پالم و اپل آماده پیکار گوشی های هوشمند می شوند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1388/3/4
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، Palm Pre ، Apple iPhone 3G ، Apple iPhone ، اپل Apple ، پالم Palm

واحد خبر mobile.ir : دو سال پیش، هنگامی که کمپانی اپل در میان تحسین همگان گوشی آیفون را عرضه نمود، کمپانی پالم غافلگیر شد. در آن زمان این کمپانی سانیویلی (سانیویل شهریست در ایالت کالیفرنیا) پیشرو در زمینه PDA و گوشی های هوشمند، چنته پری برای دادن پاسخی محکم به آیفون نداشت.

اینک پالم در صدد است تا با ارائه گوشی Palm Pre -- یک گوشی 200 دلاری دارای صفحه نمایش لمسی و کیبرد کشویی که بسیاری ناظران آنرا نخستین گوشی قادر به رقابت شانه به شانه با گوشی iPhone 3G می دانند -- زمان از دست رفته را جبران نماید. پالم با زمانبندی ارائه Pre برای تاریخ 6 ژوئن (16 خرداد) یعنی درست دو روز پیش از آغاز کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در سانفرانسیسکو -- جایی که انتظار می رود کمپانی اپل از نسل بعدی گوشی آیفون رونمایی نماید -- تصمیم گرفته تا وارد این کارزار شود.

این زمانبندی صحنه را برای رزمایشی میان نوآوران دره سیلیکون آماده می کند؛ رقابتی که می تواند پالم را به بازار سریعاً در حال رشد گوشی های هوشمند بازگردانده و یا حکم مرگ این کمپانی داشته باشد.

بنا به گفته جک گلد تحلیلگر گلد اسوشیتس «پالم ناچار به پیروزی در این رقابت است. اگر گوشی Pre برای آنان موفقیت به ارمغان نیاورد آنها شانس دیگری نخواهند داشت.»

Palm Pre

خبر خوب این است که بررسی های اولیه در مورد Pre و سیستم عامل جدید آن یعنی WebOS که چندین سال است در دست ساخت است نشان از مطلوب بودن آنها دارد. ناظران، واسط کاربری شبه-آیفون پالم، مرورگر چند لمسی (multi-touch) این گوشی و نیز مشخصات گوشی Pre را تقریباً همسنگ آیفون یافته اند.

 اما آنها از قابلیت WebOS برای عملکرد چند وظیفه ای (multitask) و مجتمع سازی اطلاعات وب از چند منبع مختلف که به کاربران اجازه ترکیب نمودن آدرس های تماس، تقویم و پیام ها را می دهد تمجید کرده اند. بنا به گفته جی گری پاردی تحلیلگر ارشد موبایل و بیسیم در شرکت Frost & Sullivan گوشی Palm Pre در این زمینه بهترین ها را از رقبای خود گلچین کرده و از آنها پیش افتاده است.

به گفته این تحلیلگر «آنها از رقبای خود پیشی گرفته اند. اگر بتوانند تعداد زیادی از مردم و توسعه دهندگان را به خرید این گوشی و توسعه برنامه ها برای آن سوق دهند می توانند یک رقیب مطرح باشند.»

قمار زیادی بر روی پالم که هفت سه ماهه مالی متوالی ضرردهی را پشت سر گذاشته و 72 درصد کاهش سود سهام را در سه ماهه نخست امسال گزارش داده انجام شده است. هرچند سرمایه گذاران به نظر نسبت به Pre دلگرم هستند. قیمت سهام پالم که در ماه دسامبر تا 1.42 دلار به ازای هر سهم کاهش یافته بود اینک بیش از 10 دلار است.

پالم راه زیادی تا پیشی گرفتن از رقبا در پیش رو دارد. این کمپانی در سه ماهه نخست تنها 482,000 گوشی بفروش رسانده و این در حالیست که در همین مدت کمپانی اپل 3.8 میلیون آیفون و کمپانی ریسرچ این موشن 7.8 میلیون گوشی بلک بری بفروش رسانده است.

گوشی Pre چالش های دیگری نیز پیش رو دارد که باید بر آنها فائق آید. در یک بررسی که در ماه مارس توسط Changewave از افرادی که قصد خرید گوشی هوشمند در آینده نزدیک را داشتند انجام شد، تنها 4 درصد از پاسخ دهندگان در نظر داشتند که گوشی Pre را خریداری نمایند و این در حالیست که 37 درصد گفتند یکی از گوشی های بلک بری را خواهند خرید و 30 درصد نیزاظهار داشتند که در آینده گوشی آیفون خریداری می کنند. پالم گوشی Pre را بصورت انحصاری با اپراتور اسپرینت خواهد فروخت که رتبه سوم را در میان اپراتورهای ایالات متحده در اختیار داشته و در صدد است تا بر دید منفی موجود نسبت به خدمات مشتری و قابلیت اطمینان شبکه خود فائق آید.

اثبات شایستگی ها

 کوین پاکینگهام معاون ارشد ریاست اسپرینت در بخش محصولات و توسعه فناوری معتقد است که اسپرینت و پالم با گوشی Pre چیزهای بسیاری را به اثبات خواهند رساند. او همچنین می گوید هر دوی این کمپانی ها در طی دو سال اخیر محصولات و خدمات خود را توسعه داده اند و انتظار دارند گوشی Pre بتواند این بهبودها را به نمایش بگذارد.

پاکینگهام افزود: «این گوشی شهامت سازنده و اپراتور را به بوته آزمایش می گذارد. شما باید از سطح اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشید که بر روی یک گوشی چنین ریسک بزرگی نمائید.»

وی افزود: «برای کاربران علاقه مند به وب که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و می خواهند چند اکانت را همزمان باز کرده و از عملکرد چند وظیفه ای استفاده کنند هیچ گوشی به خوبی گوشی Palm Pre در بازار وجود ندارد.»

به نظر می رسد دوره به چالش کشاندن آیفون -- پادشاه دنیای گوشی های هوشمند لمسی -- فرا رسیده است. هرچند برتری اپل بی درنگ مورد تهدید قرار نخواهد گرفت، اما گوشی Pre ریسک را به میزانی که دیگر گوشی ها قادر به آن نبوده اند افزایش داده است.

چارلز گلوین تحلیلگر Forrester Research می گوید: «روی هم رفته از نظر نرم افزاری و کیفیت تجربه کاربری و تمامی نکات جالب مرتبط با وب، گوشی Pre ویژگی های بسیار جذابی را داراست. با توجه به آنچه من از این گوشی دیده ام به نظر می رسد که Pre نزدیک ترین رقیب گوشی آیفون باشد.»

در این میان اپل نیز بی کار نبوده است. بروز رسانی سیستم عامل iPhone 3.0 برخی مواردی که Pre هنگام رونمایی اولیه در ژانویه به آن مباهات می کرد را پوشش داده است. ویژگی هایی از قبیل cut و paste، پیام رسانی چند رسانه ای و سرویس push notification به نسخه 3.0 آیفون که در تابستان امسال عرضه می شود اضافه شده است.

شایعه است که کمپانی اپل در حال آماده سازی یک یا چند مدل جدید آیفون با ویژگیهای سخت افزاری بیشتر و احتمالاً قیمت بالاتر است تا در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان از آنها رونمایی نماید.

حاکم فعلی بازار

ناتالی کریس سخنگوی اپل حاضر به اظهار نظر در مورد تغییرات سخت افزاری آیفون نشد ولی اظهار داشت که کمپانی اپل هم اکنون در جایگاه شایسته ای قرار دارد.

او اظهار داشت: «از زمان عرضه گوشی آیفون تا کنون ما بیش از 21 میلیون نسخه این گوشی را به فروش رسانده ایم و این در حالیست که در سه ماهه قبلی شاهد فروشی به میزان دو برابر بوده ایم. ما در نظر داریم تا در تابستان امسال یک نسخه کاملاً  بروز شده از نرم افزار این گوشی  -- یعنی  iPhone OS 3.0 -- را با بیش از 100 ویژگی جدید معرفی نمائیم.»

 یک مزیت اصلی اپل فروشگاه برنامه های آیفون (App Store) است؛ بازاری با بیش از 35,000 برنامه کاربردی که کاربرد و محبوبیت آیفون را گسترش داده است. پالم نیز App Catalog را ارائه خواهد نمود اما این کار مستلزم متقاعد نمودن توسعه دهندگان و برنامه نویسان سیستم عامل پالم به برنامه نویسی برای بستر جدید پالم به نام WebOS است؛ کاری دشوار چرا که آیفون پیش از این بازار را قبضه کرده است.

پالم به منظور آسان سازی برنامه نویسی برای توسعه دهندگانی که می خواهند برای این سیستم عامل برنامه نویسی نمایند از زبان های متداول وب مانند HTML، CSS و XML که برنامه نویسان وب با آنها آشنایی دارند استفاده کرده است. کمپانی پالم اعلام نموده است که یک برنامه شبیه ساز برای گوشی Pre عرضه خواهد شد که به کاربران امکان اجرای نرم افزارهای قدیمی پالم مربوط به وسایل دیگر را خواهد داد.

تام کنراد رئیس فناوری کمپانی Pandora -- فراهم آورنده رادیوی اینترنتی -- که مشغول ساخت برنامه ای برای Pre است می گوید که پالم کار خود را، از توسعه ابزارها گرفته تا سخت افزار و نرم افزار، به خوبی انجام داده است.

او اظهار داشت: «از نظر من Pre نخستین گوشی پس از آیفون است که مطابق قاعده صحیحی پیش رفته. سخت افزار آن بسیار درخور تحسین بوده و عالی به نظر می رسد. این گوشی همچنین از سیستم عامل بسیار خوبی برخوردار است که تجربه کاربری فوق العاده ای را به ارمغان می آورد.»

منبع : SFGate


برای ارسال نظر می بایست عضو سایت باشید، در صورت داشتن نام کاریری با استفاده از دکمه ورود کاربران در بالای صفحه، وارد شوید و در غیر اینصورت لطفا قبل از ارسال نظر ثبت نام نمایید.
ترتیب:
جستجو در نظرات کاربران:
موارد 1 تا 3 از مجموع 3 مورد