گزارش Kantar Worldpanel از سهم سیستم‌عامل‌ها در سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2017- تداوم رشد iOS

نمایش خبر

تاریخ : 1395/12/29        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کانتار Kantar ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS ، ویندوز موبایل Windows Mobile ، ویندوز فون Windows Phone

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقات بازار Kantar Worldpanel ComTech آخرین گزارش خود را از میزان فروش و سهم سیستم‌عامل‌ گوشی‌های هوشمند در بازارهای کلیدی جهان منتشر کرد. در این گزارش نیز به مانند همیشه رقابت میان اندروید و iOS ادامه دارد، اما نکته جالب توجه این است که Kantar پلتفرم‌هایی مانند ویندوزفون، ویندوز 10 موبایل و بلک‌بری 10 را کنار گذشته است. گزارش این موسسه برای سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2017، نشان‌دهنده رشد iOS در اکثر بازارهای کلیدی به غیر از اسپانیا، مناطق شهری چین و ژاپن است. در همین حال، سهم اندروید از فروش جهانیِ اسمارت‌فون‌ها نیز در تمام بازارهای اصلی به جز ایالات متحده آمریکا افزایش یافته است. در این میان، سهم ویندوز از بازار تلفن همراه همانند دو سال گذشته در سراسر جهان با کاهش مواجه شده است.

kantar worldpanel smartphone os market share january 2017

از دید تحلیل‌گران Kantar، کنگره جهانی موبایل به خوبی نشان داد که امروز به سوی بازاری محدود با دو سیستم عامل در حال حرکت هستیم. ظاهرا روزهایی که سیستم‌عامل‌های بلک‌بری (BlackBerry OS)، سیمبین (Symbian) یا ویندوز موبایل می‌توانستند تأثیر قابل توجهی ایجاد کند، گذشته است و تنها دو اکوسیستم اصلی موبایل، یعنی iOS و اندروید به پیشرفت ادامه می‌دهند. به همین جهت، تولیدکنندگان گوشی هوشمند برای موفقیت بایستی با قواعد این دو پلتفرم تطابق یابند. در واقع مطابق این تحلیل به نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان هم چاره‌ای جز انتخاب یکی از این دو ندارند.

به گفته لارن گوئن‌ور (Lauren Guenveur) مدیر جهانی بینش مصرف‌کنندگان (Global Consumer Insight Director) در موسسه Kantar، کنگره جهانی موبایل 2017 نمودی از وضعیت واقعی بازار بود. ظهور مجدد برندهایی مانند نوکیا و بلک‌بری توجه بسیاری را جلب کرد. با این حال، این تولیدکنندگان بزرگ گوشی تلفن همراه که زمانی تنها با سیستم‌عامل خود گوشی تولید می‌کردند، اکنون به تولید گوشی‌های هوشمندی مبتنی بر پلتفرم اندروید اقدام کرده‌اند. کمپانی بلک‌بری اکنون مجوز تولید سخت‌افزار گوشی‌های خود را به TCL Communication واگذار کرده است. محصول اخیر این شرکت یعنی گوشی میان‌رده KeyOne --که در2017 MWC از آن رونمایی شد-- مجهز به صفحه‌کلید سخت‌افزاری است و با اندروید 7.1 نوقا عرضه شده است.

blackberry keyone

BlackBerry KeyOne

نوکیا نیز که پیشتر بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی تلفن همراه در سراسر جهان به شمار می‌رفت، مسیر مشابهی را برای تولید گوشی‌های هوشمند در پیش گرفته است. این کمپانی فنلاندی که اینک در تملک HMD Global است، در کنگره جهانی موبایل، گوشی‌های اندرویدی نوکیا 3، نوکیا 5 و همچنین مدل جدیدی از نوکیا 3310 را معرفی کرد. گوئن‌ور در این خصوص می‌گوید «با دیدن فیچرفون‌های نوکیا 3310 در MWC 2017 شاهد نوعی بازگشت به گذشته بودیم. این گوشی نسخه بروز‌شده‌ای از ظاهر نمادین نوکیا است.»

در مورد مایکروسافت شایعه‌هایی وجود دارد که مطابق آنها، این کمپانی در حال ساخت نوع جدیدی از گوشی‌های تلفن همراه با سخت‌افزار قدرتمند و تجربه کاربری چند منظوره (multi-purpose) است که از طریق شبیه‌ساز x86، هنگام اتصال گوشی به مانیتور به یک کامپیوتر دسک‌تاپ تبدیل می‌شود. برخی کارشناسان بر این باورند که مایکروسافت از روی عمد این دستگاه را به عنوان گوشی معرفی نمی‌کند تا از جدال‌های پیرامون گوشی هوشمند این کمپانی دور بماند.

پلتفرم BlackBerry OS و BlackBerry 10 نیز همانند مایکروسافت موقعیت نامناسبی دارند و گزارش‌های Kantar حاکی از سهمی کمتر از یک درصد برای این سیستم‌عامل در همه بازارهای کلیدی است.

ادامه رشد iOS در ایالات متحده آمریکا

آخرین داده‌های موسسه Kantar از سهم سیستم‌عامل‌ها در سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2017 حاکی از تداوم کاهش سهم اندروید در بازار آمریکا است که کاهش سالانه 1.8 درصدی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. البته اندروید با در اختیار داشتن 56.4 درصد همچنان در صدر جدول سهم بازار سیستم‌عامل‌ها قرار دارد. در همین حال، iOS نیز با رشدی 2.9 درصدی، 42 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

kantar worldpanel smartphone os market share january 2017

70 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده آمریکا در دست کمپانی‌های اپل و سامسونگ است و ال‌جی با داشتن 11.1 درصد با فاصله در جایگاه سوم قرار دارد. طبق تحلیل Kantar، عرضه LG G6 --پرچمدار جدید این کمپانی که در MWC 2017 معرفی شد-- تأثیر قابل توجهی بر سهم بازار این شرکت در آمریکا نخواهد داشت. این گوشی از طراحی ماژولار G5 که سال گذشته عرضه شد، فاصله گرفته و برخی ویژگی‌های V20 را دارا است.گفتنی است V20 بهترین ابزار فروخته‌شده از سوی ال‌جی در آمریکا در سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2017 بوده است.

براساس این گزارش، در سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2017، معادل 1.3 درصد از ابزارهای هوشمند در آمریکا از سیستم‌عامل ویندوز استفاده کرده‌اند و سهم بازار مایکروسافت کاهشی50 درصدی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته داشته است.

اندروید، سیستم‌عامل مسلط در آسیا

طبق گزارش موسسه Kantar، در مناطق شهری چین، اندروید 83.2 درصد از سهم بازار را در سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2017 در اختیار داشته که حاکی از رشد سالیانه 9.3 درصدی این سیستم‌عامل است. پلتفرم iOS همانند دوره‌های گذشته شاهد کاهش سهم سالیانه بازار در چین است و سهم آن در سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2017 از 25 درصد به 16.6 درصد رسیده است. با این وجود، آیفون 7 پرفروش‌ترین اسمارت‌فون در مناطق شهری چین به شمار می‌رود. اما بزرگ‌ترین عرضه‌کننده در این کشور، همچنان هواوی است که 26.6 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. پس از هواوی، دیگر تولیدکننده‌های بومی چین یعنی شیائومی، Oppo و Vivo قرار دارند.

kantar worldpanel smartphone os market share january 2017

به گفته تامسن تیمپسون (Tamsin Timpson)مدیر بینش راهبردیKantar در بخش آسیا، شیائومی در MWC 2017 حضور نیافته بود، زیرا محصول جدیدی برای عرضه نداشت. به علاوه Oppo نیز به جای رونمایی از گوشی جدید، دوربین دوگانه‌ای با زوم 5x را معرفی کرد. این کمپانی که حامی مالی تیم فوتبال بارسلون است، قصد دارد بازار خود را در خارج از مرزهای چین گسترش دهد.

وضعیت سیستم‌عامل‌ها در پنج کشور مهم اروپایی

پژوهش‌های موسسه Kantar نشان می‌دهد که سهم بازار اندروید در پنج کشور مهم اروپا موسوم به EU5 (بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) طی سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2017، در مجموع 74.3 درصد و سهم بازار iOS در مجموع 22.7 درصد بوده است. آیفون 7 عنوان پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در بریتانیا، فرانسه و آلمان را از آنِ خود ساخته است.

براساس گزارش Kantar در سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2017، سهم بازار سیستم‌عامل ویندوز همچنان روند کاهشی داشته و به عنوان نمونه کاهش چشمگیری از 8.6 درصد در سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2016، به 1.9درصد در دوره مشابه سال جاری در بریتانیا است.

اندروید در این مدت با رشدی معادل 1.8 درصد نسبت به سه‌ماهه مشابه سال گذشته، 54.4 درصد از سهم فروش بازار بریتانیا را در اختیار داشته است. اما برنده بزرگ بازار بریتانیا، پلتفرم iOS بوده که سهم بازار آن با رشد 4.7 درصدی به 43.3 درصد رسیده است.

kantar worldpanel smartphone os market share january 2017

در فرانسه نیز شرایطی مشابه بریتانیا دیده می‌شود. فروش اندروید با رشد 1.1 درصدی به 72.9 درصد رسیده است. در همین حال، سهم سیستم‌عامل iOS با افزایش 4.9 درصدی از 19.3 درصد در سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2016 به 24.2 درصد در دوره مشابه سال جاری میلادی رسیده است. سیستم‌عامل ویندوز در این کشور به مانند دیگر مناطق، کاهش سالانه قابل توجهی داشته و سهم بازار آن با 5 درصد افت، به 2.8درصد رسیده است

kantar worldpanel smartphone os market share january 2017

مایکروسافت در آلمان نیز همانند دیگر کشورها با کاهش سهم بازار مواجه شده و سهم ویندوز از 5.9 درصد در سال گذشته به 2.9 درصد رسیده است. سیستم‌عامل ویندوز سابقا یکی از قوی‌ترین بازارها در زمینه فروش گوشی‌های هوشمند را در آلمان در اختیار داشت؛ به طوری که در اواسط سال 2015 میلادی 10 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده بود و یکی از معدود کشورهایی بود که سهم بازار دو رقمی را تجربه می‌کرد. به علاوه، گوشی‌های سطح بالای لومیا 920 و لومیا 930 هم فروش قابل توجهی در آلمان داشتند.

kantar worldpanel smartphone os market share january 2017

اندروید در آلمان نیز همانند بریتانیا و فرانسه رشد داشته است؛ به طوری که از هر چهار اسمارت‌فون فروخته‌شده، سه تای آنها مجهز به اندروید بوده‌اند. اما نکته قابل توجه در بازار آلمان، رشد iOS است. سهم این سیستم‌عامل در کشور آلمان در سه‌ماهه منتهی به اکتبر با کاهش مواجه شده بود، اما در دوره منتهی به ژانویه 2017 کاهش خود را جبران کرد و با 2 درصد افزایش به 21.3 درصد رسید.

سهم بازار اندروید در ایتالیا هم با رشد اندک 0.9 درصدی به 79 درصد رسیده است. در حالی که iOS با افزایش 1.4 درصدی، 15.8 درصد از سهم بازار سیستم‌عامل‌ها در ایتالیا را به خود اختصاص داده است. محصولات مایکروسافت در ایتالیا نیز که زمانی بزرگ‌ترین بازار این کمپانی در زمینه گوشی‌های هوشمند بود، وضعیت مناسبی ندارد و سهم بازار این سیستم‌عامل طی سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2017 به 4.4 درصد رسیده است.

kantar worldpanel smartphone os market share january 2017

در بازار اسپانیا اندروید پیشتاز است و 89.4 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. اسپانیا تنها بازار از پنج کشور مهم اروپایی است که iOS در آن با کاهش سهم بازار مواجه شده است. سهم بازار این پلتفرم در سه‌ماهه منتهی به ژانویه 2017 با کاهش 1.2 درصدی به 10.2 درصد رسیده است.

kantar worldpanel smartphone os market share january 2017

پژوهشگران Kantar براساس شاخص وفاداری به برند، پیش‌بینی کرده‌اند که محصولات آینده نوکیا یعنی نوکیا 3 و نوکیا 5 در کنار عرضه گسترده نوکیا 6، موقعیت مناسبی در بازارهای بزرگ اروپای غربی داشته باشند. این کمپانی با داشتن سهم 6 درصدی از فروش اسمارت‌فون در ابتدای سال 2016، چهارمین برند بزرگ در EU5 بوده است.

به گفته دومینیک سانه‌بو (Dominic Sunnebo)مدیر واحد کسب‌وکار موسسه Kantar در اروپا، به نظر می‌رسد تمرکز HMD Global برای احیای نام نوکیا بر کیفیت بالاتر به ازای قیمت پرداختی تأکید دارد. محصولات جدید نوکیا، در زمره محصولات رده میانی محسوب می‌شوند که رقیب آیفون 7 یا گلکسی 8 (محصول آینده سامسونگ) نخواهند بود؛ بلکه قابل مقایسه با گوشی‌های میان‌رده‌ای همچون P8 و P9 Lite محصول هواوی هستند. این دو محصول هواوی فروش مناسبی در بازارهایی نظیر ایتالیا و اسپانیا داشته است. حال این وضعیت جدید می‌تواند برای هواوی چالشی جدید باشد و این شرکت چینی را به عرضه گوشی سطح بالای P10 برانگیزاند.

Kantar در این گزارش آشکارا به شکست مایکروسافت در زمینه گوشی‌های هوشمند اشاره کرده و اندروید و iOS را به عنوان تنها پلتفرم‌های ماندنی در بازار معرفی نموده است. حال باید دید آیا نسل بعدی ابزارهای مایکروسافت می‌تواند این تحلیل را از درجه اعتبار ساقط کنند؟ 

منبع : Kantar WorldPanel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا