندارد Cat NB1 شرایط کمی متفاوت است و این پروسسور از نرخ انتقال داده 20Kbps برای دانلود و 60Kbps در آپلود پشتیبانی می‌کند. با این حال، علی‌رغم پهنای باند محدودی که این استانداردها ارائه می‌کنند، Wear 1200 قادر است از 15 باند سراسری فرکانس رادیویی در کنار برخی ویژگی‌های قابل توجه LTE و به طور مشخص VoLTE  پشتیبانی نماید.

تراشه جدید کوالکام برای عملکرد بهینه طراحی شده است و همانند نسل پیشین از وای‌فای با استاندارد 802.11ac و بلوتوث 4.2 به عنوان گزینه‌های ارتباطی استفاده می‌کند. از دیگر قابلیت‌های این چیپ‌ست می‌توان به پشتیبانی از گزینه‌های مسیریابی GPS/GLONASS/Beidou/Galileo اشاره کرد. Wear 1200  از اپلیکیشن‌های مبتنی بر سیستم‌عامل‌های لینوکس و ThreadX پشتیبانی می‌کند. به علاوه، این تراشه دارای قابلیت‌های امنیتی سخت‌افزاری مانند موتور رمزنگاری سخت‌افزاری، عددساز تصادفی سخت‌افزاری و TrustZone به صورت یکپارچه است که محیطی امن را برای کاربر ایجاد می‌کنند.

به گفته کوالکام، تراشه جدید می‌تواند در دستگاهی با باتری 350mAh به مدت 10 روز در وضعیت آماده‌باش (standby) دوام داشته باشد که در مقایسه با وضعیت آماده‌باش 7 روزه Wear 1100 پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود.

کوالکام در ادامه از همکاری با سازندگان تایوانی و چینی نظیر Quanta و Borqs خبر داده است. این شرکت‌ها ایده‌های خود را در قابل پلتفرمی مرجع مبتنی بر Snapdragon Wear 1200 توسعه داده‌اند. این طراحی‌های مرجع در زمینه ابزارهای ردیابی کودکان، سالمندان و حیوانات خانگی به کار گرفته می‌شود و تولیدکنندگان دستگاه‌ها را برای تسریع در تجاری‌سازی محصولات جدید با بهره‌برداری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های Wear 1200 یاری می‌دهد.

در واقع تراشه‌هایی مانند 1200 برای پیش بردن فضای اینترنت اشیا اهمیت زیادی دارند. زیرا بدون قابلیت اتصال به شبکه LTE با مصرف انرژی بسیار پایین، ابزارهای پوشیدنی به انرژی مصرفی زیادی نیاز خواهند داشت که ممکن است به دلیل محدودیت باتری محقق نشود.

مطابق اعلام شرکت سازنده، این چیپ‌ست جدید بالافاصله پس از رونمایی به بازار عرضه شده است و به نظر می‌رسد دستگاه‌های مبتنی بر این تراشه نیز تا پایان سال جاری میلادی در اختیار علاقمندان قرار گیرد. البته باید توجه داشت که بازار پوشیدنی‌ها بازاری نوظهور است و نحوه خرید مصرف‌کنندگان می‌تواند این بازار را جهت‌دهی نماید.

Introducing Qualcomm Snapdragon Wear 1200 Wearables Platform

به همین دلیل، با آن که از ورود کوالکام به دنیای نیمه‌رساناهای پوشیدنی کمتر از سه سال می‌گذرد، به گفته این شرکت بیش از 150 محصول پوشیدنی از تراشه‌های این کمپانی در محصولات خود استفاده کرده‌اند. به علاوه مطابق اعلام کوالکام، در حال حاضر بیش از 80 درصد ساعت‌های هوشمند عرضه‌شده یا معرفی‌شده مبتنی بر اندروید ور (Android Wear) از چیپ‌ست‌های خانواده Snapdragon Wear استفاده می‌کنند. امری که البته هنوز به لحاظ آماری اثبات نشده است.

منبع : Qualcomm