پتنت جدید اپل- استفاده از لیزر برای رنگ‌آمیزی یاقوت کبود

نمایش خبر

تاریخ : 1395/12/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، sapphire glass ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : مدتی است که شایعاتی به گوش می‌رسد مبنی بر این که آیفون‌های اپل در سال 2017 میلادی احتمالا از لایه‌ای شیشه‌ای از جنس سرامیک، یاقوت کبود، فلز مایع (liquid metal)، اکسید زیرکونیوم یا دیگر مواد مشابه ساخته خواهد شد. پتنت‌های این کمپانی در این زمینه نیز تأییدکننده این گمانه‌زنی‌ها است که از آن میان می‌توان به «ساختار پوشش صفحه‌نمایش شفاف»، « تجهیزاتی با پوشش یاقوت کبود» و «سیستم صیقل لیزری برای آیفون سرامیکی» اشاره کرد.

حال اپل در روز سه‌شنبه 21 فوریه 2017 (3 اسفند 1395) از ثبت پتنتی جدید در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) خبر داده است.

apple laser-colored sapphire material patent

این پتنت – که با شماره 9،578،768 در USPTO به ثبت رسیده -- در خصوص ماده یاقوت کبود و به طور مشخص روش‌هایی برای رنگ‌‌آمیزی ماده یاقوت کبود با استفاده از لیزر است. این سیستم لیزر جدید روشی را ارائه می‌دهد که به کمک آن می‌توان تمام یا بخشی از آیفون شیشه‌ای را بدون استفاده از رنگ، رنگ‌آمیزی کرد. باید توجه داشت که بکارگیری رنگ، گوشی‌ را مستعد ترک‌خوردگی، حساس شدن به خَش و ضربه و پوسته‌پوسته شدن می‌کند.

دستگاه‌های الکترونیکی به طور معمول از مواد بادوامی همچون فلزات (مانند آلومینیوم)، شیشه‌های تقویت‌شده یا مواد پلیمری (مانند پلاستیک و لاستیک) ساخته می‌شوند تا قطعات الکترونیکی درون دستگاه محافظت شوند. به علاوه، بخش‌های داخلی هر دستگاه الکترونیکی نیز از موادی تشکیل شده است که در برابر استهلاک، فرسودگی و آسیب‌های ناشی از کار مداوم با آنها مقاوم هستند. اکسید آلومینیوم یا آلومینا یکی از موادی است که برای تولید یاقوت مصنوعی به کار می‌رود. این ماده سرامیکی پیش از این چندان برای تولید قطعات الکترونیکی استفاده نمی‌شده است. به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی یاقوت کبود، فرآیند تولید بخش‌ها یا اجزایی از قطعات الکترونیکی با استفاده از یاقوت کبود می‌تواند دشوار و هزینه‌بر باشد. به عنوان نمونه، پوشش قطعات الکترونیکی معمولا شامل طراحی، متن یا لوگو است که روی ماده شکل‌دهنده پوشش درج می‌شود. این طراحی، متن یا لوگو می‌تواند مستقیما روی سطح پوشش نقاشی شود و پوشش وسیله الکترونیکی برای جلوگیری از پاک شدن نقاشی روی آن با فرآیندهای مختلفی از قبیل تثبیت حرارتی یا روکش محافظت گردد. با این حال به مرور زمان و با استفاده معمول از ابزار الکترونیکی، این لوگو یا نقاشی از بین خواهد رفت.

apple laser-colored sapphire material patent

حکاکی یا سوزاندن لیزری نیز می‌تواند برای ساختن لوگوها روی ماده یاقوت کبود به کار رود. اما در انجام این فرآیند، مرحله دشوار و پیچیده‌ای مانند بمباران یونی ماده یاقوت کبود وجود دارد. این مرحله پیچیده که به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی یاقوت کبود ضروری است، باعث افزایش هزینه، زمان و پیچیدگی موفقیت حک یا سوزاندن یاقوت کبود می‌شود. به علاوه، رنگ مرئی لوگویی که به این روش ساخته می‌شود محدود به مشکی، خاکستری و سفید است.

بر اساس این پتنت، اپل سیستمی ابداع کرده که به کمک لیزر می‌توان ماده یاقوت کبود را با دقت بالا رنگ‌آمیزی کرد و این فناوری ممکن است در نسل‌های بعدی آیفون محقق شود.

این فناوری جدید در چکیده پتنت اپل این گونه توصیف شده است:

«[در این پتنت] ماده یاقوت کبود رنگ‌آمیزی‌شده و روش‌هایی برای رنگ‌آمیزی ماده یاقوت کبود با استفاده از لیزر آشکار شده است. روش رنگ‌آمیزی ماده یاقوت کبود می‌تواند شامل قرار دادن ماده یاقوت کبود روی بستری مات و قرار دادن این بستر مات در معرض پرتو لیزر باشد. پرتو لیزر با عبور از میان ماده یاقوت کبود، بستر مات را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث القای تغییری شیمیایی در بخشی از ماده یاقوت کبود که در معرض پرتو لیزر قرار گرفته است، می‌شود. این روش همچنین می‌تواند شامل ایجاد رنگی مرئی در بخشی از ماده یاقوت کبود به عنوان نتیجه این تغییر شیمیایی باشد. ماده یاقوت کبود رنگ‌آمیزی‌شده می‌تواند شامل بخش اولیه شفاف و بخش ثانویه رنگ‌آمیزی‌شده باشد که کاملا توسط لایه اولیه احاطه شده است. بخش ثانویه رنگ‌آمیزی‌شده می‌تواند ترکیب شیمیایی متفاوتی با بخش اولیه داشته باشد. »

مطابق این پتنت، بستر مات می‌تواند فلز یا آلیاژی فلزی باشد. تغییر شیمیایی در ماده یاقوت کبود منجر به تغییر در رنگ مرئی از طریق بخشی از ماده یاقوت کبود می‌شود که در معرض پرتو لیزر قرار می‌گیرد. به طور مشخص، ایجاد رنگ درون ماده یاقوت کبود حاصل از تبادل یون‌ها و/یا اتم‌ها میان بستر مات و یاقوت کبود و/یا قرار گرفتن یون‌ها و/یا اتم‌های بستر مات درون شبکه کریستالی ماده یاقوت کبود است.

ابزاری الکترونیکی مانند آیفون از یک پوشش، یک کاور شیشه‌ای متصل شده به پوشش برای محافظت از صفحه‌نمایش درون پوشش و یک دکمه ورودی تعبیه‌شده در یکی از بخش‌های پوشش تشکیل شده است. این ابزار الکترونیکی همچنین از یاقوت کبود که بخشی از سطح خارجی پوشش را تشکیل می‌دهد نیز برخوردار است.

apple laser-colored sapphire material patent

در شکل 1B، ماده یاقوت کبود، بستر مات و لیزری که برای رنگ کردن یاقوت کبود یه کار می‌رود نشان داده شده است. شکل 7B نشان‌دهنده نمای پشتی گوشی هوشمند است که شامل ماده یاقوت کبود با بخش رنگی قابل دیدن است.

apple laser-colored sapphire material patent

در شکل 2G نیز تمایز بخش‌هایی که به طور شیمیایی تغییر یافته‌اند و نیز بخش‌های رنگی مرئی (با شماره 130 و 140) تصویر شده است.

کمپانی اپل یادآور شده است که بخش رنگی مرئی به صورت دائمی در ماده یاقوت کبود ایجاد شده و به سادگی پاک نخواهد شد. همچنین رنگ مرئی پارامترهای عملیاتی و ویژگی‌های پرتو لیزر و ترکیب مواد لایه مات را تغییر می‌دهد. در نتیجه، یاقوت کبود می‌تواند شامل بخش‌های متفاوت و مجزا با رنگ‌های متفاوت باشد و حتی در یک ماده یاقوت کبود، چند رنگ وجود داشته باشد.

لیزر به کار رفته نیز می‌تواند لیزر مادون قرمزی (IR) باشد که پرتو لیزر مادون قرمز را به سمت یا از طریق یاقوت کبود منتشر سازد. پارامترهای عملیاتی و ویژگی‌هایی مانند فرکانس، طول موج، پهنای پالس و دیگر موارد مربوط به لیزر و پرتو منتشرشده آن می‌تواند رنگ مرئی که روی سطح یا داخل یاقوت کبود ایجاد شده است را در طول فرآیند رنگ‌آمیزی تحت تاثیر قرار دهد.

درخواست این پتنت در سپتامبر سال 2015 میلادی به USPTO ارائه شده است و Micheal M. Li، Christopher R. Fagan و Anubhav Prasad مخترعین آن هستند.

اپل پیش از این برای ساخت صفحات محافظ Apple Watch و iPhone 6 با شرکتی با نام GT Advanced Technologies قراردادی منعقد کرده بود؛ اما از آنجا که تولید‌کننده مذکور موفق به تولید به موقع و مناسب صفحات مورد نظر اپل نشده بود، این قرارداد فسخ و پس از آن شرکت تولیدکننده ورشکست شد. به نظر می‌رسد درخواست این پتنت پس از این رویدادها انجام شده است.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا