معرفی watchOS 4 – مربی مجازی تمرینات شما

نمایش خبر

تاریخ : 1396/3/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، اپل واچ Apple Watch ، واچ او اس watchOS ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل یا WWDC، مطابق سالیان گذشته امسال نیز در سن‌خوزه کالیفرنیا برگزار شده است. این رویداد 5 روزه، امسال از پنجم تا نهم ژوئن (15 تا 19 خرداد) بر پا بود. در روز نخست، کمپانی اپل در کنار معرفی iOS 11، از جدیدترین نسخه سیستم عامل اپل‌واچ یعنی watchOS 4 نیز رونمایی کرد. جف ویلیامز (Jeff Williams)، مدیر ارشد عملیاتی اپل، ضمن توصیف اپل‌واچ به عنوان یک دیوایس ایده‌آل و نهایی برای داشتن یک زندگی سالم، به این نکته اشاره می‌کند که این دیوایس با watchOS 4 بیش از پیش هوشمند شده است. در ورژن جدید watchOS، شاهد واچ‌فیس‌های جدید، قابلیت‌های جدید در زمینه ورزش و تناسب اندام و ویژگی‌های متنوع دیگری هستیم که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود

Introducing Apple watchOS 4

• واچ‌فیس‌های جدید

در ورژن جدید watchOS، اپل‌واچ از 3 واچ‌فیس جدید برخوردار می‌شود که شاید مهم‌ترین آنها واچ‌فیس Siri باشد. "Siri face" با بهره‌گیری از یادگیری ماشینی می‌تواند اطلاعات و شورت‌کاتِ اپلیکیشن‌های موردنیاز کاربر را به شکل پیش‌فعال (Proactive) در قالب نوتیفیکیشن در اختیار کاربر قرار دهد. با چرخاندن دسته کوک دیجیتال (Digital Crown) می‌توان به شکل عمودی در میان نوتیفیکیشن‌ها و اپلیکیشن‌های روی صفحه اسکرول کرد. نکته جالب درباره Siri face آن است که هر بار که کاربر دست خود را برای دیدن ساعت بالا می‌آورد، اطلاعات روی صفحه، به شکلی پویا به‌روز می‌شود. البته این به‌روز شدن بر اساس اوقات شبانه‌روز، روتین‌های روزمره و داده‌های مرتبط با اپلیکیشن‌های مختلف انجام می‌شود؛ اپلیکیشن‌هایی چون Activity ،Alarms ،Breathe ،Calendar ،Maps ،Reminders و Wallet.

Introducing Apple watchOS 4

علاوه بر Siri face، دو دسته واچ‌فیس جدید دیگر نیز معرفی شدند که عبارتند از: واچ‌فیس‌های Toy Story و Kaleidoscope. همانطور که از نام واچ‌فیس پیداست، اپل محبوب‌ترین شخصیت‌های انیمیشن "داستان اسباب‌بازی" – یعنی وودی، جسی و باز لایت‌یر – را به اپل‌واچ آورده است. البته در گذشته هم شاهد واچ‌فیس‌های کارتونی مثل "میکی موس" و "مینی موس" بودیم، اما به نظر می‌رسد واچ‌فیس‌های داستان اسباب‌بازی از نظر بصری پیشرفته‌ترند. درست است که میکی و مینی هم در صفحه ساعت متحرک بودند، اما حرکات آنها بسیار محدود بود (در حد جلو و عقب رفتن با ساعت). اما واچ‌فیس‌های داستان اسباب‌بازی، انیمیشن‌های طولانی‌تری داشته و با هر بار بالا آوردن مچ دست، حرکت متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

Introducing Apple watchOS 4

اما دسته آخر واچ‌فیس‌های جدید، Kaleidoscope face نام گرفته است. Kaleidoscope – که در فارسی "زیبابین" خوانده می‌شود – وسیله‌ای است که با قرار دادن آینه‌ها با زاویه 45 درجه، اشکال و الگوهای زیبایی خلق می‌کند. حال، با الهام از این وسیله، واچ‌فیسی طراحی شده که به گفته اپل می‌تواند تصاویر ایستا را به الگوهایی مسحورکننده تبدیل کند.

Introducing Apple watchOS 4

• اپلیکیشن‌های Activity و Workout

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اپلیکیشن‌های Activity و Workout در watchOS، مکمل هم بوده و تقریبا می‌توان گفت محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های اپل‌واچ به شمار می‌روند. لذا جای تعجب ندارد که اپل، همچنان به افزودن ویژگی‌های جدید به این دو برنامه می‌پردازد.

نوتیفیکیشن‌ها در اپلیکیشن Activity شخصی‌تر شده است. به منظور اینکه فرد بتواند حلقه‌های فعالیت (Activity Rings) را پر کند، یک انیمیشن جدید – که این بار با افزودن المان آتش‌بازی هیجان‌انگیزتر از قبل است – طراحی شده که در صورت پر کردن حلقه‌ها به فرد تبریک می‌گوید. البته شاید در ابتدا جالب به نظر برسد، ولی پس از چند ماه جذابیت خود را از دست می‌دهد. هر روز صبح، کاربران یک نوتیفیکیشن شخصی دریافت می‌کنند که نشان می‌دهد که آیا فرد به آن سطح از فعالیت که در ابتدا برای خود هدف‌گذاری کرده، نزدیک است یا خیر. همچنین پیشنهاد می‌دهد که فرد برای رسیدن به سطح فعالیت دیروز خود، چه کاری می‌تواند انجام دهد. در پایان روز، اگر نیاز شود، Activity به کاربر می‌گوید که برای به پایان رساندن حلقه‌های فعالیت، قبل از اینکه روز به اتمام برسد، دقیقا چه‌قدر پیاده‌روی لازم است.

Introducing Apple watchOS 4

در watchOS 4، برای افزایش انگیزه فرد در فعالیت‌های ورزشی، برنامه Activity هر ماه یک هدف ورزشی به کاربر پیشنهاد می‌دهد. به گفته اپل، این هدف‌ها دست‌یافتنی هستند، چرا که بر اساس سابقه تمرینات انجام‌شده توسط کاربر به وی ارائه می‌شوند. به عنوان مثال، اگر در طول یک ماه گذشته، فرد به طور متوسط 70 دقیقه در روز تحرک داشته است، برنامه Activity، ممکن است پیشنهاد تحرک 90 دقیقه در روز را به فرد ارائه کرده و وی را به چالش بکشاند.

بارزترین تغییری که در اپلیکیشن Workout به چشم می‌خورد، طراحی جدید آن، مبتنی بر اسکرول‌ کردن عمودی، است. نکته دیگر، در نظر گرفتن حالت تنظیم خودکار (auto-set) برای تمرین‌های شنا در استخر است. از این به بعد، اپل‌واچ می‌تواند تشخیص دهد که فرد چه زمانی به انتهای استخر می‌رسد و مدت زمان طی‌شده را به عنوان یک lap (دور کامل) به کاربر اعلام می‌کند.

ویژگی جالب دیگری که در watchOS 4 به برنامه Workout اضافه شده، الگوریتم‌های جدیدِ حرکت و ضربان قلب برای تمرین‌های HIIT است. HIIT مخفف High Intensity Interval Training است و به تمریناتی اشاره دارد که از شدت بالایی برخوردار بوده و در عین حال، در بازه‌های زمانی کوتاه انجام می‌شوند. همچنین برای ورزشکارانی که خود را برای ورزش‌های triathlon یا سه‌گانه (معمولا متشکل از شنا، دوچرخه‌سواری یا دو) آماده می‌کنند، این امکان فراهم شده که جلسات تمرینی خود را به هم وصل کنند. برای این منظور کافی است ورزشکار، عمل سوایپ به سمت چپ را انجام داده و روی آیکون به‌علاوه کلیک کند.

• اتصال ساعت به تجهیزات ورزشی

برخی تجهیزات ورزشی مثل تردمیل‌ها می‌توانند داده‌هایی چون ضربان قلب را اندازه‌گیری کنند، اما در پاره‌ای از مواقع این داده‌ها از دقت کافی برخوردار نبوده و در اعلام آنها خطا رخ می‌دهد. ظاهرا این مشکل در ورژن جدید watchOS حل شده است. پلتفرم فناوری GymKit که با watchOS 4 معرفی شده، این امکان را به کاربر می‌دهد که بتواند از طریق NFC بین اپل‌واچ و تجهیزات ورزشی باشگاهی – مثل تردمیل، دوچرخه ثابت، اسکی‌واره و ... – ارتباط برقرار کند. فایده این کار در آن است که داده‌هایی نظیر کالری، مسافت، سرعت و ... در نهایت دقت از وسیله ورزشی به ساعت منتقل و روی صفحه به نمایش در می‌آید. البته این امکان در صورتی فراهم است که وسیله ورزشی مورد نظر نیز با اپل‌واچ سازگار باشد. در حال حاضر تجهیزات ورزشی برندهایی نظیر LifeFitness ،Cybex ،Matrix ،TechnoGym ،Schwinn ،Star Trac و Stairmaster با اپل‌واچ سازگاری دارند.

Introducing Apple watchOS 4

• Music

اپلیکیشن Music در watchOS 4 طراحی جدیدی داشته و نسبت به قبل به مراتب بهتر شده است. بخش‌های مختلف اپلیکیشن – یعنی New Music Mix ،Favorite Mix و موسیقی‌های بیشتر گوش‌داده‌شده – به‌طور خودکار همگام‌سازی می‌شوند. این اپلیکیشن نیازهای کاربر را پیش‌بینی می‌کند، به این ترتیب که موسیقی و پلی‌لیست‌هایی که کاربر بیشتر به آنها گوش می‌دهد، به طور خودکار در اپل‌واچ آپدیت می‌شوند. در watchOS 4، اپلیکیشن Music از چندین پلی‌لیست پشتیبانی می‌کند. نکته جالب‌تر اینکه می‌توان پلی‌لیست‌های مشخصی را برای جلسات تمرینی مختلف، اختصاص داد.

• Apple Pay

سامانه پرداختی Apple Pay به طور همزمان در هر دو سیستم عامل iOS 11 و watchOS 4 به امکان پرداخت فرد به فرد مجهز شد. وقتی پرداخت انجام می‌شود، فرد دریافت‌کننده، وجه را در حساب جدیدی به نام Apple Pay Cash دریافت می‌کند. به محض دریافت، فرد می‌تواند این وجه را به شخص دیگری فرستاده، با استفاده از Apple Pay خرید کرده و یا آن را به حساب شخصی خود در بانک منتقل کند.

Introducing Apple watchOS 4

• سایر امکانات

از دیگر امکاناتی که در watchOS 4 به این سیستم عامل اضافه شده، اپلیکیشن Flashlight (چراغ قوه) است. رابط کاربری داک نیز تغییر کرده و اکنون می‌توان با دسته کوک، در بین اپلیکیشن‌های اخیرا بازشده اسکرول کرد. از قسمت Control Center می‌توان یک چراغ چشمک‌زن را فعال کرد. فایده این چشمک‌زن آن است که در هنگام دویدن در شب، رانندگان را از حضور ورزشکار آگاه می‌کند. اپل مدعی است که هسته بومی بلوتوث در ورژن جدید watchOS عملکرد بهتری دارد. این بدان معناست که اپل‌واچ می‌تواند به دیوایس‌های بیشتری متصل شود، از جمله دستگاه اندازه‌گیری گلوکز Dexcom. ناگفته نماند، همزمان با معرفی ورژن جدید سیستم عامل watchOS، اپل از چندین بند جدید برای اپل‌واچ نیز رونمایی کرد.

Introducing Apple watchOS 4

در پایان گفتنی است watchOS 4 در پاییز امسال در قالب یک آپدیت رایگان برای کاربران اپل‌واچ ارائه می‌شود. البته بتا تسترها می‌توانند قبل از موعد اعلام‌شده، نسخه بتای watchOS 4 را دانلود و نصب نمایند. 

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا