رونمایی هواوی از برد توسعه‌ HiKey 960 برای سیستم‌عامل اندروید

نمایش خبر

تاریخ : 1396/2/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اندروید Android ، سخت‌افزار Hardware ، تراشه Chip ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کایرین 960 Kirin 960 ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی هواوی با همکاری Linaro برد توسعه (development board) خود را با نام HiKey 960 معرفی نمود. هواوی برای تولید و توسعه این برد، علاوه بر گوگل از همکاری شرکت‌هایی مانند ARM ،Archermind وLemaker نیز بهره‌ برده است. در واقع این برد که به عنوان راهکاری برای اندروید توسعه داده شده است، همچنین می‌تواند به عنوان ابزاری برای توسعه نرم‌افزار و درایورهای سیستم‌عامل به کار رود. برد جدید هواوی بر آخرین چیپ‌ست پردازشی هواوی یعنی پروسسور هشت هسته‌ای Kirin 960 مبتنی است و از آخرین نسخه اندروید پشتیبانی می‌کند. این برد پس از HiKey 620 ارائه شده است که در سال گذشته میلادی بر اساس چیپ‌ست پردازشی Kirin 620 عرضه شده بود.

linaro announces latest hikey 960 computer board

کامپیوترهای تک‌-برد (single-board computer) یا SBCها کامپیوترهای کامل کوچکی هستند که روی یک برد مدار چاپی ساخته می‌شوند و شامل پردازنده، حافظه، ورودی و خروجی و دیگر امکانات مورد نیاز یک کامپیوتر کاربردی هستند.

HiKey 960 در ابعاد 85 در 55 میلی‌متر طراحی شده و پردازنده‌های آن مبتنی بر معماری big.LITTLE محصول کمپانی ARM است. این برد مجهز به چیپ‌ست پردازشی 8 هسته‌ای Kirin 960 است که چهار هسته پردازشی پرقدرت 2.4 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های ARM Cortex-A73) و چهار هسته پردازشی کم‌مصرف 1.8 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های ARM Cortex-A53 ) را در بر می‌گیرد. هواوی از این چیپ‌ست پردازشی در اسمارت‌فون‌های Mate 9 و honor V9 و همچنین گوشی‌های پرچمدار اخیر خود یعنی P10 و P10 Plus بهره برده است.

پردازنده گرافیکی این برد Mali-G71 است که جدیدترین گرافیک ARM با معماری Bitfrost محسوب می‌شود و از وضوح 4K در خروجی تصویر پشتیبانی می‌کند؛ اما اسلات HDMI 1.2a آن برای خروجی 1080p مناسب است.

RAM این برد 3 گیگابایتی و از نوع LPDDR4 بوده و حافظه داخلی 32 گیگابایتی آن نیز از نوع پرسرعت UFS 2.0 در نظر گرفته شده است که قابلیت ارتقاء به وسیله میکرو اس‌دی را خواهد داشت. به علاوه اسلات PCIe m.2 برای حافظه‌های با کارایی بالا یا کارت‌های وایرلس در آن تعبیه شده است.

linaro announces latest hikey 960 computer board

HiKey 960 مجهز به دو پورت USB 3.0 و یک پورت USB Type-C با قابلیت پشتیبانی از OTG و همچنین جک برق 8-18V/2A است. این برد از وای-فای دوبانده با استاندارد 802.11 b/g/n/ac و بلوتوث نسخه 4.1 بهره می‌برد. به علاوه برد جدید هواوی به رابط سریال نمایشگر MIPI-DSI با 4 باند و دو رابط سریال دوربین MIPI-CSI یکی با 2 باند و دیگری با 4 باند مجهز است. این برد همچنین کانکتور‌های 40 پین (سرعت پایین) و 60 پین (سرعت بالا) را برای اتصال سخت‌افزارها به کار می‌گیرد.

برخی منابع خبری از برد HiKey 960 به عنوان جایگزین رده‌بالای بردهای Pi محصولRaspberry یاد کرده‌اند. مجموعه بردهای Raspberry Pi مشخصات سخت‌افزاری قابل توجهی دارند، اما HiKey 960 از نظر سخت‌افزاری از آنها قدرتمندتر است.

یکی از تفاوت اصلی HiKey 960 با Raspberry Pi تعداد هسته‌های CPU در آنهاست. تعداد هسته‌های CPU در برد هواوی در مقایسه با Pi دو برابر شده و حداکثر سرعت کلاک آن نیز دو برابر است. به علاوه RAM در HiKey 960 در مقایسه با Pi سه برابر شده و برابر با 3 گیگابایت است.

raspberry pi

کامپیوتر Raspberry Pi

یکی دیگر از تفاوت‌های کلیدی این دو برد آن است که HiKey 960 برای عرضه در بازارهای متفاوتی ارائه شده است. بردهای Pi را می‌توان به عنوان یک کامپیوتر دسک‌تاپ و برای کاربردهای عمومی مورد استفاده قرار داد. البته این برد که در ابعاد جیبی طراحی شده است، قادر به اجرای سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس و برخی نسخه‌های ویندوز است. اما HiKey 960 برای سیستم‌های مبتنی بر پلتفرم اندروید ارائه شده و جامعه هدف آن توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برای این سیستم‌عامل هستند.

دیگر تفاوت مهم بردهای Pi و HiKey 960 در قیمت آنهاست. برد جدید هواوی با قیمت خرده‌فروشی 239 دلار ارائه شده است. این قیمت 7 برابر بیشتر از Pi است که با قیمت 35 دلار عرضه می‌شود.

به گفته Linaro، محصول جدید هواوی می‌تواند برای افرادی که به دنبال ساختن محصولاتی مانند صفحه‌نمایش دیجیتالی، پایانه‌های فروش (POS)، پهپادها، صنایع رباتیک و دیگر محصولات خارج از فضای معمول بستر متن‌باز اندروید (AOSP) جذابیت داشته باشد. با این حال، کاربرد اصلی آن، کار به عنوان یک PC مبتنی بر اندروید یا ابزاری است که توسعه‌دهندگان به کمک آن می‌توانند کدنویسی کنند یا اپ‌های خود را تست نمایند. Linaro سازمانی است که بسته‌های نرم‌افزاری را برای سیستم‌عامل اندروید و مبتنی بر معماری ARM توسعه می‌دهد.

linaro announces latest hikey 960 computer board

جرج گری (George Grey)، مدیر عامل Linaro، اخیرا از ضرورت استفاده توسعه‌دهندگان اندروید از معماری چیپ‌های x86 برای کدنویسی اظهار ناراحتی کرده بود. او اعضای سازمان خود را برای ساخت کامپیوتری فوق‌سریع تشویق کرده است تا توسعه‌دهندگان بتوانند نرم‌افزارهای ARM را مبتنی بر معماری ARM ایجاد کنند. گفتنی است که اینتل پشتیبانی اندروید را روی PCهای مبتنی بر x86 کاهش داده است و به تولید چیپ‌های گوشی‌ هوشمند نمی‌پردازد.

این برد در ایالات متحده آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ژاپن در اوایل ماه می سال جاری میلادی عرضه خواهد شد و پس از آن در دیگر نقاط جهان نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. مطابق اعلام منابع خبری قابلیت پشتیبانی از نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل لینوکس در آینده به این برد افزوده خواهد شد.  

منبع : Linaro


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا