معرفی iOS 11 در آستانه دهمین سالگرد تولید آیفون

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/3/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، آی او اس iOS ، Apple iPad Pro 9.7 ، Apple iPad Pro 12.9 2015 ، Apple iPad Air 2 ، Apple iPad Air ، Apple iPad mini 4 ، Apple iPad mini 3 ، Apple iPad mini 2 ، Apple iPhone 5s ، Apple iPhone SE ، Apple iPhone 6 ، Apple iPhone 6 Plus ، Apple iPhone 6s ، Apple iPhone 6s Plus ، Apple iPhone 7 ، Apple iPhone 7 Plus ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز دوشنبه 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 1396) در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC 2017) از جدیدترین ورژن سیستم عامل iOS، یعنی iOS 11، رونمایی کرد. تیم کوک، مدیر عامل اپل، طی مراسم به روی صحنه رفت و جدیدترین ویژگی‌ها و امکانات این پلتفرم را به حضار معرفی کرد. iOS 11 – که قرار است در قالب یک آپدیت رایگان در اختیار کاربران قرار گیرد – راه‌حل‌های productivity برای آی‌پد و تغییراتی در Messages ،Apple Pay ،Siri ،App Store و سایر موارد را شامل می‌شود. با توجه به اینکه آیفون بعدی اپل – که در دهمین سالگرد تولید آیفون و احتمالا با نام iPhone 8 عرضه می‌شود – به iOS 11 مجهز خواهد شد، این ورژن از iOS از اهمیت خاصی برخوردار است.

Introducing iOS 11

آیفون محبوب‌ترین دیوایس اپل و در عین حال بزرگ‌ترین منبع درآمدزایی این شرکت محسوب می‌شود. اما چندی است که فروش تلفن‌های همراه با افت مواجه شده است. امید است این ورژن جدید با دمیدن روحی دوباره در کالبد iOS و آیفون بعدی اپل، مشتریان را به خود جلب کند. در ادامه با عمده ویژگی‌ها و امکاناتی که به iOS 11 اضافه شده است، آشنا می‌شویم:

Introducing iOS 11

• همگام‌سازی conversationها

برنامه Messages در حال انتقال به فضای ابری iCloud است. لذا اگر پیامی را در آیفون یا آی‌پد پاک کنید، در Mac نیز همین اتفاق می‌افتد. این در حالی است که در گذشته، کاربر مجبور بود 2 بار نوتیفیکیشن‌ها را چک کرده و conversationهای قدیمی را مجددا پاک نماید. با توجه به اینکه در iOS 11، کانورسیشن‌ها در iCloud ذخیره می‌شوند، اگر کاربر دیوایس خود را عوض کرده و آیفون یا آی‌پد جدیدی تهیه کند، می‌تواند به‌راحتی کانورسیشن‌های خود را بازیابی کند. البته ممکن است این ویژگی، نگرانی‌هایی را در زمینه حریم شخصی و جاسوسی‌های سازمان‌یافته بر انگیزد.

• Apple Pay

در iOS 11 شاهد آن هستیم که سامانه پرداختی Apple Pay گسترش یافته و از این پس، پرداخت‌های فرد به فرد (peer-to-peer) را نیز شامل می‌شود. این ویژگی، Apple Pay را در کنار دیگر سیستم‌های پرداختی – چون Venmo و Square Cash قرار می‌دهد. وقتی پرداخت انجام می‌شود، فرد دریافت‌کننده، وجه را در حساب جدیدی به نام Apple Pay Cash Card دریافت می‌کند. به محض دریافت، فرد می‌تواند این وجه را به شخص دیگری فرستاده، با استفاده از Apple Pay خرید کرده و یا آن را به حساب شخصی خود در بانک منتقل کند. جالب اینجاست که این قابلیت از درون برنامه Messages قابل اجرا بوده و خود برنامه، پیشنهاد پرداخت را به شما ارائه می‌کند. همچنین می‌توان از Siri درخواست کرد که پرداخت را انجام دهد. گفتنی است امکان فوق در تمام دیوایس‌های مجهز به iOS و حتی اپل‌واچ، فعال خواهد بود. بد نیست بدانید در گذشته اپل درخواست پتنتی را در این زمینه ارائه کرده بود.

Introducing iOS 11

• Siri

Siri، دستیار دیجیتال اپل، در iOS 11 تغییرات زیادی داشته است. واسط کاربری این دستیار متفاوت از قبل شده و نتایجی که ارائه می‌کند به "کارت‌های گوگل" (Google cards) شباهت دارد. اپل در ورژن جدید iOS، لحن‌های جدیدی را به صداهای زن و مرد قبلی – که حالتی ماشینی و غیر طبیعی داشتند– اضافه نموده که این عامل باعث می‌شود صدای Siri طبیعی‌تر جلوه کند. به علاوه، Siri توانایی ترجمه از زبان انگلیسی به زبان‌های چینی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی را نیز خواهد داشت.

Introducing iOS 11

نکته جالب دیگر درباره Siri، آن است که این دستیار دیجیتال می‌تواند بر اساس لغاتی که کاربر استفاده کرده‌، پیشنهادهای هوشمندانه‌تر اراده کند. این ویژگی – که اپل آن را "On-device learning" (یادگیری روی دستگاه) می‌نامد – به Siri اجازه می‌دهد که پیشنهادهای خود را بر اساس استفاده شخصی کاربر از برنامه‌هایی مثل Safari ،News ،Mail ،Messages و ... ارائه کند. به عنوان مثال وقتی کاربر، موضوعات و مکان‌های مورد علاقه خود را در مرورگر Safari سرچ می‌کند، Siri آنها را فراگرفته و زمانی که کاربر در برنامه‌هایی نظیر Mail، Messages و ... مشغول تایپ کردن است، Siri می‌تواند آن موضوعات و مکان‌های مورد علاقه را پیشنهاد دهد. به گفته اپل، ویژگی On-device learning در تمامی دیوایس‌های اپل همگام‌سازی می‌شود ولی به صورت محرمانه و فقط برای کاربر و دیوایسش قابل خواندن بوده و امکان دسترسی به آن از طریق وب، فراهم نخواهد بود.

• Apple Maps

Apple Maps در ورژن جدید iOS، علاوه بر نقشه‌های سابق، نقشه‌های درونی فرودگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ (indoor maps) را نیز ارائه می‌کند. البته این نقشه‌ها مربوط به برخی شهرهای منتخب است. به عنوان مثال در حال حاضر، نقشه داخلی فروشگاه‌های بزرگ – موسوم به mall – واقع در شهرهای بوستون، شیکاگو، هنگ‌کنگ، لندن، لس‌آنجلس، نیویورک، فیلادلفیا، سان فرانسیسکو، سن خوزه، توکیو و واشنگتن در Apple Maps ارائه شده است. امکان دسترسی به نقشه داخلی بیش از 20 فرودگاه مهم – در آمریکا و سایر نقاط جهان – نیز در Apple Maps پیش بینی شده است.

Introducing iOS 11

تغییرات Apple Maps به اینجا ختم نمی‌شود. به گفته اپل، در iOS 11، برای رانندگی افراد نیز، تمهیدات خاصی اندیشیده شده، به این ترتیب که Apple Maps محدوده سرعت مجاز را به کاربر یادآوری می‌کند. همچنین به موجب ویژگی جدیدی موسوم به Lane Guidance، به راننده گوشزد می‌کند که در کدام لاین باید به مسیر خود ادامه دهد. این مورد، به ویژه برای رانندگی در جاده‌های ناشناس، کمک بزرگی به راننده می‌کند.

• در هنگام رانندگی مزاحم نشوید

اما شاید کاربردی‌ترین سرویسی که iOS 11 به کاربران در حین رانندگی ارائه می‌کند، Do Not Disturb While Driving باشد که از معنی آن (در هنگام رانندگی مزاحم نشوید) می توان به ماهیتش پی برد. این قابلیت به محض سوار شدن شخص در اتومبیل و اتصال دیوایسش به بلوتوث خودرو فعال می‌شود، اما در صورت تمایل می‌توان آن را غیرفعال نمود. به موجب این ویژگی، در هنگام رانندگی، تمامی نوتیفیکیشن‌ها به طور پیش‌فرض مسکوت می‌شوند.

Introducing iOS 11

کاربران می‌توانند گزینه‌ای را فعال کنند که وقتی در حال رانندگی هستند، در صورت دریافت پیام، به طور خودکار پیامی به آن دسته از مخاطبین که در لیست Favorites قرار دارند فرستاده شده و آنها را آگاه کند که فرد در حال رانندگی بوده و تا رسیدن به مقصد نمی‌تواند پاسخ دهد. البته اگر مخاطب کار ضروری داشته باشد، می‌تواند در پاسخ به این پیام از وضعیت "urgent" (ضروری) استفاده کند تا کاربر در حال رانندگی، پیام را مشاهده کند.

• Camera و Photos

در iOS 11، اپلیکیشن‌های Camera و Photos نیز بهبود یافته‌اند، به این شکل که کاربر می‌تواند عکس‌هایی که در حالت پرتره می‌گیرد را با استفاده از لرزه‌گیر اپتیکال بگیرد (البته در صورتی که دیوایس از نظر سخت‌افزاری چنین امکانی داشته باشد). همچنین می‌توان در حالت پرتره از فلش True Tone و حالت HDR نیز بهره گرفت. برای عکس‌های زنده (Live Photos) نیز امکاناتی پیش‌بینی شده، از جمله حالت Loop and Bounce برای ایجاد تصاویر متحرک ادامه‌دار و Long Exposure برای ثبت توأم زمان و حرکت (مثل آب جاری در عکس ثابت).

Introducing iOS 11

در اپلیکیشن Photos، فیلم‌های بخش خاطرات (Memories) به گونه‌ای بهینه‌سازی شده‌اند که در هر دو حالت portrait (عمودی) و landscape (افقی) پخش شوند. نکته قابل توجه دیگر آن است که اپل در iOS 11 تکنولوژی جدیدی به نام HEIF (یا High Efficiency Image File Format به معنای "فرمت فایل تصویری با راندمان بالا") را معرفی نموده که توسط آن می‌توان حجم عکس‌های گرفته‌شده در آیفون‌های 7 و 7 پلاس را کاهش داد. این فرمت جدید ظاهرا جایگزین JPEG در عکس‌های گرفته شده توسط دوربین iDeviceهای مجهز به iOS 11 شده و اپل انطباق‌پذیری و نمایش آن در دیوایس‌های گوناگون را تضمین کرده است. در ویدئوها نیز از این پس از استاندارد جدید فشرده‌سازی موسوم به H.265 یا HEVC استفاده می‌شود که ضمن حفظ کیفیت حجم فایل نهایی را کاملا کاهش می‌دهد.

• Control Center و لاک‌اسکرین

با سوایپ کردن از پایین به بالا در iOS، پنلی به نام Control Center به نمایش در می‌آید که از طریق آن می‌توان به مهم‌ترین و پرکاربردترین تنظیمات دسترسی پیدا کرد. در iOS 10، قسمت Control Center از 3 پنل تشکیل شده بود، اما در iOS 11، این قسمت در 1 پنل خلاصه شده است. نکته دیگر آنکه، در صورت تمایل می‌توان لاک‌اسکرین را طوری تنظیم کرد تا تمام نوتیفیکیشن‌ها را به صورت یکجا در خود نشان دهد. با فشار دادن دست روی تنظیم مورد نظر و با کمک 3D Touch نیز می‌توان از طریق همین صفحه و به طور مستقیم به تنظیمات اصلی مرتبط با هر آیکون دست پیدا کرد.

Introducing iOS 11

• Multitasking با داک جدید برای آی‌پد

بر خلاف iOS 10 که آی‌پد را نادیده گرفته بود، در iOS 11 شاهد چند ویژگی هستیم که به طور اختصاصی برای آی‌پد طراحی شده‌اند که یکی از مهم‌ترین‌ آنها عبارت است از یک Dock جدید که امکان دسترسی به اپلیکیشن‌ها و داکیومنت‌هایی که کاربر بیشتر با آنها کار می‌کند را فراهم می‌کند. کاری که اپل در iOS 11 انجام داده، آن است که Dock آی‌پد را شبیه به Dock موجود در کامپیوترهای Mac طراحی کرده و به کاربر اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های بیشتری را به آن اضافه کند. این داک همواره وجود دارد و برای دسترسی و نمایش آن کشیدن دست از پایین به بالای صفحه‌نمایش در آی‌پد کافی خواهد بود.

Introducing iOS 11

با استفاده از این Dock، دسترسی به عملکرد multitasking (چندوظیفه‌گی) درحالت‌هایی نظیر Split View (نمای دوبخشی) و Slide Over تسهیل شده است. همچنین، امکان جدید دیگری به نام App Switcher پیش‌بینی شده که به کاربر اجازه می‌دهد تمام اپلیکیشن‌هایی که هم‌اکنون در حال اجرا شدن هستند را یکجا مشاهده نموده و به سرعت بین آنها جابجا شود. گفتنی است در چنین حالتی، وقتی دو اپلیکیشنِ در حال اجرا، در نمایی دو بخشی در کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توان اطلاعات و مدیا (تصویر، متن، لینک و ...) را از یک اپلیکیشن به اپلیکیشنی که در کنارش قرار دارد، با ویژگی معمول drag and drop منتقل کرد. یک گزینه جالب‌توجه دیگر iOS 11 برای آی‌پد به خاطر سپرده شدن دو اپلیکیشن جفت شده در کنار هم در حالت Split View (نمایش دوبخشی) است که پس از آن برای احضار دو برنامه‌ای که معمولا در کنار هم استفاده می‌شود نیازی به آوردن جداگانه آنها نبوده و با app switcher به راحتی این دو برنامه با هم به نمایش در می‌آیند.

Introducing iOS 11

• اپلیکیشن Files

به موجب این برنامه – که در iOS 11 و ظاهرا هم برای آی‌پد و هم آیفون ارائه می‌شود – اپل همان مدیریت فایل قدیمی، یا چیزی شبیه به آن را، به iOS آورده است. با این اپلیکیشن جدید، کاربر می‌تواند به همه فایل‌های خود دسترسی پیدا کند، صرف‌نظر از اینکه فایل در حافظه دستگاه باشد، در iCloud Drive ذخیره شده باشد و یا در سرویس‌های ابری دیگر – نظیر Dropbox یا Google Drive – آپلود شده باشد.

Introducing iOS 11

• واقعیت افزوده

همزمان با رونمایی از iOS 11، اپل پلتفرمی به نام ARKit را نیز معرفی کرد. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از ظرفیت‌های سخت‌افزاری دیوایس‌های مجهز به iOS، نظیر دوربین، پروسسورهای قوی و سنسورهای حرکتی، بتوانند تجربه کار با واقعیت افزوده را به iOS بیاورند.

Introducing iOS 11

در پایان گفتنی است، سیستم عامل iOS 11، در نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان، از روز دوشنبه 5 ژوئن (15 خرداد) از طریق سایت developer.apple.com در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. نسخه بتای این سیستم عامل نیز، چندی بعد در همین ماه از سایت beta.apple.com برای تمامی کاربران iOS قابل دسترسی خواهد بود. اما همانطور که در ابتدای خبر نیز ذکر شد، نسخه اصلی iOS 11 در قالب آپدیتی رایگان از پاییز امسال برای دیوایس‌های زیر ارائه می‌شود: iPhone 5S و بالاتر، تمام مدل‌های iPad Air و iPad Pro، آی‌پد نسل پنجم، iPad mini 2 و بالاتر و iPod touch نسل ششم. 

منبع : Apple