درخواست پتنت اپل برای لپ‌تاپی که مغز متفکر آن اسمارت‌فون یا تبلت است

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/1/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : امروزه اسمارت‌فون‌ها به قدری پیشرفته شده‌اند که وقتی کامپیوترهای یک دهه قبل را با آنها مقایسه می‌کنیم، اسمارت‌فون‌ها قدرتمندتر بوده و کامپیوترهای دهه گذشته در برابر آنها منسوخ‌شده به نظر می‌رسند. حال، سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا توان گوشی‌های هوشمند به‌اندازه‌ای هست که بتوانند با لپ‌تاپ‌ها برابری کنند؟ بعید نیست، چرا که طبق آخرین خبرها اپل در حال کار کردن روی ایده‌ای است که در آن گوشی‌های هوشمند بتوانند مغز متفکر لپ‌تاپ‌ها شوند. اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) در روز 23 مارس 2017 (3 فروردین 1396) درخواست پتنتی را از سوی اپل در همین رابطه منتشر کرد. در این درخواست پتنت، امکان استفاده از تبلت‌ها به عنوان قلب تپنده و در عین حال نمایشگر لپ‌تاپ‌ها نیز مطرح شده است.

apple iphone macbook hybrid patent application

طبق طرح جدید اپل، گوشی هوشمند شما در آینده، پتانسیل تبدیل شدن به یک لپ‌تاپ تمام عیار را دارد. در تصویری که اپل از این ایده منتشر کرده، یک پایانه ناهوشمند – یا در اصطلاح dumb terminal – مشاهده می‌شود که یک اسمارت‌فون در داخل آن جای می‌گیرد. گفتنی است dumb terminalها تنها از یک نمایشگر و صفحه کلید تشکیل شده و به‌تنهایی توانایی پردازش ندارند. لذا، در ایده جدید اپل، تمام بار پردازش بر عهده اسمارت‌فونی است که در داخل لپ‌تاپ قرار می‌گیرد؛ علاوه بر اینها، این اسمارت‌فون نقش ترک‌پد لپ‌تاپ را نیز ایفا خواهد کرد. در قسمتی دیگر از این پتنت به امکان افزوده شدن قابلیت گرافیکی (GPU) به دستگاه توسط آیفون جای گرفته در داک اشاره دارد.

apple iphone macbook hybrid patent application

از تصاویر منتشرشده این‌طور برداشت می‌شود که dumb terminal در این ایده، از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به MacBook داشته و به گفته وب‌سایت Apple Insider، جنس ایده‌آل برای این دستگاه، آلومینیوم خواهد بود.

ایده اپل به اینجا ختم نمی‌شود. اپل طرح دیگری را نیز در این درخواست ارائه نموده و آن، استفاده از تبلت به عنوان نیروی محرکه لپ‌تاپ است. همانطور که در ایده قبلی، اسمارت‌فون مغز متفکر لپ‌تاپ را تشکیل می‌داد، در ایده دوم نیز تبلت این وظیفه را بر عهده خواهد داشت. تفاوت در اینجاست که در ایده اول، اسمارت‌فون نقش ترک‌پد لپ‌تاپ را ایفا می‌کرد، اما در ایده دوم، تبلت در قالب نمایشگر لپ‌تاپ وارد عمل می‌شود. به نظر می‌رسد، در هر دو حالت، سیستم عامل دستگاه iOS باشد نه MacOS.

apple iphone macbook hybrid patent application

همانطور که گفته شد، ایده اصلی اپل در این درخواست پتنت، تبدیل گوشی به لپ‌تاپ است. البته این ایده، آنقدرها هم بکر و جدید نیست، چرا که در حال حاضر یکی از محصولات HP مکانیسمی تا حدی مشابه با این طرح دارد. با اتصال اسمارت‌فون ویندوزی HP Elite X3 به Lapdock می‌توان این گوشی را مانند یک لپ‌تاپ به کار گرفت. Lapdock نیز چیزی شبیه به یک پایانه ناهوشمند 12.5 اینچی است که یکی از لوازم جانبی HP Elite X3 به شمار می‌رود. ناگفته نماند، در ایده اپل، گوشی در داخل پایانه ناهوشمند قرار می‌گیرد، اما در محصول HP، گوشی درون پایانه قرار نمی‌گیرد، بلکه تنها به آن وصل می‌شود.

hp-elite x3 laptop dock

لپ‌تاپ داک HP Elite X3

سامسونگ نیز – که در آستانه رونمایی از پرچمدار خود، Galaxy S8، به سر می‌برد -- در پی آن است که به همراه این گوشی، وسیله‌ای جانبی با عنوان DeX Station را معرفی نماید. شنیده‌ها حاکی از آنند که DeX Station هم می‌تواند Galaxy S8 را به یک کامپیوتر رومیزی تبدیل کند. در گذشته نیز، موتورولا اسمارت‌فون Atrix را به گونه‌ای طراحی کرده بود که می‌توانست به داک لپ‌تاپ (با نمایشگری 11.6 اینچی) متصل شده و کار لپ‌تاپ را انجام دهد.

درخواست این پتنت برای نخستین بار در 20 سپتامبر 2016 به USPTO ارائه گردیده بود. این درخواست با شماره 20170083048 و با نام ساده‌ای تحت عنوان "دستگاه جانبی الکترونیک" منتشر شده است. صاحب این ایده فردی است به نام برت دابلیو. دِگنر (Brett W. Degner). در پایان گفتنی است این طرح نیز همچون بسیاری از دیگر طرح‌های اپل، فعلا در حد یک ایده بوده و تا تبدیل شدن به یک محصول واقعی، اما و اگرهای فراوانی را پیش رو خواهد داشت.  

منبع : USPTO