معرفی رسمی One X10 – اسمارت‌فون رده میانی HTC

نمایش خبر

تاریخ : 1396/1/25        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، HTC One X10 ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : شرکت تایوانی HTC پس از چندین ماه انتشار اخبار مختلف پیرامون ارائه یک گوشی رده میانی با قیمت مناسب و مشخصات مطلوب، بالاخره در روز 13 آوریل 2017 (24 فروردین 1396) از One X10 در روسیه رونمایی کرد. این گوشی جدید که در برخی جنبه‌ها از تفاوت‌های مهمی با دیگر تولیدات این شرکت برخوردار است از قیمت‌گذاری متوسط رو به بالایی برخوردار بوده و با وجود آنکه در زمینه مشخصات در سطح پایین‌تری از رقبای اصلی به خصوص اسمارت‌فون‌های ارزشمند چینی قرار می‌گیرد اما ارائه آن را می‌توان گام مثبتی برای این شرکت در جهت حضور پر رنگ‌تر در کلاس میانی بازار قلمداد کرد. بدنه فلزی، صفحه‌نمایش بزرگ و باتری قدرتمند برجسته‌ترین موارد قابل ذکر در مورد این گوشی را تشکیل می‌دهند.

introducing htc one x10

گوشی‌های سری One اچ‌تی‌سی که تا قبل از معرفی HTC 10‌ نقش پرچمداران این برند را ایفا می‌کردند در طی چند سال حیات خود از نقاط مثبت و منفی مشخص برخوردار بوده‌اند؛ ترکیب خوش‌ساخت بدنه با فلز یکپارچه و تراش‌خورده و صفحه‌نمایش‌های با کیفیت از یک سو و مشخصات پردازشی هم‌سطح با بهترین‌های بازار از سوی دیگر مجموعه‌ای شایسته‌ نام یک پرچمدار را تشکیل می‌دادند اما یکی دو نکته منفی از جمله دوربین (در نسل‌های اول و دوم) و باتری با ظرفیت کمتر در اغلب موارد این تجربه لذت‌بخش را با مشکل روبرو می‌ساختند. سری One X که در سال گذشته با One X9 تجدید حیات شایسته‌ای را تجربه کرد به نوعی نقش گوشی‌های پیشرفته رده میانی HTC را ایفا کرده و بدنه فلزی، صفحه‌نمایش بزرگ و حافظه بالا نقش المان‌های کلیدی آن را تشکیل می‌دادند. در One X10 تأکید فراوانی بر بهبود کیفیت باتری و حفظ طراحی خاص HTC شده که در شعار تبلیغاتی این گوشی یعنی "big style meets bigger battery" نیز این روند به خوبی مشخص است. این گوشی در زمینه طراحی، وضوح دوربین‌های اصلی و سلفی و ظرفیت باتری در جایگاه بهتری نسبت به X9 قرار می‌گیرد اما از نگاهی دیگر چیپ‌ست پردازشی و وضوح فیلم‌برداری دوربین اصلی د‌ر آن با افت مشخص همراه شده است.

introducing htc one x10

بدنه تمام فلزی گوشی از طرح همیشگی uni-body اچ‌تی‌سی بهره می‌برد که به گفته شرکت سازنده در برابر صدمات محیطی، سقوط از دست و خراشیدگی کاملا مقاوم است؛ خطوط نقره‌ای بخش پشتی جلوه زیبایی را به این مدل بخشیده‌اند اما در بخش رویی پ هنوز حاشیه‌های مشخصی در بالا و پایین به چشم می‌خورد که با ترند فعلی پرچمداران در به حداقل رساندن این حاشیه‌ها کاملا در تضاد است. ابعاد One X10 برابر 8.23×75.6×152.9 میلیمتر است که با وجود آنکه نسبت به One X9 کوچک‌تر شده اما نسبت به اغلب نمونه‌های مشابه طول و عرض بیشتری را نشان می‌دهد. در زمینه ضخامت نیز با نمونه چندان Slim‌ و باریکی روبرو نیستیم. وزن 175 گرمی این مدل نیز با اینکه 5 گرم از One X9 بیشتر شده اما با توجه به بدنه فلزی و سایز صفحه‌نمایش چندان سنگین نیز به نظر نمی‌رسد.

introducing htc one x10

صفحه‌نمایش گوشی 5.5 اینچی با وضوح فول اچ‌دی یا 1920×1080 پیکسل بوده و از فناوری TFT IPS‌ یا به تعبیر شرکت سازنده، Super LCD در ساخت آن استفاده شده است. تراکم پیکسلی در این پنل 401ppi بوده و ورژن اعلام نشده‌ای از شیشه Gorilla Glass از آن در برابر صدمات محافظت می‌کند.

introducing htc one x10

در بخش پشتی دستگاه یک دوربین 16 مگاپیکسلی اتوفوکوس همراه با دو فلش LED به چشم می‌خورد و در زیر این بخش نیز سنسور دایره‌ای اثر انگشت قرار دارد. دوربین اصلی گوشی دارای سایز پیکسل 1 میکرونی بوده و حداکثر گشودگی دیافراگم لنز آن نیز f/2.0 است. حداکثر وضوح فیلم‌برداری این دوربین 1080p‌ با 30 فریم در ثانیه اعلام شده و در بخش عکاسی نیز امکان برداشت تصویر در حالت RAW را ارائه می‌کند.

introducing htc one x10

دوربین سلفی بالای صفحه‌نمایش شرایط ساده‌تری داشته و از یک سنسور 8 مگاپیکسلی بدون امکان اتوفوکوس بهره می‌برد. سایز پیکسل در این دوربین 1.12‌ میکرون است اما دهانه دیافراگم لنز آن تنگ‌تر بوده و به f/2.2 تنزل پیدا کرده است. زاویه دید این دوربین 86 درجه است که می‌تواند سلفی‌های نسبتا وایدی را نیز شکار کند. حداکثر وضوح فیلم‌برداری این دوربین نیز 1080p‌ با 30 فریم در ثانیه اعلام شده است.

introducing htc one x10

یک نکته نچندان جذاب در مورد HTC One X10 در بخش پردازشی گوشی نهفته است؛ چیپ‌ست پردازشی‌ این مدل از نوع MediaTek Helio P10 مجهز به 8 هسته ARM A53 است که در دو دسته 2.0 و 1.2 گیگاهرتزی فعالیت می‌کنند. این چیپ‌ست نسبت به پروسسور MediaTek Helio X10 حاضر در One X9 نیز در برخی موارد ضعیف‌تر شده و از این گذشته استفاده از یک پروسسور 28 نانومتری در یک گوشی سال 2017 در حالی‌که پرچمداران اینک از چیپ‌ست‌های 10 نانومتری بهره می‌برند و گوشی‌های رده میانی نیز به نمونه‌‌های جدیدتر 14 نانومتری همچون Snapdragon 626 روی آورده‌اند چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. از این رو با وجود طراحی زیبا و پتانسیل‌های X10 در زمینه مولتی‌مدیایی، شانس چندانی حداقل در بخش پردازشی این گوشی در مقابل ارتشی از رقبای بی‌شمار نمی‌توان قائل شد.

با این وجود HTC در بخش حافظه جانبی و RAM نسبتا دست و دلبازانه عمل کرده و 3 گیگابایت رم همراه با 32 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا برای این مدل در نظر گرفته است.

اما جذابیت اصلی One X10 را بیش از همه چیز باید در باتری آن جست‌وجو کرد؛ ظرفیت باتری این مدل 4000mAh است که اگر آن را با پرچمداران سری One‌ در سال‌های گذشته همچون One M7 با باتری 2300mAh، وان M8 با باتری 2600mAh و One M9 با باتری 2840mAh مقایسه کنیم به خوبی به ارزش ارتقا صورت پذیرفته در One X10 پی می‌بریم. One X9 نیز به عنوان گوشی قبلی این خانواده تنها دارای باتری 3,000 میلی آمپر ساعتی بود که با توجه به تغییر نکردن سایز و وضوح صفحه‌نمایش در X10، می‌توان انتظار بهبود قابل‌ ملاحظه‌ای را در این زمینه داشت.

introducing htc one x10

شرکت سازنده اعداد رسمی این باتری را شامل 25.5 ساعت مکالمه 3G و 31 روز دوام در حالت Stand-by‌ در همین شبکه اعلام کرده است که اعداد مناسبی به شمار می‌روند. این باتری از نوعی شارژ سریع 10 واتی (5 ولت و 2 آمپر) نیز بهره می‌برد اما سرعت و کیفیت این شارژ سریع هنوز از سوی HTC اعلام نشده است.

سریع‌ترین گزینه اتصال دستگاه به LTE Cat.6 با امکان دانلود تا سرعت 300Mbps تعلق دارد و بلوتوث 4.2 همراه با وای‌فای 11.n در غیاب NFC سایر موارد اشاره در این بخش را تشکیل می‌دهند.

introducing htc one x10

HTC One X10 قرار است همین ماه در دو رنگ مشکی و نقره‌ای با قیمتی نزدیک به 355 دلار به بازار روسیه ارائه شود و هنوز در مورد امکان ارائه آن به سایر بازارها، سخنی به میان نیامده است.  

منبع : HTC Russia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا