گزارش مالی HTC از سه‌ماهه پایانی 2016 - زیان کمتر، امید بیشتر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : خبرها حاکی از آنند که کمپانی HTC -- سازنده دیوایس‌های موبایل و هدست‌های واقعیت مجازی -- همچنان در حال زیان‌دهی است، اما تنها نکته‌ای که می‌توان به آن خوش‌بین بود آن است که زیان سالانه شرکت کمتر شده است. کمپانی HTC در روز سه‌شنبه 14 فوریه 2017 (26 بهمن 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم سال 2016 منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد HTC در سه‌ماهه اخیر 22.2 میلیارد دلار جدید تایوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 720 میلیون دلار آمریکا) اعلام شده است. اگر گزارش مالی HTC از سه‌ماهه چهارم 2015 را مرور کنیم، متوجه می‌شویم که درآمد این شرکت تایوانی در سه‌ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 13 درصد کاهش یافته است.

htc q4 2016 financial report

بنا بر آنچه در گزارش اخیر آمده، HTC در سه‌ماهه چهارم، زیان عملیاتی برابر با 3.6 میلیارد دلار تایوان (116.8 میلیون دلار آمریکا) را متحمل شده که در قیاس با زیان این شرکت در سه‌ماهه پایانی 2015 (4.1 میلیارد دلار جدید تایوان، 133.1 میلیون دلار آمریکا) حدود 12 درصد کاهش داشته است. حاشیه سود ناخالص نیز از 13.9 درصد در سه‌ماهه پایانی 2015 به 10.5 درصد در سه‌ماهه اخیر کاهش یافت، اما حاشیه سود عملیاتی HTC تقریبا بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود -16 درصد اعلام شده است. گفتنی است زیان خالص شرکت طی فصل اخیر (پس از کسر مالیات) 3.1 میلیارد دلار جدید تایوان یا -3.77 دلار جدید تایوان در هر سهم عنوان شده است.

HTC در گزارش مالی اخیر از "عملکرد فروش قدرتمند" سخن گفته و به این نکته اشاره می‌کند که درآمد فصلی در طول سال 2016 فصل‌به‌فصل بهبود یافته، اما می‌دانیم درآمد بین سه‌ماهه‌های سوم و چهارم تقریبا بدون تغییر بوده است؛ این در حالی است که در چرخه فروش، انتظار می‌رود طی سه‌ماهه چهارم -- که همان فصل فروش مقارن با تعطیلات سال نوی میلادی محسوب می‌شود -- درآمد نسبت به فصل قبل از آن بهبود یابد. به گفته HTC، این کمپانی طی سه‌ماهه اخیر با آرایش مجدد منابع موفق شد هزینه‌های عملیاتی -- یا در اصطلاح OPEX -- را به خوبی مدیریت کرده و در سال 2016 در مجموع میزان کاهش هزینه‌ها را به 34 درصد برساند. اما باید به این نکته توجه داشت که صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به‌تنهایی موجب تحول در کسب‌وکار نمی‌شود، بلکه این امر مستلزم تولید زنجیره‌ای از محصولات موفق است. البته عرصه واقعیت مجازی فعلا در ردیف محصولات موفق جای نگرفته و برای HTC یک شرط‌بندی پرخطر محسوب می‌شود چرا که تقاضای مصرف‌کنندگان برای این تکنولوژی جدید هنوز آنطور که باید و شاید کافی نیست.

htc vive vr headset

هدست واقعیت مجازی HTC Vive

در سال‌های اخیر اوضاع HTC چندان مساعد نبوده، به طوری که زیان‌دهی برای این کمپانی به یک عرف تبدیل شده است. کمپانی HTC اولین زیان‌دهی خود را در سه‌ماهه سوم سال 2013 تجربه کرد و از آن به بعد اقدامات زیادی برای کمک به شرکت انجام شده، از جمله تغییرات مدیریتی، تغییر در تنوع محصولات و همکاری با کمپانی آمریکایی Valve (تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای)، اما هیچ‌یک از این اقدامات هنوز نتوانسته‌اند موجبات شتاب رو به جلوی کسب‌وکار HTC را فراهم کنند.

در کنار تلاش‌های HTC برای معرفی و جلب مشتری برای هدست Vive VR، این کمپانی تایوانی در سه‌ماهه اخیر چندین اسمارت‌فون میان‌رده را با برندهای Desire و Evo روانه بازار کرد (از جمله HTC 10 Evo و HTC Desire 10 در نسخه‌های Pro و Lifestyle). همچنین HTC اخیرا از سری جدیدی از گوشی‌های هوشمند خود با نام HTC U رونمایی کرده است. این اسمارت‌فون‌ها به طور پیش‌فرض از یک دستیار هوش مصنوعی به نام Sense Companion برخوردار بوده و HTC این گوشی‌ها را "مسیری جدید" برای کسب‌وکار موبایل خود نامیده است. از جمله این گوشی‌ها می‌توان به U Ultra و U Play اشاره کرد که دیوایس‌های خوبی به نظر می‌رسند اما HTC به دلیل حذف جک هدفون در هر دوی این دیوایس‌ها، با انتقادات زیادی مواجه شد.

htc u ultra

HTC در طراحی و تولید گوشی‌های جدید پیکسل (محصول گوگل) با کمپانی آلفابت همکاری داشته است. گوشی‌های مذکور در سه‌ماهه اخیر عرضه شدند، اما به نظر می‌رسد این همکاری نتوانسته درآمد فروش HTC را به طور چشمگیری افزایش دهد.

گزارش مالی اخیر جزییات زیادی را درباره برنامه‌های آتی HTC فاش نکرده و تنها به ادامه تلاش این کمپانی در جهت یافتن بازاری مناسب برای واقعیت مجازی اشاره می‌کند. طبق این گزارش، HTC قصد دارد با برگزاری مراسم‌ و رویدادهای متعدد، پلتفرم Vive را بیش از پیش در دسترس همگان قرار داده و اکوسیستم واقعیت مجازی خود را بر مبنای HTC VIVE بنا کند. از جمله این مراسم‌ و رویدادها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: افتتاح نخستین آرکید مبتنی بر VIVE در تایپه، برنامه شتاب‌دهنده VIVE X در پکن، تایپه و سان‌ فرانسیسکو و راه‌اندازی استودیوهای VIVE.  

منبع : HTC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا