گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه اول 2017 – پرسودترین سه‌ماهه نخست در تاریخ شرکت

نمایش خبر

تاریخ : 1396/2/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز پنجشنبه 27 آوریل 2017 (7 اردیبهشت 1396) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد سامسونگ در سه ماهه اخیر 50.55 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 44.7 میلیارد دلار) بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 0.77 تریلیون وان افزایش داشته است. همچنین رقم سود عملیاتی این کمپانی در فصل اخیر 9.90 تریلیون وان (8.7 میلیارد دلار) اعلام شده که نسبت به سه‌ماهه نخست سال 2016، حدود 3.22 تریلیون وان بیشتر شده است. سامسونگ مدعی شده که پس از دست یافتن به بهترین سود فصلی در سه‌ماهه اخیر (از سال 2013 تاکنون) –در نتیجه موفقیت در عرصه کسب و کار قطعه‌سازی و صفحه‌نمایش – انتظار چنین درآمد بالایی را داشته است.

samsung q1 2017 financial result

سامسونگ با رد تقاضای کمپانی آمریکایی Elliot Management، اعلام کرد که قصد تبدیل شدن به شرکتی با ساختار هولدینگ را ندارد. سامسونگ همچنین اعلام کرد که طی سه‌ماهه اخیر، بازخرید سهام به ارزش 2.3 تریلیون وان (2.03 میلیارد دلار) را به اتمام رسانده است.

نتایج مالی سه‌ماهه اخیر، به نوعی این پیش‌بینی را تقویت می‌کند که سامسونگ – برترین تولیدکننده تراشه‌های حافظه، اسمارت‌فون و تلویزیون در جهان – در فصل آتی و در مجموع در سال 2017، سودهای بی‌سابقه‌ای را کسب خواهد کرد.

ثبت پیش‌سفارش برای خرید پرچمدار جدید سامسونگ، Galaxy S8، که در ماه آوریل عرضه شد، بهتر از پیش‌بینی اکثر تحلیلگران بود. همین اتفاق سامسونگ را امیدوار می‌کند که بتواند شکست سال گذشته‌اش را در رابطه با فراخوانی و توقف تولید نوت‌7 – که هزینه زیادی را هم در بر داشت – جبران کند. البته مواردی از قبیل ته‌رنگ قرمز صفحه‌نمایش در برخی مدل‌های Galaxy S8 و اتصال مشکل‌دار وای-فای در بعضی نمونه‌های این گوشی، سامسونگ را بر این داشت تا برای رفع این دو مورد، راه‌حل‌های نرم‌افزاری به مشتریان خود ارائه کند. همین امر، کمی از آن شور و هیجان اولیه کاسته است.

samsung q1 2017 financial result

در ادامه نتایج عملکرد بخش‌های مختلف شرکت سامسونگ، به تفکیک، ارائه می‌شود:

• فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

مجموع درآمد (consolidated revenue) بخش IM – متشکل از "ارتباطات همراه" و "کسب‌وکار شبکه‌ها" – در سه‌ماهه اخیر 23.50 تریلیون وان کره و سود عملیاتی این بخش، 2.07 تریلیون وان ذکر شده است.

samsung galaxy a5 2017

سامسونگ گلکسی A5 2017

نوسانات فصلی موجب شد تا تقاضا برای اسمارت‌فون و تبلت در سه‌ماهه اخیر، کمی نسبت به سه‌ماهه قبل کاهش یابد، اما با این وجود، عرضه اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست کمی افزایش یافت. این افزایش عمدتا به عرضه سری جدید اسمارت‌فون‌های Galaxy A 2017 و همچنین فروش قدرتمند دیوایس‌های میان‌رده و رده پایین در بازارهای نوظهور مربوط می‌شود. البته سامسونگ به این قضیه اعتراف می‌کند که تنظیم قیمت گوشی‌های Galaxy S7 و S7 edge باعث شد تا مجموع سود این شرکت در بخش IM نسبت به فصل قبل کمتر شود.

• Device Solutions

طی سه‌ماهه اخیر، سامسونگ در بخش Device Solutions (متشکل از کسب‌وکار نیمه‌رساناها و پنل‌های نمایشگر) موفق شد به مجموع فروش 22.85 تریلیون وان دست یابد که از این میزان، 7.59 تریلیون وان، سود عملیاتی این بخش بوده است.

مجموع درآمد و سود عملیاتی سامسونگ از راه کسب‌وکار نیمه‌رساناها طی فصل اخیر، به ترتیب برابر با 15.66 و6.31 تریلیون وان اعلام شده است. لذا می‌توان گفت، کسب‌وکار نیمه‌رساناها، سودآورترین بخش شرکت سامسونگ در سه‌ماهه اول بوده است.

samsung enterprise ssd

درایو SSD سامسونگ

سامسونگ با تمرکز بر محصولات با چگالی بالا و ارزش افزوده برای استفاده در مراکز داده، درایوهای SDD سازمانی و اسمارت‌فون‌های پرچمدار، موفق شد درآمد این بخش را – در هر دو حوزه DRAM و NAND – طی سه‌ماهه اخیر بهبود ببخشد. عرضه محدود محصولات حافظه در بازار موجب شد تا علی‌رغم تقاضای کمِ ناشی از تأثیرات فصلی (در قیاس با سه‌ماهه قبل)، قیمت این محصولات همچنان بالا بماند.

در ارتباط با NAND، سامسونگ توانست تقاضای بازار برای درایوهای SSD با چگالی بالا – با ظرفیت بیش از 4 ترابایت – و محصولات موبایل – با ظرفیت بیش از 64 گیگابایت – را تأمین کرده و عرضه V-NAND چهل‌ و هشت لایه‌ای را گسترش دهد.

در بخش DRAM نیز 2 نکته باعث شد تا عرضه و تقاضای مطلوب و قیمت‌گذاری قدرتمند در این سه ماهه نیز ادامه داشته باشد: یکی تقاضای قدرتمند برای DRAMهای مورد استفاده در مراکز داده و دیگری مشتریانی که از بیم نوسانات بازار در سه‌ماهه دوم، اقدام به خرید عمده و انبار کردن این محصولات نمودند. البته تلاش‌های سامسونگ برای افزایش سودآوری از طریق گسترش پروسه 1xnm و رقابت در قیمت‌ها نیز در افزایش درآمد سامسونگ در فصل اخیر بی‌تأثیر نبوده است.

در رابطه با کسب‌وکار System LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ)، سامسونگ توانست درآمد خود را در سه‌ماهه اخیر بهبود ببخشد. سامسونگ این اتفاق را به فروش قدرتمند پروسسورهای موبایلی، آی‌سی‌های درایور صفحه نمایش – یا در اصطلاح DDI – و سنسورهای تصویری برای اسمارت‌فون‌های پرچمدار و همچنین فروش پروسسورهای 14 نانومتری برای استفاده در گوشی‌های هوشمند میان‌رده و رده پایین نسبت می‌دهد.

samsung exynos processor

دیگر زیر مجموعه بخش Device Solutions یعنی بخش "پنل‌های نمایشگر" در سه‌ماهه اخیر به مجموع درآمدی معادل 7.29 تریلیون وان دست یافت که از این میزان، 1.3 تریلیون وان، سود عملیاتی بوده است.

درآمد سامسونگ در بخش تولید پنل‌های OLED در سه ماهه اول، نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود یافت چرا که در نتیجه تقاضای بالا، نرخ استفاده و بهره‌وری نیز بالاتر رفت. البته، افزایش عرضه نمایشگرهای انعطاف‌پذیر و تقاضای قدرتمند برای پنل‌های OLED سخت (و غیرمنعطف) نیز در بالا بردن درآمد این قسمت در این فصل نسبت به فصل قبل، نقش قابل‌توجهی داشت.

samsung uhd oled tv

در بخش تولید LCD، سامسونگ با افزایش فروش پنل‌های بزرگ و با رزولوشن بالا – تحت شرایط مطلوب عرضه و تقاضا – توانست رشد درآمدی خود در سه‌ماهه اخیر را نسبت به سه‌ماهه قبل از آن حفظ کند. گفتنی است، یکی از عوامل مؤثر در بالا بردن سودآوری این بخش طی سه‌ماهه اخیر، افزایش سهم محصولات LCD با ارزش افزوده – به‌ویژه پنل‌های بزرگ UHD – بوده است.

• اقلام الکترونیکی مصرفی (CE)

مجموع درآمد بخش اقلام الکترونیکی مصرفی (شامل کسب‌وکار نمایشگرهای تصویری و لوازم خانگی دیجیتال) در سه‌ماهه اخیر برابر با 10.34 تریلیون وان گزارش شده، که 380 میلیارد وان از این درآمد را سود عملیاتی تشکیل می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت CE کم‌سودترین بخش سامسونگ در سه‌ماهه نخست سال 2017 بوده است.

پیش‌بینی می‌شود که نوسانات فصلی از یک سو و کاهش تقاضا در بازارهای اروپا و آمریکای لاتین از سوی دیگر، باعث افت فصلی بازار تلویزیون در سه‌ماهه نخست شوند. به لطف محصولات پیشرفته‌ای چون Quantum Dot TV و تلویزیون خمیده، سامسونگ فروش خود را در سه‌ماهه اخیر افزایش داده و توانسته جایگاه پیشتاز خود را در بازار تلویزیون‌های پیشرفته حفظ کند، اما با این وجود، سود این شرکت در بخش تلویزیون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با افت مواجه شد. سامسونگ این افت را به افزایش قیمت پنل‌های تلویزیونی و بی‌ثباتی در واحد‌های پولی نسبت می‌دهد.

samsung quantum dot tv

در قسمت لوازم خانگی، رشد مستمر در بازار آمریکای شمالی و افزایش فروش محصولات پیشرفته نوآورانه‌ای مانند یخچال‌های سری Chef Collection و ماشین لباسشویی‌های Activewash، بهبود فروش سالانه را در پایان سه‌ماهه اخیر برای سامسونگ در پی داشت. البته ذکر این نکته ضروری است که سرمایه‌گذاری در بازار بیزنس-به-بیزنس (B2B) آمریکای شمالی موجب شد درآمد بخش لوازم خانگی سامسونگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تفاوت چندانی نداشته باشد.

مجموع هزینه‌های سرمایه‌ای – یا در اصطلاح CAPEX – در فصل اخیر 9.8 تریلیون وان بوده که عبارت است از 5 تریلیون وان برای کسب‌وکار نیمه‌رساناها و 4.2 تریلیون وان برای بخش نمایشگرها. با وجود اینکه برنامه سامسونگ برای هزینه‌های سرمایه‌ای در سال 2017 هنوز نهایی نشده، انتظار می‌رود هزینه‌های سرمایه‌ای سالانه در سال جاری میلادی – به‌ویژه در بخش‌های V-NAND، System LSI و OLED – به طور چشم‌گیری افزایش یابد.

در پایان گفتنی است، با توجه به خرید کمپانی Harman توسط سامسونگ، نتایج مالی این شرکت از 11 مارس (21 اسفند) در گزارش مالی اخیر لحاظ شده و بنابراین تأثیر آن در نتایج مالی سامسونگ در سه‌ماهه نخست 2017 ناچیز است. 

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا