بهترین اپلیکیشن‌های مرورگر وب iOS در سال 2017

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/3/3        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : مرورگر Browser ، گوگل کروم Google Chrome ، سافاری Safari ، آی او اس iOS ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : با کاهش استفاده از کامپیوتر‌های رومیزی و افزایش استفاده از دستگاه‌های همراه در سال‌های اخیر، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها جایگاه خود را به عنوان محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین دستگاه‌های کامپیوتری تثبیت نموده‌اند. گزارش‌های آماری نشان می‌دهند که امروزه کاربران در سیستم‌عامل‌های همراه بیش از سیستم‌عامل‌های کامپیوترهای شخصی‌ به استفاده از اینترنت می‌پردازند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی وب‌سایت StatCounter، در سال 2016 مصرف اینترنت کاربران در محیط سیستم‌عامل همراه iOS حدود 2 برابر اینترنت مصرفی از طریق سیستم‌عامل MacOS یا همان OS X --سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی اپل—بوده است.

 

 طبیعی‌ست که میزان قابل توجهی از این مصرف اینترنت در سیستم‌عامل‌ iOS، مربوط به مرور صفحات وب و دانلود فایل‌ها از طریق اپلیکیشن‌های مرورگر وب بوده باشد. اپلیکیشن‌هایی که با وجود اهمیت و کاربرد بالا، چندان مورد توجه کاربران iOS قرار نداشته و بسیاری از آن‌ها بدون اطلاع از تنوع این نوع اپلیکیشن‌ها و مزایای هر یک از آن‌ها، به استفاده از همان اپلیکیشن پیش‌فرض دستگاه خود – که در آیفون و آیپد Safari نام دارد-- قناعت می‌کنند. به همین خاطر در این مطلب سعی خواهیم داشت تا با معرفی بهترین اپلیکیشن‌های مرورگر وب برای سیستم‌عامل iOS، به بررسی خصوصیات، امکانات، مزایا و معایب هر یک از آن‌ها بپردازیم.

Best Web Browsers for iOS 2017

Safari: مرورگر وب اختصاصی اپل با یک برتری مهم و ناعادلانه نسبت به رقبا

Safari به عنوان مرورگر پیش‌فرض محصولات اپل سال‌هاست که توسط اکثر کاربران این محصولات برای مرور صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه نمی‌توان این مرورگر را از نظر کارایی و قابلیت‌ها، بهترین اپلیکیشن مرورگر وب موجود برای iOS دانست، اما عملکرد قابل قبول Safari در کنار چند مزیت مهم باعث شده است تا همچنان در زمره بهترین مرورگرهای وب این سیستم‌عامل قرار گیرد.

بدون شک مهم‌ترین برتری Safari نسبت به دیگر مرورگرها در این نکته خلاصه می‌شود که در سیستم‌عامل iOS کاربران امکان تغییر مرورگر پیش‌فرض را ندارند. بنابراین هرگاه که در محیط اپلیکیشن‌های مختلف (مثلا email) قصد باز کردن لینک‌های وب را داشته باشید، خواه‌ناخواه این صفحات از طریق Safari برای شما به نمایش در خواهند آمد. شرکت اپل با این محدودیت در واقع به نوعی حاکمیت مرورگر وب خود را در محصولاتش تضمین نموده است. البته چنانچه از کاربران سرویس‌های گوگل بوده و اپلیکیشن‌های این شرکت – از جمله Chrome -- را روی دستگاه خود نصب داشته باشید، خواهید دید که باز نمودن لینک‌های وب در محیط این اپلیکیشن‌ها (مثلا در اپلیکیشن gmail)، اجرای مرورگر Chrome را به جای Safari به دنبال خواهد داشت.

دیگر مزیت این مرورگر، یکپارچگی ظاهری و باطنی خوب آن با سیستم‌عامل iOS است. Safari روی محصولات مبتنی بر iOS خیلی سریع اجرا شده و رابط کاربری آن به قدری با محیط این سیستم‌عامل همخوان و یکپارچه طراحی گردیده است که با اجرای آن حس ورود به محیط یک اپلیکیشن به کاربر القا نگردیده و این مرورگر بیش‌تر شبیه به یک بخش از سیستم‌عامل است.

Safari از نظر سرعت و کارایی شرایط قابل قبولی دارد. این مرورگر سبک که به خوبی با سیستم‌عامل یکپارچه شده است، به سرعت اجرا شده و سربار نسبتا کمی را به حافظه اصلی و پردازنده دستگاه تحمیل می‌کند. در عین حال سرعت و کارایی Safari در باز کردن صفحات وب ایده‌آل نبوده و آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که مرورگرهایی همچون Opera ،Puffin و Firefox از این نظر کم و بیش عملکرد بهتری دارند.

قابلیت‌ها و امکانات این مرورگر به مواردی استاندارد در دنیای مرورگرهای امروزی همچون به اشتراک‌گذاری صفحات وب، امکان ذخیره‌سازی صفحات مورد علاقه، و قابلیت مرور صفحات وب به صورت ناشناس، محدود می‌شوند. بنابراین اگر به دنبال قابلیت‌های متنوع و کاربردی هستید، روی Safari حساب زیادی باز نکنید.

مزایا

• تنها مرورگر وب iOS که اجازه دارد نقش مرورگر پیش‌فرض دستگاه را ایفا کند

• رابط کاربری ساده و بسیار هم‌خوان با سیستم‌عامل iOS

• سرعت بالا در اجرای اولیه

• ثبات و پایداری بالا

معایب

• برخورداری بسیار اندک از امکانات و قابلیت‌های کاربردی

• سرعت نه چندان بالا در بارگذاری صفحات وب

Best Web Browsers for iOS 2017

Chrome: مناسب برای کاربران علاقمند و وابسته به اکوسیستم گوگل

مرورگر نام آشنای گوگل که سال‌هاست در زمره بهترین مرورگرهای وب کامپیوترهای شخصی قرار دارد، در دنیای دستگاه‌های همراه نیز موفق و محبوب بوده است. Chrome برای iOS چه از نظر رابط کاربری و چه از نظر کارایی و امکانات شباهت بسیار زیادی به نسخه اندرویدی آن دارد. چنان‌چه از کاربران گوگل باشید، یکپارچگی خوب این مرورگر با سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل برای شما لذت‌بخش خواهد بود. به علاوه این‌که نسخه مخصوص iOS همچون دیگر نسخه‌های این مرورگر قابلیت همگام‌سازی اطلاعات و تنظیمات شخصی را از طریق حساب کاربری گوگل بین دستگاه‌های مختلف – از کامپیوتر دسک‌تاپ و لپ‌تاپ کاربر گرفته تا دستگاه‌های همراه مبتنی بر اندروید یا iOS - فراهم می‌آورد. به محض ورود حساب کاربری گوگل، صفحات مورد علاقه، تاریخچه مرور وب، تب‌ها و حتی رمزهای عبور ذخیره شده کاربر در دستگاه‌های دیگر، با دستگاه جدید همگام‌سازی شده و در دسترس او قرار خواهند گرفت.

رابط کاربری این مرورگر از نظر کلی همان ظاهر ساده و آشنای نسخه کامپیوترهای شخصی را داراست. این رابط کاربری در نوار ابزاری خلاصه می‌شود که در بالای صفحه قرار داشته و امکان مدیریت تب‌ها، دسترسی به آدرس صفحات، به اشتراک‌گذاری آن‌ها، افزودن صفحه به علاقمندی‌ها، جست‌وجوی عادی یا صوتی وب و دسترسی به قسمت تنظیمات مرورگر را برای کاربران فراهم می‌آورد. با هدف تخصیص حداکثر فضای ممکن به محتوای صفحات وب، این نوار ابزار فوقانی با اسکرول کردن صفحات وب به سمت پایین (کشیدن انگشت از پایین به بالا) خودبخود از دید کاربر محو گردیده و در صورت اسکرول به سمت بالا ظاهر می‌گردد.

مدیریت تب‌های Chrome روی iPhoneها از طریق دکمه‌ای که در سمت راست نوار ابزار – بعد از دکمه تنظیمات – قرار دارد صورت گرفته، اما در iPadها مشابه نسخه‌های دسک‌تاپ و از طریق زبانه‌هایی که بالای نوار ابزار قرار می‌گیرند، انجام می‌شود. همچنین در صورت همگام‌سازی مرورگر از طریق حساب کاربری گوگل، امکان مشاهده و دسترسی به تب‌های باز کاربر روی مرورگرهای کروم مورد استفاده در دیگر دستگاه‌های او، از طریق صفحه مدیریت تب‌ها فراهم خواهد بود.

از نظر کارایی، مرورگر Chrome را می‌توان به طور کلی در حد Safari یا اندکی بهتر از آن دانست. اجرای اولیه این اپلیکیشن به سرعت Safari نیست و در هنگام کار سربار بیش‌تری را به دستگاه تحمیل می‌‌کند. اما از سوی دیگر در بارگذاری صفحات وب و پردازش اسکریپت‌ها عملکرد بهتری دارد.

این مرورگر حداقل نسبت به مرورگر پیش‌فرض iOS از امکانات و قابلیت‌های بیش‌تری برخوردار است. از جمله این قابلیت‌های کاربردی می‌توان به امکان جست‌وجوی متن صفحات، قابلیت تغییر موتور جست‌وجوی پیش‌فرض مرورگر، امکان مسدودسازی pop-up ها، امکان پاک‌سازی داده‌های مرور وب (تاریخچه، کوکی‌ها، کش مرورگر، پسوردها و غیره)، و قابلیت ترجمه صفحات اشاره نمود. در این نسخه از مرورگر Chrome همچون سایر نسخه‌ها برای تسریع عملیات جست‌وجوی وب و دسترسی به صفحات مورد نظر، در حین تایپ متن جست‌وجوی کاربر نتایجی بر اساس تاریخچه مرور وب کاربر و همچنین جست‌وجوهای متداول، به او پیشنهاد داده می‌شود.

مزایا

• سازگاری و یکپارچگی با سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل

• عملکرد مطلوب در همگام‌سازی مرورگر بین دستگاه‌های مختلف با استفاده از حساب کاربری گوگل

• کارایی نسبتا خوب

معایب

• رابط کاربری تکراری و نه چندان نوآورانه

• استفاده نسبتا بالا از منابع دستگاه

Best Web Browsers for iOS 2017

 

Best Web Browsers for iOS 2017

Chrome Browser که تا به امروز امتیاز 3.5 را از سوی کاربران iOS دریافت نموده، به صورت رایگان از App Store قابل دریافت است.

Opera Mini: سریع، خوش‌دست و صرفه‌جو

Opera از حدود 20 سال پیش تاکنون همواره یکی از نام‌های آشنا و محبوب در زمینه مرورگرهای وب بوده و سال‌ها به عنوان بهترین مرورگر متن-باز کامپیوترهای شخصی شناخته می‌شد. اگرچه فرمانروایی Chrome، Firefox و Internet Explorer در این بازار سهم چندانی را برای Opera باقی نگذاشته و در حال حاضر حدود 1.7 درصد از کل کاربران وب در سیستم‌های دسک‌تاپ از این مرورگر بهره می‌برند، اما خصوصیات خوبی همچون کارایی، سرعت بالا و صرفه‌جویی در مصرف اینترنت موجب شده است تا این مرورگر چه در میان کاربران دسک‌تاپ و چه در دنیای دستگاه‌های همراه همچنان یکی از انتخاب‌های اصلی کاربران حرفه‌ای قلمداد شود.

Opera برای سیستم‌عامل iOS دو مرورگر وب متفاوت را عرضه می‌نماید؛ مرورگر قدیمی و آشنای Opera Mini و مرورگری جدید‌تر با نام Opera Coast. با توجه به تفاوت بالایی که میان این دو مرورگر وجود دارد، در این بخش فقط Opera Mini را مورد معرفی و بررسی قرار داده و در بخشی مجزا به Opera Coast خواهیم پرداخت.

توسعه رسمی Opera Mini اولین بار در سال 2004 به عنوان یک پروژه آزمایشی با هدف ارائه یک مرورگر وب متن-باز که محتوای وب را به واسطه یک سرور پراکسی به کاربران ارائه نماید، آغاز گردید. اساس کار این مرورگر به این صورت است که محتوای وب‌سایت مورد نظر کاربر به جای انتقال مستقیم از سرور وب مربوطه به دستگاه کاربر ابتدا به سرورهای Opera منتقل گردیده، در آن‌جا فشرده‌سازی شده و سپس برای دستگاه همراه کاربر ارسال می‌گردند. بدین ترتیب به دلیل کاهش حجم داده‌ها، هم سرعت انتقال افزایش یافته و هم در مصرف ترافیک اینترنتی کاربر و اشغال پهنای باند ارتباطی صرفه‌جویی می‌گردد. به همین دلیل Opera Mini یکی از سریع‌ترین و صرفه‌جوترین مرورگرهای iOS به شمار رفته و انتخابی مناسب برای کاربرانی با ارتباط اینترنتی کند و پرهزینه به نظر می‌رسد. علاوه بر سرعت بالا در بارگذاری صفحات، Opera Mini اپلیکیشن نسبتا سبکی محسوب گردیده و از سرعت اجرای اولیه نسبتا خوبی برخوردار است. بنابراین می‌توان سرعت و کارایی این مرورگر را به طور کلی مطلوب توصیف نمود.

Best Web Browsers for iOS 2017

رابط کاربری این مرورگر ساده، زیبا و کارآمد است. این رابط کاربری به صورتی طراحی شده است تا مزاحم کاربر نگردیده و در اطراف صفحه وب از دید او محو شود. رابط کاربری Opera Mini برای iPhone کمی با iPad متفاوت است. قرارگیری منو و نوار ابزار اکثر مرورگرها در قسمت بالای صفحه کار کردن با یک دست را برای کاربران گوشی‌های هوشمند تقریبا غیرممکن می‌کند. برای حل این مشکل رابط کاربری Opera Mini روی iPhone ها از یک نوار ابزار در پایین صفحه بهره می‌برد. نوار ابزاری که امکان دسترسی به منوی تنظیمات مرورگر، مدیریت تب‌ها، و دکمه‌های back و forward را برای کاربر فراهم می‌آورد. رویکردی که در نسخه اندرویدی Opera نیز مشاهده می‌شود. همچنین کاربر می‌تواند در صورت قرار داشتن در بالای صفحه، برای انجام عمل تازه‌سازی (refresh) انگشت خود را روی صفحه قرار داده و کمی به سمت پایین بکشد. امکانی ساده و بسیار کاربردی که امروزه بسیاری از اپلیکیشن‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی و خبرخوان‌ها از آن بهره برده، اما متاسفانه هنوز تعدادی از معروف‌ترین مرورگرهای وب همراه از آن بی‌بهره‌اند.‌

یکی دیگر از نقاط قوت رابط کاربری Opera Mini امکانات کاربردی همراه با کیبورد آن است که در هنگام دسترسی به قسمت آدرس صفحه وب (URL) در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. با لمس قسمت URL، کیبورد ظاهر گردیده و در بالای آن نوار ابزار ویژه‌ای مشاهده می‌شود. در سمت راست این نوار دکمه Cancel برای محو کردن کیبورد و در سمت چپ سه دکمه در کنار هم قرار گرفته‌اند؛ یکی برای انتخاب سایت مرجع مورد جست‌وجو (به عنوان مثال گوگل، ویکی‌پدیا، آمازون یا ebay)، یکی برای اسکن کدهای QR، و دیگری برای درج کرکتر "/". که البته در این میان جای میان‌برهایی برای پسوندهای پرکاربرد همچون ".com" خالی‌ست. اما مهم‌ترین ابزار این نوار، دکمه اسلایدری‌ست که در وسط قرار گرفته و با کشیدن آن به سمت چپ و راست می‌توان به راحتی مکان‌نما را روی آدرس وب جابجا نمود. همچنین در صورتی‌که کاربر پیش از جابجا نمودن این دکمه انگشت خود را یکی دو ثانیه روی آن نگاه دارد، وارد حالت انتخاب شده و قادر خواهد بود با جابجایی انگشت خود به صورت افقی، قسمت مورد نظر از آدرس وب یا متن جست‌وجو را انتخاب نماید.

Best Web Browsers for iOS 2017

Opera Mini همچون اغلب مرورگرهای این لیست امکان همگام‌سازی اطلاعات و تنظیمات میان دستگاه‌های مختلف کاربر را با استفاده از حساب کاربری اختصاصی خود فراهم می‌آورد. کاربر با استفاده از این امکان قادر خواهد بود تاریخچه مرور وب، bookmarkها، و پسوردهای ذخیره شده را بین دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی نموده و تب‌های باز در سایر دستگاه‌های خود را مشاهده نماید.

با ورود به منوی مرورگر از طریق لمس دکمه‌ای به شکل آیکون رسمی Opera، اولین چیزی که نظر را به خود جلب می‌کند اطلاعات و نموداری‌ست که میزان صرفه‌جویی این مرورگر در مصرف اینترنت را به کاربر نشان می‌دهد. با کلیک روی این قسمت صفحه تنظیمات مربوط به صرفه‌جویی اینترنت باز خواهد شد. در این‌جا کاربر می‌تواند این قابلیت را غیرفعال نموده، یا آن را روی حالت Turbo برای صرفه‌جویی عادی و یا حالت Mini برای صرفه‌جویی بسیار بالا – به قیمت اختلالات احتمالی در بارگذاری برخی صفحات – تنظیم نماید. از طریق همین صفحه امکان فعال یا غیرفعال نمودن قابلیت مسدودسازی تبلیغات آنلاین، انتخاب کیفیت تصاویر وب، و همچنین غیرفعال کردن بارگذاری تصاویر به کاربر ارائه می‌شود. از دیگر امکانات و قابلیت‌های Opera Mini که از طریق همین منو قابل تنظیم هستند می‌توان به حالت شب، جست‌وجوی متن در صفحه وب، ذخیره‌سازی صفحات برای مطالعه آفلاین، تغییر پوسته مرورگر، مسدودسازی pop-upها، و پاک‌سازی اطلاعات ذخیره شده توسط مرورگر (همچون پسوردها، تاریخچه و کوکی‌ها) اشاره نمود.

در پایان لازم به ذکر است که عملکرد این مرورگر تا حد زیادی وابسته به ارتباط با سرورهای آن است. لذا مسدود شدن دسترسی به سرورهای مربوطه – که کاربران داخلی نیز با آن بیگانه نیستند -- می‌تواند موجب کاهش سرعت مرورگر و عدم امکان صرفه‌جویی در مصرف اینترنت کاربر گردد.

مزایا

• سرعت بالا

• صرفه‌جویی در مصرف اینترنت

• رابط کاربری ساده، زیبا و کارآمد

• امکانات و قابلیت‌های کاربردی متعدد

• کارایی نسبتا خوب

معایب

• اندکی ناپایدار در برخی آپدیت‌ها

• کاهش کیفیت تصاویر و برخی از دیگر محتوای وب در صورت تمایل کاربر به صرفه‌جویی بالا در مصرف اینترنت

Best Web Browsers for iOS 2017

Opera Mini به طور رایگان از طریق App Store قابل نصب بوده و امتیاز کاربران این فروشگاه به آن در حدود 3.5 است. این امتیاز که شاید در حال حاضر ناعادلانه به نظر برسد، می‌تواند نتیجه ناپایداری‌ها و ایرادات نسخه‌های مختلف این مرورگر در سال‌های گذشته باشد.

Opera Coast: جذاب و متفاوت

دیگر مرورگر ارائه شده توسط Opera برای سیستم‌عامل iOS، با رویکردی کاملا متفاوت نسبت به Opera Mini طراحی و توسعه یافته است. بر خلاف Opera Mini که به طور کلی با هدف افزایش سرعت و سهولت مرور وب برای کاربر توسعه یافته است، مرورگر جدیدتر این شرکت -- یعنی Opera Coast – با تمرکز بر زیبایی، جذابیت و منحصربفرد بودن طراحی گردیده و حتی در این راه اندکی سرعت را قربانی نموده است.

رابط کاربری این مرورگر آنقدر خاص و متفاوت است که شاید بسیاری از کاربران در اولین نگاه اصلا متوجه نشوند که با یک مرورگر وب روبرو هستند. در حالی که اکثریت قریب به اتفاق مرورگرهای همراه، رابط کاربری خود را به تقلید از مرورگرهای دسک‌تاپ طراحی نموده‌اند تا تجربه‌ای مشابه را به کاربران ارائه نمایند، در طراحی Opera Coast تمامی اصول رابط‌های کاربری معمول برای مرورگرها نادیده گرفته شده و سعی گردیده است تا این رابط کاربری متناسب و منطبق با ماهیت دستگاه‌های همراه و نیازهای کاربران آن‌ها طراحی گردد. نتیجه این تلاش، مرورگری‌ست‌ با رابط کاربری زیبا و به شدت بهینه‌سازی شده برای دستگاه‌های همراه که کار کردن با آن به راحتی تنها با کمک یک انگشت شست امکان‌پذیر است.‌

رابط کاربری Opera Coast متشکل است از آیکون‌هایی به شکل کاشی‌ که در مجموعه‌هایی 3در3 کنار یکدیگر و روی یک تصویر پس‌زمینه قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد که Opera در طراحی ظاهر و ساختار این مرورگر، موارد زیادی را از زبان طراحی مدرن (یا همان مترو) شرکت مایکروسافت به ودیعه گرفته است. شاید این مساله با توجه به این‌که رابط کاربری مدرن به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهینه‌ترین رابط کاربری به‌کار گرفته شده در سیستم‌عامل‌های همراه است، چندان هم دور از انتظار نباشد.

Best Web Browsers for iOS 2017

بدون شک اولین تجربه کار با این مرورگر تا حدودی برای کاربران گیج‌کننده و دشوار خواهد بود. اما کمی کنجکاوی و صرف وقت نشان خواهد داد که اتفاقا این رابط کاربری نسبتا ساده بوده و کار کردن با آن به هیچ‌وجه دشوار نیست. با اجرای اولیه این اپلیکیشن – که به شکل غافلگیرکننده‌ای سریع انجام می‌شود -- مجموعه‌‌ای از آیکون‌های کاشی‌شکل برای دسترسی به وب‌سایت‌های مرجع و پرطرفدار (همچون Facebook ،Youtube ،Twitter ،Gmail ،Wikipedia و غیره) در قسمت میانی صفحه و مجموعه صفحاتی که کاربر به تازگی به آن‌ها مراجعه نموده است، در قسمت پایین صفحه مشاهده می‌شود. برای دسترسی به سایت‌های دیگری که در کاشی‌های صفحه خانگی مرورگر قرار ندارند، کافی‌ست کاربر با کشیدن صفحه به سمت پایین یا با لمس عبارت "Search or Enter Address" که در بالای کاشی‌ها قرار دارد، آدرس صفحه یا عبارت مورد نظر خود برای جست‌وجو را وارد نماید. در همین حالت، آیکونی با لوگوی آشنای گوگل در قسمت بالا و سمت راست کیبورد مشاهده می‌شود که با چند لحظه نگاه داشتن انگشت روی آن می‌توان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض مرورگر را تغییر داد.

با باز شدن صفحات وب، تقریبا تمام فضای صفحه‌نمایش – به جز نوار اعلان فوقانی سیستم‌عامل -- به محتوای وب‌سایت مربوطه اختصاص یافته و تنها اثری که از رابط کاربری مرورگر مشاهده می‌شود، نواری ابزار باریکی‌ست متشکل از سه دکمه؛ یکی برای به اشتراک‌گذاری صفحه جاری روی شبکه‌های اجتماعی و برخی از دیگر اپلیکیشن‌ها، دیگری برای رفتن به صفحه مدیریت تب‌ها و دکمه‌ای میانی برای بازگشت به صفحه خانگی مرورگر. گرچه عملیات بستن صفحه جاری و بازگشت به صفحه اصلی مرورگر، به روشی راحت‌تر و با کشیدن صفحه از چپ به راست قابل انجام است. همچنین کاربر برای مرتب‌سازی، جابجایی یا حذف کاشی‌ها کافی‌ست انگشت خود را چند لحظه روی یکی از آن‌ها نگاه دارد تا -- به صورتی مشابه با راهکار مرتب‌سازی آیکون‌های iOS -- وارد حالت ویرایش کاشی‌ها گردد.

Best Web Browsers for iOS 2017

Opera Coast با سرعتی قابل قبول و عملکردی مناسب در بارگذاری صفحات وب، از نظر کارایی در شرایط خوبی قرار دارد. اگرچه در حال حاضر از این نظر به پای برادر بزرگ‌تر خود (Opera Mini) نمی‌رسد. به علاوه، این مرورگر – حداقل طبق تجربه‌ای که ما با آن داشتیم -- با وجود بهره‌مندی از انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری مختلف، اپلیکیشنی نسبتا سبک و روان است. البته لازم به ذکر است که این جلوه‌های بصری به طور ذاتی موجب ایجاد تاخیر در عملکرد مرورگر گردیده و از سرعت عمومی آن می‌کاهند. بنابراین اگر به دنبال مرورگری هستید که صرفا نیاز شما در مرور وب را به سریع‌ترین شکل ممکن برآورده سازد، بهتر است سراغ Opera Coast نروید.

مزایا

• زیبا، جذاب و متفاوت

• رابط کاربری خوش‌دست و بهینه‌سازی شده برای گوشی‌های هوشمند

• کارایی و پایداری نسبتا خوب

معایب

• رابط کاربری نا آشنا و گیج‌کننده در بدو کار

• استفاده از انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری متعدد که تاخیرهایی را به همراه دارند

Best Web Browsers for iOS 2017

این مرورگر خاص به صورت رایگان از App Store قابل دانلود بوده و تاکنون موفق شده است امتیاز خوب 4.5 را از طرف کاربران کسب نماید.

Dolphin Browser: مملو از امکانات و قابلیت‌های کاربردی

Dolphin Browser را می‌توان یکی از پویاترین و پرامکانات‌ترین مرورگرهای همراه به شمار آورد که همواره طرفداران خاص خود را در میان کاربران Android و iOS داشته است. ظاهر کلی رابط کاربری این مرورگر که شباهت محسوسی با Opera Mini دارد، در نسخه مخصوص iPhone از دو نوار ابزار در بالا و پایین صفحه بهره برده و در نسخه ویژه iPadها با حذف نوار ابزار پایینی و اضافه شدن زبانه‌های کنترل تب‌ها در بالای صفحه، ظاهری مشابه مرورگرهای دسک‌تاپ به خود می‌گیرد.

یکی از امکانات قدیمی و جالب این مرورگر که از عوامل اصلی معروفیت آن نیز محسوب می‌گردد، پشتیبانی گسترده آن از حرکات انگشت برای مرور وب است. علاوه بر حرکات ساده‌ای همچون کشیدن انگشت از لبه راست صفحه به سمت چپ برای باز کردن صفحه مدیریت تب‌ها و کشیدن انگشت از لبه چپ صفحه به سمت راست برای دسترسی به Bookmark ها و میان‌برها، کاربران این مرورگر می‌توانند با ورود به صفحه‌ای خاص از حرکات مختلف انگشت برای صدور دستورات مختلف استفاده نمایند. علاوه بر مجموعه دستورات حرکتی انگشت که از پیش‌ تعریف شده و قابل استفاده هستند، Dolphin به کاربران اجازه می‌دهد تا حرکات و اشکال جدیدی را برای اجرای دستورات مورد نظرشان با انگشت رسم نمایند. به عنوان مثال، همان‌طور که در تصاویر نیز قابل مشاهده است، ما برای آزمایش این قابلیت حرف "M" را رسم نموده و دستور بارگذاری آدرس سایت mobile.ir را برای آن ثبت نموده‌ایم. تجربه ما نشان داد که قدرت و سرعت تشخیص این حرکات توسط مرورگر بسیار مطلوب است.

Best Web Browsers for iOS 2017

Dolphin همچون دیگر مرورگرهای رده بالا و تمام عیار، از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات جست‌وجوی صوتی بهره گرفته است. قابلیت جست‌وجوی صوتی این مرورگر که Sonar نام گرفته است، با تکان دادن دستگاه همراه فعال گردیده و منتظر شنیدن دستورات شما برای جست‌وجوی وب، بارگذاری یک وب‌سایت مشخص، یا به اشتراک‌گذاری صفحه جاری می‌ماند.

دیگر قابلیت مشترک این مرورگر با دیگر مرورگرهای رده بالا، امکان همگام‌سازی تاریخچه مرور وب، bookmarkها، تب‌ها و رمزهای عبور کاربران از طریق حساب کاربری آن‌هاست. با این تفاوت که Dolphin علاوه بر عملکرد استاندارد در این زمینه، با بهره‌گیری از افزونه‌های خود برای مرورگرهای دسک‌تاپ Chrome، Firefox و Safari، این امکان را فراهم آورده است تا کاربران بتوانند مواردی همچون لینک‌های وب، نقشه‌های آنلاین، شماره تلفن‌ها و غیره را از مرورگرهای مذکور در کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ شخصی خود به دستگاه همراه و بالعکس ارسال نمایند.

یکی از امکانات و مزایای Dolphin که اشتراک‌گذاری محتوای وب را سریع‌تر و راحت‌تر نموده است، قابلیت به اصطلاح "One-Tap Share" است. در واقع به کمک این قابلیت عملیات اشتراک‌گذاری که به طور معمول در 3 گام انجام می‌شود – لمس دکمه اشتراک‌گذاری، انتخاب سایت یا اپلیکیشن مقصد، پرکردن اطلاعات تکمیلی – به 2 گام کاهش می‌یابد. به این ترتیب که با زدن دکمه اشتراک‌گذاری – که برای آیفون‌ها از طریق نوار پایین مرورگر و برای آیپدها از نوار بالایی قابل دسترسی‌ست-- صفحه‌ای با دو پنل اصلی باز شده و کاربر با انتخاب مقصدی همچون Facebook ،Twitter ،email یا Evernote از پنل سمت راست، می‌تواند اطلاعات و تنظیمات تکمیلی را در پنل سمت چپ تکمیل نموده و صفحه وب جاری را به اشتراک بگذارد.

Best Web Browsers for iOS 2017

از دیگر امکانات و قابلیت‌های کاربردی این مرورگر می‌توان به امکان مرور وب به صورت ناشناس، پشتیبانی از پوسته‌ها برای تغییر ظاهر مرورگر، قابلیت اسکن کدهای QR، مسدودسازی تبلیغات آنلاین و pop-upهای ناخواسته، امکان تنظیم نور صفحه و اندازه فونت، جست‌وجوی متن در صفحات وب، برادکست و اشتراک‌گذاری صفحات وب برای اطرافیان از طریق وای-فای، و حتی قفل نمودن اجرای اولیه اپلیکیشن از طریق رمز عبور یا اثرانگشت اشاره نمود.

اما مهم‌ترین نقطه ضعف این مرورگر را می‌توان کارایی و سرعت آن در بارگذاری صفحات وب دانست. در حالی که Dolphin از این نظر یکی از ضعیف‌ترین مرورگرهای لیست ما محسوب می‌گردد، بایستی اذعان نمود که این مرورگر پایداری مطلوبی داشته و به ندرت crash می‌کند.

مزایا

• مجموعه‌ای غنی و مفید از امکانات و قابلیت‌های مختلف

• رابط کاربری زیبا و کاربردی

• پشتیبانی از پوسته‌ها

• بهره‌مندی از تیم توسعه پویا و جسور

معایب

• کارایی و سرعت نامطلوب در بارگذاری صفحات وب

Best Web Browsers for iOS 2017

 

Best Web Browsers for iOS 2017

مرورگر Dolphin به طور رایگان از طریق App Store قابل دریافت بوده و امتیاز کاربران iOS به این مرورگر تا به امروز در حدود 4.5 از 5 بوده است.

Puffin Web Browser: مرورگری بسیار سریع، با قابلیت پشتیبانی از فلش

Puffin یکی از سریع‌ترین مرورگرهای همراه به شمار رفته و در میان لیست ما از بهترین مرورگرهای وب iOS، بالاترین سرعت را در بارگذاری صفحات دارد. این سرعت فوق العاده نتیجه روش خاص این مرورگر در پاسخگویی به درخواست‌های وب کاربران است. هرگاه که کاربر درخواست بارگذاری وب‌سایتی را داشته باشد، Puffin به جای ارسال مستقیم این درخواست به سرور وب مربوطه (یعنی کاری که اغلب مرورگرها انجام می‌دهند)، درخواست را به سرورهای ابری خود انتقال داده و از آن‌جا برای سرور وب مقصد ارسال می‌نماید. سپس با دریافت محتوای وب‌سایت، داده‌های آن را روی سرورهای خود پردازش، فشرده‌سازی و رمزنگاری نموده و به دستگاه همراه کاربر ارسال می‌کند. البته در صورتی که سرورهای ابری این مرورگر محتوای وب‌سایت مورد نظر کاربر را به تازگی -- به دلیل دریافت درخواستی مشابه از کاربری دیگر -- دریافت نموده و در حافظه کش خود داشته باشند، قادرند تا بدون مراجعه مجدد به سرور وب مربوطه درخواست کاربر را پاسخ دهند.

این فرآیند مزایای متعددی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. از جمله این‌که با انجام عملیات پردازش اجزای سنگین وب‌سایت‌ها‌ (همچون فایل‌های فلش) روی سرورهای قدرتمند Puffin، دستگاه همراه کاربر سربار پردازشی بسیار کم‌تری را متحمل خواهد شد. همچنین به دنبال پردازش و فشرده‌سازی داده‌ها روی سرور، حجم آن‌ها کاهش یافته، در نتیجه سریع‌تر به دستگاه همراه کاربر انتقال می‌یابند. از طرف دیگر، همین کاهش حجم داده‌ها موجب خواهد شد تا پهنای باند اینترنت کاربر کم‌تر اشغال گردیده و در هزینه‌های مربوطه صرفه‌جویی گردد. علاوه بر این‌ها، به منظور افزایش امنیت اطلاعات کاربران کل ترافیک داده‌های تبادل شده بین اپلیکیشن Puffin و سرورهای ابری آن رمزنگاری می‌شوند. در نتیجه حتی در صورت هک شدن ارتباط Wi-Fi کاربر و شنود داده‌های تبادل شده، اطلاعات و رمزهای عبور وارد شده در این مرورگر قابل استخراج و سوء استفاده نخواهند بود.

Best Web Browsers for iOS 2017

در گذشته مجموعه مزایای اصلی این مرورگر به سرعت بالا و صرفه‌جویی در مصرف اینترنت محدود بود. اما با بهبود و توسعه آن در سال‌های اخیر، نسخه‌های جدید Puffin از رابط کاربری مناسب و قابلیت‌های کاربردی متعددی بهره می‌برند. همچنین با قطع پشتیبانی iOS از فایل‌های Adobe Flash، این اپلیکیشن از معدود مرورگرهای این سیستم‌عامل است که همچنان قابلیت پخش ویدئوها و بازی‌های فلش را داراست. Puffin پشتیبانی از محتوای فلش را از طریق پردازش این نوع فایل‌ها روی سرورهای ابری و سپس انتقال تصاویر به دستگاه همراه کاربر – که به اصطلاح Adobe-Flash-Over-Could خوانده می‌شود – ارائه می‌نماید.

از دیگر امکانات و قابلیت‌های این مرورگر می‌توان به امکان جست‌وجوی متن در صفحات وب، درشت‌نمایی(زوم) هوشمند روی محتوای صفحات وب، مسدودسازی pop-up ها، پشتیبانی از پوسته‌ها برای تغییر ظاهر مرورگر و مدیریت پیشرفته دانلودها اشاره نمود. همچنین امکان شبیه‌سازی موس و دسته بازی، دیگر قابلیت جالب Puffin است که به‌خصوص برای علاقه‌مندان به بازی‌های فلش آنلاین می‌تواند جذاب باشد.

در نهایت بد نیست اشاره‌ای به معایب و مشکلات این مرورگر وب نیز داشته باشیم. عدم پایداری مطلوب و استفاده نسبتا زیاد از منابع دستگاه (به ویژه RAM)، از جمله مهم‌ترین ایرادات وارد به مرورگر Puffin است. به علاوه با توجه به قرار داشتن سرورهای ابری این مرورگر در امریکا، به طور طبیعی کارایی و سرعت آن در نقاط مختلف جهان متفاوت بوده و ممکن است دسترسی به داده‌های سرورهای مستقر در دیگر کشورها با مشکلات و اختلالاتی همراه باشد. از همه مهم‌تر این‌که دسترسی به سرورهای Puffin در برخی کشورها مسدود است. بنابراین با توجه به وابستگی کامل عملکرد Puffin به ارتباط آن با سرورهای ابری، استفاده از این مرورگر در چنین شرایطی پردردسر و در واقع بی‌فایده خواهد بود.

مزایا

• سرعت بسیار بالا در بارگذاری صفحات وب

• پشتیبانی از فایل‌های Adobe Flash

• صرفه‌جویی در مصرف ترافیک اینترنتی

• امنیت مناسب به واسطه رمزنگاری داده‌ها

معایب

• عدم پایداری مطلوب و عملکرد قابل اعتماد در برخی نسخه‌ها

• عدم کارایی یکنواخت و مناسب برای کاربران کشورهای مختلف

• بنرهای تبلیغاتی آزاردهنده‌ای که در نسخه رایگان هر از گاهی به نمایش درمی‌آیند

Best Web Browsers for iOS 2017

Puffin Web Browser به صورت رایگان از طریق App Store قابل نصب بوده، کاربران این فروشگاه تاکنون به آن امتیاز 4 از 5 را داده‌اند. البته برای رهایی از دست بنرهای تبلیغاتی این مرورگر، لازم است Puffin Browser Pro را به قیمت 3.99 دلار خریداری نمایید.

دیگر مرورگرهای قابل احترام

برخی دیگر از مرورگرهای خوب موجود برای سیستم‌عامل iOS که به دلایل مختلف در لیست اصلی ما قرار نگرفته‌اند، عبارتند از:

Photon: بازرترین مشخصه این مرورگر، پشتیبانی آن از وب‌سایت‌ها، ویدئوها، بازی‌های مبتنی بر Adobe Flash است. امکان مرور وب به صورت ناشناس، حالت نور بهینه برای شب، و امکان تغییر رنگ رابط کاربری، برخی از امکانات و قابلیت‌های این مرورگر هستند. از جمله نقاط ضعف Photon می‌‌توان به رابط کاربری بسیار ساده و نه‌چندان زیبا، عدم پایداری مطلوب، قیمت بالا و مجموعه امکانات ضعیف آن اشاره نمود. این مرورگر به قیمت 4.99 دلار از App Store قابل دریافت بوده و متوسط امتیاز کاربران به آن 4 از 5 است.

Ghostery: هدف اصلی این مرورگر، حفظ حریم خصوصی و فراهم آوردن امکان مرور وب به صورت کاملا ناشناس بوده و از این نظر عملکرد بسیار مطلوبی دارد. برای این منظور Ghostery امکان مسدودسازی کامل یا انتخابی trackerها (ابزارهایی که به ‌صورت خودکار اطلاعات و سابقه مرور وب کاربران را جمع‌آوری می‌کنند) و cookieها را برای کاربران فراهم می‌آورد. این مرورگر در هنگام مرور وب، trackerهای فعال در هر وب‌سایتی که کاربر به آن مراجعه می‌نماید را شناسایی نموده و برای او لیست می‌کند. کاربر با لمس دکمه‌ای به شکل آیکون Ghostery در نوار ابزار این مرورگر قادر خواهد بود این trackerها را مشاهده کرده و هر یک را در صورت تمایل فعال یا غیرفعال نماید. چنانچه اشاره شد، هدف کلی Ghostery تامین حریم شخصی و مرور وب به صورت ناشناس بوده و صرف نظر از امکانات مرتبط با این هدف، فاقد قابلیت‌های کاربردی متنوع و قابل توجه است. این مرورگر ساده و بسیار سبک، پایداری مناسبی از خود نشان داده و رابط کاربری آن از نظر ظاهری شباهت زیادی به Safari دارد. Ghostery که تاکنون موفق به کسب امتیاز خوب 4.5 از سوی کاربران گردیده، به صورت رایگان از App Store قابل دریافت است.

Firefox Focus: گرچه مرورگر اصلی Firefox برای iOS به دلایلی از جمله عدم بهره‌مندی از افزونه‌ها – که نقطه قوت اصلی آن محسوب می‌شوند – در لیست ما از بهترین مرورگرهای این سیستم‌عامل قرار نگرفت، اما لازم دیدیم مرورگر جدیدتر این شرکت به نام Firefox Focus را که مورد استقبال بخشی از کاربران iOS قرار گرفته است، در این قسمت معرفی نماییم. این مرورگر که با هدف تامین امنیت و حریم شخصی کاربران توسعه یافته است، از سال 2016 در اختیار عموم قرار گرفت. Firefox Focus از نظر عملکرد شباهت زیادی به Ghostery داشته، قادر است اغلب trackerهای فعال در محیط وب را شناسایی و مسدود نماید. این مرورگر سعی دارد شرایطی را فراهم نماید تا کاربران بتوانند بدون به جای گذاشتن اثری از خود در محیط وب و حتی درون این اپلیکیشن، به مرور صفحات وب مورد نظر خود بپردازند. در ساخت Firefox Focus به وضوح سعی شده است تا مرورگری بسیار ساده و سبک، با تمرکز محض روی امنیت کاربران توسعه داده شود. در نتیجه این مرورگر از نظر امکانات و قابلیت‌ها بسیار محدود بوده، حتی از مواردی استاندارد همچون تاریخچه مرور وب، منوی تنظیمات، و حتی تب‌ها (بله، درست خواندید؛ تب‌ها!)، بی نصیب است. این مرورگر نیز به طور رایگان از App Store قابل دریافت بوده و کاربران به آن امتیاز 4 را اعطا نموده‌اند.

Yandex Browser: مرورگری‌ست با رویکرد و قابلیت‌های مشابه با Opera Mini، اما با سرعت، پایداری و مجموعه قابلیت‌های کم‌تر. این مرورگر همچون Opera با فشرده‌سازی و رمزنگاری داده‌ها، سعی در افزایش سرعت، بهبود امنیت و صرفه‌جویی در مصرف پهنای باند اینترنت کاربر دارد. امکان جست‌وجوی صوتی، همگام‌سازی اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف با استفاده از حساب کاربری آنلاین، قابلیت تغییر تصویر پس‌زمینه و مسدودسازی pop-up ها، از جمله امکانات Yandex Browser محسوب می‌شوند. این مرورگر که به صورت رایگان روی App Store قرار دارد، امتیاز 4.5 را از سوی کاربران این فروشگاه دریافت نموده است.

نتیجه‌گیری

در این مطلب سعی شد تا با معرفی و بررسی تعدادی از بهترین مرورگرهای موجود برای سیستم‌عامل iOS و تشریح نقاط قوت و ضعف هر یک از آن‌ها، اطلاعات لازم برای انتخاب یک مرورگر وب مناسب و کارامد را در اختیار خوانندگان بگذاریم. همان‌طور که از مطالب فوق نیز قابل برداشت است، هیچ یک از این مرورگرها در تمام زمینه‌ها بر رقبای خود برتری نداشته و نمی‌تواند به عنوان بهترین مرورگر وب iOS انتخاب شود. لیست اصلی ما شامل مرورگرهایی‌ست که در مجموع نسبت به سایر مرورگرهای موجود برای این سیستم‌عامل برتری دارند. بنابراین بهترین راه برای انتخاب مرورگر برتر آن است که هر کاربر نیازها و اولویت‌های خود را در نظر گرفته، از طریق مطابقت آن‌ها با نقاط قوت و ضعف هر یک از مرورگرهای مورد اشاره، بهترین گزینه را برای استفاده انتخاب نماید. در پایان برای کمک به انتخابی راحت‌تر، نتیجه و چکیده مطالب فوق را در قالب راهنمایی سریع برای انتخاب مرورگر بر اساس نیازها و اولویت‌های مختلف کاربران ارائه می‌نماییم.

در صورتی که تمایل به نصب اپلیکیشن‌های اضافی روی دستگاه خود نداشته یا روی حافظه دستگاه فضای کافی برای این کار ندارید، استفاده از مرورگر پیش‌فرض iOS -- یعنی Safari – که به خوبی با این سیستم‌عامل یکپارچه است، مزایای خاص خود را به همراه دارد. به‌خصوص که امکان تغییر مرورگر پیش‌فرض در iOS فراهم نبوده و با نصب هر مرورگر دیگری، به هر حال بسیاری از لینک‌های باز شده از داخل اپلیکیشن‌های مختلف توسط Safari باز خواهند شد. اما اگر قصد محدود کردن خود به مرورگر پیش‌فرض را نداشته و به دنبال مرورگری با سرعت بارگذاری بالا هستید، Opera Mini و Puffin بهترین گزینه‌ها برای شما خواهند بود. اما چنانچه از جمله کاربران علاقمند و وابسته به اکوسیستم گوگل هستید، بهتر است به سراغ مرورگر این شرکت یعنی Chrome بروید. پیشنهاد ما برای علاقمندان به استفاده از مرورگرهایی با امکانات و قابلیت‌های کاربردی، متنوع و جذاب، مرورگرهای Dolphin و Opera Mini است. در صورتی که تنها اولویت شما مرور وب به صورت کاملا ناشناس و ایمن است، دو مرورگر Ghostery و Firefox Focus به خوبی از امنیت و حریم شخصی شما محافظت خواهند نمود. علاقمندان به محتوای وب مبتنی بر Adobe Flash و به ویژه بازی‌های فلش آنلاین بهتر است برای این منظور از Puffin یا Photon استفاده کنند. در نهایت اگر اهل ماجراجویی، استفاده از اپلیکیشن‌های خاص و علاقمند به رابط‌های کاربری متفاوت و زیبا هستید، پیشنهاد می‌کنیم مرورگر Opera Coast را تجربه کنید.