گزارش گارتنر از فروش اسمارت‌فون در سه‌ماهه پایانی 2016 - اپل سامسونگ را کنار زد

نمایش خبر

تاریخ : 1395/12/2        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گارتنر Gartner ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه گارتنر در روز چهارشنبه 15 فوریه 2017 (27 بهمن 1395) گزارش خود را از فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه پایانی 2016 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی فصل اخیر 432 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در سراسر جهان به کاربران نهایی فروخته شده است. اگر به گزارش این مؤسسه از وضعیت فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم 2015 نگاهی بیندازیم، به این نکته پی می‌بریم که فروش جهانی اسمارت‌فون در فصل اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (403 میلیون دستگاه) 7 درصد افزایش داشته است. بد نیست بدانیم مجموع اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در سال 2016 تقریبا برابر با 1.5 میلیارد دستگاه بوده که در مقایسه با تعداد گوشی‌های هوشمندی که در سال 2015 به فروش رسیده (1.42 میلیارد دستگاه) 5 درصد افزایش داشته است.

gartner smartphone market report q4 2016

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهایی برحسب شرکت‌های سازنده در سه ماهه چهارم سال 2016 از نگاه گارتنر

آنشول گپتا (Anshul Gupta)، از مدیران تحقیقاتی مؤسسه گارتنر، می‌گوید: «این دومین سه‌ماهه پیاپی است که در آن فروش فصلی اسمارت‌فون‌های سامسونگ افت کرده است. فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ در سه‌ماهه چهارم 2016 با 8 درصد افت مواجه شده و سهمش [از بازار] نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 2.9 درصد کاهش یافته است.»

گپتا در ادامه می‌افزاید: «فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ از سه ماهه سوم 2016 رو به کاهش گذاشت و تصمیم [این کمپانی] به توقف تولید گلکسی نوت7، [رشد] فروش انواع مختلف اسمارت‌فون‌هایش را در سه‌ماهه چهارم کند نمود. توقف تولید گلکسی نوت 7 شکافی را در رده گوشی‌های صفحه بزرگ سامسونگ ایجاد کرد.» گفتنی است سامسونگ در بخش اسمارت‌فون‌های میان‌رده و رده‌پایین با رقابت فزاینده‌ای از جانب کمپانی‌هایی چون هواوی، BBK ،Oppo و Gionee -- که همگی فروش‌شان را در هر فصل افزایش داده بودند -- مواجه شد.

سه‌ماهه چهارم 2016 ، نزدیک‌ترین فاصله بین سامسونگ و اپل

یکی از نکات جالب در این گزارش، پیشی گرفتن اپل از سامسونگ و کسب رتبه نخست فروش اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم 2016 است. 8 فصل طول کشید تا اپل بالاخره توانست جایگاه نخست فروش جهانی اسمارت‌فون را از سامسونگ پس بگیرد، اما این دو کمپانی هیچ‌گاه این‌قدر به هم نزدیک نشده‌ بودند، به طوری که اپل در سه‌ماهه اخیر تنها 256 هزار دستگاه اسمارت‌فون بیشتر از سامسونگ به فروش رساند. به گفته گُپتا، آخرین باری که اپل در جایگاه اول فروش جهانی قرار داشت، به سه‌ماهه چهارم سال 2014 باز می‌گردد؛ زمانی که عمده فروش اپل در نتیجه اولین اسمارت‌فون‌های صفحه‌بزرگش -- آیفون 6 و 6 پلاس -- رقم خورد. اما این بار، موفقیت اپل در گرو فروش قدرتمند گوشی‌های پرچمدارش -- آیفون 7 و 7 پلاس -- بوده است. ناگفته نماند تقاضای کمتر برای اسمارت‌فون‌های سامسونگ در بازارهای به‌تکامل‌رسیده‌ای مثل آمریکای شمالی، اروپای غربی، استرالیا و کره جنوبی نیز در موفقیت اپل بی‌تأثیر نبوده است.

apple iphone 7 plus

رشد 7 درصدی سهم برترین فروشندگان چینی اسمارت‌فون از بازار طی سه‌ماهه چهارم 2016

حدود 21.3 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده به مصرف‌کنندگان نهایی در سه‌ماهه اخیر، محصول سه کمپانی چینی هواوی، Oppo و BBK بوده که در مقایسه با سهم این سه شرکت از بازار در مدت مشابه سال گذشته، 7.3 درصد رشد را نشان می‌دهد. در فصل اخیر، حدود یک ماه پس از تصمیم سامسونگ برای توقف تولید گلکسی نوت7، هواوی پرچمدار خود، Mate 9، را معرفی کرد. هواوی زمان بسیار مناسبی را برای عرضه Mate 9 انتخاب کرد، چرا که توانست این گوشی را به عنوان جایگزینی برای نوت7 به همگان معرفی نماید.

فروش اسمارت‌فون‌های پیشرفته از سوی هواوی، فاصله بین این کمپانی و سامسونگ را در سه‌ماهه چهارم 2016 کمتر کرده و آن را به 36 میلیون دستگاه رسانده است. این در حالی است که در سه‌ماهه چهارم سال 2015، سامسونگ بیش از 50 میلیون دستگاه گوشی هوشمند بیشتر از هواوی به فروش رسانده بود. به گفته گُپتا، هواوی مصمم است تا فاصله خود را با رتبه دوم فروش جهانی اسمارت‌فون، کمتر و کمتر نماید. در همین راستا، عرضه Mate 9 -- مجهز به دستیار دیجیتالی شخصی Alexa -- از سه‌ماهه نخست سال 2017 در ایالات متحده آغاز خواهد شد.

گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه چهارم 2016 حاکی از آن است که کمپانی Oppo، رتبه نخست فروش گوشی‌های هوشمند در چین را از آن خود کرده است. گارتنر بر این باور است که برخورداری اسمارت‌فون‌های این شرکت از دوربین‌های سلفی باکیفیت و تکنولوژی شارژ سریع، در حفظ این جایگاه بی‌تأثیر نبوده است. موقعیت قدرتمند Oppo در چین از یک سو و رشد مستمر فروش این شرکت در بازارهای خارج از چین از سوی دیگر، موجب شده تا این کمپانی در سه‌ماهه چهارم 2016، پس از اپل، سامسونگ و هواوی، در رتبه چهارم برترین فروشندگان گوشی‌های هوشمند در جهان قرار بگیرد.

تمرکز BBK روی کیفیت، طراحی و طرح‌های قدرتمند برندسازی، این کمپانی را به برندی قوی در چین و هند تبدیل کرده است. این کمپانی همچنان جایگاه دوم خود را در بازار چین حفظ کرده و در سه‌ماهه اخیر اندکی از هواوی جلو زد. فروش اسمارت‌فون‌های BBK در بازار هند، در سه‌ماهه چهارم 2016 حدود 278 درصد و در کل سال 2016 بیش از 363 درصد افزایش داشته و به گفته گارتنر، همین عامل بوده که این کمپانی چینی را به پنجمین فروشنده برتر اسمارت‌فون در دنیا طی فصل اخیر مبدل کرده است.

gartner smartphone market report q4 2016

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهایی برحسب شرکت‌های سازنده در سال 2016 از نگاه گارتنر

بنا بر آنچه در گزارش گارتنر آمده، برندهای برتر چینی نظیر BBK ،Oppo، هواوی، ZTE، شیائومی و لنوو با جدیت تمام به دنبال آنند که به بازارهای خارج از چین ورود کنند؛ جایی که برای اپل و سامسونگ و دیگر برندهای مطرح جهان در سال 2017، دردسرساز خواهند شد. به اعتقاد گُپتا، سامسونگ برای آنکه بتواند شتاب حاصل از عرضه گلکسی اس7 را ادامه دهد، بایستی گلکسی پرچمدار بعدی خود را با موفقیت به بازار عرضه کند. همچنین تولید یک اسمارت‌فون صفحه‌بزرگ و مجهز به قلم استایلوس می‌تواند مشتریان از دست‌رفته سامسونگ (بر اثر حوادث مربوط به نوت7) را به این کمپانی برگرداند.

gartner smartphone market report q4 2016

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهایی برحسب سیستم‌عامل در سه ماهه چهارم سال 2016 از نگاه گارتنر

اگر بازار جهانی موبایل را از جنبه سیستم عامل بررسی کنیم، باید بگوییم اندروید سهم خود را از 80.7 درصد در سه ماهه پایانی 2015 به 81.7 درصد در سه‌ماهه اخیر افزایش داده و همچنان پلتفرم بلامنازع دنیای اسمارت‌فون است. گفتنی است مجموع سهم اندروید از بازار در سال 2016، با افزایش 3.2 درصدی به 84.8 درصد رسیده و تنها سیستم عاملی بوده که به رشد سالانه دست یافته است. به نظر گُپتا، ورود گوشی پیکسل (محصول گوگل) به بازار، رقابت بین اسمارت‌فون‌های اندرویدی پیشرفته را شدیدتر کرده است. از طرفی بازگشت مجدد نوکیا به بازار اسمارت‌فون در سال 2017 -- تحت مالکیت HMD -- و تولید گوشی‌های هوشمند میان‌رده با این برند، رقابت را در بازارهای نوظهور افزایش خواهد داد.  

منبع : Gartner


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا