گزارش Strategy Analytics از فروش پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه نخست 2017- ارتقای سامسونگ به رتبه دوم

نمایش خبر

تاریخ : 1396/4/7        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics ، آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : رقابت اپل و سامسونگ در بازار گوشی‌های هوشمند به حوزه پوشیدنی‌ها هم رسیده است. بر اساس گزارش اخیر روزنامه Korea herald، اپل 53 درصد از سهم بازار محصولات پوشیدنی را در سه‌ماهه نخست 2017 از آن خود ساخته و در صدر جدول شرکت‌های برتر در زمینه فروش این محصولات قرار گرفته است. این گزارش بر اساس اطلاعات موسسه Strategy Analytics استخراج شده و در روز یکشنبه 25 ژوئن 2017 (4 تیر 1396) انتشار یافته است. مطابق این گزارش، پس از اپل سامسونگ با فاصله‌ای قابل توجه و داشتن 12.8 درصد از سهم بازار فروش پوشیدنی‌ها، فیت‌بیت را پشت سر گذاشته و جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

Samsung Gear S3 Frontier and Gear S3 classic

سامسونگ Gear S3 Classic و Gear S3 Frontier

در این میان فیت‌بیت 12.2 درصد از بازار فروش محصولات پوشیدنی را از آنِ خود ساخته و در مکان سوم قرار گرفته است. اپل با تکیه بر فروش بالای ساعت‌های هوشمند Apple Watch در صدر جدول قرار گرفته است. از سوی دیگر، سامسونگ اسمارت‌واچ جدید خود را با ویژگی‌های قابل توجهی به بازار ارائه کرده است. ساعت‌های هوشمند Gear 3 در ماه نوامبر سال گذشته میلادی در دو نسخه Frontier و Classic وارد بازار شدند که هر دو از سیستم‌عامل اختصاصی سامسونگ یعنی تایزن بهره می‌برند. این اسمارت‌واچ‌ها با دارا بودن ویژگی‌هایی همچون مجهز بودن به سیستم پرداخت Samsung Pay، دوام بیشتر باتری و GPS داخلی به سرعت جای خود را در میان کاربران باز کرده‌اند. به علاوه جدیدترین اسمارت‌واچ‌های سامسونگ از گزینه ارتباطی 4G/LTE بهره می‌برند که استقلال ساعت از گوشی هوشمند و امکان دریافت و برقراری تماس به صورت مستقیم را برای این ابزار پوشیدنی فراهم می‌سازد. Gear S3 Frontier با قابلیت ارتباطی LTE عرضه شد و S3 Classic نیز با اینکه در ابتدا به این قابلیت مجهز نبود پس از چند ماه در نسخه دارای این امکان ارتباطی در دسترس قرار گرفت.

Samsung Gear Fit 2

دستبند هوشمند سامسونگ Gear Fit 2

البته به نظر می‌رسد اهدای رایگان دستبند تناسب اندام Gear Fit 2 به خریداران گوشی گلکسی اس7، پس از آغاز عرضه گلکسی اس8، نیز در افزایش فروش این ابزارهای سامسونگ بی‌تأثیر نبوده است؛ چنان که به گفته کارشناسان یکی از عوامل افزایش سهم بازار سامسونگ محسوب می‌شود.

این در حالی است که بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی IDC، فیت‌بیت در سال گذشته میلادی در صدر جدول پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده محصولات پوشیدنی ایستاده بود و گزارش‌های سه‌ماهه در سال‌های اخیر همواره از جایگاه خوب این شرکت در بازار پوشیدنی‌ها حکایت داشت. اما به گفته کارشناسان Strategy Analytics، کاهش تقاضا برای بندهای تناسب اندام فیت‌بیت و ورود دیرهنگام به بازار نوظهور ساعت‌های هوشمند از مهم‌ترین عوامل افت این شرکت بوده است.

Fitbit Alta HR

دستبند فیت‌بیت Alta HR

موسسه Strategy Analytics پیش از این نیز گزارش خود را از عرضه محصولات پوشیدنی در سه‌ماهه نخست 2017 منتشر کرده بود. بر اساس این گزارش سه‌ماهه، اپل حدود 16 درصد از عرضه را در فصل نخست سال جاری میلادی به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست قرار گرفته است. پس از آن شیائومی با 15.5 درصد و فیت‌بیت با 12.3 درصد به ترتیب در مکان‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. البته نکته قابل توجه گزارش پیشین این موسسه، قرار نگرفتن سامسونگ در فهرست سه شرکت برتر از نظر میزان عرضه بوده است.

به باور برخی کارشناسان، بازار پوشیدنی‌ها در مجموع تا حدودی راکد است. این تحلیل و پیش‌بینی دست‌کم در مورد دستگاه‌هایی غیر از محصولات اپل درست به نظر می‌رسد. چرا که با گذشت نیمی از سال 2017 وضعیت برخی از تولیدکنندگان عمده این بازار تا حدودی با دشواری مواجه است و باید دید سایر شرکت‌های فعال در زمینه پوشیدنی‌ها چگونه برای تصاحب بخش‌های مشترک بازار با اپل تلاش خواهند کرد.

Apple Watch Serties 2

اما در مقابل، تحلیل دیگری نیز وجود دارد که در آن ضمن اشاره به نوظهور بودن بازار پوشیدنی‌ها و راه دراز پیش روی تولیدکنندگان، ثبات بازار و شناسایی برندگان و بازندگان این رقابت را مستلزم صرف زمان بیشتری می‌داند. البته آنچه از ظواهر امر بر می‌آید آن است که این بازار نیز، حداقل در فصل گذشته، از قواعد بازار گوشی‌های هوشمند پیروی کرده است و بازیگران عمده آن غول‌های فناوری اسمارت‌فون‌ها هستند.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا