گزارش IDC از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول 2017 ؛ سرعت چینی‌ها در سکون سامسونگ و اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1396/2/10        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحلیل بازار IDC روز 27 آوریل 2017 (7 اردیبهشت 96) جدیدترین گزارش خود را در رابطه با وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش شرکت‌های مختلف تولیدکننده اسمارت‌فون، در این فاصله زمانی موفق به ارائه 347.4 میلیون گوشی هوشمند به بازار شده‌اند که نسبت به 332.9 میلیون گوشی در زمان مشابه سال گذشته رشدی معادل 4.3 درصد را نشان می‌دهد. IDC پیش از این رشد این سه‌ماهه را کمتر از این مقدار و 3.6 درصد پیش‌بینی کرده بود. نکته مشخص در این سه‌ماه ثابت ماندن روند رشد برندهای اول و دوم یعنی سامسونگ و اپل و ادامه رشد روزافزون برندهای چینی دیگر است که در جایگاه‌های سوم تا پنجم جای گرفته‌اند.

رایان ریث (Ryan Reith) معاون برنامه IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی ابزارهای موبایلی ضمن اشاره به اینکه نتایج سه‌‌ماهه اول سال جاری نشان داد که صنعت اسمارت‌فون نمرده و رشد همچنان وجود دارد افزود : «هیچ [شک و] سوالی در مورد اینکه سال 2016 یک سال محوری برای صنعت اسمارت‌فون بوده است وجود ندارد؛ چرا که [در این سال] برای اولین بار، رشد به عدد نازل یک رقمی سقوط کرد. با این حال اعتقاد داریم که این صنعت در 2017 [نشانه‌هایی از] بازگشت را به نمایش می‌گذارد و این نتایج قوی سه‌ماهه اول کاملا این بحث را پشتیبانی می‌کند. افزون بر اینکه در سه‌ماهه اول چه چیزی به بازار عرضه شده، معرفی پرچمدارهای بزرگ از سوی هواوی با دیوایس‌های P10 و سامسونگ با دیوایس‌های گلکسی S8 نشان داد که نوآوری هنوز امکان‌پذیر است و با وجود نبود هرگونه اطلاع‌رسانی از سوی اپل، می‌توان با اطمینان از انتظار این صنعت در مورد آنچه آیفون امسال معرفی می‌کند سخن گفت.»

huawei p10

هواوی P10

IDC در بررسی عوامل و علل رشد در سه‌ماهه اول سال 2017 بار دیگر نقش شرکت‌های چینی و در صدر آنها سه برند هواوی، Oppo و Vivo را که هر سه رشدی فراتر از میانگین بازار در طی بیش از یک سال داشته‌اند پر رنگ نشان می‌دهد. طبق پیش‌بینی IDC این روند به دلیل ادامه حضور و بدست‌ آوردن سهم بازار بیشتری از سوی این برندها در کشورهای جدید پتانسیل بالایی برای ادامه یافتن دارد.

idc smartphone market report q1 2017

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2017

آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella) مدیر تحقیقات IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی ابزارهای موبایلی در این رابطه می‌گوید: «با وجود آنکه فراوانی پرچمداران با طراحی پیشرفته که به تازگی به بازار وارد شده‌اند را مشاهده می‌کنیم، با حرکت رو به جلو همچنان انتظار داریم که بیشترین رشد در [طیف] متنوعی از بازارها از مدل‌های ارزان‌تر ایجاد ‌شود. برخلاف تمام محبوبیت و تبلیغات رسانه‌ای [شکل گرفته] پیرامون دیوایس‌های پیشرفته، ما شاهد یک تغییر در سبد محصولات بسیاری از شرکت‌ها رو به سمت [ارائه] دیوایس‌های ارزان‌تر با طراحی مشابه مدل‌های پیشرفته قابل مقایسه با پرچمداران هستیم. کمپانی‌ها در حال تعبیه یک زبان طراحی پیشرفته یگانه هستند که در نهایت مرزهای مابین [دیوایس‌های] سطح بالا و [دیوایس‌های] سطح پایین را از میان می‌برد و به کاربران میانی اجازه پیوستن به برند مورد نظر را بدون یک سرمایه‌گذاری سنگین مستقیم را می‌دهد.»

5 کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2017

سامسونگ

سامسونگ با وجود ارائه یک فصل بدون تغییر و ایستا همچنان برند شماره یک دنیای موبایل به حساب می‌آید. سامسونگ در این بازه زمانی 79.2 میلیون عدد گوشی هوشمند به بازار ارائه کرده که نسبت به همین میزان گوشی ارائه شده در زمان مشابه در سال گذشته هیچ تغییری نکرده اما سهم بازار این برند یک درصد کاهش یافته و از 23.8 در سال گذشته اینک به 22.8 درصد رسیده است. IDC عامل حفظ جایگاه این برند در موقعیت فعلی را تخفیف‌های اعمال شده روی مدل‌های Galaxy S7 و S7 edge سال گذشته در راه ارائه پرچمداران جدید سری S8 دانسته و جدا از مدل‌های سطح بالا، دیگر محصولات مختلف این کمپانی که به سمت مدل‌های ارزان‌تر متمایل شده‌اند نیز از دیگر عوامل موثر در این زمینه بر شمرده شده‌اند. سری A و J‌ به لطف طراحی مشابه پرچمداران و ارائه قیمت‌های مناسب حجم عرضه بالایی را در کشورهای توسعه‌یافته و بازارهای نوظهور تجربه کرده‌اند.

samsung galaxy s8

سامسونگ Galaxy S8

مدل‌های تازه A5 ،A7 و A3 در اوائل این سه‌ماهه همراه با مدل‌های اخیرا آپدیت شده سری J و پرچمداران جدید S8 و S8+ از نگاه IDC سبد کالای متعادلی را در تمامی مناطق در سه‌ماهه دوم سال جاری برای سامسونگ به همراه می‌آورد. پاسخ اولیه مثبت بازار به گوشی‌های جدیدا معرفی شده S8 و S8+ بالاخره ظاهرا شرایطی را فراهم کرده تا سامسونگ کابوس Note7 سال گذشته را به دست فراموشی بسپارد.

اپل

اوضاع اپل نیز همانند سامسونگ تعریف چندانی ندارد این شرکت در سه‌ماهه اول سال جاری طبق محاسبه IDC نزدیک به 51.6 میلیون گوشی به بازار ارائه کرد که تغییر بسیار جزئی 0.8 درصدی را نسبت به 51.2 میلیون گوشی ارائه شده در زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. سهم بازار این برند نیز مثل سامسونگ کاهش یافته و از 15.4 درصد سال گذشته به 14.9 رسیده است. IDC حفظ بازار اپل در این فاصله زمانی را به فروش قدرتمند در سه‌ماهه چهارم سال گذشته که به ماه ژانویه سال جاری نیز امتداد پیدا کرد نسبت داده و ارائه iPhone SE در دو ظرفیت جدید 32 و 128 گیگابایتی را نیز عاملی برای حفظ جایگاه این برند در رده میانی دانسته است.

apple iphone 7 and iphone 7 product red

آیفون 7 و آیفون 7 پلاس Product Red

ارائه رنگ جدید قرمز (Product Red) برای آیفون 7 و آیفون 7 پلاس نیز تا حدودی به حفظ تحرک بازار پیرامون این برند انجامیده است. ظاهرا بخشی از رشد ناچیز اپل در این فصل (که احتمال حفظ آن برای فصل بعدی نیز دور از ذهن نیست) را باید به انتظارها برای به بازار عرضه شدن آنچه احتمالا آیفون 8 نامیده می‌شود دانست؛ مدلی که با شایعات پیرامونی طراحی و امکانات انقلابی آن، برخی خریداران را بین انتظار برای ارائه این مدل و خرید مدل‌های فعلی مردد ساخته است.

هواوی

شرکت هواوی طبق گزارش IDC در سه‌ماهه اول سال 2017 موفق به ارائه 34.2 میلیون گوشی به بازارهای مختلف شده که نسبت به 28.1 میلیون گوشی ارائه شده در زمان مشابه سال گذشته رشد 21.7 درصدی را تجربه کرده و سهم بازار جهانی آن نیز از 8.4 به 9.8 درصد رسیده است. هواوی طبق گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه نخست 2017 نیز برند شماره یک بازار چین به حساب آمده و اینک 18 درصد بازار اسمارت‌فون کشور چین را در اختیار دارد. عامل موفقیت و رشد هواوی از نگاه IDC به جایگاه بالای این برند در رده پیشرفته بازار با مدل‌های جدید سری P‌ و Mate تعلق دارد و حضور قدرتمند در رده پایین بازار با سری Y و برند honor به ثبت این جایگاه کمک فراوانی کرده است.

huawei mate 9

هواوی Mate 9

هواوی در ماه جاری به فروش 5 میلیونی گوشی Mate 9 اشاره کرد اما در بازار آمریکا نه‌تنها این دیوایس بلکه خود برند هواوی چندان شناخته شده نبوده و در صورتی که این برند قصد گرفتن جای اپل در رده دوم بازار را دارد، موفقیت در بازار آمریکا امری اجتناب‌ناپذیر است. هواوی در پایان سه‌ماهه اول سال جاری پرچمدارهای جدید سری P10‌ را معرفی کرد که از نگاه IDC انتخاب سومی را (به جز سامسونگ و اپل) پیش روی خریداران علاقه‌مند به گوشی‌های پیشرفته قرار می‌دهد.

Oppo

بالاترین رشد در میان پنج برند برتر ارائه‌کننده گوشی‌های هوشمند به بازار در سه‌ماهه اول سال 2017 از نگاه IDC به برند Oppo تعلق دارد؛ Oppo‌ در این فاصله زمانی 25.6 میلیون اسمارت‌فون را به بازار عرضه کرده که نسبت به 19.7 میلیون گوشی هوشمند ارائه شده توسط این برند در سه‌ماهه اول سال 2016 رشد فوق‌العاده 29.8 درصدی را نشان می‌دهد. این میزان رشد در سهم‌ بازار Oppo‌ نیز تأثیر مثبتی بر جای گذاشته و آن را از 5.9 درصد سال گذشته اینک به 7.4 درصد ارتقا بخشیده است. Oppo در بازار چین نیز رشدی 55 درصدی را در این سه‌ماهه تجربه کرده است و با ارائه نزدیک به 20 میلیون گوشی پس از هواوی در جایگاه دوم این بازار قرار دارد.

oppo r9s

Oppo R9s

IDC در رابطه با علت موفقیت اوپو در بازار چین به مدل میانی متکی بر دوربین R9s اشاره کرده که محبوبیت آن در بازار چین تأثیر به‌سزایی در نرخ عرضه (shipment) این برند داشته است. رشد Oppo‌ از نگاه IDC در خارج از چین قوی‌تر بوده تا جایی‌که نزدیک به یک چهارم از نرخ عرضه این برند در بازارهای بین‌المللی خارج از چین رقم خورده است. حضور خرده‌فروشی قدرتمند این برند در دیگر مناطق آسیا، خاورمیانه و آفریقا نیز به رشد بیشتر Oppo در این کسب و کار انجامیده است. Oppo حضور خود در رده‌های مختلف بازار هند را وسعت بخشیده و خدمات پس از فروش خود در چندین کشور آسیای جنوب‌شرقی همچون اندونزی را نیز با ارتقا تعداد مراکز سرویس گسترش داده است.

vivo

vivo که در کنار Oppo و OnePlus هر سه به مجموعه BBK تعلق دارند یکی دیگر از شرکت‌هایی ست که بالاترین رشد را در این سه‌ماهه در آمار IDC به خود اختصاص می‌دهد. تعداد گوشی‌های ارائه شده توسط این برند در سه‌ماهه اول سال 2017 به رقم 18.1 میلیون عدد می‌رسد که 23.6 درصد نسبت به سه‌ماهه مشابه در سال قبل افزایش یافته و سهم بازار آن نیز از 4.4 به 5.2 درصد رسیده است.

vivo x9

vivo X9

موفقیت vivo نیز همچون Oppo در بازار چین به گفته IDC بیشتر وابسته به یک مدل یعنی X9 بوده که با تمرکز بر ویژگی‌های دوربین سلفی، کاربران کمتر از 30 سال را هدف قرار داده است. vivo در این سه‌ماهه فعالیت‌های بازاریابی خود را در هند ارتقا داده و برای مطرح شدن بیشتر نام برند اینک به‌عنوان یکی از اسپانسرهای لیگ‌برتر 2017 هند نیز به فعالیت مشغول است. vivo در بازارهای جنوب شرقی آسیا فعالیت‌های شدیدی را برای ارائه بهتر گوشی به این بازار انجام می‌دهد و در اندونزی نیز برنامه تعمیر یک روزه گوشی را به عنوان عامل مجزا کننده این برند از سایر رقبا ارائه می‌کند.

در گزارش IDC به سایر برندهای موبایل و جایگاه‌های پایین‌تر از پنجم اشاره‌ای نشده است اما در لیست اطلاعات این برند، این دسته از سازندگان اسمارت‌فون که از آنها با عنوان دیگر برندها یا Others یاد می‌شود نسبت به سال گذشته فعالیت کمتری داشته و تعداد گوشی‌های ارائه شده از سوی آنها به بازار با کاهش 1 درصدی از 140 میلیون اینک به 138.7 میلیون عدد رسیده است.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا