گزارش مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2016 - آفیس و Cloud خوش درخشیدند

نمایش خبر

تاریخ : 1395/11/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت در روز پنجشنبه 26 ژانویه 2017 (7 بهمن 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه پایانی سال 2016 -- منطبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی 2017 این شرکت، پایان یافته در 31 دسامبر 2016 -- منتشر کرد. طبق این گزارش درآمد مایکروسافت در سه‌ماهه اخیر 24.1 میلیارد دلار اعلام شده که از این میزان 6.2 میلیارد دلار سود عملیاتی شرکت را تشکیل می‌دهد. سود خالص مایکروسافت برابر با 5.2 میلیارد دلار بوده که اگر آن را در قالب سود تقلیل‌یافته در هر سهم بیان کنیم، چیزی حدود 0.66 دلار در هر سهم خواهد بود. آمار فوق بر اساس اصول پذیرفته‌شده حسابداری (GAAP) محاسبه شده‌اند.

microsoft q2 2017 financial report

حال اگر درآمدهای باتأخیر، هزینه‌های بازسازی و سایر هزینه‌های دیگر را نادیده بگیریم و در اصطلاح آمار را به شیوه non-GAAP گزارش کنیم، درآمد و سود عملیاتی مایکروسافت در فصل اخیر به ترتیب به 26.1 و 8.2 میلیارد دلار می‌رسد. همچنین سود خالص مایکروسافت معادل 6.5 میلیارد دلار و یا 0.83 دلار در هر سهم خواهد بود.

نتایج مالی مایکروسافت در سه‌ماهه پایانی سال 2016، حتی از پیش‌بینی‌های وال‌استریت هم فراتر رفته، چرا که کارشناسان وال‌استریت برآورد کرده بودند که مایکروسافت در پایان سه‌ماهه چهارم به درآمدی در حدود 25.3 میلیارد دلار (0.79 دلار در هر سهم) دست یابد. اگر نتایج مالی فصل اخیر را با نتایج مالی مایکروسافت در سه‌ماهه چهارم سال 2015 (درآمد 25.7 میلیون دلاری یا 0.78 دلار در هر سهم) مقایسه کنیم، متوجه افزایش اندک درآمد خواهیم شد.

مایکروسافت پروسه خرید شرکت LinkedIn را در 8 دسامبر 2016 (18 آذر 1395) تکمیل کرد و نتایج مالی مربوط به آن، در بخش "پروسه‌های بهره‌وری و کسب‌وکار" قید شده‌اند. گفتنی است درآمد، سود عملیاتی، سود خالص و سود تقلیل‌یافته در هر سهم در نتایج مربوط به LinkedIn -- که هزینه‌های استهلاک دارایی‌های ناملموس خریداری‌شده را نیز شامل می‌شود -- به ترتیب برابر‌ند با 228 میلیون دلار، 201 میلیون دلار، 100 میلیون دلار و 0.01 دلار.

به اعتقاد ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، مشارکت با مشتریان از طریق تحول دیجیتالی آنها موجب شده تا مشتریان به ارزش‌ها و فرصت‌های بیشتری پی ببرند. وی در ادامه می‌گوید: «سرعت بخشیدن به پیشرفت‌های ]حاصل‌شده[ در هوش مصنوعی در سراسر پلتفرم‌ها و سرویس‌های ما، فرصت بیشتری را برای رشد در Microsoft Cloud فراهم خواهد کرد.»

در جدول زیر نتایج مالی مایکروسافت را مشاهده می‌کنید که به هر دو شیوه محاسباتی GAAP و non-GAAP ذکر شده‌اند. ارائه آمار به شیوه non-GAAP به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا درک بهتری از عملکرد شرکت داشته باشند. تمام مقایسه‌های انجام‌شده در جدول زیر، بین سه‌ماهه اخیر و مدت مشابه در سال مالی گذشته صورت گرفته است.

microsoft q2 2017 financial report

گزارش مالی مایکروسافت در سه ماهه چهارم سال 2016 (اعداد به میلیون دلار به جز درآمد برای هر سهم)

مایکروسافت طی فصل اخیر موفق شد مبلغ 6.5 میلیارد دلار را در قالب بازخرید سهام و سود سهام به سهامداران شرکت برگرداند.

ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت، رضایتمندی خود از سه‌ماهه اخیر را این گونه بیان می‌کند: «من از نتایجمان در این سه‌ماهه راضی هستم. ما تقاضای قدرتمندی برای سرویس‌های ابری خود می‌بینیم و در جهت استراتژی بلند مدت‌مان خوب عمل کرده‌ایم.»

درآمد مایکروسافت در بخش "پروسه‌های بهره‌وری و کسب‌وکار" (Productivity and Business Processes) با رشد سالانه 10 درصد به 7.4 میلیارد دلار رسید که جزییات آن به شرح زیر است:

• درآمد محصولات آفیس و سرویس‌های ابری مربوطه -- در حوزه تجاری -- نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد رشد داشته که عمده آن حاصل رشد 47 درصدی در درآمد نسخه تجاری Office 365 بوده است.

• درآمد محصولات آفیس و سرویس‌های ابری مربوطه -- در حوزه مصرف‌کنندگان -- رشدی 22 درصدی داشته که در این میان می‌توان به افزایش مشترکان نسخه مصرفی Office 365 به 24.9 میلیون اشتراک اشاره کرد.

• درآمد محصولات Dynamics -- متشکل از EPR (برنامه‌ریزی منابع انسانی) و CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) -- و سرویس‌های ابری مرتبط با آن، نسبت به سه‌ماهه پایانی سال 2015 حدود 7 درصد رشد داشته، که مهم‌ترین عامل آن، رشد درآمد Dynamics 365 عنوان شده است. گفتنی است Dynamics 365 نام سرویس ابری جدید مایکروسافت است که در جولای 2016 و با اسم رمز "مادیرا" (Madeira) راه‌اندازی شد. مایکروسافت قصد دارد سرویس‌های ابری EPR و CRM را در Dynamics 365 ترکیب کند .

• همانطور که در بالا نیز اشاره شد، درآمد حاصل از LinkedIn در این مدت (از 8 تا 31 دسامبر) برابر با 228 میلیون دلار گزارش شده است.

microsoft q2 2017 financial report

مایکروسافت موفق شد در سه‌ماهه اخیر درآمد بخش "ابر هوشمند" (Intelligent Cloud) را با 8 درصد رشد سالانه به 6.9 میلیارد دلار برساند، که جزییات آن را در زیر می‌بینید:

• در بخش محصولات سرور و سرویس‌های ابری مرتبط با آن، شاهد افزایش 12 درصدی درآمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم که این افزایش حاصل رشد 2 رقمی در درآمد سال‌واره (annuity) است.

• درآمد سرویس ابری Azure با رشد 93 درصد همراه بوده و استفاده محاسباتی از این سرویس در قیاس با چهارمین فصل از سال 2015، بیش از 2 برابر شده است.

• درآمد بخش سرویس‌های سازمانی (Enterprise Services) با 4 درصد کاهش مواجه شد. لازم به ذکر است که رشد به دست آمده در سرویس‌های پشتیبانی برتر (Premier Support Services) و مشاوره با افت به وجود آمده در بخش سرویس پشتیبانی custom support agreements توافقات سفارشی پشتیبانی ، خنثی شد.

بر خلاف دو بخش فوق که با افزایش درآمد سالانه همراه بودند، درآمد مایکروسافت در بخش "رایانش شخصی‌تر" (More Personal Computing) نسبت به سه‌ماهه پایانی سال 2015 حدود 5 درصد افت داشته و به 11.8 میلیارد دلار کاهش یافته است. در ادامه عملکرد قسمت‌های مختلف این بخش تشریح می‌شود:

microsoft studio series

• درآمد حاصل از فروش ویندوزهای ارائه شده به شرکت‌های مادر (Windows OEM) پنج درصد افزایش داشته است.

• درآمد حاصل از محصولات تجاری و سرویس‌های ابری ویندوز در سه‌ماهه اخیر 5 درصد افزایش یافت که بیشتر آن در نتیجه رشد درآمد مقرری سالیانه به دست آمده است.

• درآمد مایکروسافت از راه تبلیغات مرتبط با جست‌وجو -- بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خرید ترافیک -- رشد سالانه 10 درصد را تجربه کرده است. به گفته مایکروسافت درآمد افزایش‌یافته به ازای هر جست‌وجو و نیز حجم جست‌وجوها، عامل اصلی این رشد 10 درصدی بوده‌اند.

• درآمد مایکروسافت از راه بازی، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3 درصد افت را نشان می‌دهد. علی‌رغم رشد درآمدی حاصل از فروش سرویس‌ها و نرم‌افزارهای Xbox، درآمد به‌دست ‌آمده از فروش کنسول‌های Xbox پایین بوده و همین علت، موجب کاهش درآمد در این بخش شده است.  

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا