گزارش مالی آلفابت از سه ماهه چهارم سال 2016 – مالیات، مشکل اصلی گوگل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوگل Google ، گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : گوگل در سال 2015 هولدینگ آلفابت را در یک تغییر ساختار تأسیس کرد. در آلفابت لری پیج و سرگی برین در سمت‌های مدیر عامل و ریاست این کمپانی مشغول به کار بوده و حوزه‌های فعالیت جدیدی برای آن نسبت به گوگل جدید -- که عمدتا در بخش‌های نرم‌افزاری و در سرویس‌هایی نظیر Maps، یوتیوب، اندروید و کروم OS فعالیت می‌کند– در نظر گرفته شده است. آلفابت از مجموعه‌ای از چندین کمپانی تشکیل شده، که البته همچنان بزرگ‌ترین آنها گوگل است. شرکت آلفابت پنج‌شنبه 26 ژانویه (7 بهمن) نتایج مالی خود از سه ماهه منتهی به 31 دسامبر 2016 را منتشر کرد. در این نتایج همچنان عمده درآمد مجموعه، در قسمت جست‌وجو قرار دارد اما حوزه‌های فعالیت جدید همچون قسمت‌های سخت‌افزاری نیز رشد مناسبی را تجربه کرده‌اند.

alphabet q4 2017 financial report

گزارش مالی آلفابت از سه ماهه چهارم سال 2016 کمتر از حد پیش‌بینی شده تحلیلگران برای این شرکت بوده و درآمد این مجموعه به دلیل نرخ بالاتر مالیات کاملا تحت تاثیر قرار گرفته است؛ تحلیلگران پیشرفت کمپانی در تنوع بخشیدن به کسب و کار‌ خود و عبور از بیزینس همیشگی تبلیغات را مورد تقدیر قرار داده‌اند. روث پورات (Ruth Porat) مدیر ارشد مالی آلفابت در این رابطه ضمن تاکید بر گسترش کسب و کارهای شرکت، از سخت‌افزار، ‌فروش اپلیکیشن و بیزینس کلاد به عنوان بخش‌های درآمدزای جدید یاد کرد. وی در ادامه افزود : «پتانسیل عظیمی را برای این کسب‌و‌کارها و همچنین توسعه پایدار جریان درآمدزایی غیر تبلیغاتی برای یوتیوب در آینده مشاهده می‌کنیم» به گفته پورات افزایش 22 درصدی درآمد سالیانه گوگل بیش از همه چیز وابسته به جست‌وجوی موبایلی و یوتیوب بوده است و تبلیغات در این میان نقش مهمی ایفا می‌کند. برخی صاحب‌نظران معتقدند که درآمد آلفابت از تبلیغات جست‌وجو در کل سال 2016 به 60.92 میلیارد دلار می‌رسد که تقریبا 60 درصد این مارکت بزرگ در سرتاسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

alphabet q4 2017 financial report

مجموع درآمد آلفابت در سه ماهه منتهی به 31 دسامبر 2016 برابر با 26.064 میلیارد دلار عنوان شده که نسبت به زمان مشابه در سال 2015 با درآمد 21.329 نزدیک به 22 درصد رشد را شاهد بوده و همچنان رقم بالاتری را نسبت به 25.2 میلیارد دلار پیش‌بینی‌ شده توسط تحلیلگران نشان می‌دهد. سهم بسیار بزرگی از این درآمد در سه ماهه چهارم سال 2016 به تبلیغات با 22.4 میلیارد دلار تعلق دارد که نسبت به سال گذشته رشدی 17.4 درصدی را تجربه کرده است. دیگر قسمت‌ها همچون بخش‌های سخت‌افزاری، فروش اپلیکیشن‌ها و کسب و کار کلاد به درآمد 3.4 میلیارد دلاری در این گزارش دست یافته‌اند که با وجود رشد 62 درصدی هنوز فاصله بسیار زیادی با درآمد آلفابت از تبلیغات دارند. درآمد آلفابت به ازای هر سهم در این گزارش رقم 9.36 دلار بوده که اندکی پایین‌تر از پیش‌بینی تحلیلگران مبنی بر درآمد 9.67 دلاری به ازای هر سهم است.

سود عملیاتی این فصل با در نظر گرفتن اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) برابر 6.639 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته رشدی 25 درصدی داشته است. سود خالص این مجموعه نیز با رشد 8 درصدی نسبت به سال گذشته اینک به 5.333‌ میلیارد دلار می‌رسد. کاهش سودآوری آلفابت در این میان جدا از افزایش هزینه‌های صورت پذیرفته در بخش‌های سخت‌افزاری، بی‌ارتباط با نرخ 22 درصدی مالیات در مقایسه با مالیات 19 درصدی کل سال نبوده است، امری که تأثیر آن را در آمار این بخش به روشنی می‌توان مشاهده کرد. واکنش بازار بورس به گزارش مالی آلفابت چندان مثبت نبوده و در روز پنج‌شنبه همزمان با انتشار این گزارش با کاهش 2 درصدی در معاملات پس از بسته شدن بازار، قیمت سهام این شرکت به 814.80 دلار رسید.

به گفته مدیر ارشد مالی آلفابت محصولات هوشمند خانگی نظیر Nest به دو برابر فروش بیشتر در بلک‌فرایدی و سایبر ماندی دست یافته‌اند و سونادر پیچای مدیرعامل گوگل نیز به فروش مناسب دیگر محصولات سخت‌افزاری این مجموعه از جمله Google Home و اسمارت‌فون‌های پیکسل در طی فصل تعطیلات اشاره کرده است. محصولات سخت‌افزاری آلفابت در زیر مجموعه "درآمدهای دیگر" یا Other revenues قرار می‌گیرند که در این گزارش رشد 62 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهند. این رشد با توجه به سرمایه‌گذاری گسترده آلفابت در حوزه‌هایی نظیر اسمارت‌فون‌های پیکسل، اسپیکر هوشمند Google Home‌ و هدست واقعیت مجازی Daydream View تا حدود زیادی طبیعی به نظر می‌رسد.

alphabet q4 2017 financial report

درآمد تبلیغات کلیکی آلفابت (که در آن تنها به‌ازای کلیک‌های صورت گرفته روی یک تبلیغ هزینه دریافت می‌شود) در سه ماهه چهارم با وجود کاهش 9 درصدی هزینه اینگونه تبلیغات با رشد 36 درصدی همراه بود که عمده علت آن را می‌توان به فروش بیشتر اینگونه محتوا در حوزه موبایلی و ارائه تبلیغات بیشتر در یوتیوب مرتبط دانست.

google x logo

بیزینس‌های جانبی گوگل از جمله Google Fiber، محصولات اتوماسیون خانگی Nest، پروژه اتوموبیل‌های خودران و گوگل X که در مجموع از آنها با عنوان Other Bets یا "ریسک‌های دیگر" یاد می‌شود، با افزایش درآمد نزدیک به 75 درصدی نسبت به سال گذشته اینک به درآمد 262 میلیون دلاری دست پیدا کرده و زیان عملیاتی آن نیز از 1.21 میلیارد دلار در سال گذشته اینک به 1.09 میلیارد دلار کاهش یافته است. Verily یکی از شرکت‌های حاضر در مجموعه Other Bets آلفابت به حساب می‌آید که که در حوزه فناوری‌های مرتبط با سلامتی از جمله لنزهای چشمی هوشمند فعالیت می‌کند؛ به گفته آلفابت در روز پنج‌شنبه این شرکت یک سرمایه‌گذاری 800 میلیون دلاری از سوی یک شرکت خصوصی سنگاپوری را دریافت کرده است.  

منبع : Alpabet