Strategy Analytics از جایگاه نخست اپل در زمینه عرضه گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه پایانی 2016 خبر داد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/16        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : بر اساس آخرین پژوهش‌های موسسه Strategy Analytics، که در تاریخ 31 ژانویه سال جاری میلادی (12 بهمن 1395) منتشر شد، عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند با 3 درصد رشد سالانه از 1.44 میلیارد واحد در سال 2015 به حدود 1.49 میلیارد واحد در سال 2016 رسیده است. تقریبا نیمی از این اسمارت‌فون‌ها توسط 5 عرضه‌کننده برتر به بازار ارائه شده‌اند. تحلیلگران این موسسه با بررسی بازار گوشی‌های تلفن همراه در سه‌ماهه چهارم سال 2016 اعلام کردند که کمپانی اپل با داشتن نزدیک به 18 درصد از سهم بازار جهانی در جایگاه نخست عرضه‌کنندگان تلفن همراه قرار گرفته است. یکی از نکات قابل توجه این گزارش شرکت چینی OPPO است که با رشد سالانه‌ای معادل 99 درصد عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است.

strategy analytics mobile phone market report q4 2016

مطابق آمار ارائه‌شده توسط Strategy Analytics، عرضه گوشی‌های هوشمند در فصل چهارم 2016 به 438.7 میلیون واحد رسیده که در مقایسه با 403 میلیون دستگاه اسمارت‌فون عرضه‌شده در زمان مشابه سال گذشته، 9 درصد رشد داشته است. در این فصل، بیشترین نرخ رشد صنعت گوشی‌های هوشمند در سال 2016 محقق شده است؛ رشدی که بیش از هر چیز در نتیجه افزایش تقاضا در بازارهای بزرگِ در حال توسعه از جمله چین و آفریقا روی داده است. جالب آن‌ که سامسونگ نسبت به سال 2015 نزدیک به 10 میلیون اسمارت‌فون و اپل نیز حدود 16 میلیون گوشی هوشمند کمتر به بازار عرضه کرده است.

طی سه‌ماهه چهارم 2016، اپل با عرضه 78.3 میلیون اسمارت‌فون در سراسر جهان و داشتن 17.8 درصد از سهم بازار، رشد 5 درصدی را در مقایسه با سه‌ماهه چهارم 2015 تجربه کرده است. این بهترین عملکرد آیفون در طول یک سال محسوب می‌شود و اپل این موقعیت را با توجه به مسائل اخیر سامسونگ در زمینه گوشی‌های نوت7 تصاحب نموده است. به علاوه، مطابق گزارش اپل از عملکرد سه‌ماهه چهارم 2016، فروش بالای آیفون 7 و آیفون 7 پلاس، اپل را به بالاترین درآمد سه‌ماهه و بیشترین عایدی هر سهم تا به امروز رسانده است.

strategy analytics mobile phone market report q4 2016

strategy analytics mobile phone market report q4 2016

میزان عرضه جهانی و سهم بازار برندهای مختلف در سه ماهه چهارم سال 2016 در مقایسه با سال 2015

به گفته نیل ماوستن (Neil Mawston)، مدیر اجرایی Strategy Analytics، حرکت صعودی اپل در بازار گوشی‌های هوشمند محدود خواهد شد؛ مگر آن که این کمپانی با طرح‌های انقلابی در بازار آکنده از گوشی‌های آیفون (با شمایل تکراری) حضور یابد. این مساله به ویژه جایی اهمیت خود را نشان می‌دهد که شرایط پیش آمده پس از بحران نوت7 را در نظر بگیریم که به مهاجرت مشتریان سامسونگ به سمت گوشی‌های اپل و رشد حجم فروش این کمپانی انجامیده است.

سامسونگ در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی 77.5 میلیون گوشی هوشمند عرضه کرده که نسبت به 81.3 میلیون اسمارت‌فونی که در فصل چهارم 2015 وارد بازار کرده بود، 5 درصد افت را نشان می‌دهد. یکی از دلایل عمده این افت مسائل ناشی از مشکل باتری گوشی‌های گلکسی نوت7 بود. سامسونگ الکترونیکس در این فصل 17.7 درصد و در سال 2016، حدود 20.8 درصد بازار گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده است که پایین‌ترین میزان سهم بازار این کمپانی از سال 2011 میلادی تاکنون به شمار می‌رود. البته عرضه مدل جدید اسمارت‌فون با نام احتمالی Galaxy S8 در هفته‌های آینده، فرصتی برای سامسونگ خواهد بود که رشد مناسبی را تجربه کند و مجددا در صدر جدول عرضه گوشی‌های هوشمند قرار گیرد. لازم به ذکر است که این کمپانی کره‌ای در سال 2016، نزدیک به 309 میلیون گوشی هوشمند وارد بازار کرده است که با این میزان عرضه در جایگاه نخست در این سال قرار می‌گیرد.

alleged-samsung galaxy s8 render

تصویر منتسب به سامسونگ گلکسی S8

بخشی از آمار قابل توجه عرضه سامسونگ در سال 2016، نتیجه ارائه اسمارت‌فون‌های مقرون به صرفه در بازارهای حساس به قیمت نظیر هند بوده است. علاوه بر این، بنا بر پژوهش‌های Strategy Analytics یک چهارم عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند سامسونگ در سه‌ماهه چهارم 2016، مربوط به گوشی‌های ارزان قیمت و ساده (low-end) بوده است. این کمپانی کره‌ای یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان گوشی‌های ارزان قیمت است و در بازار این قبیل گوشی‌ها از جمله آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین حضور قدرتمندی دارد.

اپل نیز کوشیده با ارائه مدل‌های قدیمی‌تر گوشی‌های خود با قیمت پایین‌تر به این بازارها دست یابد. این کمپانی اخیرا در صدد برآمد با کسب مجوز از دولت هند، گوشی‌های بازسازی‌شده (refurbished) را در این کشور به فروش رساند.

کمپانی چینی هواوی با ارائه 44.9 میلیون دستگاه اسمارت‌فون و داشتن 10.2 درصد از سهم بازار در جایگاه سوم عرضه گوشی‌های هوشمند در فصل چهارم 2016 قرار دارد. این نخستین بار است که هواوی با عملکردی چشمگیر درصد سهم بازار خود را دو رقمی ساخته است. البته هواوی در خانه خود، یعنی چین، با رقبایی مانند OPPO مواجه است، اما عملکرد این کمپانی در بازارهایی نظیر اروپای غربی با توجه به طراحی ارتقاءیافته گوشی‌ها، بازاریابی پیچیده‌تر و توزیع خرده‌فروشی عمیق‌تر تسریع شده است.

vivo v5 plus

شرکت OPPO با عرضه 29.5 میلیون گوشی هوشمند و داشتن حدود 6.7 درصد از سهم بازار در سه‌ماهه چهارم 2016 در جایگاه چهارم قرار دارد که سهم بازار آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. OPPO در چین با عرضه مدل‌های اندرویدی محبوبی مانند R9 رشد سریعی را تجربه کرده است. چالشی که این کمپانی در سال 2017 با آن مواجه است، توسعه بازار خود در خارج از مرزهای چین و ادامه حرکت در بازارهای نوظهوری مانند هند و نیجریه است. Vivo دیگر کمپانی چینی نیز با عرضه 25.6 میلیون اسمارت‌فون و سهم بازاری نزدیک به 5.8 درصد طی فصل چهارم 2016 در جایگاه پنجم قرار دارد. این برند نیز همانند OPPO در چین بسیار محبوب است و در حال تقویت سبد محصولات خود با مدل‌های ارتقاءیافته‌ای نظیر X9 و محصول آینده این شرکت با نام V5 Plus مجهز به دوربین دوگانه 20 مگاپیکسلی است.

بر اساس گزارش Strategy Analytics دو شرکت چینی OPPO و Vivo عملکرد فوق‌العاده‌ای در سال 2016 داشته‌اند. در آمار سه‌ماهه چهارم 2015 این موسسه، نام دیگر کمپانی‌های چینی مانند لنوو-موتورولا و شیائومی در جایگاه چهارم و پنجم دیده می‌شد که امسال در میان پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند حضور ندارند. البته غیبت مایکروسافت نیز در این میان قابل توجه است.  

منبع : Strategy Analytics