معرفی حسگرهای اثر انگشت جدید کوالکام برای قرارگیری زیر شیشه صفحه‌نمایش

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/4/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، Sense ID ، حسگر Sensor ، حسگر اثر انگشت کوالکام Qualcomm Fingerprint Sensors ، حسگر اثر انگشت التراسونیک Ultrasonic Fingerprint Sensor

واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام امروز در جریان نمایشگاه MWC شانگهای در چین از نسل جدید حسگرهای اثر انگشت التراسونیک خود پرده برداشت. این حسگرها برخلاف نمونه‌های معمول امکان کارکرد از زیر شیشه و فلز را داشته و حتی می‌توان آن را زیر شیشه صفحه‌نمایش (به شرط ضخامت نچندان بالا) جای‌گذاری کرد. این فناوری جدید کوالکام پس از مدت‌ها راه‌حلی عملی برای حذف حسگرهای جداگانه اثر انگشت از زیر صفحه‌نمایش و انتقال آنها به زیر شیشه برای تحقق ایده اسمارت‌فون تمام‌صفحه ارائه می‌دهد و تا یک سال آینده مطمئنا چهره گوشی‌های هوشمند فعلی را متحول خواهد ساخت. سنسورهای جدید فراصوتی کوالکام در حقیقت نسل دوم این فناوری هستند که پیش از این با نام Sense ID از سوی این سازنده در برخی گوشی‌ها به کار گرفته شده بودند.

Qualcomm Announced Next Generation Ultrasonic Fingerprint Sensors

در سنسورهای اثر انگشت فعلی که حسگرهای خازنی نامیده می‌شوند برجستگی و فرو رفته‌گی‌های روی سطح انگشت به علت فاصله متفاوت تا سطح خازن روی سنسور اثر انگشت میدان الکتریکی متفاوتی را ایجاد می‌کنند که تصویر آنها برای هر انگشت منحصر به فرد بوده و بدین‌ترتیب عمل شناسایی اثر انگشت صورت می‌گیرد. این شیوه با وجود سرعت و دقت بسیار بالا، به دلائل مختلف از جمله کار نکردن از زیر سطوح مختلف (مثلا از زیر شیشه یا فلز)، کاهش دقت هنگام تغییر شکل سطح پوست (مثلا هنگام مرطوب بودن دست) و از همه مهم‌تر امنیت نچندان بالا (ناتوانی در تشخیص اثر انگشت واقعی از غیر واقعی)، راه‌حل ایده‌آل و بی‌نقصی در این رده به حساب نمی‌آید اما تا به امروز به دلیل نبود فناوری جایگزین تقریبا در تمامی گوشی‌های موبایل مجهز به سنسور اثر انگشت به کار گرفته شده‌‌ است.

Qualcomm Announced Next Generation Ultrasonic Fingerprint Sensors

شرکت کوالکام سال گذشته راه‌حل تازه‌ای را در این کلاس رونمایی کرد که Sense ID نام داشت و برخلاف سنسورهای معمول خازنی این بار از امواج التراسونیک برای تشخیص سطح انگشت در آن استفاده شده بود. این فناوری که می‌توان آن را مشابه سونوگرافی دانست با ارسال امواج صوتی و بازگشت آنها از سطح پوست، نقشه سه‌بعدی انگشت را شکل داده و علاوه بر اینکه مرطوب بودن و حتی خیس بودن سطح انگشت تأثیری در عملکرد آن ندارد بلکه با تشکیل یک تصویر 3D، از لحاظ امنیتی نیز در بالاترین درجه ممکن قرار دارد. این ایده با وجود جذابیت تنها در یکی دو اسمارت‌فون نچندان شناخته شده از برخی برندهای جانبی چینی به کار گرفته شد که از آن جمله می‌توان به LeTv Max2 از برند LeEco اشاره کرد. اغلب دیگر شرکت‌ها اما همچنان ترجیح دادند تا به ساخت اسمارت‌فون‌های دارای حسگرهای خازنی ادامه دادند.

Qualcomm Announced Next Generation Ultrasonic Fingerprint Sensors

در طی یک سال گذشته با بالا گرفتن تب اسمارت‌فون‌های تمام‌صفحه که با شیائومی Mi Mix آغاز شد، با Galaxy S8 و LG G6 ادامه یافت و با Essential PH-1 به دیگر سازندگان نیز تسری پیدا کرد شرکت‌های مختلف به تکاپو برای انتقال بدون دردسر سنسور اثر انگشت به زیر شیشه صفحه‌نمایش افتادند. راه‌حل‌های موقتی همچون انتقال این سنسور به پشت گوشی نیز راه‌کار چندان ایده‌آلی برای سازندگانی مثل سامسونگ ارائه نکرد چرا که نزدیک بودن این سنسور به لنز دوربین انتقادهای بسیار زیادی را از سامسونگ برانگیخت.

Essential PH 1

Essential PH-1

پس از مدت‌ها ظاهرا کوالکام راه‌حل عملی و در دسترسی را برای حل این مشکل قدیمی ارائه کرده است؛ این فناوری جدید Qualcomm Fingerprint Sensors نامیده شده و مثل فناوری Sense ID همچنان برمبنای اسکن فراصوتی یا التراسونیک ساخته شده است. این سنسورها حتی در زیر آب (یعنی جایی که سنسورهای اثر انگشت فعلی کاملا بی‌استفاده هستند) نیز به آسانی عمل‌ می‌کنند و با تشخیص ضربان قلب و جریان خون از سر انگشت ضمن آنکه نیاز به تعبیه سنسوری جداگانه در این زمینه (مثل گوشی‌های سری S7 ،S6 و S8 سامسونگ) را از میان می‌برد بلکه امکان دور زدن این فناوری با ساخت اثر انگشت غیر واقعی را عملا غیر ممکن می‌سازد. سرعت بالا در حد سنسورهای خازنی فعلی و عملکرد فارغ از روشن یا خاموش بودن صفحه‌نمایش دیگر نکات قابل اشاره در مورد این حسگرها را تشکیل می‌دهند.

Qualcomm Announced Next Generation Ultrasonic Fingerprint Sensors

مجموعه‌ سنسورهای جدید طراحی شده توسط کوالکام در سه حوزه مختلف طبقه‌بندی شده‌اند که شامل سنسورهای زیر شیشه صفحه‌نمایش برای رده بالا و دیوایس‌های پرچمدار،‌ سنسورهای زیر فلز و شیشه (و نه زیر شیشه صفحه‌نمایش) برای رده میانی پیشرفته و در نهایت سنسورهای زیر شیشه (و نه زیر شیشه صفحه‌نمایش) برای رده میانی و پایین بازار می‌شوند. برای هریک از این سه دسته محدودیت‌هایی وجود دارد که باید توسط شرکت‌های سازنده برای کارکرد صحیح این سنسورها، رعایت شوند. به دلیل قرارگیری این حسگرها زیر شیشه یا فلز،‌ دیگر نیازی به ایجاد یک حفره برای قرارگیری سنسور روی بدنه گوشی نیست که این موضوع علاوه بر مسائل ظاهری و بهبود طراحی، راحتی بیشتری را نیز برای ساخت گوشی‌های ضد آب فراهم می‌آورد.

Qualcomm Announced Next Generation Ultrasonic Fingerprint Sensors

انقلابی‌ترین مورد در این میان همانطور که به راحتی می‌توان حدس زد سنسورهای اثر انگشت با قابلیت جای‌گیری در زیر شیشه صفحه‌نمایش است. این سنسورها می‌توانند در زیر شیشه صفحه‌نمایش با حداکثر ضخامت 1200 میکرون (1.2 میلیمتر) قرار بگیرند که با این ضخامت اندک، پنل‌های LCD از لیست صفحه‌نمایش‌های قابل پشتیبانی توسط این فناوری خارج شده و همانطور که خود کوالکام نیز اشاره کرد در این رده تنها می‌توان روی OLEDهای پیشرفته حساب کرد. به گفته شرکت سازنده این فناوری با نسل بعدی چیپ‌ست‌های کوالکام و همچنین پروسسورهای غیر کوالکام سازگار خواهد بود و در سه ماهه چهارم سال 2017 برای بررسی در اختیار شرکت‌های مادر (OEMها) قرار می‌گیرد.

در رده دوم و برای گوشی‌های پیشرفته میانی، سنسورهای جدید کوالکام می‌توانند زیر شیشه (غیر صفحه‌نمایش) با حداکثر ضخامت 800 میکرون (0.8 میلیمتر) یا زیر آلومینیوم با حداکثر ضخامت 650 میکرون (0.65 میلیمتر) قرار بگیرد. بالاخره در حالت سوم یعنی برای گوشی‌های رده میانی و پایین بازار نیز همان محدودیت قرارگیری زیر شیشه (غیر صفحه‌نمایش) با حداکثر ضخامت 800 میکرون (0.8 میلیمتر) وجود دارد. نسل قبلی سنسورهای کوالکام در این زمینه حداکثر توانایی شناسایی اثر انگشت با ضخامت 400 میکرونی را در هر دو حالت شیشه و آلومینیوم داشتند و ارتقا این ضخامت به ترتیب به 800 و 650 میکرون در نسل جدید گام بزرگی در عملیاتی شدن این ایده را نشان می‌دهد. سنسورهای معمول زیر شیشه و زیر فلز کوالکام با پلتفرم‌های موبایلی جدیدا معرفی شده Snapdragon 630 و Snapdragon 660 هماهنگ بوده و در مقایسه با نسل قبلی آزادی عمل بیشتری را در طراحی در اختیار شرکت‌های سازنده و OEMها قرار می‌دهد. طراحی این فناوری به گونه‌ای‌ست که می‌توان آن را با پلتفرم‌های 200 تا 800 کوالکام و همچنین پروسسورهای غیر کوالکام استفاده کرد این نسل از سنسورهای کوالکام از همین ماه در اختیار OEM‌ها قرار گرفته و انتظار می‌رود نخستین دیوایس‌های مجهز به این فناوری در نیمه اول سال 2018 به بازار عرضه شوند.

Qualcomm Announced Next Generation Ultrasonic Fingerprint Sensors

در این رابطه سشو مدهواپدی (Seshu Madhavapeddy) معاونت بخش مدیریت محصول شرکت کوالکام می‌گوید : «از ارائه سنسورهای اثر انگشت کوالکام هیجان زده هستیم چرا که آنها می‌توانند [به گونه‌ای] طراحی شوند که شکل ظاهری زیباتر و مدرن‌تر، تجربه احراز هویت موبایلی منحصر به فرد و احراز هویت امنیتی ارتقا یافته‌ای را پشتیبانی کنند». به گفته مدهواپدی این ویژگی‌ها دست OEMها و اپراتورها را برای ارائه دیوایس‌های متمایز و کاملا متفاوت باز می‌گذارد.

Qualcomm Announced Next Generation Ultrasonic Fingerprint Sensors

شرکت چینی vivo ظاهرا یکی از نخستین برندهایی خواهد بود که دیوایسی را با این قابلیت به بازار ارائه می‌کند و این برند هم‌اکنون در همکاری با کوالکام نسخه بهینه‌شده ای از مدل vivo XPLAY 6 را مجهز به سنسور اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش در غرفه کوالکام در MWC شانگهای به معرض دید عموم گذاشته است.  

منبع : Qualcomm