گزارش IDC از فروشندگان اسمارت‌فون در چین طی سه‌ماهه چهارم 2016 - نخستین افت سالانه اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1395/11/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز یکشنبه 5 فوریه 2017 (17 بهمن 1395) گزارشی را از وضعیت کمپانی‌های فروشنده اسمارت‌فون در بازار چین، طی سه‌ماهه چهارم سال 2016 منتشر کرد. طبق گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی موبایل در IDC، بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه پایانی سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 19 درصد و در مقایسه با سه‌ماهه سوم سال 2016 حدود 17 درصد رشد داشته است.

در مجموع، بازار گوشی‌های هوشمند چین طی سال 2016 با رشد 9 درصدی همراه شده که در این میان، شرکت‌های برتر چینی، عمده سهم این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

idc china smartphone report q4 2016

در سال 2016، از بین 5 کمپانی برتر فروشنده اسمارت‌فون در چین، 4 کمپانی چینی بوده‌اند. در سال 2015 نیز همین ترکیب برقرار بود، با این تفاوت که سهم این 4 کمپانی از بازار چین، از 46 درصد در سال 2015 به 57 درصد در سال 2016 افزایش یافته است. این امر نشان‌دهنده پذیرش روزافزون فروشندگان چینی در داخل این کشور بوده که طی سال گذشته توانستند ویژگی‌های محصولات خود را بهبود بخشیده و پیام‌های تبلیغاتی بهتری را در حوزه بازاریابی به نمایش بگذارند.

تای شیائوهان (Tay Xiaohan)، تحلیل‌گر ارشد بازار در مؤسسه IDC (که در گروه دیوایس‌های مشتری آسیا/اقیانوسیه فعالیت می‌کند)، بر این باور است که افزایش وابستگی کاربران به اپلیکیشن‌های موبایل، آنان را وا داشته تا به دنبال تعویض گوشی خود و خرید گوشی‌های مدل ‌بالاتر باشند و همین امر بوده که چنین رشد قابل‌ملاحظه‌ای را برای بازار چین در سه‌ماهه چهارم رقم زده است. در شهرهای رده‌پایین‌تر نیز، تقاضا برای گوشی‌های هوشمند به همین صورت بوده که کمپانی‌های OPPO و Vivo با تزریق گوشی‌های میان‌رده خود در این شهرها، موفق شدند بیش از هر شرکت دیگری، تقاضای این مناطق را تأمین کنند.

idc china smartphone report q4 2016

5 برند برتر تولید‌کننده اسمارت‌فون در چین در سه ماهه چهارم سال 2016

کمپانی چینی OPPO با رشد خیره‌کننده 109.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان عرضه اسمارت‌فون‌های خود را از 11.7 میلیون دستگاه در سه‌ماهه چهارم سال 2015 به 24.5 میلیون دستگاه در سه‌ماهه اخیر رساند و با در دست گرفتن 18.1 درصد از بازار، عنوان فروشنده نخست اسمارت‌فون در چین را از آن خود کرد. پس از OPPO، برندهای هواوی و vivo با عرضه 22.9 و 21.7 میلیون دستگاه و در اختیار داشتن سهمی مشابه از بازار (16.9 و 16 درصد) به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم فروشندگان برتر قرار می‌گیرند. البته رشد سالانه ویوو (96.4 درصد) از رشد سالانه هواوی (27.7 درصد) به مراتب بالاتر بوده است.

طی فصل اخیر، کمپانی اپل با عرضه 14.9 میلیون دستگاه آیفون در چین توانست 11 درصد از بازار را به خود اختصاص داده و در رتبه چهارم قرار گیرد. اما بر خلاف سه شرکت چینی یادشده، عرضه آیفون‌های اپل در فصل اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 12.8 درصد افت کرده است.

apple iphone 7 plus jet black

یکی از نکات قابل‌توجه سال 2016 آن بود که کمپانی اپل برای نخستین بار افت سالانه در بازار چین را تجربه می‌کرد. هرچند آیفون‌های جدید مشکی‌رنگ اپل توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان را به خود جلب کرد، اما اسمارت‌فون‌های جدید عرضه‌شده توسط این کمپانی در مجموع نتوانست مثل سابق در میان کاربران چینی شور و هیجان به پا کند. افت سالانه اپل در بازار چین این فرضیه را به ذهن می‌آورد که سهم اپل از بازار چین توسط کمپانی‌های داخلی تصاحب شده، اما IDC این فرضیه را قبول ندارد. به احتمال زیاد، اکثر کاربران اپل دست نگه داشته و منتظر عرضه آیفون جدید در سال نوی میلادی هستند و همین امر رشد خوبی را برای این برند در سال 2017 در بر خواهد داشت. همچنین انتظار می‌رود آیفون جدید -- که در دهمین سالگرد تولید این گوشی عرضه می‌شود -- برخی از کاربران اسمارت‌فون‌های پیشرفته اندرویدی در چین را به خود جذب کرده و موجب شود که آنها از اندروید به آیفون مهاجرت کنند.

پس از اپل، کمپانی چینی شیائومی در رتبه پنجم برترین فروشندگان اسمارت‌فون در چین جای می‌گیرد. طی سه‌ماهه اخیر، این شرکت با عرضه 10.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند -- که در قیاس با مدت مشابه سال قبل بیش از 40 درصد افت داشته -- تنها 7.4 درصد از سهم بازار چین را به خود اختصاص داد.

idc china smartphone report q4 2016

5 برند برتر تولید‌کننده اسمارت‌فون در چین در سال 2016

یکی از گرایش‌هایی که در سال 2016 در بازار چین شاهد آن بودیم، کند شدن رشد کانال‌های فروش آنلاین بود. در سال‌های قبل، تنها یک کانال فروش (آنلاین یا آفلاین) در چین با رشدی فزاینده همراه می‌شد، اما این پدیده دیگر دیده نمی‌شود. در حال حاضر اکثر برندها برای افزایش عرضه اسمارت‌فون‌های خود، به ترکیبی از کانال‌های مختلف متوسل می‌شوند. به عنوان مثال شیائومی -- که قبلا روی کانال‌های آنلاین تمرکز کرده بود -- به‌تازگی اقدام به افزایش فروشگاه‌های فیزیکی خود -- موسوم به Mi Home -- نموده است. اپل نیز در افزایش حضور خرده‌فروشی‌های خود جدی عمل کرده است. برخی دیگر از کمپانی‌های فروشنده اسمارت‌فون -- که جزو 5 فروشنده برتر در چین نیستند -- با اتکا به گسترش فروشگاه‌های فیزیکی خود در شهرهای رده‌پایین‌تر، موفق شدند به رشد خوبی در سال 2016 دست یابند که از این دسته کمپانی‌ها می‌توان به شرکت چینی Gionee اشاره کرد. برندهای قدرتمندی چون OPPO و vivo عمدتا کاربران جوان و کم سن و سال را به عنوان بازار هدف خود قرار داده‌اند، اما Gionee، برای آنکه محصولاتی متفاوت از اسمارت‌فون‌های این دو شرکت ارائه کند، کاربران حرفه‌ای و مدیران اجرایی را به عنوان بازار هدف خود انتخاب کرده و با این رویکرد توانسته با پیدا کردن بازاری ویژه برای محصولاتش، از 2 رقیب خود متمایز شود.

gionee f5

Gionee F5

در ادامه، پیش‌بینی IDC از بازار اسمارت‌فون‌های چین در سال 2017 را مشاهده می‌کنید:

• کمپانی‌های فروشنده برتر، همچنان سهم اعظم بازار را در اختیار خواهند داشت، در حالی‌که برندهای کوچک‌تر در پی آن هستند تا به جایگاه محکمی در بازار دست یابند. به عنوان مثال، شرکت Qihoo 360 تولید اسمارت‌فون با 2 برند Dazen و Qiku را در سال 2017 متوقف نمود. احتمالا برندهای بیشتری در سال جاری میلادی این روند را در پیش خواهند گرفت.

• تمرکز کمپانی‌های چینی همچنان روی طرح‌هایی خواهد بود که بتواند زمینه گسترش بین‌المللی آنها را فراهم کند. در حال حاضر، از بین 3 فروشنده برتر اسمارت‌فون در چین، هواوی موفق‌ترین شرکت بوده است. بد نیست بدانیم نیمی از عرضه اسمارت‌فون‌های هواوی در سه‌ماهه چهارم سال 2016 به بازارهای خارج از چین مربوط می‌شود. انتظار می‌رود شرکت‌های چینی میزان عرضه گوشی‌های هوشمند خود در بازار بین‌المللی را افزایش دهند. در این صورت، بازار هند یکی از هدف های کلیدی 3 فروشنده برتر چینی خواهد بود.

• کمپانی‌های چینی شروع به تولید و عرضه اسمارت‌فون‌های 2 دوربینه و صفحه خمیده نموده‌اند. انتظار می‌رود در سال 2017 این امر به استانداردی برای گوشی‌های پرچمدار تبدیل شود. دوربین، همچنان یکی از نکات کلیدی در پیام‌های تبلیغاتی اسمارت‌فون‌ها در چین خواهد بود. البته شیوع فرهنگ قوی سلفی گرفتن در میان‌چینی‌ها در این مورد بی‌تأثیر نبوده و محبوبیت اپلیکیشن‌هایی چون Meitu، گواهی است بر این ادعا.

• تکنولوژی‌های جدید نظیر صفحه‌های انعطاف‌پذیر، واقعیت افزوده و ... نیز از جمله مواردی خواهند بود که کمپانی‌های چینی با جدیت در پی تجهیز گوشی‌های خود به آنها هستند. در سال گذشته برندهایی چون هواوی، شیائومی و LeEco پیش از بسیاری از رقبای خارجی اقدام به تولید گوشی‌هایی با سیستم 2 دوربینه، حاشیه پیرامونی نازک و کانکتورهای دیجیتالی هدفون نمودند. حتی اگر به‌کارگیری این تکنولوژی‌ها عرضه اسمارت‌فون را به‌سرعت بالا نبرد، این حرکت جسورانه از سوی کمپانی‌های چینی بعید نیست.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا