گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2016 - آیفون باز هم رکوردزنی کرد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 31 ژانویه 2017 (12 بهمن 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم سال 2016 -- منطبق بر سه‌ماهه نخست مالی 2017 این کمپانی -- پایان‌یافته در 31 دسامبر 2016، منتشر کرد. کارشناسان وال‌استریت پیش‌بینی کرده بودند که اپل در این بازه زمانی به درآمدی معادل 77.4 میلیارد دلار دست یابد، اما طبق گزارش مالی اپل، درآمد این شرکت در سه‌ماهه اخیر 78.4 میلیارد دلار بوده که در قیاس با درآمد شرکت در مدت مشابه سال گذشته (75.9 میلیارد دلار)، 3 درصد افزایش داشته است. همچنین سود تقلیل‌یافته در هر سهم، در پایان سه‌ماهه چهارم، در حدود 3.36 دلار اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (3.28 دلار) 2 درصد افزایش داشته است.

apple q1 2017 financial report

تیم کوک، مدیرعامل اپل، عملکرد شرکت در فصل اخیر را این گونه توصیف می‌کند: «از اینکه نتایج [سه‌ماهه مقارن با تعطیلات سال نوی میلادی، موسوم به] فصل تعطیلات، بالاترین درآمد فصلی اپل را رقم زد و چندین رکورد را شکست، بسیار هیجان‌زده‌ایم. بیش از هر زمان دیگری [در این سه‌ماهه] آیفون فروختیم و در بخش‌های آیفون، خدمات، Mac و اپل‌واچ رکوردهای درآمدی بی‌سابقه‌ای را بر جای گذاشتیم. طی سال گذشته، درآمد در بخش خدمات به‌شدت افزایش یافت که عمده آن در نتیجه فعالیت بی‌سابقه مشتریان در اپ‌استور بوده و از محصولاتی که برای تولید آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم بسیار خوشحالیم.»

لوکا مائستری (Luca Maestri)، مدیر ارشد مالی اپل، در رابطه با نتایج مالی اپل در فصل اخیر می‌گوید: «عملکرد ممتاز ما در کسب‌وکار، رکورد بی‌سابقه در سود هر سهم و بیش از 27 میلیارد دلار جریان نقدی عملیاتی را در بر داشت. ما طی سه‌ماهه اخیر، تقریبا 15 میلیارد دلار را از طریق بازخرید سهام و سود سهام به سرمایه‌گذاران شرکت بازگرداندیم که [این کار] پرداخت‌های تجمعی از طریق برنامه بازگشت سرمایه ما را به بیش از 200 میلیارد دلار رساند.»

اگر بخواهیم منصفانه به قضیه بنگریم، اپل همواره در فصل‌های چهارم از سال (فصل مقارن با تعطیلات سال نوی میلادی) عملکرد خوبی داشته است. گزارش مالی اپل از سه ماهه منتهی به دسامبر 2015 نیز این مطلب را تأیید می‌کند. در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی اپل در سه‌ماهه اخیر:

توقف‌ناپذیری آیفون

اپل موفق شد در سه‌ماهه اخیر با فروش 78 میلیون و 290 هزار دستگاه آیفون، درآمدی در حدود 54 میلیارد دلار از این راه کسب کند که در مقایسه با درآمد 51.6 میلیارد دلاری اپل از راه فروش 74.8 میلیون آیفون در مدت مشابه سال گذشته، افزایش قابل‌توجهی داشته است. میزان فروش آیفون در فصل اخیر، بیش از هر زمان دیگری بوده و درآمد حاصل از آن، چیزی حدود 69 درصد از مجموع درآمد اپل در سه‌ماهه منتهی به دسامبر را تشکیل می‌دهد. به گفته تیم کوک، میزان فروش آیفون 7 فراتر از پیش‌بینی‌های اپل بوده و شرکت در رابطه با فروش آیفون 7 پلاس نتوانسته برای تأمین تقاضاها به اندازه کافی سریع عمل کند و این وضع تا ماه ژانویه 2017 (پس از پایان سه ماهه چهارم 2016) ادامه داشته است. به گفته اپل، تقاضا برای آیفون 7 پلاس به طور استثنایی قدرتمند بوده است.

apple iphone 7 plus

احتمالا انگیزه خریداران آیفون 7 پلاس، سیستم دو دوربینه آن بوده که موجب فاصله گرفتن آن از مدل کوچک‌تر (یعنی آیفون 7) شده است. در هر حال، آیفون 7 پلاس گوشی گران‌قیمت‌تری است و به همین دلیل، شاخص ASP (متوسط قیمت فروش) آیفون نیز در سال گذشته بالا رفت.

MacBook Pro - ماشین پول‌سازی اپل

طی سه‌ماهه اخیر، اپل از راه فروش تعداد 5 میلیون و 374 هزار دستگاه کامپیوتر Mac به درآمدی معادل 7.244 میلیارد دلار دست یافت. عرضه مدل‌های جدید MacBook Pro در پاییز سال 2016، درآمدی بی‌سابقه را در این بخش نصیب اپل کرد. از آنجا که قیمت این محصولات گران است، در نتیجه متوسط قیمت فروش Mac نیز با افزایش بسیار همراه شد. لذا در پایان سه‌ماهه اخیر با نتیجه‌ای عجیب مواجه هستیم: درآمد حاصل از فروش کامپیوترهای Mac بی‌سابقه بوده و یک رکورد محسوب می‌شود، ولی تعداد دستگاه‌های فروخته‌شده Mac در همین مدت، رکورد نبوده و اپل در گذشته بیش از این تعداد نیز فروش داشته است.

apple macbook pro 2016

بخش خدمات - اژدهایی خفته

اپل چند سالی است که بودجه بخش خدمات (متشکل از اپ‌استور، آی‌تیونز، Apple Music ،Apple Pay و iCloud) را افزایش داده و با در نظر گرفتن رشد مداوم و چشمگیر این بخش، باید گفت این اقدام اپل کاملا عاقلانه بوده است. درآمد بخش خدمات طی سه‌ماهه اخیر بی‌سابقه بوده که در این میان اپ‌استور با بهترین عملکرد خود تاکنون، در موفقیت این بخش سهم به‌سزایی داشته است.

اپل در فصل اخیر درآمدی معادل 7.172 میلیارد دلار در بخش خدمات کسب کرده که اگر بخواهیم آن را با دیگر بخش‌ها مقایسه کنیم، باید بگوییم که درآمد آن کمی پایین‌تر از Mac و بیشتر از iPad بوده است. اپل امیدوار است که کسب‌وکار خدمات این شرکت بتواند در سال 2017 به ‌اندازه یکی از شرکت‌های موجود در لیست 100 کمپانی برتر از نظر مجله Fortune شود. گفتنی است، اپل انتظار دارد همزمان با رشد تعداد محصولات فعال این شرکت، درآمد بخش خدمات نیز به طبع آن افزایش یابد. طبق گفته تیم کوک، اپل انتظار دارد که طی 4 سال آینده، حجم کسب‌وکار خدمات خود را 2 برابر کند.

آی‌پد، هنوز زنده است

اپل، مانند فصل‌های قبلی، همچنان در بخش آی‌پد با مشکل روبرو است. طبق گزارش اخیر، اپل در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2016، تنها حدود 13 میلیون دستگاه آی‌پد را به فروش رسانده و درآمدی 5.533 میلیارد دلاری از این راه کسب کرده که در مقایسه با درآمد آی‌پد در مدت مشابه سال گذشته (7 میلیارد دلار از فروش 16 میلیون دستگاه) کاهش قابل توجهی داشته است. البته این کاهش درآمد جای تعجب ندارد چرا که تنها آی‌پد جدیدی که اپل در سال 2016 تولید کرد، آی‌پد پرو 9.7 اینچی بود. ظاهرا این نقصی در استراتژی اپل برای فروش و ارائه تخفیف روی مدل‌های قدیمی است (نه تولید آی‌پد جدید). البته به اعتقاد برخی کارشناسان، مردم ظاهرا یک آی‌پد جدید (حتی با تکنولوژی ارزان‌تر یا قدیمی‌تر) را به تخفیف روی آی‌پدهای پیشین، ترجیح می‌دهند.

apple ipad pro

پوشیدنی‌ها - محصولاتی کوچک با پتانسیل رشد بزرگ

اپل آمار واقعی فروش اپل‌واچ را فاش نمی‌کند، اما به گفته تیم کوک تعداد ساعت‌های فروخته‌شده و درآمد حاصل از آن بی‌سابقه بوده است. همچنین اپل مدعی شده که تقاضا برای اپل‌واچ در سه‌ماهه اخیر به قدری بالا بوده که شرکت نتوانسته به تعداد کافی از این محصول تولید نماید.

در حال حاضر بازار پوشیدنی‌ها روزگار چندان خوبی را سپری نمی‌کند. به عنوان مثال کمپانی آمریکایی Fitbit (تولیدکننده ساعت‌های هوشمند و پوشیدنی‌های تناسب اندام) اقدام به تعدیل نیرو کرده و بیشتر اسمارت‌واچ‌ها محصولاتی در رکود و شکست‌خورده تلقی می‌شوند. در این میان، هرچند اپل‌واچ -- در مقایسه با سایر محصولات اپل -- موردی کلیدی محسوب نمی‌شود، اما به‌وضوح عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته و معرفی نسل دوم اپل‌واچ در کنار watchOS 3 در سال گذشته، به افزایش فروش این محصول کمک زیادی نموده است.

اما اپل‌واچ تنها پوشیدنی اپل نیست، چرا که AirPods (هدفون های بلوتوثی اپل) نیز در این رده از محصولات به چشم می‌خورند. بعید است اپل طی سه‌ماهه اخیر تعداد زیادی از این محصول را به فروش رسانده باشد. تیم کوک نیز چیز زیادی درباره AirPods نگفت، اما بلافاصله پس از اپل‌واچ، به این محصول اشاره و خاطر نشان کرد که اپل «پتانسیل رشد وسیعی را برای پوشیدنی‌ها» می‌بیند.

apple airpods

همانطور که گفته شد، اپل جزئیات مربوط به فروش پوشیدنی‌ها را ذکر نکرده و نتایج مربوط به آنها را تحت عنوان Other Products به همراه دیگر محصولات اپل (از جمله AppleTV، محصولات Beats، لوازم جانبی و ...) می‌آورد که طبق گزارش اخیر، درآمد اپل طی سه‌ماهه اخیر در این بخش حدود 4 میلیارد دلار بوده است.

اپل برای سه‌ماهه نخست سال 2017 -- که سه‌ماهه دوم سال مالی 2017 این شرکت محسوب می‌شود -- نتایج مالی زیر را پیش‌بینی کرده است:

• درآمد بین 51.5 تا 53.5 میلیارد دلار

• حاشیه سود ناخالص بین 38 تا 39 درصد

• هزینه‌های عملیاتی بین 6.5 تا 6.6 میلیارد دلار

• سایر درآمد یا هزینه‌ها در حدود 400 میلیون دلار

• نرخ مالیاتی 26 درصد

هیئت مدیره اپل، میزان سود سهام نقدی از سهام عادی شرکت را 0.57 دلار در هر سهم از سهام عادی این شرکت اعلام کرده است. این سود سهام در تاریخ 16 فوریه 2017 (28 بهمن 1395) به آن دسته از سهام‌دارانی که تا پایان روز کاری 13 فوریه (25 بهمن) به جمع سهام‌داران اپل می‌پیوندند، قابل پرداخت خواهد بود.  

منبع : Apple