گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه نخست 2017 – هواوی به جایگاه نخست بازگشت

نمایش خبر

تاریخ : 1396/2/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys در روز سه‌شنبه 25 آوریل 2017 (5 اردیبهشت 1396) گزارش خود را از بازار اسمارت‌فون چین منتشر کرد. طبق این گزارش، کمپانی‌های هواوی، Oppo و Vivo، سه فروشنده اصلی بازار چین به شمار می‌روند. هواوی پس از اینکه دو فصل را در رتبه دوم بازار اسمارت‌فون چین – پس از Oppo – سپری کرد، در سه‌ماهه نخست سال 2017 این رتبه را از Oppo پس گرفت و مجددا به جایگاه نخست خود بازگشت. این کمپانی عظیم چینی – که در جریان کنگره جهانی موبایل در سال 2017، پرچمدارهای جدید خود (P10 و P10 Plus) را معرفی کرد – در سه‌ماهه اخیر حدود 21 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را روانه بازار چین نمود و بدین ترتیب سهم خود را از این بازار به 18 درصد رساند.

huawei p10

هواوی P10 

کمپانی Oppo در سه‌ماهه نخست سال 2017 کمی کمتر از 20 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به بازار چین عرضه کرد و علی‌رغم دست‌یابی به رشد سالانه 55 درصدی، پس از هواوی در رتبه دوم قرار گرفت و نتوانست سلطه نیم‌ساله خود را حفظ کند. شرکت vivo نیز – که در بین سه فروشنده برتر، پایین‌ترین رشد سالانه را داشته – در سه‌ماهه اخیر با عرضه 17 میلیون دستگاه اسمارت‌فون به بازار چین، موفق شد 15 درصد از سهم این بازار را از آن خود کرده و در رتبه سوم جای بگیرد.

درست است که Oppo و vivo رقابت نزدیکی با هم دارند، اما بد نیست بدانیم کمپانی‌های Oppo و vivo – به همراه OnePlus – همگی زیرمجموعه‌های کمپانی BBK Electronics هستند. لذا اگر بخواهیم مجموع فروش BBK را محاسبه کنیم، این کمپانی با فاصله زیاد، در رتبه اول فروشندگان اسمارت‌فون در چین قرار می‌گیرد. اما با توجه به اینکه Oppo، vivo و OnePlus – در عین زیرمجموعه بودن – شرکت‌های جداگانه (و نه بخش‌های مختلف BBK) به شمار می‌روند، تحلیلگران نتایج این کمپانی‌ها را به تفکیک محاسبه می‌کنند.

canalys huawei regain no 1 spot in china smartphone market

لوسیو چن (Lucio Chen)، تحلیلگر پژوهشی مؤسسه Canalys، در توصیف بازار اسمارت‌فون چین می‌گوید: «بازار اسمارت‌فون چین، به لطف افزایش سالانه 9 درصدی در عرضه [اسمارت‌فون] طی این سه‌ماهه، همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. ولی شواهد به وضوح حاکی از آن است که بازار به سمت تجمیع پیش می‌رود. سه فروشنده نخست، در حال فاصله گرفتن [از سایر رقبا] در صدر بازار بوده و برای اولین بار بیش از 50 درصد از عرضه را در این سه‌ماهه به خود اختصاص داده‌اند. در مدت مشابه سال گذشته، هواوی پیشتاز بود و vivo و Oppo [به ترتیب] در رتبه‌های دوم و چهارم قرار داشته و مجموعا 42 درصد از سهم بازار را تشکیل داده بودند. [در آن زمان] شیائومی رتبه سوم را در اختیار داشت اما از آن پس به جایگاه پنجم و پس از اپل سقوط کرده، [به طوری که] در سه‌ماهه نخست سال 2017 تنها کمی بیش از 9 میلیون دستگاه را به بازار عرضه کرده است.» البته شایان ذکر است شیائومی در بازار هند – که دومین بازار بزرگ اسمارت‌فون پس از چین به شمار می‌رود – جزو سه فروشنده نخست است.

vivo xplay6

vivo Xplay6

تلاش‌های شرکت هواوی در زمینه فروش آنلاین برند Honor، شیائومی را با فشاری مضاعف مواجه کرده است. همچنین فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی کمپانی‌های Oppo و vivo نیز توجهات را به سمت خود جلب کرده و به نوعی شیائومی را به حاشیه رانده است. مو جیا (Mo Jia)، یکی دیگر از تحلیلگران پژوهشی Canalys، بر این باور است که اگر شیائومی می‌خواهد در سال 2017 به رشد دست یابد، بایستی به سرعت خود را از یک تولیدکننده محصولات مقرون به صرفه، به یک برند بلندپرواز مبدل کند. البته این کار ساده نخواهد بود. با توجه به جلوتر بودن Oppo و vivo و همچنین برنامه هواوی برای افزایش سرمایه‌گذاری در کانال فروش آفلاین (غیراینترنتی) در سال 2017، شیائومی برای رشد در بازار چین با مشکل مواجه خواهد بود.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که طبق برآورد Canalys، در سه‌ماهه نخست سال 2017 – منتهی به 31 مارس – 114 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار چین عرضه شد.  

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا