گزارش TrendForce از درآمد بازار جهانی DRAM در سه‌ماهه چهارم 2016 - بازار در اختیار کره‌ای‌ها

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : دی رم DRAM ، SK Hynix ، حافظه ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی TrendForce به نقل از یکی از وب‌سایت‌های زیرمجموعه خود -- به نام DRAMeXchange -- در روز سه‌شنبه 14 فوریه 2017 (26 بهمن 1395) گزارشی را از درآمد بازار جهانی رَم‌های دینامیکی -- یا در اصطلاح DRAMها -- در سه‌ماهه چهارم سال 2016 منتشر کرد. طبق این گزارش مجموع درآمد بازار جهانی DRAM طی فصل اخیر 12 میلیارد و 454 میلیون دلار اعلام شده که نسبت به درآمد این بازار در سه‌ماهه سوم (10 میلیارد و 536 میلیون دلار) حدود 18.2 درصد رشد داشته است. TrendForce بر این باور است که 2 عامل در کسب این رشد دخیل بوده‌اند، یکی تقاضا در فصل اوج فروش و دیگری افزایش قیمت محصولات DRAM.

trendforce global dram memory market report q4 2016

با توجه به اینکه سه‌ماهه چهارم همواره نسبت به دیگر فصل‌ها پرمشغله‌تر و پررونق‌تر است، عرضه اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم 2016 نیز به اوج خود رسید. گزارش‌ها حاکی از آن است که طی این فصل، برندهای چینی اسمارت‌فون به فروش قدرتمند خود ادامه داده و اپل هم از عرضه آیفون 7 منتفع شد. آوریل وو (Avril Wu)، مدیر تحقیقاتی مجموعه DRAMeXchange، بر این باور است که تقاضای روزافزون برای DRAMهای موبایل، ظرفیت تولید DRAMهای رایانه‌های شخصی را پایین نگه داشته است. به دلیل عرضه ناکافی DRAMهای PC در بازار، قیمت این محصولات در فصل اخیر نسبت به فصل قبل از آن، به طور متوسط بیش از 30 درصد افزایش یافته است. اگر میزان افزایش قیمت را در نظر بگیریم، در فصل اخیر، DRAMهای سِرور کمتر از DRAMهای موبایل و PC رشد قیمت داشته‌اند، اما انتظار می‌رود در سه‌ماهه نخست سال 2017، به رشد قیمت آنها برسند.

طبق پیش‌بینی TrendForce، ظرفیت حافظه دیوایس‌های مختلف، همچنان افزایش خواهد یافت. به‌علاوه، تلاش‌های کنونی شرکت‌های سازنده در جهت افزایش ظرفیت حافظه، از نیمه دوم سال 2017 به بعد تأثیر خود را بر بازار نمایان خواهد کرد. در عین حال، پیش‌بینی می‌شود که مشکلات ناشی از کمبود عرضه محصولات DRAM وخیم‌تر شده و قیمت‌های قراردادی ماژول‌های DRAMهای PC در سه‌ماهه نخست سال 2017، به طور متوسط تا حدود 40 درصد افزایش یافته و این روند تا سه‌ماهه دوم نیز ادامه پیدا کند.

افزایش چشمگیر حاشیه سود عملیاتی 3 تأمین‌کننده عمده DRAM طی فصل اخیر

trendforce global dram memory market report q4 2016

طی سه‌ماهه چهارم سال 2016، تغییری در رده‌بندی جهانی 3 تولیدکننده عمده DRAM (از نظر درآمد) مشاهده نشد وکمپانی‌های سامسونگ، SK Hynix و Micron به ترتیب در جایگاه‌های اول، دوم و سوم قرار گرفتند. سامسونگ که در سه‌ماهه سوم 2016 از راه فروش محصولات DRAM به درآمد استثنایی 5 میلیارد و 286 میلیون دلار دست یافته بود، موفق شد در سه‌ماهه اخیر این درآمد را با رشدی 12 درصدی به 5 میلیارد و 918 میلیون دلار افزایش داده و 47.5 درصد از سهم بازار DRAM را در دست بگیرد. SK Hynix -- دیگر شرکت کره‌ای تولیدکننده DRAM -- نیز در فصل اخیر عملکرد خوبی داشته و درآمدی معادل 3 میلیارد و 330 میلیون دلار کسب کرده که نسبت به سه‌ماهه قبل از آن، 27.3 درصد رشد داشته و 26.7 درصد از بازار را به خود اختصاص داده است. همچنین شرکت آمریکایی Micron، توانست درآمد 1 میلیارد و 946 میلیون دلاری خود در سه‌ماهه سوم 2016 را با رشدی برابر با 24.4 درصد به 2 میلیارد و 421 میلیون دلار در سه‌ماهه چهارم برساند. سهم این شرکت از بازار DRAM در پایان سه‌ماهه اخیر برابر با 19.4 درصد عنوان شده است. باید به این واقعیت اذعان کرد که کره‌ای‌ها در زمینه تولید و عرضه محصولات DRAM یکه‌تازند، چرا که دو کمپانی سامسونگ و SK Hynix در مجموع چیزی حدود 74.2 درصد از سهم بازار را از آن خود کرده‌اند.

خیزش قیمت‌ DRAM در سه‌ماهه چهارم 2016، حاشیه سود تولیدکنندگان را افزایش داد. به عنوان مثال حاشیه سود عملیاتی سامسونگ و SK Hynix در فصل اخیر به ترتیب به 45درصد و 36 درصد رسید. همچنین حاشیه سود عملیاتی Micron با جهشی بزرگ از 3.7 درصد در سه‌ماهه سوم به 14.9 درصد در سه‌ماهه چهارم رسید. روند رو به رشد قیمت‌ها به این معناست که سود شرکت‌های سازنده در سه‌ماهه نخست سال 2017 نیز با افزایش همراه خواهد بود.

به منظور تأمین تقاضاهای فزاینده مشتریان و پیشی گرفتن از سایر رقبا، سامسونگ قصد دارد در سال 2017 در ساخت محصولات DRAM به پروسه 18 نانومتری روی آورد. سامسونگ خط تولید شماره 17 خود را به پیاده‌سازی پروسه 18 نانومتری اختصاص داده و در نظر دارد برای این تکنولوژی خط‌های تولید دیگری را نیز تعیین کند. هدف این کمپانی آن است که تا پایان سال 2017، حداقل 40 درصد از محصولات DRAM خود را با به‌کارگیری پروسه 18 نانومتری به تولید برساند.

trendforce global dram memory market report q4 2016

کمپانی SK Hynix در سال 2017 قصد دارد تعداد DRAMهای تولیدشده با پروسه 21 نانومتری را افزایش دهد تا اینکه این تکنولوژی سهم بیشتری در DRAMهای تولیدی شرکت داشته باشد. از دیگر طرح‌های SK Hynix می‌توان به گذار شرکت به پروسه 18 نانومتری در نیمه دوم سال 2017 اشاره کرد. این کمپانی در پی آن است که هرچه زودتر محصولات ساخته‌شده با این تکنولوژی را به تولید انبوه برساند.

یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی Micron به نام Micron Memory Taiwan از ژانویه 2017، تولید انبوه DRAM با پروسه 18 نانومتری را آغاز نموده است. این شرکت زیرمجموعه در تلاش است که عمده ظرفیت تولید خود را تا پایان سال جاری میلادی با تکنولوژی 18 نانومتری به انجام برساند. اگر این اتفاق به خوبی پیش رود، Micron کمپانی تازه‌ خریداری ‌شده Intoreta را نیز در نیمه دوم سال 2017 به اتخاذ پروسه تولید 18 نانومتری وا خواهد داشت.

در پایان گفتنی است پس از 3 تولیدکننده برتر DRAM، سه شرکت تایوانی به نام‌های Nanya، Winbond و Powerchip به ترتیب در مکان‌های چهارم تا ششم کسب درآمد از راه فروش محصولات DRAM هستند که روی هم‌رفته تنها 5.2 درصد از بازار DRAM را در دست دارند. 

منبع : TrendForce