StatCounter اعلام کرد: اندروید در یک قدمی ویندوز

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/12/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، ویندوز 10 Windows 10 ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : قبل از ظهور اسمارت‌فون‌ها، اکثر مردم برای رفتن به اینترنت یک گزینه داشتند و آن هم استفاده از کامپیوتر بود. با توجه به اینکه سیستم عامل عمده کامپیوترها نیز ویندوز بود، می‌توان گفت بیشتر مردم برای وبگردی از ویندوز استفاده می‌کردند. اما از قرار معلوم، طی چند سال اخیر اوضاع تغییر کرده است. مؤسسه StatCounter (شرکت مستقل ارائه‌دهنده تجزیه و تحلیل وب) در روز سه‌شنبه 7 مارس 2017 (17 اسفند 1395) با انتشار گزارشی در وب‌سایت اصلی خود اعلام کرد که سیستم عامل اندروید -- از لحاظ میزان استفاده کاربران برای رفتن به اینترنت -- در حال رسیدن به ویندوز بوده و اگر به همین منوال پیش رود، جای تعجب ندارد که نهایتا سال بعد یا هر زمان دیگری، از ویندوز هم پیشی بگیرد.

android challenges windows in internet usage market share

طبق یافته‌های شاخه تحقیقاتی مؤسسه StatCounter، در فوریه 2017، با وجود اینکه ویندوز -- از لحاظ میزان استفاده کاربران برای رفتن به اینترنت -- با در اختیار داشتن سهم 36.8 درصد، در بین سایر پلتفرم‌ها در رتبه نخست جای گرفته، اما اندروید با فاصله‌ای بسیار کم و با کسب سهمی معادل 37.4 درصد، در رتبه دوم قرار گرفته است.

به گفته ایذان کالن (Aodhan Cullen)، مدیر عامل StatCounter، 5 سال قبل هیچ‌کس حتی تصور هم نمی‌کرد که روزی اندروید به ویندوز برسد. در ژانویه 2012، پلتفرم ویندوز 82 درصد از سهم استفاده جهانی از اینترنت را در اختیار داشت، در حالی که در آن مقطع زمانی، سهم اندروید از این میزان تنها 2.2 درصد بود.

ایذان بر این باور است که عواملی از قبیل رشد اسمارت‌فون‌ها برای دسترسی به اینترنت، کند شدن فروش کامپیوترهای شخصی معمولی و همچنین تأثیری که آسیا بر بازار جهانی داشته، همگی دست به دست هم داده و اندروید را تا این حد توسعه داده است.

ذکر این نکته ضروری است که در بین سیستم عامل‌های دسک‌تاپ، ویندوز همچنان با در دست داشتن 84.1 درصد از سهم استفاده جهانی از اینترنت (در فوریه 2017) در رتبه نخست قرار دارد. بعد از ویندوز نیز سیستم عامل‌های OS X (11.6 درصد)، لینوکس (1.53 درصد) و Chrome OS (0.83 درصد) جای دارند.

android challenges windows in internet usage market share

به گفته ایذان، ویندوز در نبرد دسک‌تاپ به پیروزی رسیده، اما میدان نبرد جابجا شده است.

گزارشی که StatCounter در اکتبر 2016 منتشر نمود، مشخص کرد که برای نخستین بار میزان به‌کارگیری اینترنت با استفاده از موبایل و تبلت از کاربرانی که با کامپیوتر یا لپ‌تاپ این کار را انجام می‌دادند، بیشتر شده است.

در آمریکای شمالی، ویندوز (در تمامی نسخه‌ها) طی فوریه 2017 همچنان با کسب 40.7 درصد از سهم استفاده از اینترنت، در جایگاه اول بوده و پس از آن iOS و اندروید با در دست داشتن 24.9 درصد و 20.3 درصد از سهم مصرف اینترنت، به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. در اروپا نیز کم‌وبیش چنین وضعیتی را شاهد هستیم و سهم ویندوز (51.8 درصد) بیش از 2 برابر سهم اندروید (23.5 درصد) است. اما در آسیا شرایط به گونه‌ای دیگر بوده و استفاده از اینترنت بیشتر از طریق اندروید صورت می‌گیرد تا ویندوز، به طوری که سهم اندروید 51.8 درصد بوده ولی سهم ویندوز 29.8 درصد گزارش شده است.

از دیگر یافته‌های StatCounter این بود که در دسامبر 2016 برای نخستین بار در منطقه آمریکای شمالی، ویندوز 10 از ویندوز 7 پیشی گرفت. به گفته ایذان، برای اینکه ویندوز 10 بتواند جلوی رشد فزاینده اندروید در همه بازارها را بگیرد، چاره‌ای ندارد جز اینکه شتاب حرکت خود را حفظ کند.

در پایان گفتنی است داده‌های مؤسسه StatCounter بر اساس بازدید 15 میلیارد صفحه در ماه از بیش از 2.5 میلیون وب‌سایت به دست می‌آید. 

منبع : StatCounter


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا