پیش‌بینی رویترز از کند شدن رشد سامسونگ در سال 2018

نمایش خبر

تاریخ : 1396/1/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : انفجار گوشی‌های گلکسی نوت7 در سال 2016، موجب شد تا کسب‌وکار سامسونگ در این سال، آن طور که باید و شاید عالی نباشد. اما در سال 2017 اوضاع متفاوت است، چرا که طبق برآوردها، انتظار می‌رود سود عملیاتی سامسونگ فقط در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، به 9.9 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 8.7 میلیارد دلار آمریکا) بالغ شود. این رقم، در صورت تحقق، دومین سود فصلی کلان سامسونگ در تاریخ این شرکت خواهد بود. در مجموع، برآورد می‌شود که سود عملیاتی سامسونگ در سال 2017، 61 درصد نسبت به سال 2016 افزایش یابد. اما علی‌رغم این پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه، بسیاری از سرمایه‌گذاران، درباره پتانسیل رشد این شرکت در درازمدت، نگران بوده و و حفظ رشد دورقمی سود را دشوار می‌دانند.

samsungs growth to slow down next year reuters report

پارک جانگ-هون (Park Jung-hoon)، مدیر وجوه مستقل در مؤسسه سرمایه‌گذاری HDC Asset Management، بر این باور است که مردم کم‌کم نسبت به این قضیه نگران می‌شوند که آیا سامسونگ می‌تواند چنین آمار و ارقام چشمگیری را در سال 2018 نیز تکرار کند. به گفته وی، دلیلی برای قضاوت زودهنگام وجود ندارد، اما این نگرانی‌ها، خواه ناخواه، با گذشت زمان بیشتر خواهند شد.

در حال حاضر، سامسونگ با ارزش بازار 331 تریلیون وان (293 میلیارد دلار)، ارزشمندترین کمپانی آسیا بوده و ارزش سهام این شرکت – که در اواخر مارس 2017 به بالاترین حد خود رسید – از پایان سال 2015 تا کنون 60 درصد رشد داشته و همانطور که گفته شد، انتظار می‌رود سود عملیاتی سامسونگ در سال 2017، با رشد سالانه 61 درصد همراه شود. اما طبق نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه Thomson Reuters، تحلیلگران بازار بر این باورند که سود سامسونگ در سال 2018، تنها 5.5 درصد نسبت به سال 2017 افزایش خواهد یافت. علت این تفاوت در آن است که بازار در حال گسترش تراشه‌های حافظه، سود‌های کلانی را در سال 2017 عاید سامسونگ خواهد کرد. تقاضای فزاینده برای تراشه‌های DRAM و NAND، قیمت این محصولات را بالا برده و به گفته مؤسسه تحقیقاتی IHS، این افزایش قیمت، درآمد صنعت حافظه در سال 2017 را، با 32 درصد افزایش نسبت به سال 2016، به رقم بی‌سابقه 104 میلیارد دلار خواهد رساند. اما شرایط، اینگونه باقی نمی‌ماند و به گفته تحلیلگران، این میزان از رشد در صنعت حافظه، تکرار نخواهد شد.

samsungs growth to slow down next year reuters report

پیش‌بینی می‌شود در سال 2018، ظرفیت تولید تراشه‌های حافظه در سراسر جهان زیاد شده و قیمت‌ این محصولات تا حدی کاهش یابد. بنابراین، درآمد صنعت حافظه در سال 2018 تنها 3 درصد رشد خواهد داشت (مقایسه کنید با رشد 32 درصدی در پایان سال 2017). البته این نگرانی نیز وجود دارد که سازندگان دیوایس‌های الکترونیکی، با ابتلا به پدیده‌ای موسوم به "ضعف ناشی از قیمت‌گذاری" (pricing fatigue)، ظرفیت تراشه‌های کنونی مورد استفاده در محصولات خود را در همین حد حفظ کرده و تمایلی به افزایش ظرفیت تراشه‌ها نداشته باشند.

اگر سامسونگ می‌خواهد رشد کنونی خود را حفظ کند، نمی‌تواند امید چندانی به کسب‌وکار حافظه داشته باشد و مجبور است فروش سایر محصولاتش – از جمله اسمارت‌فون‌ها – را افزایش دهد. تا به حال نیز، اوضاع بر وفق مراد سامسونگ پیش رفته است. درست است که ناکامی سامسونگ در عرضه نوت7، تا حدی اعتبار این شرکت را خدشه‌دار کرد، اما پرچمدارهای Galaxy S8 و S8+ تاکنون بسیار رضایت‌بخش بوده‌اند و سامسونگ در پی آن است تا یک میلیون پیش‌سفارش را برای خرید این دیوایس‌ها به ثبت برساند.

بد نیست بدانیم فقط طی دو روز پس از شروع پیش‌فروش پرچمدارهای جدید سامسونگ در کره، حدود 550 هزار نفر برای خرید این گوشی‌ها سفارش خود را ثبت کردند و این رقم تا یک هفته بعد از شروع پیش‌فروش، تقریبا به 750 هزار سفارش رسیده است. گفتنی است، فروش Galaxy S8 و S8+ به مراتب بهتر از پرچمدارهای قبلی سامسونگ بوده، چرا که در سال گذشته، مردم کره برای خرید Galaxy S7 و S7 edge در دو روز نخست، تنها 100 هزار سفارش ثبت کرده بودند.

samsung galaxy s8

سامسونگ Galaxy S8

در آمریکا نیز شرایط به همین شکل است. به گفته سامسونگ، تعداد پیش‌سفارش‌های ثبت‌شده برای خرید Galaxy S8 و S8+ در ایالات متحده، بسیار بیشتر از Galaxy S7 و S7 edge بوده است. هرچند که تعداد دقیق پیش‌سفارش‌ها در آمریکا، هنوز فاش نشده اما سامسونگ مدعی است که تقاضا برای پرچمدارهای جدید، نسبت به پرچمدارهای سال گذشته، رشدی 2 رقمی داشته است.  

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا