پتنت اپل برای دیوایس دوحالته - هدفون و اسپیکر در یک دستگاه

نمایش خبر

تاریخ : 1395/11/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : ایده "هدفون‌های هیبریدی" (هدفون‌هایی که بسته به نوع تنظیماتشان می‌توانند به اسپیکر تبدیل شوند) مفهوم جدیدی نبوده و چندی است که در دسترس کاربران قرار گرفته، اما این محصولات -- آنطور که تولیدکنندگان انتظار داشتند -- با موفقیت همراه نبوده‌اند. البته اگر یک کمپانی صاحب‌نام و مطرح در پشت این ایده باشد، شرایط متفاوت خواهد بود.

به نظر می‌رسد اپل به دنبال آن است که یکی از این کمپانی‌ها باشد. این کمپانی آمریکایی در روز سه‌شنبه 7 فوریه 2017 (19 بهمن 1395) پتنتی را در زمینه هدفون‌های هیبریدی در "اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا" (USPTO) به ثبت رساند.

apple dual mode headphone speaker patent

این پتنت که با شماره 9,565,490 و تحت عنوان "هدفون‌های دو حالته و روش‌های ساخت آنها" در USPTO به ثبت رسیده، 2 حالت را برای هیبریدی بودن هدفون نظر گرفته است، یکی "حالت تو-گوشی" (in-ear mode) و دیگری "حالت اسپیکر" (speaker mode). برای تغییر از یک حالت به حالت دیگر، احتمالا 2 گزینه در نظر گرفته شده: یا می‌توان با فشردن دکمه‌ای مخصوص این کار را انجام داد و یا اینکه خود دیوایس تشخیص می‌دهد در چه وضعیتی قرار داشته و در نتیجه به طور خودکار بین دو حالت جابجا می‌شود.

different types of headsets and headphones

شیوه های مختلف قرارگیری هدفون و هدست

احتمالا این فکر به ذهن‌تان خطور کرده که مبادا زمانی که دیوایس در گوش‌تان قرار دارد به طور اتفاقی به حالت اسپیکر رفته و صدای بلند آن به گوش‌تان آسیب برساند. این یک مسأله جدی بوده و بیشتر افراد در نگاه اول متوجه آن می‌شوند، اما به نظر می‌رسد اپل جلوتر از بقیه، فکر همه جا را کرده است. در متن پتنت آمده: «هدفون‌ها می‌توانند در بر دارنده یک سازوکار امنیتی باشند تا به موجب آن، زمانی که داخل یا روی گوش‌های کاربر قرار گرفته باشند، حالت اسپیکر را غیرفعال کنند.»

با توجه به تصاویر منتشر‌شده در این پتنت، به نظر می‌رسد این هدفون‌های دو حالته، به شکل هدفون‌های کنونی موجود در بازار (دور-گوشی یا over-the-ear، رو-گوشی یا on-ear و تو-گوشی یا in-ear) طراحی خواهند شد. به عنوان مثال در مدل دور-گوشی ساده، شاهد دو کاسه گوشی یا cup هستیم که شامل درایور و مدارهای عامل بوده و به‌وسیله یک هدبند (head strap) به هم متصل می‌شوند. اپل با افزودن سنسورهای اختصاصی و مدار تقویت‌کننده به این دیوایس، می‌تواند یک هدفون ایده‌آل را به یک اسپیکر مستقل تبدیل کند.

پتنتی را در زمینه هدفون‌های هیبریدی در "اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا" (USPTO) به ثبت رساند.

 

apple dual mode headphone speaker patent

کنترل صدای خروجی بر عهده سنسورهای آن‌بُردی است که وظیفه تعیین وضعیت مکانی هدفون، نحوه قرارگیری آن در فضا و موقعیت مجاورتی آن با گوش کاربر را بر عهده دارند. به عنوان مثال، زمانی که cupهای درایور رو به داخل بوده و سنسورهای مجاورتی، یک شیء نزدیک را شناسایی می‌کنند، این وضعیت نشان‌دهنده آن است که در حال حاضر سیستم به عنوان یک هدفون در حال استفاده است، در نتیجه دیوایس به طور خودکار، تقویت‌کننده را غیرفعال می‌کند. اما به محض اینکه کاربر "حالت اسپیکر" را فعال می‌کند (احتمالا این کار را با برگرداندن cupهای هدفون به سمت بیرون وقرار دادن سیستم به پهلو انجام می‌دهد)، صدای خروجی بالاتر رفته و به سطح صدای اسپیکر می‌رسد.

اپل درخواست این پتنت را در سال 2011 به USPTO ارائه کرده بود و نام مخترع آن، ادوارد سی. هیات (Edward C. Hyatt) است. اینکه آیا اپل قصد دارد چنین سیستم هدفون دو حالته‌ای را وارد بازار کند یا خیر، هنوز مشخص نیست. بد نیست بدانیم اپل، سیستم مشابهی را در جدیدترین اسمارت‌فون خود، آیفون 7، به کار گرفته است. چینش اسپیکرها در این گوشی به گونه‌ای است که وقتی دیوایس در حالت افقی یا landscape قرار می‌گیرد، صدا به شکل استریو خارج می‌شود. این تکنولوژی نخستین بار در آی‌پد پرو 12.9 اینچی معرفی و بعدا در ورژن 9.7 اینچی این دیوایس هم به کار گرفته شد.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا