گزارش Kantar از سهم سیستم‌عامل‌های اسمارت‌فون – گرایش‌های متضاد در چین و آمریکا

نمایش خبر

تاریخ : 1396/3/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کانتار Kantar ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Kantar Worldpanel ComTech در روز پنجشنبه 15 ژوئن 2017 (25 خرداد 1396) جدیدترین گزارش خود در رابطه با سهم سیستم عامل‌ها از بازار جهانی اسمارت‌فون را منتشر کرد. برخلاف گزارش‌های مرسوم که در آنها موضوع مورد تحقیق در چارچوب فصل‌های چهارگانه ارائه می‌شود، گزارش اخیر در بازه زمانی متفاوتی تنظیم شده و دوره سه‌ماهه منتهی به آوریل 2017 را در بر می‌گیرد. طبق گزارش Kantar، رقابت بین سیستم عامل‌های اندروید و iOS برای کسب سهم بیشتر، همچنان ادامه دارد. علی‌رغم تلاش فراوان و موفقیت در بازار چین، اندروید نتوانست رشد خود را در بازار موبایل آمریکا حفظ کند؛ بازاری که iOS عملکرد خوبی را در آن به نمایش گذاشته و همواره در حال افزایش سهم خود است.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Three Months Ending April 2017

طبق گزارش اخیر، در سه‌ماهه منتهی به آوریل 2017، حدود 83.4 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در مناطق شهری چین، اندرویدی بوده‌ که این میزان در مقایسه با سهم 79.1 درصدی اندروید از بازار موبایل چین در مدت مشابه سال گذشته، 4.3 درصد رشد داشته است. اما در همین مدت، سهم اندروید در ایالات متحده با افت سالانه 5.9 درصدی، از 67.6 درصد به 61.7 درصد کاهش یافت.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Three Months Ending April 2017

لارن گوئن‌ور (Lauren Guenveur)، مدیر بینش مصرف‌کنندگان در مؤسسه Kantar، با اشاره به افت سالانه سامسونگ، ال‌جی و موتورولا (شرکای سخت‌افزاری اندروید) در آمریکا، می‌گوید: «[اسمارت‌فون] Samsung Galaxy S8، که در دو هفته پایانی آوریل عرضه شد، نتوانست تأثیر چشمگیری بر فروش سامسونگ طی دوره [سه ماهه] منتهی به آوریل داشته باشد، LG G6 نیز به همین ترتیب. هیچ‌یک از آنها نتوانست در لیست 10 گوشی پرفروش جای بگیرد.»

به گفته گئون‌ور، شواهد اولیه در داده‌های آماری Kantar برای دوره سه‌ماهه منتهی به می 2017 نشان می‌دهد که S8 و S8+ در مجموع 8.1 درصد از سهم بازار موبایل آمریکا را به خود اختصاص خواهند داد که این میزان اندکی کمتر از سهم دو اسمارت‌فون S7 و S7 edge – یعنی 8.8 درصد – است. آیفون 7 و آیفون 7 پلاس نیز با در اختیار داشتن 20.1 درصد از سهم بازار ایالات متحده، عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌ها را در دوره سه‌ماهه منتهی به می از آن خود کردند.

طبق گزارش Kantar، گوشی‌های آیفون، 36.5 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در آمریکا طی سه‌ماهه منتهی به آوریل را تشکیل داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 5.8 درصد افزایش داشته است.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Three Months Ending April 2017

بر خلاف رشد iOS در آمریکا، سهم این سیستم عامل در بازار موبایل مناطق شهری چین در سه‌ماهه منتهی به آوریل، با افت سالانه 3.8 درصد، به 16.2 درصد کاهش یافت. گفتنی است نخستین افت فروش اپل در چین در سه‌ماهه منتهی به فوریه 2016 رقم خورد و از آن به بعد ادامه داشته و افت 3.8 درصدی اخیر نیز ادامه همین جریان است.

اما تامسین تیمپسون (Tamsin Timpson)، مدیر بینش استراتژیک Kantar در منطقه آسیا، به این نکته اشاره می‌کند که اپل در بازه زمانی سه‌ماهه منتهی به آوریل 2017، عملکرد قدرتمندی را نسبت به دوره قبل در چین به نمایش گذاشته و موفق شده سهم خود را از 12.4 درصد در سه‌ماهه نخست 2017 به 16.2 درصد، افزایش دهد. گفتنی است، طبق گزارش Kantar از سهم سیستم عامل‌ها در سه‌ماهه اول 2017، سهم 12.4 درصدی iOS در نخستین فصل از سال 2017، پایین‌ترین سهم این پلتفرم از اوایل سال 2016 تاکنون محسوب می‌شود. وی در تکمیل گفته‌های خود خاطر نشان کرد که فروش آیفون‌های 7 و 7 پلاس کمی بهتر از قبل شده و هم‌اکنون 8.5 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در مناطق شهری چین را آیفون تشکیل می‌دهد که با این حساب فروش گوشی‌های اپل در چین از هواوی و Oppo هم بیشتر بوده است. گفتنی است، اپل برای پیشرفت خود در چین هنوز جای کار دارد، اما به نظر می‌رسد روند رشد این شرکت در ایالات متحده، توقف‌ناپذیر باشد.

طی سه‌ماهه منتهی به آوریل 2017، حدود 78.3 درصد از گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در منطقه EU5 اندرویدی بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.2 درصد افزایش داشته است. البته طی این بازه زمانی، سیستم عامل iOS نیز رشد سالانه 1.1 درصدی را تجربه کرده و سهم خود را از بازار موبایل EU5 به 19.3 درصد رسانده است. ناگفته نماند، EU5 به 5 بازار بزرگ و مهم اروپا یعنی بریتانیای کبیر، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا اطلاق می‌شود.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Three Months Ending April 2017

دومینیک سانه‌بو (Dominic Sunnebo)، مدیر واحد کسب‌وکار Kantar در اروپا، در رابطه با هواوی و نقش آن در گسترش اندروید در اروپا می‌گوید: «طی سه‌ماهه پایان‌یافته در آوریل 2017، هواوی 8.9 درصد از فروش اسمارت‌فون در بریتانیای کبیر را از آن خود کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 6.1 درصد رشد داشته است. هواوی – که به سومین برند برتر در آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا تبدیل شده – در رشد اکوسیستم اندروید نقش به‌سزایی داشته، فروش سامسونگ و برخی برندهای اروپایی را مختل نموده و آنها که ویندوز و [گوشی‌های] نوکیا را رها می‌کنند را به خود جذب کرده است.» وی در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که هواوی همواره در تلاش بوده تا سهمی از بازار موبایل بریتانیای کبیر را به دست آورد؛ جایی که بعد از اپل و سامسونگ، سونی و موتورولا جزو محبوب‌ترین برندها به شمار می‌روند. آمار و ارقام جدید حاکی از آنند که هواوی در حال بهبود جایگاه خود در بریتانیاست. 

منبع : Kantar WorldPanel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا