معرفی تراشه Surge S1 - نخستین چیپ‌ست پردازشی شیائومی

نمایش خبر

تاریخ : 1395/12/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، Xiaomi Surge S1 ، Xiaomi Mi 5C ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : تقریبا اکثر تولیدکنندگان اسمارت‌فون از چیپ‌ست‌های ساخت شرکت‌های دیگر نظیر کوالکام یا مدیاتک استفاده می‌کنند. البته کمپانی‌هایی مثل اپل، سامسونگ و هواوی از این قاعده مستثنی بوده و علاوه بر تراشه‌های ساخت دیگر شرکت‌ها، از چیپ‌ست‌های تولیدی خود نیز استفاده می‌کنند؛ SoCهای سری A اپل، پروسسورهای Exynos سامسونگ و پلتفرم Kirin، محصول هواوی، جزو این دسته به شمار می‌روند. اما شیائومی اعلام کرده که این شرکت نیز به زودی به جمع تولیدکنندگان چیپ‌ست می‌پیوندد. برای اولین بار در اواسط سال 2015 بود که معاون کمپانی چینی Leadcore از همکاری با شیائومی برای طراحی چیپ‌ست خبر داد. شیائومی به‌تازگی اعلام کرده که موفق به ساخت نخستین چیپ‌ست خود با نام Surge S1 شده که قرار است برای اولین بار در گوشی Mi 5C به کار رود.

introducing xiaomi surge s1 soc

نکته‌ای که اهمیت تولید این چیپ‌ست را چند برابر می‌کند، سهم عمده شیائومی از بازار جهانی اسمارت‌فون است. طبق آخرین گزارش IDC از فروشندگان اسمارت‌فون در چین طی سه‌ماهه پایانی سال 2016، شیائومی پنجمین برند برتر گوشی هوشمند در چین بوده و نفوذش در بازار هند روز به روز بیشتر می‌شود و این بدان معناست که میلیون‌ها مشتری برای تراشه Surge S1 وجود خواهد داشت. از طرفی، استفاده شیائومی از چیپ‌ست‌های ساخت خود، موجب می‌شود که کمپانی‌هایی چون کوالکام و مدیاتک، یکی از مهم‌ترین مشتریان خود را در این بازار از دست بدهند.

Surge S1 فقط یک تراشه و آن هم در سطح میان‌رده است، لذا در حال حاضر نمی‌تواند جایگاه تراشه‌های قدرتمند رده‌بالا را به خطر اندازد. ولی باید توجه داشت که بازار میان‌رده امروزه به بخش بسیار گسترده‌ای تبدیل شده و در آینده مطمئنا پروسسورهای قوی‌تری را از سوی شیائومی خواهیم دید که می‌توانند قواعد بازار را تغییر دهند.

introducing xiaomi surge s1 soc

با تمام این اوصاف، بد نیست مشخصات Surge S1 را با نزدیک‌ترین رقبایش در بازار تراشه‌های میان‌رده مقایسه کنیم که عبارتند از: اسنپ‌دراگون 626 (محصول کوالکام)، Helio P25 (محصول مدیاتک) و Kirin 655 (محصول های‌سیلیکون، زیرمجموعه هواوی).

Surge S1 چیپ‌ستی 8 هسته‌ای است که هر 8 هسته آن منطبق بر معماری پردازنده‌های کم‌مصرف Cortex-A53 طراحی شده است. سرعت کلاک 4 هسته اصلی آن 2.2 گیگاهرتز و سرعت کلاک 4 هسته دیگر برابر با 1.4 گیگاهرتز عنوان شده است. با توجه به اینکه هر 3 تراشه دیگر نیز 8 هسته‌ای بوده و تمام هسته‌های آنها بر اساس Cortex-A53 طراحی شده، می‌توان گفت عملکرد همگی تقریبا مشابه است، جز اینکه در اسنپ‌دراگون 626 و Helio P25، هر 8 هسته یک کلاستر را با حداکثر سرعت 2.2 گیگاهرتز (در اسنپ‌دراگون 626) یا 2.5 گیگاهرتز (در Helio P25) تشکیل داده و لذا در تسک‌های سنگین‌تر، عملکرد بهتری خواهند داشت.

introducing xiaomi surge s1 soc

اما یکی از تفاوت‌های عمده Surge S1 با همردیفانش، در آن است که برخلاف 3 تراشه دیگر که با پروسه 14 یا 16 نانومتری FinFET ساخته شده‌اند، چیپ‌ست جدید شیائومی با پروسه قدیمی‌تر 28 نانومتری HPC به تولید می‌رسد. این انتخاب نه‌چندان مناسب، سؤالاتی را در رابطه با مصرف انرژی و پایداری اوج عملکرد این تراشه به ذهن می‌آورد و از این رو بهتر است آن را با تراشه‌های 28 نانومتری هم‌ردیف آن همانند Snapdragon 430 و یا Exynos 7580‌ مقایسه کرد.

تراشه Surge S1 از دو کانال 32 بیتی LPDDR3 با فرکانس 933 مگاهرتز بهره می‌برد که از نظر حافظه RAM در حالت استاندارد و مشابه با اسنپ‌دراگون 626 و Kirin 655 است. در بین تراشه‌های مورد بررسی ما، تنها Helio P25 است که RAM آن از نوع LPDDR4 بوده و در زمینه‌هایی چون ضبط ویدئوهای با رزولوشن بالا یا بازی، یک سر و گردن از بقیه بالاتر است.

حال که صحبت از بازی به میان آمده، بد نیست بدانیم Surge S1 از واحد پردازش گرافیکی Mali-T860 که در 4 کلاستر پیکربندی شده بهره می‌برد. بازدهی این GPU در مقایسه با Mali-T760 (نسل قبل این پردازنده) تا 40 درصد بیشتر شده و در نتیجه Surge S1 از نظر گرافیکی بالاتر از Helio P25 و Kirin 655 قرار می‌گیرد.

introducing xiaomi surge s1 soc

هرچند مقایسه Mali-T860 با Adreno 506 (پردازنده گرافیکی اسنپ‌دراگون 626) روی کاغذ کمی دشوار است، اما نتایج به‌دست‌آمده از چند تست بنچ مارک نشان می‌دهد که عملکرد گرافیکی Surge S1 حدود 50 درصد از اسنپ‌دراگون 626 بهتر است. همچنین تست بنچمارک اختصاصی شیائومی -- موسوم به GFXBench -- نیز فاصله زیادی را بین S1 و تراشه‌های قدیمی‌تر هم‌ردیف مثل Snapdragon 625 و Helip P20 نشان می‌دهد.

introducing xiaomi surge s1 soc

تراشه Surge S1 از شارژ سریع با خروجی 9V/2A پشتیبانی می‌کند که با نسل سوم فناوری Quick Charge (به کاررفته در اسنپ‌دراگون 626) قابل رقابت است.

شیائومی برای چیپ‌ست جدیدش یک پردازنده سیگنال تصویری (ISP) دوگانه در نظر گرفته که ظاهرا از 2 دوربین پشتیبانی می‌کند، هرچند که این مورد از سوی شرکت سازنده مطرح نشده است. گفتنی است شیائومی ISP این تراشه را به گونه‌ای ارتقا داده که از داده‌های 14 بیتی نیز پشتیبانی کنند؛ این در حالی است که در این رده چیپ‌ست‌ها، ISP معمولا توانایی پشتیبانی از 12 بیت داده را دارد.

introducing xiaomi surge s1 soc

این افزایش در توان عملیاتی، امکان استفاده از سنسورهای دوربین با رزولوشن بالاتر را فراهم نموده که معمولا در چیپ‌ست‌های پرچمدار دیده می‌شود. همچنین شیائومی مدعی است که الگوریتم‌های این ISP قدرتمند می‌تواند در مواردی نظیر کاهش نویز هوشمند نیز به کار رود. شیائومی مدعی است الگوریتم ISP در تراشه Surge S1 می‌تواند تا 150 درصد حساسیت دوربین به نور را افزایش دهد.

introducing xiaomi surge s1 soc

یکی دیگر از مواردی که در ساخت چیپ‌ست از اهمیت زیادی برخوردار است، مسأله "محاسبه ناهمگن" یا heterogeneous compute است که امکان پشتیبانی از ویژگی‌های پیشرفته را روی چیپ‌ست‌های نه‌چندان قدرتمند فراهم می‌کند و از این رو برخی سازندگان SoC اقدام به تعبیه واحدهای "پردازشگر سیگنال دیجیتال" یا DSPهای اختصاصی در تراشه‌های جدید خود نموده‌اند. شیائومی نیز در ساخت Surge S1 یک DSP سی‌ودو بیتی را به کار گرفته که چیپ‌ست از آن برای ضبط و پردازش صدا با کیفیت بالا استفاده می‌کند. گفتنی است کوالکام و هواوی در ساخت اسنپ‌دراگون 626 و Kirin 655 به ترتیب از Hexagon DSP و i5 co-processor استفاده کرده‌اند، که البته نمی‌توان گفت این تفاوت‌ها تا چه حد در عملکرد نهایی چیپ‌ست‌های مذکور تأثیرگذار خواهد بود.

introducing xiaomi surge s1 soc

از لحاظ ارتباطی، Surge S1 به مودم Category 4 LTE مجهز است که باید گفت نسبت به زمان کنونی کمی قدیمی شده است. این چیپ‌ست می‌تواند برای ارتقای پهنای باند، 2 اپراتور را تجمیع کند. همچنین، نهایت سرعت دانلود و آپلود در مودم آن، هنوز هم فراتر از آن چیزی است که بیشتر اپراتورهای عرضه‌کننده می‌توانند ارائه دهند. اما با تمام این اوصاف باید گفت مودم Category 4 LTE، از تکنولوژی MIMO یا استاندارد 64QAM پشتیبانی نمی‌کند و این یعنی تراشه Surge S1 توانایی استفاده کامل از امکانات شبکه‌های پیشرفته‌تر را نداشته و ممکن است در مناطقی که پوشش شبکه ضعیف‌تر است دچار افت سرعت شود. البته این بدان معنا نیست که دیوایس‌های مجهز به S1 در کار با شبکه 4G ضعیفند، بلکه منظور آن است که سایر سازندگان چیپ‌ست به سمت تکنولوژی‌های بهتری حرکت کرده‌اند.

در پایان بد نیست بدانیم شیائومی اسمارت‌فون جدیدش با نام Mi 5c را با استفاده از چیپ‌ست ساخت خود یعنی Surge S1 به تولید خواهد رساند. این اسمارت‌فون 5.15 اینچی، با 7.09 میلی‌متر ضخامت و 132 گرم وزن، جزو اسمارت‌فون‌های نازک و سبک بوده و بدنه‌ای فلزی دارد. حافظه RAM گوشی 3 گیگابایت و حافظه داخلی آن 64 گیگابایت است، ولی ظاهرا از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند.

introducing xiaomi mi 5c with surge s1 soc

دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی بوده و وضوح دوربین جلو برابر با 8 مگاپیکسل است. باتری Mi 5c از نوع غیرقابل جداسازی بوده و ظرفیتی معادل 2860 میلی‌آمپر ساعت دارد. این اسمارت‌فون به نسخه 7.1 اندروید نوقا مجهز بوده و به امکاناتی چون اسکنر اثر انگشت و پورت USB Type-C مجهز شده است. گوشی Mi 5c ظاهرا در سه رنگ مشکی، طلایی و صورتی طلایی (Rose Gold) تولید شده و قیمت آن برابر با 1,499 یوان چین اعلام شده است. 

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا