گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2017 – کاهش فروش آیفون به دلیل انتظار برای آیفون‌های جدید

نمایش خبر

تاریخ : 1396/2/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 2 می 2017 (12 اردیبهشت 1396) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست سال 2017 – منطبق با سه‌ماهه دوم سال مالی 2017 این کمپانی، پایان یافته در 1 آوریل – منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد اپل در فصل اخیر، 52.9 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.6 درصد رشد داشته ولی در مقایسه با درآمد این کمپانی در سه‌ماهه پایانی سال 2016 (حدود 78.4 میلیارد دلار) 32 درصد کاهش داشته است. سود عملیاتی این سه ماهه نیز با 6.6 درصد افزایش به 14.097 میلیارد دلار بالغ شد. گفتنی است سود خالص شرکت در فصل اخیر 11.029 میلیارد دلار اعلام شده که معادل 2.10 دلار در هر سهم تقلیل یافته است.

apple q2 2017 financial report

تیم کوک، مدیر عامل اپل، عملکرد شرکت در سه‌ماهه نخست سال 2017 را این طور توصیف می‌کند: «مفتخریم که سه‌ماهه [منتهی به] مارچ قدرتمندی را گزارش کنیم که در آن رشد درآمد از سه‌ماهه [منتهی به] دسامبر شتاب گرفته و تقاضا برای آیفون 7 پلاس همچنان با قدرت ادامه داشته است. شاهد استقبال عالی مشتریان از هر دو مدل جدید iPhone 7 (PRODUCT) RED Special Edition بوده‌ایم و از شتاب قدرتمند کسب‌وکار خدمات – با بالاترین درآمد [کسب‌شده] طی یک سه‌ماهه 13 هفته‌ای تا کنون – بسیار خوشحالیم.» وی پیشاپیش به شرکت‌کنندگان در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل که طبق روال هرسال، ماه آینده در سن خوزه برگزار می‌شود، خیرمقدم گفت.

tim cook apple ceo

تیم کوک، مدیر عامل اپل

اپل همچنین اعلام کرد که بنا بر تصویب هیئت مدیره، این شرکت 50 میلیارد دلار دیگر را نیز در برنامه خود برای بازگرداندن سرمایه به سهام‌داران در نظر گرفته و به علاوه، بازه زمانی این برنامه را هم به چهار فصل گسترش داده است. اپل قصد دارد در مجموع 300 میلیارد دلار را تا پایان مارچ 2019 برای این برنامه صرف نماید.

لوکا مائستری (Luca Maestri)، مدیر ارشد مالی اپل، می‌گوید: «در سه‌ماهه [منتهی به] مارچ، جریان نقدی عملیاتی قدرتمندی برابر با 12.5 میلیارد دلار ایجاد کرده و بیش از 10 میلیارد دلار را به سرمایه‌گذاران بازگرداندیم. با توجه به قدرت کسب‌وکارمان و اعتمادمان به آینده، با خوشحالی اعلام می‌کنیم که امروز 50 میلیارد دلار دیگر را نیز به برنامه بازگشت سرمایه خود اضافه می‌کنیم.»

اپل در سه‌ماهه اخیر 2.78 میلیارد دلار را صرف تحقیق و توسعه نموده که نسبت به هزینه R&D در مدت مشابه سال گذشته (2.51 میلیارد دلار) افزایش داشته است. به گفته تیم کوک، اپل مبالغ کلانی را در زمینه‌هایی چون یادگیری ماشینی و سیستم‌های خودگردان سرمایه گذاری می‌کند.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی اپل در سه‌ماهه اخیر:

• آیفون

اپل در سه‌ماهه اخیر با فروش بیش از 50 میلیون دستگاه آیفون، توانست 33.24 میلیارد دلار درآمد کسب کند و مثل همیشه فروش آیفون، مهم‌ترین بخش درآمدزایی اپل را تشکیل داد. اما اگر به آمار فروش بیش از 78 میلیون دستگاه آیفون در سه‌ماهه پایانی 2016 و کسب درآمدی معادل 54.3 میلیارد دلار از این فروش، نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که در قیاس با سه‌ماهه چهارم 2016، تعداد آیفون‌های فروخته‌شده در سه‌ماهه اخیر و درآمد حاصل از آن، به ترتیب 35 و 39 درصد افت کرده است. به عبارت دیگر، درآمد اپل از فروش آیفون در سه‌ماهه پایانی 2016 (حدود 54.3 میلیارد دلار) حتی از مجموع درآمد این کمپانی در سه‌ماهه اخیر (52.9 میلیارد دلار) نیز بالاتر بوده است. ذکر این نکته هم ضروری است که تعداد آیفون‌های فروخته‌شده در سه‌ماهه اخیر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1 درصد افت داشته ولی درآمد حاصل از فروش آیفون، رشد سالانه 1 درصدی داشته که این امر ناشی از افزایش متوسط قیمت فروش آیفون بوده است. البته ذکر این نکته نیز ضروری ست که سه‌ماهه پایانی سال 2016 علاوه بر فصل تعطیلات زمان عرضه آیفون‌های جدید اپل نیز بوده و آمار فروش بسیار بالاتر این سه‌ماهه طبیعی به نظر می‌رسد.

apple iphone 7 and iphone 7 plus product red

تیم کوک در رابطه با فروش آیفون در فصل اخیر می‌گوید: «نوعی تأخیر را در رفتار خرید شاهد هستیم که فکر می‌کنیم ناشی از تعداد شایعات و گزارش‌ها درباره محصولات آینده باشد. این [امر] در حال وقوع است. اما اگر به [آمار فروش] آیفون در خارج از چین بزرگ نگاه کنید، از لحاظ تعداد، آیفون خیلی خوب رشد کرده است.»

• iPad

iPad همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد هیچ‌ یک از اقدامات اپل در جهت نجات این محصول تاکنون ثمربخش نبوده است. اپل در سه‌ماهه نخست 2017 در مجموع حدود 8.9 میلیون دستگاه iPad را به فروش رساند و از این رهگذر 3.8 میلیارد دلار به دست آورد.

apple ipad 9.7

Apple iPad 9.7 inch

این میزان از درآمد در مقایسه با سه‌ماهه قبل 30 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد افت کرده است. تعداد iPadهای به‌فروش‌رسیده در این سه‌ماهه نیز در قیاس با فصل قبل 32 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش یافته است.

• Mac

با در نظر گرفتن شرایط بازار PC در جهان، فروش کامپیوترهای Mac در سه‌ماهه اخیر قابل قبول بوده است. طی فصل اخیر، اپل موفق شد با فروش بیش از 4 میلیون دستگاه Mac، به درآمدی معادل 5.8 میلیارد دلار دست یابد که هرچند در قیاس با سه‌ماهه پایانی 2016، حدود 19 درصد کاهش داشته، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد رشد کرده است.

• بخش خدمات

به نظر می‌رسد بخش خدمات، کانون رشد مناسبی برای اپل باشد و با توجه به تعداد فراوان آیفون‌هایی که هم‌اکنون فعال هستند، بخش خدمات راهی مناسب برای سرمایه‌گذاری روی این تعداد فراوان است. بخش خدمات اپل (متشکل از AppleCare، Apple Pay، صدور مجوز، محتوای دیجیتال و سایر خدمات) موفق شد با رشد سالانه 18 درصد، درآمد خود را در سه‌ماهه اخیر به بیش از 7 میلیارد دلار برساند.

• دیگر محصولات

اپل آمار فروش محصولاتی از قبیل iPod، اپل‌واچ، Apple TV، هدفون‌های Beats و لوازم جانبی را تحت عنوان "دیگر محصولات" (Other Products) ذکر می‌کند. طبق گزارش مالی اپل، این بخش در سه‌ماهه اخیر درآمدی در حدود 2.8 میلیارد دلار را عاید شرکت نموده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، از افزایشی 31 درصدی حکایت می‌کند.

Apple TV

Apple TV

اپل برای سه‌ماهه دوم سال 2017 – که سه‌ماهه سوم سال مالی 2017 این شرکت محسوب می‌شود – نتایج مالی زیر را پیش‌بینی کرده است:

• درآمد بین 43.5 تا 45.5 میلیارد دلار

• حاشیه سود ناخالص بین 37.5 تا 38.5 درصد

• هزینه‌های عملیاتی بین 6.6 تا 6.7 میلیارد دلار

• سایر درآمدها یا هزینه‌ها در حدود 450 میلیون دلار

• نرخ مالیاتی 25.5 درصد

جین مانستر (Gene Munster)، از سرمایه‌گذاران اهل ریسک (venture capitalist)، معتقد است که در پاییز امسال ممکن است حدود 300 میلیون کاربر اقدام به ارتقای گوشی خود و خرید آیفون نمایند و وال‌استریت نیز بر مبنای این گونه تحلیل‌ها، پیش‌بینی می‌کند که آیفون در ادامه سال جاری میلادی با فروش بالاتری همراه خواهد بود.

هرچند اپل درباره آیفون‌های جدید مطلبی را فاش نکرده، اما تحلیلگران وجود ویژگی‌هایی چون نمایشگرهای OLED، شارژ بی‌سیم و حتی واقعیت افزوده را نیز در این دیوایس‌ها پیش‌بینی می‌کنند.  

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا