معرفی Invoke – اسپیکر هوشمند Harman، مجهز به کورتانا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/2/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کورتانا Cortana ، هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، Harman Kardon ، Invoke ، اسپیکر هوشمند Smart Speaker ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : احتمالا نام‌هایی مثل Bixby ،Cortana ،Siri ،Google Assistant و ... را شنیده‌اید. این عامل‌های نرم‌افزاری – که با هوش مصنوعی با کاربر ارتباط برقرار می‌کنند – در اصطلاح "دستیار دیجیتال" نامیده می‌شوند. دستیارهای دیجیتال چندی است در اسمارت‌فون‌ها و رایانه‌های شخصی به کار گرفته می‌شوند، اما شاید یکی از بهترین جاهایی که می‌توان از آنها کمک گرفت، عرصه نوپای "اسپیکرهای هوشمند" باشد. در حال حاضر، اسپیکرهای هوشمند موجود در بازار انگشت‌شمار بوده و از شاخص‌ترین آنها می‌توان به Echo (از آمازون) و Google Home (از گوگل) اشاره کرد که به ترتیب به Alexa (دستیار آمازون) و Google Assistant (دستیار گوگل) مجهزند. طبق جدیدترین اخبار، دستیار دیجیتال مایکروسافت – یعنی Cortana – نیز به‌زودی در یک اسپیکر به نام Invoke به کار گرفته می‌شود.

Introducing Invoke Smart Speaker by Harman Kardon Powered by Microsoft Cortana

کمپانی Harman Kardon – تولیدکننده تجهیزات صوتی خانگی و اتومبیل – اخیرا در وب‌سایت اصلی خود از طراحی و تولید اسپیکر هوشمند جدیدی به نام Invoke خبر داد. این محصول از نظر طراحی، کم و بیش، به اسپیکر هوشمند آمازون، یعنی Echo، شباهت دارد؛ اسپیکر آلومینیومی بلند و استوانه‌ای شکل با 7 میکروفون و چراغی آبی رنگ در بالا که وقتی اسپیکر در حال گوش دادن به کاربر است، روشن می‌شود. کاربر با استفاده از این اسپیکر می‌تواند برخی از دیوایس‌های یک خانه هوشمند را کنترل کرده، یادآورها را تنظیم نموده و خیلی از کارهای دیگر – که Echo و Google Home هم قادر به انجام آن هستند – را انجام دهد. اما از برخی جنبه‌های دیگر، Invoke یک اسپیکر منحصر به فرد بوده و برتری‌های قابل‌توجهی نسبت به دو رقیب مذکور دارد.

Introducing Invoke Smart Speaker by Harman Kardon Powered by Microsoft Cortana

یکی از ویژگی‌هایی که Invoke را از دیگر اسپیکرهای هوشمند متمایز می‌کند، تمهیدات Harman برای افزایش کیفیت صدای آن است. این اسپیکر 360 درجه، از سه woofer (برای پخش صدای بم) و سه tweeter (برای پخش صدای زیر) بهره می‌برد. در حالی که اسپیکر Echo تنها به یک woofer و یک tweeter مجهز است. هرچند که وجود چنین تجهیزاتی، لزوما باعث بهتر شدن کیفیت صدا نمی‌شود، اما فاکتور خوبی برای بهبود دامنه صدای این دیوایس به شمار می‌رود. ناگفته نماند، برخلاف آمازون و گوگل، Harman چندین سال است که در عرصه تولید اسپیکر فعالیت داشته و برندهای معتبری چون JBL و AKG از زیرمجموعه‌های این کمپانی هستند.

Introducing Invoke Smart Speaker by Harman Kardon Powered by Microsoft Cortana

یکی دیگر از نقاط قوت Invoke در برابر Echo و Google Home، قابلیت برقراری و دریافت تماس‌های اسکایپی با سایر دیوایس‌های مجهز به اسکایپ است. از طریق این اسپیکر حتی می‌توان با سایر خطوط همراه و ثابت نیز تماس گرفت. این ویژگی یکی از بهترین مواردی است که می‌توان به یک اسپیکر هوشمند اضافه نمود چرا که می‌تواند مفهوم کانون ارتباط مرکزی را در یک خانه، احیا کند.

Introducing Invoke Smart Speaker by Harman Kardon Powered by Microsoft Cortana

از جنبه طراحی نیز، Invoke به کاراکتر "دالِک" (Dalek) در سریال معروف "Doctor Who" شباهت داشته و از این بابت هم ممکن است نظر خریداران را بیش از Echo و Google Home به خود جلب کند.

از نکات جالب دیگر در این اسپیکر، باید به حضور "کورتانا" اشاره کرد. کورتانا – که نامش از شخصیت‌ هوش مصنوعی خیالی بازی محبوب Halo گرفته شده – برای نخستین بار در سال 2014 به عنوان دستیار دیجیتال مایکروسافت معرفی شد. از آن زمان تا کنون، مایکروسافت این دستیار را برای اندروید و iOS، رایانه‌های دسک‌تاپ و لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز 10 و حتی Xbox One ارائه نموده است. اما اسپیکر Invoke، نخستین تلاش مایکروسافت برای گسترش دامنه کاربرد کورتانا از اسمارت‌فون‌ها و رایانه‌ها به اسپیکرهای هوشمند و فضای خانه است؛ چیزی که در روزهای آتی – در کنفرانس توسعه‌دهندگان مایکروسافت، موسوم به Build – بیشتر درباره آن خواهیم شنید.

Introducing Invoke Smart Speaker by Harman Kardon Powered by Microsoft Cortana

تولید یک اسپیکر هوشمند در منزل برای مایکروسافت از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا این کمپانی در دنیای اسمارت‌فون‌ها حرفی برای گفتن نداشته و عملا رقابت را از دست داده، لذا برای راه‌یابی به گوشی‌های هوشمند مردم، راهی جز گسترش نفوذ کورتانا ندارد (که آن هم تاکنون با استقبال سردی مواجه شده است). اما در عرصه دسک‌تاپ – که ویندوز سهم قابل‌توجهی از بازار را در اختیار دارد – میلیون‌ها نفر به طور پیش‌فرض از کورتانا استفاده می‌کنند (طبق آخرین اعلام رسمی مایکروسافت، حدود 145 میلیون کاربر). اگر مایکروسافت می‌خواهد حضوری طولانی‌مدت در این بازار جدید داشته باشد، بایستی دامنه نفوذ دستیار دیجیتالش را به همه‌جا گسترش دهد، نه فقط دیوایس‌هایی که افراد از بخش IT فروشگاه‌ها خریداری می‌کنند. طبق گزارش‌های رسیده، مایکروسافت در کنفرانس Build پیش رو قصد دارد "کیت مهارت‌های کورتانا" (Cortana Skills Kit) را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد تا آنها بتوانند کورتانا را ارتقا دهند. استراتژی کلی مایکروسافت این است که نرم‌افزار خود را به سراسر کره زمین گسترش دهد، پس باید منتظر عرضه اسپیکرهای بیشتری در آینده نزدیک باشیم.

باید توجه داشت که بازار اسپیکرهای هوشمند هنوز نوپا بوده و دستیارهای دیجیتالی، که مغز متفکر این اسپیکرها به شمار می‌روند، هنوز آنطور که باید و شاید کامل نیستند. اما به نظر می‌رسد مایکروسافت کمی دیر اقدام به ورود در این عرصه کرده، چرا که طبق جدیدترین برآوردی که مؤسسه eMarketer از این بازار داشته، حدود 70.6 درصد از اسپیکرهای هوشمند بازار آمریکا را Echo تشکیل خواهد داد. سهم Google Home نیز 23.8 درصد پیش‌بینی شده است. طبق این برآورد، مایکروسافت به همراه سایر تولیدکنندگان این محصولات، در مجموع تنها 5.6 درصد از این بازار را در اختیار خواهند داشت.

Introducing Invoke Smart Speaker by Harman Kardon Powered by Microsoft Cortana

در پایان گفتنی است، اسپیکر هوشمند Invoke از پاییز سال 2017 در آمریکا عرضه خواهد شد. به گفته یکی از سخنگوهای Harman، در حال حاضر این کمپانی برای عرضه Invoke در سایر کشورها، برنامه‌ای ندارد. کمپانی Harman از قیمت این محصول حرفی نزده و تا نزدیکی‌های عرضه رسمی Invoke، قیمت نهایی را اعلام نخواهد کرد، اما احتمالا قیمت این اسپیکر – همانند Echo و Google Home – زیر 200 دلار خواهد بود.